WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Acquisitie in Google Analytics

Acquisitie in Google Analytics

De Acquisitie-rapporten in Google Analytics geven je inzicht over waar je bezoekers vandaan komen. Daarmee bedoel ik niet hun geografische locatie, maar hoe ze op je website terecht zijn gekomen. De rapporten onder Acquisitie laten zien hoe je bezoekers op je website zijn gekomen. Dat kan bijvoorbeeld via een link op een andere website, maar ook vanuit een zoekmachine zoals Google.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Acquisitie in Google Analytics

Acquisitie Google AnalyticsWanneer je naar Acquisitie > Overzicht gaat in Google Analytics, krijg je direct al een hoop nuttige informatie te zien. Zo kun je precies zien hoeveel procent van je bezoekers uit zoekmachines (“Organic Search”) afkomstig is. In de screenshot kun je zien dat de website in kwestie 84 procent van de bezoekers uit zoekmachines haalt.

We zullen nu alle soorten “kanalen” toelichten.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Organic Search

Bezoekers die uit “Organic Search” afkomstig zijn, zijn bezoekers die jouw website via een zoekmachine (meestal Google) hebben gevonden. Als je een blog hebt dan heeft “organic search” vaak het grootste aandeel.

Wanneer je verder inzoomt op organisch verkeer, dan kun je ook zien uit welke zoekmachine de bezoekers afkomstig zijn.

Organisch verkeer in Google Analytics

Referral

Bezoekers met “Referral” als bron, hebben op een andere website op een link geklikt en zijn zo op jouw website terechtgekomen. Als je dieper gaat kijken bij referral-verkeer, dan zul je vaak zien dat ook hier zoekmachines genoemd worden:

Zoekmachines als Referral
Zoekmachines als Referral

Dit is dus eigenlijk organisch verkeer! Maar Google Analytics heeft deze referrals niet herkend als zoekmachine. Je kunt deze URL’s eventueel zelf aan Google Analytics toevoegen als “Organisch”, als je het heel vervelend vindt dat ze als “Referral” worden gemeten. Ik laat dit meestal voor wat het is.

Direct

Bezoekers die “Direct” naar je website zijn gekomen hebben jouw website zelf ingetypt of in hun “favorieten” staan. Daarnaast vallen onder “Direct” ook de bezoekers waarvan Google Analytics niet kan achterhalen hoe ze op je website zijn gekomen. Neem het aandeel van “Direct” dan ook met een korreltje zout: niet al deze bezoekers hebben jouw website in hun “favorieten” staan.

Social

Bezoekers die uit “Social” afkomstig zijn, komen vanuit social media op je website terecht. Je kunt verder inzoomen op “Social” om te bekijken uit welke sociale media je bezoekers afkomstig zijn. Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest bijvoorbeeld. Maar ook “WordPress” wordt als social media getoond. Het klinkt misschien raar, maar dit zijn bezoekers die afkomstig zijn van een blog op WordPress.com. Google Analytics ziet WordPress.com als social media.

Social media in Google Analytics
Social media in Google Analytics

Adverteer je in Google met Google Ads (voorheen “AdWords”)? Dan kun je Google Ads koppelen aan Google Analytics om hier meer informatie over te krijgen. Je krijgt dan per Google Ads-campagne te zien hoeveel bezoekers dit heeft opgeleverd.

Campagnes

“Campagnes” kunnen ook een verkeersbron zijn in Google Analytics. Door bepaalde links van “campagne-parameters” te voorzien kun je bijvoorbeeld bezoekers tracken die uit een e-mail nieuwsbrief komen. Dit doe je door “UTM tags” aan je URL’s toe te voegen. Hierover lees je meer in ons artikel Campagnes in Google Analytics.

Beoordeel dit artikel:

[ratings]