A/B-testen is een handige manier om te testen wat wel en niet werkt op je WordPress website. In plaats van op gevoel een website in te delen, kun je dit met A/B-testen op basis van data doen. In dit artikel leg ik je uit wat A/B testen is, hoe het werkt én hoe je dit gemakkelijk met Google Optimize WordPress-website kunt toepassen.
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Inhoud
- Wat is A/B-testen?
- Waarom A/B-testen?
- Voorbeelden van A/B-tests
- Wanneer A/B-testen?
- Wat testen?
- A/B-testen met Google Optimize
- Google Optimize opzetten voor je WordPress website
- Stap 1: Een Google Optimize account aanmaken
- Stap 2: Je eerste Experiment aanmaken in Google Optimize
- Stap 3: Een variant toevoegen voor je A/B test
- Stap 4: De Google Optimize extensie downloaden
- Stap 5: Elementen wijzigen in de Google Optimize live editor
- Stap 6: Google Analytics koppelen aan Optimize
- Stap 7: De Google Optimize koppeling verifiëren
- Resultaten meten
- Andere software voor je A/B Test
Wat is A/B-testen?
A/B-testen is een manier om onderzoek te doen naar de gebruikers van jouw website. Zo kun je bijvoorbeeld aan de helft van je bezoekers de ene button laten zien, en aan de andere helft een andere. Door te meten op welke knop het vaakst geklikt wordt kun je er achter komen welke knop het beste is voor jouw website. Dit testen kun je met knoppen doen, maar ook met formulieren, afbeeldingen, widgets, navigatie, teksten, kleuren en nog veel meer.
Om de conversie op je website te verhogen moet je vaak experimenteren. Maar je moet ook zorgen dat je experiment meetbaar is. Dat kan alleen als je twee variaties van je website voor een langere periode test. Zo weet je zeker dat eventuele verschillen in conversie niet veroorzaakt worden door andere factoren (trends, het weer, de tijd van het jaar of iets anders).
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
Verschillende benaderingen
Je kunt een A/B-test op verschillende manieren benaderen:
- Split Testing:
Split Testing is de meest gebruikte manier van A/B-testen. Je neemt bij een dergelijke test één specifiek element op je website en maakt hiervan twee variaties. Die twee variaties worden verdeeld over de bezoekers van je website en vervolgens meet je per groep de conversie. - Multivariate Testing:
Hierbij – de naam verklapt het al – test je meerdere elementen op je pagina tegelijk. De gedachte hier achter is dat de “User Experience” wordt bepaald door een combinatie van elementen. Met deze methode test je meerdere elementen tegelijkertijd. - Experimental Testing:
Deze manier van testen is de meest ingewikkelde: alle elementen op een pagina worden in de test meegenomen.
Van de bovenstaande drie benaderingen van A/B-tests is de eerste het belangrijkste: Split Testing. Zelf hebben wij dit soort tests ook gedaan. Het verbaast me iedere keer weer dat hele kleine aanpassingen op je website een enorm verschil kunnen maken qua conversie. Zo heb ik ooit (op basis van de resultaten van een A/B-test) de kleur van een knop veranderd (groen naar rood). De rode knop kreeg 10 procent meer clicks in onze test.
Waarom A/B-testen?
Eigenlijk hebben we het al uitgelegd: een A/B-test kan de conversie van je website aanzienlijk verhogen. Het kan veel geld opleveren en dat met een relatief kleine investering.
Verhogen van conversie
Als je een webshop hebt ben je (nu) waarschijnlijk vooral bezig met het verkrijgen van meer bezoekers. Als je een conversiepercentage van 5 procent hebt en je hebt 10.000 bezoekers, dan weet je dat je met 20.000 bezoekers ongeveer het dubbele zult verkopen.
Bij het verhogen van je conversie bereik je eigenlijk hetzelfde, zonder dat je al je geld en energie hoeft te steken in het krijgen van meer bezoekers (door middel van bijvoorbeeld SEO of adverteren).
Lees ook: WordPress SEO Handleiding
Meten is weten
Als je conversie van 5 naar 10 procent gaat en je bezoekersaantallen blijven gelijk, is dat een verdubbeling van je verkoop. Het mooie is dat het vaak hele simpele veranderingen zijn die je conversie enorm kunnen doen stijgen. Je online bedrijf kan veel sneller groeien wanneer je wél aan A/B-testen doet. In het kort: zonder te experimenteren en het te meten zul je er nooit achter komen of er meer in je website zit dan je er nu uit haalt!
