WPLounge
Home » WordPress Algemeen » Voordelen van Facebook-reacties op je WordPress-website

Voordelen van Facebook-reacties op je WordPress-website

Heb je een website met aardig wat (terugkerende) bezoekers maar vindt er weinig tot geen interactie plaats? Worden er weinig reacties geplaatst bij je content? Een oplossing hiervoor is het gebruiken van Facebook-reacties. Het gebruiken van Facebook-reacties (of “comments”) biedt veel voordelen voor zowel de bezoeker als de eigenaar van de website.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

SPAM en authenticatie

Op veel websites moet je eerst je naam en e-mailadres invullen óf zelfs een account aanmaken om een reactie achter te kunnen laten. Ook kan het zo zijn dat je reactie nog moet worden goedgekeurd door een moderator of eigenaar. Dat is vervelend wanneer je als bezoeker graag direct wilt deelnemen aan een discussie.

Facebook-reacties bieden bezoekers de kans om direct reacties te plaatsen. Wel zo handig, wanneer er bijvoorbeeld een verhitte discussie gaande is waar je als bezoeker iets te melden hebt.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Het voordeel van authenticatie via Facebook voor de website-eigenaar is niet alleen dat er sneller een reactie geplaatst zal worden, maar ook dat 99% van de spam hiermee voorkomen kan worden. Bij websites die op WordPress draaien zijn spam-reacties een bekend probleem.

WordPress wordt weliswaar standaard met de anti-spam plugin “Akismet” geleverd, toch biedt het implementeren van Facebook-reacties een nóg betere bescherming tegen deze SPAM. Nep-accounts worden namelijk vaak verwijderd door Facebook zelf.

Overigens is het bij een juiste implementatie van de Facebook-reacties voor jou, als “moderator”, nog steeds mogelijk om ongepaste en ongewenste reacties te modereren en zelfs te verwijderen.

Traffic

Een nog betere reden voor Facebook-reacties is het feit dat het enorm veel (extra) traffic naar je website kan genereren.

Bij het plaatsen van een reactie via de Facebook-applicatie staat namelijk standaard het vakje “Post to Facebook” aangevinkt. Wanneer iemand ervoor kiest om dit zo te laten, komt zijn reactie op jouw content automatisch ook op Facebook te staan en dus in de tijdlijn van zijn of haar Facebook-vrienden. Wanneer die er op klikken komen ze op jouw website uit.

Het is ook mogelijk te reageren met het profiel van de Facebook-pagina van je website. Op de afbeelding zie je dat ik reageer als “WordPress Lounge” (onze website). Dit biedt de interessante mogelijkheid om reacties of vragen van je lezers te beantwoorden met het profiel van je Facebook-pagina. Logischerwijs zorgt dit ook weer voor meer “exposure” van je Facebook-pagina.

Reageren met je eigen pagina.
Reageren met je eigen pagina.

SEO

Google wil graag dat de websites met kwalitief goede content hoog in de zoekresultaten worden weergegeven. Dat Google die kwaliteit van je content beoordeelt aan de hand van het aantal links naar jouw website toe (backlinks) is al langer bekend.

Google beoordeelt de kwaliteit echter niet alléén maar aan de hand van het aantal backlinks. Sinds de opkomst van social media wordt er ook sterk gekeken naar hoeveelheid interactie die er op je website plaatsvindt. Dit kan in de vorm van Facebook-likes, Tweets over je pagina, Google + of reacties op je content.

Zoals ik eerder heb uitgelegd zijn bezoekers sneller geneigd te reageren als ze daarvoor niet eerst een account hoeven aan te maken, in te loggen of hun naam en e-mailadres in te vullen. Facebook-reacties bieden hier een fantastische oplossing omdat bijna iedereen een Facebook-account heeft.

De toename van de interactie zal je website een “boost” geven op de SERP’s (“Search Engine Result Pages”) van Google. Als er veel mensen reageren zal Google je content sneller als “interessant” of “waardevol” beoordelen.

