WPLounge
Grafische cursussen lesomgeving
Home » WordPress Algemeen » Eigen afbeeldingen en huisstijl implementeren in een WordPress-thema

Eigen afbeeldingen en huisstijl implementeren in een WordPress-thema

Heb je wel eens een WordPress-thema herkend terwijl je aan het browsen was? Gefeliciteerd! Want dat geeft aan dat je oog hebt voor vormgeving en het werken met WordPress. Is het je ook opgevallen dat veel ‘implementaties’ van thema’s er helemaal niet meer zo aantrekkelijk uitzien als het origineel? Als je dit voor jezelf wilt voorkomen, is dit artikel voor jou!

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Verschillende vakgebieden

Aan veel van die prachtige WordPress-thema’s komt niet alleen een programmeur of WordPress-specialist aan te pas. Ook een grafisch vormgever heeft een belangrijke steen aan het thema bijgedragen om jou te charmeren van juist dat thema. Eigenlijk is zijn werk de verpakking van het thema, want uiteindelijk komt er bij de implementatie een andere ‘look’: andere kleuren, andere lettertypen, andere foto’s etc. Het zou daarom beter zijn om alleen een thema-keuze te maken op grond van de functionaliteit. Een thema met alleen grijze afbeeldingsvlakken en zonder kleuren zou (net als plaatsaanduidings- of ‘Lorem Ipsum-tekst’) een eerlijker beeld geven, dan een thema met verleidelijke plaatjes, typografie en kleuren die toch nooit in de uiteindelijke site terechtkomen.

Grafische cursussen lesomgeving

De gemiddelde WordPress-specialist houdt zich bezig met functionaliteit, bijvoorbeeld implementatie van plug-ins voor extra mogelijkheden, het koppelen van een database of het maken van een child theme. Als deze WP-specialist aan een WordPress-site voor een klant werkt die al een huisstijl heeft en die beelden aanlevert van een professioneel fotograaf, dan is er weinig aan de hand. de WP-specialist hoeft dan namelijk alleen de kleuren, typografie en afbeeldingen toe te passen die door externe grafische professionals en fotografen zijn bepaald en aangeleverd. Het enige dat moet worden gewaarborgd is een goede communicatie. Maar wat als de klant geen huisstijl heeft en geen budget om een professionele fotograaf in te huren?

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

WordPress thema’s worden geweld aangedaan

Zodra een WordPress-specialist of programmeur op de stoel van grafisch vormgever moet gaat zitten, kan het aardig mis gaan. Dat is overigens niet altijd zijn of haar schuld. De klant moet in principe zijn zaken voor elkaar hebben (dat wil zeggen: huisstijl & logo, kleuren, lettertypen en afbeeldingen) en als dat niet zo is, dan valt de WP-specialist of programmeur weinig te verwijten. Maar de praktijk is weerbarstig. Heel vaak heeft de klant (zeker bij ZZP-ers maar ook wel bij MKB-bedrijven) dit niet op orde of er onvoldoende kijk op. Dan moet de WP-specialist of programmeur wel op de stoel van vormgever gaan zitten. Het is best mogelijk dat de klant tevreden zal zijn met het eindresultaat maar het biedt zeker geen garantie voor een succesvolle, aantrekkelijke site in de ogen van de eindconsument. Want wat zijn voorbeelden van de gevolgen?

  • Gebruik van stockfoto’s;
  • Afwezigheid van een aantrekkelijk kleurschema;
  • Typografische miskleunen als uitgevulde tekst (nog erger: zonder afbrekingen!);
  • Een vaag logo in jpeg-formaat (in plaats van svg);
  • Een uit de hand gelopen tekst-beeld-verhouding.

Zoek een effectieve oplossing

Er zijn verschillende oplossingen voor dit klassieke probleem van teveel functies op de schouders van 1 persoon. Bij voldoende financiële middelen is uitbesteding op zijn plaats. Maar ben je zelfstandig WordPress specialist en wil je meer van het totale klantbudget naar je toe trekken, dan hoeft het leren van grafische principes geen jarenlange opleiding in te houden. Ook in het volwassenenonderwijs zijn er voldoende mogelijkheden zoals bij Grafische Cursussen die diverse cursussen aanbieden op dit gebied. Met name hun parttime jaarcursus ‘Grafische Vormgeving’ is bedoeld voor marketeers, WP-specialisten, communicatie-medewerkers én programmeurs die een grafische nevenfunctie ambiëren. Of voor ZZP-ers die meer klantbudget willen opeisen door ook de productie van bijvoorbeeld folders, e-books of WordPress-site aan te bieden.

Grafische cursussen leerlingen
Sfeerbeeld van een les tijdens de jaarcursus van Grafische Cursussen

Verzorg je WordPress site tot in de grafische puntjes…

Is dit allemaal teveel van het goede? Wil je liever praktische tips over lettertypen of kleurgebruik voor je website ? Dan kun je met een gerust hart de volgende grafische aanbevelingen volgen. Als je twijfelt over het nut… bedenk dan dat naar veel van deze aanbevelingen onderzoek is gedaan! Het is een vak, weet je nog? En hoe minder jij onderstaande tips tot nu toe hebt toegepast… hoe meer een grafische cursus jou kan helpen ;-)

  • Gebruik liever geen 100% zwart voor teksten op je website. Met 80-85% grijs kom je veel verfijnder over!
  • Gebruik een schreefloos lettertype vanaf corps 15 voor de broodtekst van je website. Dat komt moderner over dan schreefletters.
  • Geef ruimte, ruimte ruimte. Witruimte wel te verstaan.
  • Houd de verhouding tussen tekst en afbeeldingen in de gaten. Nog steeds zijn te veel webpagina’s gortdroog door tekst, tekst, en alleen maar tekst.
  • Licht afgeronde hoeken voor illustraties maken je website verfijnder.
  • Gebruik af en toe vrijstaande illustraties. We zijn zo gewend aan rechthoekige afbeeldingen, dat andere vormen ons al snel plezieren. En vrijstaand maken doe je in een beeldbewerkingsprogramma.
  • Gebruik kleuren uit een kleurthema die bij je doelgroep passen. Dus bijvoorbeeld zeker geen paars op een site voor mannen! Stel kleurthema’s samen op sites als die van Adobe Color.
  • Gebruik geen uitgevulde tekst (bloktekst) voor webpagina’s.
  • Links zonder onderstreping (maar in kleur) zijn geliefder dan de traditionele, blauw onderstreepte links.

Beoordeel dit artikel

Roger Overdevest

Roger is eigenaar van de website WPLounge en van zoekmachine marketing bureau Kliq Internet

Reageer