Ben je nog niet overtuigd? Bekijk dan eens de onderstaande voorbeelden van A/B-testing.
Voorbeelden van A/B-tests
Een aantal voorbeelden van A/B-tests om je een idee te geven van wat er mogelijk is en welke resultaten andere bedrijven kregen.
Een leuk onderzoek van AG Consult toont aan dat statische banners in vrijwel alle gevallen een hogere conversie opleveren dan sliders (carrousel). De meest gunstige variatie met statische banners leverde zelfs 54 procent méér clicks op dan de slider. Lees ook: Sliders suck and should be banned from your website.
In de onderstaande afbeelding zie je bovendien dat bezoekers toch alleen maar op de eerste slide klikken. Als je dus meer dan één promotie op je site hebt is het zeer onverstandig om deze in een slider te presenteren.
Het is sowieso niet aan te raden om een slider te gebruiken: bezoekers vinden sliders over het algemeen vooral irritant. Daarnaast maken ze je website vaak ook stukken langzamer.
Centraal Beheer Achmea
Welk van de onderstaande twee variaties zal de meeste clicks (op de oranje knop) opleveren? De meeste lezers van Behave.org stemden op de linker variant.
Ik zelf verwachtte ook dat de linker variant het zou winnen. Maar de rechter variatie won met overtuigende cijfers. De versie met het linkje onder de knop kreeg 244 procent (!!) meer clicks op de oranje knop dan de variatie zonder linkje. Lees meer over dit experiment op behave.org.
Prijzen met of zonder nullen
Wederom de vraag: welke van de volgende twee variaties scoort het beste (klik op de afbeelding voor een grotere weergave)?
De linker versie werkt beter. Het product werd 9.3 procent meer aan het winkelmandje toegevoegd. De RPV (Revenue Per Visitor, oftewel omzet per bezoeker) ging met 47 procent omhoog. Een geweldig voorbeeld van een hele simpele wijziging die je website veel beter laat presteren. Het experimenteren met conversie kan direct geld opleveren.
Formulier: links of rechts?
Bij het onderstaande voorbeeld dacht ik direct: de rechter variatie doet het beter. Het ziet er logischer uit om het formulier aan de rechterkant van de content te plaatsen.
Over een periode van 60 dagen werden deze twee variaties getest (traffic werd 50/50 verdeeld over de twee variaties). De rechter variatie was de duidelijke winnaar: deze variatie leverde ruim 30 procent méér ingevulde formulieren op.
Meer voorbeelden?
De voorbeelden hierboven zijn grotendeels gevonden op Wunderkind.co, vooral bekend van “Which version won?”. Op deze website vind je veel interessante cases.
Bij iedere test krijg je eerst twee variaties te zien. Vervolgens word je gevraagd te raden welke variatie het beste scoort. Daarna word je doorgelinkt naar de resultaten.
Zoals je hierboven al hebt gemerkt; de resultaten van A/B-tests zijn vaak verrassend. Dat is meteen ook een reden dat je er iets mee moet doen; vaak scoort de minder logische variatie beter dan de logische (of esthetisch verantwoorde) keuze.
Wanneer A/B-testen?
Nu je weet waarom je A/B-tests moet doen, wil je waarschijnlijk weten wanneer je het beste kunt gaan testen. Veel mensen denken dat het vooral bedoeld is voor websites die slecht presteren. Het is zeker geen slecht idee om een slecht presterende website te verbeteren, maar ook websites die goed presteren kunnen (veel) beter worden van A/B-testen.
Er zijn verschillende scenario’s waarin je een A/B-test kunt inzetten:
Nieuwe website (redesign)
Wanneer je bezig bent met een nieuwe website of met een redesign kun je het beste direct beginnen met het testen van bepaalde elementen. Zo kun je makkelijker beslissingen nemen bij het ontwerp-proces. Denk hierbij aan de indeling van bepaalde pagina’s, de positionering van bepaalde knoppen en je navigatie.
Campagnes
Of het nou een e-mailing is of een advertentie die je plaatst of laat plaatsen. Met A/B-testing kun je er achter komen welke variatie jou de meeste traffic of omzet oplevert. Zo genereer je meer omzet met je investeringen.
Verlaagde conversie
Als je conversie daalt, kun je er met A/B-testen achterkomen waar dit aan ligt of hoe je dit kunt verbeteren.
