Content schrijven. Er is vaak snel onderscheid te maken tussen twee soorten content. Veel content die je online tegenkomt, is gemaakt door SEO specialisten of copywriters die een onderzoek doen naar zoekgedrag van de consument en de activiteit van concurrentie. Sommige content is kwalitatief en belicht een onderwerp van tot top teen; kortom, content waar de bezoeker écht iets aan heeft.
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Deze kwalitatieve content is echter schaars; heel veel online content is vrijwel nietszeggend. Door (ouderwetse) SEO tactieken kun je hiermee nog steeds verkeer naar je site genereren met dergelijke content. Echter zal het weinig indruk maken op je bezoekers.
Goede content dient nuttig, interessant en uniek te zijn. Het moet verder gaan dan gemiddelde content, zodat je échte expertise laat zien.
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
Met nieuwe contentproductie heb je aardig wat werk aan de winkel. Veel van de pagina’s die momenteel goed ranken in Google, bevinden zich waarschijnlijk al jaren rondom die posities. In feite is de gemiddelde top 10 ranking pagina in veel gevallen ouder dan twee jaar. Uiteraard afhankelijk van de branche en de concurrentiegraad. Als je deze sites wilt “verslaan”, moet je echt het nodige werk doen en die extra stap zetten om geweldige content te maken.
In dit artikel kijken we naar het volgende:
- 5 tips voor het schrijven van kwalitatieve content
- Moe meet je het succes van je geschreven content
Laten we beginnen.
Inhoud
Tip 1: content schrijven voor je doelgroep
Heb jij weleens stilgestaan voor wie jij content schrijft? Als je weet wie jouw doelgroep is dan weet je hoe je deze groep kunt aanspreken.
Lezers moeten het gevoel hebben dat de tekst voor hun is geschreven. Daarom moet je erachter komen wat het probleem is van de lezer, dit probleem zo goed mogelijk omschrijven, en dan de oplossing aanbieden.
Schrijf je teksten daarom met de doelgroep centraal, dus stel jezelf als schrijver niet centraal. Bijvoorbeeld: jij bent expert in een bepaald vakgebied. Schrijf dan niet teveel in vakjargon als je doelgroep niet experts zijn.
Tip 2: houd het eenvoudig
Wat voor content je ook schrijft: houd het eenvoudig en overzichtelijk. Let er daarom op deze zaken als je content schrijft:
- bulletpoints als je een opsomming maakt;
- niet te lange zinnen;
- niet te lange alinea’s;
- gebruik foto’s (of video’s);
- maak gebruik van interne en externe links.
Gebruik hiernaast ook actief taalgebruik. Actief taalgebruik zorgt voor een levendigere en persoonlijkere tekst.
Tip 3: content schrijven voor mensen en voor Google
Zoals ik al in de intro van deze blog liet weten: er zijn twee soorten teksten.
Je hebt teksten die gericht zijn op het manipuleren van de algoritmes van zoekmachines, om zo hoger te scoren in de zoekresultaten. En je hebt tekst dat wordt geschreven voor de lezer (tip 1).
De beste content wordt gemaakt met beide in het achterhoofd. Hoewel zoekmachines zoals Google steeds beter hun best doen om hun algoritmes zo in te stellen dat deze daadwerkelijk content laten zien met de beste kwaliteit voor de zoeker, is dit in de praktijk toch lastig te realiseren.
Maak daarom ook zeker gebruik van SEO best practices voor de content die je schrijft. Maar laat deze SEO best practices leesbaarheid niet in de weg staan!
Tip 4: schrijven… en schrappen
Bij content schrijven komt schrappen kijken. Maar schrijf vooral lekker door: maak eerst een ruwe eerste versie. Niks in het leven is direct perfect. Als je je eerste versie klaar hebt staan kan het schrappen beginnen.
Schrijf ook niet te lange (of te korte) teksten. Het ligt er dan natuurlijk wel aan wat het onderwerp is: schrijf zoveel woorden als dat je nodig hebt om je boodschap over te brengen.
En die boodschap is ook belangrijk: want waarom schrijf je dit stuk content? Wat wil je dat de lezer weet of gaat doen na het lezen van jouw tekst?
Tip 5: haak in op de actualiteit
Inhaken op de actualiteit kan een mooie kans zijn om je geschreven content sneller op te laten vallen. Belangrijk is dan wel om op de hoogte te zijn van ‘de actualiteiten’ ;)
Door simpelweg even te Googlen naar ‘inhaakkalender‘, krijg je al snel verschillende inhaakkalender aanbieders te zien. Dit is gewoon een simpel kalenderoverzicht waarin alle bijzonderheden worden opgenoemd.
Door zo’n inhaakkalender naast je contentplanning te houden kun je gemakkelijk wat extra content inplannen door in te haken! Doe je dit niet dan mis je zonder het door te hebben opeens dat het 30 januari ‘Dag van de Croissant’ is.
Hoe meet je het succes van je content?
Nadat je content hebt gepubliceerd is het natuurlijk belangrijk om na te gaan of het daadwerkelijk als goede content wordt aanschouwen door de lezers.
Dit kun je doen door de prestaties van je artikelen bij te houden.
Er zijn verschillende plugins die je helpen met het bijhouden van de prestaties van je artikelen.
Deze plugins koppel je dan aan je Google Analytics account. Bekijk ook de onderstaande video over hoe je dit kan doen met de Monster Insights plugin.
Reageer