WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Campagnes als verkeersbron in Google Analytics

Campagnes als verkeersbron in Google Analytics

Campagnes als verkeersbron in Google AnalyticsEén van de handigste features van Google Analytics is de mogelijkheid om met campagnes te werken. Door bepaalde parameters aan een URL mee te geven, kun je zo per campagne bijhouden hoeveel bezoekers er binnenkomen én hoe deze bezoekers zich gedragen. Het instellen van campagnes als verkeersbron in Google Analytics doe je door middel van UTM-tags. Daarover lees je alles in dit artikel.

Campagnes als verkeersbron in Google Analytics

Je kunt campagnes meten in Google Analytics door URL’s te delen met behulp van UTM-tags. Dit zijn parameters die je meegeeft aan een URL zodat Google Analytics kan herkennen dat het hier niet om “Direct verkeer” gaat maar om bezoekers uit een campagne. Ik gebruik deze parameters zelf als ik links deel in mijn e-mail nieuwsbrief of als ik browsernotificaties verstuur om nieuwe artikelen te promoten.

Campagne-URL’s met “UTM tags” aanmaken

Google heeft hiervoor een generator gebouwd, zodat je dit makkelijk zelf kunt doen: de Campaign URL Builder. Als ik bijvoorbeeld de URL https://www.wplounge.nl/ wil delen vanuit mijn nieuwsbrief van 5 november, dan kan dat er als volgt uitzien:

Campaign URL builder Google Analytics
De Campaign URL builder voor Google Analytics

Als ik een nieuwsbrief verstuur en direct naar mijn URL (https://www.wplounge.nl/) link zal Google Analytics deze bezoekers als “Direct verkeer” beschouwen, of als referral vanuit bijvoobeeld “Gmail.com”. Ik zou dan geen idee hebben hoeveel bezoekers mijn nieuwsbrief oplevert. Door met Campaign URL’s te werken, krijg je hier meer inzicht in. Je linkt dan dus naar een URL met bepaalde parameters, zoals:

https://www.wplounge.nl/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=nieuwsbrief-5november

De bezoeker krijgt gewoon dezelfde pagina te zien als iedere andere bezoeker, maar zijn “bezoek” wordt door Google Analytics nu toegeschreven aan een campagne. Voor je bezoekers verandert er dus niets, maar je haalt er zelf wel hele belangrijke informatie mee op.

Source, medium en campaign name

Bij het aanmaken van een campagne-URL dien je rekening te houden met verschillende parameters. Je moet minimaal een “campaign source” invullen: de campagnebron. Bij een nieuwsbrief is dit bijvoorbeeld “nieuwsbrief”. Het medium is dan “email”.

Het is niet verplicht om een “campaign name” in te vullen, maar ik zou het zeker doen! Als je voor iedere nieuwsbrief een unieke “campaign name” invult, dan kun je in Google Analytics ook meerdere nieuwsbrieven met elkaar vergelijken. Op die manier kun je testen en achterhalen welke soort nieuwsbrieven het beste werken voor jouw doelgroep.

Campagnes meten in Google Analytics

Zodra je data hebt verzameld met behulp van dit soort URL’s, vind je deze in Google Analytics terug onder Acquisitie > Campagnes > Alle campagnes. In dit rapport kun je precies zien hoeveel bezoekers iedere campagne heeft opgeleverd én hoeveel van deze bezoekers geconverteerd hebben (lees ook: Wat is een conversie?).

Informatie over campagnebronnen in Google Analytics
Bezoekers uit de nieuwsbrief hebben een bouncepercentage van ongeveer 60 procent en een conversiepercentage van ruim vier procent.

Dit is natuurlijk super nuttige informatie. Met deze rapporten kun je snel achterhalen welke campagnes wel en niet werken, of bijdragen aan het doel van je website. Als je bijvoorbeeld 300 bezoekers uit een nieuwsbrief hebt, maar geen enkele van die bezoekers converteert, dan weet je dat je hier voor een andere aanpak moet kiezen.

Conclusie

We hebben je nu uitgelegd hoe je in Google Analytics met campagnes kunt werken om meer informatie te verkrijgen over nieuwsbrieven en andere verkeersbronnen die anders als “Direct verkeer” zouden worden aangeduid. We hebben natuurlijk alléén de basis uitgelegd, het is aan jou om ermee aan de slag te gaan en te ontdekken hoeveel waardevolle informatie je kunt achterhalen met deze krachtige feature van Google Analytics.

Beoordeel dit artikel:

(2 ratings, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Advertenties

Blijf op de hoogte!