Verhoogde conversie
Als je conversie stijgt is het ook een goed moment om te gaan experimenteren. Zo kun je er voor zorgen dat het niet tijdelijk is maar dat je conversie blijft stijgen (of hoog blijft).
Wat testen?
Wanneer je gaat testen heb je meestal al een redelijk goed idee van wat je wilt gaan testen. Vaak ga je testen omdat je het gevoel hebt dat het beter kan. Dit kan zijn omdat je op (een of meerdere pagina’s) een hoge bounce rate hebt of omdat een bepaald product niet verkoopt.
Een aantal voorbeelden van zaken die je kunt gaan testen.
Kopteksten
De kopteksten op je website kunnen te lang zijn, of juist te kort. Je kunt dit bij een blog bijvoorbeeld testen door verschillende titels te laten zien en te meten op welke het meest wordt geklikt.
Teksten
Zijn je teksten te lang, te kort of lezen ze gewoon niet prettig? Met A/B-testen kun je ook meerdere variaties van je content laten zien om te controleren of dit effect heeft op je bezoekers. Een hele lange tekst kan soms de oorzaak zijn van een hoge bounce rate.
Formulieren
Formulieren kunnen vaak veel beter converteren wanneer deze duidelijk zijn en niet te veel stappen hebben. Dit voorkomt dat je bezoeker afhaakt. Met een A/B-test kun je verschillende formulieren testen en er zo achter komen welke het beste werkt.
Bij de voorbeelden eerder in dit artikel liet ik al zien dat de plaatsing van je formulier je conversie met 30% kan verhogen.
Call to actions
Ook hiervan lieten we eerder een (extreem) voorbeeld zien, van Centraal Beheer Achmea. Je kunt ook experimenteren met verschillende kleuren voor je call to action, of met verschillende teksten op een button.
Zo ben ik zelf nu op één van mijn websites aan het testen welke van de onderstaande knoppen het beste werkt. Tot nu toe wordt op de blauwe knop meer geklikt dan op de groene.
A/B-testen met Google Optimize
Google Optimize
Google Optimize en Contentexperimenten
Ook Google biedt een handige tool aan voor A/B testen en andere experimenten: Google Optimize. Deze tool zit standaard ingebouwd in het Google Marketing Platform.
In Google Optimize kun je stap voor stap een experiment opzetten. Er zit zelfs een visuele editor in waarmee je heel gemakkelijk meerdere variaties kunt maken op een bepaalde pagina. Google Optimize heeft helaas geen eigen WordPress plugin, dus zul je het zelf enigszins onder de knie moeten krijgen. Het is geen rocket science, maar vergt een beetje geduld om de basisprincipes eigen te maken.
Google Optimize opzetten voor je WordPress website
Wil jij ook met Google Optimize kijken waar je website conversie technisch beter kan presteren? Zo kun je beginnen met Google Optimize, stap voor stap.
Stap 1: Een Google Optimize account aanmaken
Je gaat naar de website van Google Optimize en klikt op “Kosteloos aan de slag”. In de volgende stappen dien je een paar keer akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en Klaar is Kees! Let wel dat je hetzelfde Google Account gebruikt dat je voor je andere Google services hanteert, zoals Google Analytics.
Stap 2: Je eerste Experiment aanmaken in Google Optimize
Vervolgens komt de tweede blauwe button in beeld: “Aan de slag”. Nu ga je je eerste experiment aanmaken in Google Optimize! Spannend…
Wij willen erachter komen wat beter werkt: een groene of een blauwe knop, zo benoemen wij dan ook ons eerste experiment. Voor dit experiment willen wij op onze website voor de helft van de bezoekers een blauwe knop laten zien en voor de andere helft een groene. Selecteer “A/B-test” en vul de exacte URL in van de pagina waarop je je experiment wilt uitvoeren.
Stap 3: Een variant toevoegen voor je A/B test
Met de knop “Variant toevoegen”. “A” is de originele weergave van de desbetreffende pagina waarop je gaat experimenten; “B” is de variant, waarop je de kleur van een specifieke button wilt wijzigen.
Klik vervolgens op “Bewerken”, rechts van je eerste variant (onderstaande afbeelding toont ook aan dat wij beide weergaven gelijkmatig 50/50 willen vertonen).