Google Authorship en “Authorrank”

Met Google Authorship is het mogelijk om alle door jou geschreven content te koppelen aan je Google Plus-profiel. Je krijgt dan zoekresultaten met je Google Plus-profielfoto erbij. Een voorbeeld hiervan zie je in onderstaande afbeelding. Chris Coyier van CSS-Tricks.com heeft zijn (WordPress) website gekoppeld aan zijn Google Plus-profiel.

Chris Coyier Authorship

Onder zoekresultaten van zijn content zie je dan ook “van Chris Coyier” staan. Wanneer je op zijn naam klikt kom je uit op het Google Plus-profiel van de auteur.

Met de komst van Google Authorship kwam ook de zogeheten Authorrank. Authorrank is zeer vergelijkbaar met PageRank. Authorrank bepaalt de autoriteit van jou als auteur, PageRank is een indicatie van de populariteit en autoriteit van je website en wordt onder meer bepaald door het aantal links naar je website toe.

Authorrank geeft aan in hoeverre je als auteur “populair” bent en/of gewaardeerd wordt. Authorrank wordt – net als PageRank – mede bepaald door het aantal links naar (door jou geschreven) content toe. Authorrank wordt echter ook weer bepaald door de hoeveelheid interactie op jouw content. Krijg je veel reacties en likes, dan zal Google dit ook weer zien als erkenning en waardering van je content. Logischerwijs beloont Google je dan weer met hogere plekken in de zoekresultaten.

Facebook-reacties stimuleren dus ook je Google Authorrank.

Meer over Google Authorship lees je hier.

WordPress-plugins

Screen Shot 2013-05-09 at 15.43.53

Heb je een WordPress-website? Dan is het makkelijk om Facebook-reacties te implementeren. Op onze eigen website gebruiken wij hiervoor de “Facebook Comments”-plugin.

Deze plugin zal automatisch de “standaard” WordPress-reacties vervangen door Facebook-reacties. Ben je wat technischer? Dan geeft de plugin je een code waarmee je zelf bepaalt op welke plekken in je thema de mogelijkheid wordt geboden om met Facebook te reageren.

Daarnaast is het mogelijk om meerdere Facebook-profielen aan te geven die als “moderator” moeten worden gezien. Zo blijf je de controle hebben over alle reacties die geplaatst worden en heb je de mogelijkheid ongepaste reacties te verwijderen.

Waar je bij het implementeren van Facebook-reacties op moet letten is het feit dat oude reacties niet worden “meegenomen”. Je hebt wel de mogelijkheid om die ook te tonen. Dit is echter niet wenselijk, omdat de normale reacties en Facebook-reacties dan onder elkaar worden weergegeven. Dit ziet er niet netjes uit.

Heb je dus al veel reacties op je website, dan raad ik af om Facebook-reacties te installeren. Het is overigens wel mogelijk om Facebook-reacties vanaf een bepaalde datum te laten ingaan, zodat oude reacties niet verloren gaan.

Beoordeel dit artikel

Roger.Overdevest

Roger is een SEO specialist met veel passie voor WordPress

6 reacties

  • Kan het ook andersom? Dus de reacties die mensen op de Facebook-pagina van mijn website geven, doorleiden naar de comments op mijn webpagina?

    • Scherp, Stephan ;-). Wij gebruiken hem inderdaad al een tijdje niet meer :-).

  • Gebruiken jullie deze plugin nog wel, want dit reactieformulier lijkt me typisch iets van WordPress zelf?

  • Dank Wouter, maar hebben jullie daar een speciale reden voor?

    Ik overweeg namelijk het te gebruiken, maar vind het minder mooi staan dan de ingebouwde reactie mogelijkheid.

    Bestaat er trouwens nog een mogelijkheid de recensies op Facebook op je website te krijgen?

    B.v.d.

    • Hoi,

      Het artikel is al enkele jaren oud. We zullen deze binnenkort eens updaten!