Inhoud
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Nieuwe filters maken
Filters kunnen op Account- of Weergave-niveau worden gemaakt. Als je een filter op accountniveau maakt, kun je deze vervolgens aan verschillende weergaven toe te wijzen.
Het is het beste om minimaal drie weergaven voor elke property in een Google Analytics-account te hebben. Controleer of er drie weergaven voor jouw property zijn gemaakt:
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
Ongefilterde weergave – Zorg altijd voor een weergave met de naam ‘Ongefilterde weergave – Niet verwijderen’, zodat alle onbewerkte gegevens intact blijven. Deze weergave is een back-up voor als er iets onverwachts gebeurt met de gegevens. Voeg dan ook nooit filters toe aan deze weergave.
Hoofdweergave – Deze weergave gebruik je om regelmatig te rapporteren. Kies een naam die je wilt, zolang het maar duidelijk is voor iedereen in jouw team, dat deze weergave wordt gebruikt voor rapportages.
Testweergave – Als je filters gaat aanmaken, dan kun je dat eerst doen op deze “Testweergave”. Aangezien de effecten van het toepassen van een filter niet ongedaan kunnen worden gemaakt, is het raadzaam om nieuwe filters eerst toe te passen op een testweergave. Zo kun je na een aantal dagen de resultaten controleren en met een gerust hart het filter op de hoofdweergave toepassen.
Filter werkt niet met terugwerkende kracht
Filters kunnen niet worden toegepast op eerdere historische gegevens; ze kunnen alleen worden toegepast op gegevens in de toekomst. Filters worden op volgorde verwerkt, dus zorg ervoor dat je filters in de juiste volgorde plaatst.
Vier handige filters voor Google Analytics:
We lichten vier handige filters toe, die je zelf kunt instellen in Google Analytics. Deze filters zorgen voor het uitsluiten van bepaald verkeer en het uitsluiten van ongewenste gegevens.
1. Filter Intern IP-adres uitsluiten
Gebruik dit filter om jouw eigen website bezoeken uit te sluiten van de hoofdweergave. Je kunt ook het verkeer uitsluiten van alle externe bedrijven of bureaus waarmee je werkt. Meerdere IP-adressen kunnen met dit filter worden uitgesloten, dus verzamel een lijst met alle interne IP’s en volg de onderstaande stappen.
Lees hier meer over het uitsluiten van een IP-adres met een filter.
Als meerdere mensen campagne-tags maken om de prestaties van inkomende marketing te meten, kun je overwegen filters toe te voegen die alle campagne-tags naar kleine letters omzet. Google Analytics ziet het namelijk als twee verschillende campagnes, als tags zowel met een grote, als een kleine letter zijn geschreven.
Hiermee worden de gegevens in rapporten opgeschoond, zodat er geen afzonderlijke gegevens te zien zijn voor verschillende schrijfwijzen. In plaats daarvan zie je gecombineerde gegevens voor 1 campagne.
Je moet extra ‘kleine letter filters’ maken voor ‘Campagnebron’, ‘Campagnemedium’, ‘Campagnenaam’ en ‘Campagne-inhoud’.
3. Filter specifiek domein (of domeinen) uitsluiten
Als je een trackingcode aan meerdere websites hebt toegevoegd, kun je ook filters gebruiken om afzonderlijke weergaven voor elke website te maken. Laten we zeggen dat we onze trackingcode hebben toegevoegd aan domeinnaam1.nl en domeinnaam2.nl. We kunnen drie rapportage-weergaven maken:
- Eén weergave met gegevens voor beide websites
- Eén weergave die alleen gegevens bevat voor domeinnaam1.nl
- Eén weergave die alleen gegevens bevat voor domeinnaam2.nl
Filter voor een weergave met gegevens voor beide websites:
Filter voor een weergave met domeinnaam1.nl:
4. Filter referral spam-verkeer uitsluiten
Google geeft je een “eenvoudige knop” om bekende bots te blokkeren. Hiermee wordt 75 tot 80 procent van niet-relevant verkeer gefilterd. Google werkt dit regelmatig bij als ze nieuwe bots vinden.
Tip! Maak van deze verandering een annotatie in Google Analytics, zodat je straks niet de oorzaak vergeet van de verandering in gegevens.
Sluit overig spamverkeer handmatig uit
Misschien vraag je je af wat het voor websites zijn en waarom ze naar jou verwijzen? Deze websites vertegenwoordigen valse verwijzingen. Ze worden gemaakt in jouw Google Analytics account om jou te misleiden tot het bezoeken van deze spamwebsites. Als je erop zou klikken word je waarschijnlijk doorgestuurd naar een online winkel of malware-site.
Om te ontdekken waar jouw referral verkeer vandaan komt, ga je naar Acquisitie > Alle verkeer > Kanalen > Referral en klik je op Referral.
Sorteer de gegevens vervolgens op bounce-percentage. Alles met een bounce-percentage van 100% is onbetrouwbaar. Als het aantal sessies afkomstig van deze websites hoog is (bv. hoger dan 20), dan noteer je de website voor de ‘verwijzingsverkeer uitsluit-lijst’.
Maak nu een filter:
Gebruik reguliere expressies om meerdere domeinen in te voeren en scheid meerdere domeinen met een pipe bar “|”.
Succes!
Helaas worden alle historische gegevens niet bijgewerkt, maar wees niet verbaasd als de bezoekersaantallen iets zullen dalen. Je hebt nu meer nauwkeurige gegevens van jouw website, zodat je kunt starten met het verbeteren van je website. Succes!