Stap 4: De Google Optimize extensie downloaden
Mocht je in Edge, Firefox of een andere browser werken, moeten we je teleurstellen. Voor het gebruik van Google Optimize dien je ingelogd te zijn in Google Chrome. Voor de bewerking van de varianten van je A/B-tests heb je de Visual Editor nodig, die draait op een Google Chrome extensie.
Stap 5: Elementen wijzigen in de Google Optimize live editor
Wanneer je beschikt over de Google Optimize extensie voor Chrome, kun je dus aan de slag. Klik op bewerken, naast je gewenste variant, en je komt in de live editor uit van Google Optimize.
De bovenstaande afbeelding laat zien dat Google Optimize een relatief gebruiksvriendelijke werkomgeving is. Heb je een specifieke kleur op het oog voor je button? Zoek dan de bijbehorende RGB code op en plak deze in het bijbehorende veld. Klaar? Klik dan op de knop “Klaar” in de rechter bovenhoek ;)
Stap 6: Google Analytics koppelen aan Optimize
Voordat we de data kunnen vergaren, dient er een koppeling tussen Google Optimize en Analytics te worden gemaakt. Klik op de button “Koppelen aan Analytics”. Dan krijg je een venster waarin je een Analytics property kunt selecteren. Hulp nodig bij Analytics? Ga dan naar onze Google Analytics Handleiding.
Stap 7: De Google Optimize koppeling verifiëren
Een hele belangrijke stap is de Optimize verificatie. Dan weten we pas zeker of Optimize correct is geïnstalleerd en werkend is om je experiment succesvol te kunnen doorvoeren.
Het Optimize-fragment installeren
Je installeert Optimize door op je WordPress website een klein codefragment te plaatsen waarmee je voor je bezoekers website-experimenten kunt weergeven. Voeg de volgende code toe boven in de <HEAD>-tag op elke pagina je wilt gaan testen. Klik hier voor meer informatie omtrent de Optimize installatie van Google zelf.
<script src="https://www.googleoptimize.com/optimize.js?id=JOUWCONTAINERCODE"></script>
Google Optimize koppelen met een WordPress plugin
De container code van jouw Google Optimize omgeving (bovenstaand de fictieve code “JOUWCONTAINERCODE”) kun je met sommige WordPress plugins ook gemakkelijk invoeren, zonder aan codes te zitten. Bijvoorbeeld met behulp van de plugin Google Analytics Dashboard for WP by ExactMetrics, waarbij je naar het tabblad “Integration” gaat en simpelweg je Optimize Container ID kunt invoeren:
Resultaten meten
Het meten van de resultaten van een A/B-test kan op veel verschillende manieren. Dit kun je met Google Analytics doen, door bijvoorbeeld gebruik te maken van event tracking (voor bijvoorbeeld het tracken van clicks).
Doelen instellen
De laatste stap bij het aanmaken van je eerste experiment in Google Optimize is het instellen van doelen. Hiermee bepaal je welke websitefunctionaliteit je wilt gaan optimaliseren. Optimize biedt drie standaarddoelen, waar je uit kunt kiezen: Bounces, Paginaweergaven en Sessieduur. Hiernaast kun je ook een doel uit Google Analytics importeren.
Nu hebben we de basis doorgenomen van Google Optimize. Neem ook eens een kijkje naar het hoofdstuk Doelen Instellen van onze Analytics Handleiding.
Andere software voor je A/B Test
Voor WordPress zijn er (naast Google Optimize) oomogelijkheden voor A/B-testen. Zowel gratis als betaald. De gratis mogelijkheden zijn vaak redelijk beperkt, maar kunnen handig zijn om te beginnen met experimenteren.
Gratis (plugins)
Een aantal gratis WordPress-plugins voor A/B-testen.
Instapage WordPress Plugin
De Instapage WordPress Plugin is een gratis plugin. Deze plugin is vooral gericht op het testen van landingspagina’s.
De Instapage-plugin heeft meer dan 100 landingspagina-templates waarmee je aan de slag kunt. Deze kun je vervolgens met een speciale “builder” aanpassen aan jouw wensen. Vervolgens kun je verschillende variaties gaan testen.
Simple Page Tester
De Simple Page Tester-plugin geeft je een proces van drie eenvoudige stappen:
- Ga naar de pagina die je wilt testen
- Klik op “Setup Split Test” en wijzig je variatie(s)
- Bekijk (na een tijdje) de resultaten en kies een winnaar
Premium oplossingen
De premium oplossingen voor A/B-testen met WordPress zijn een stuk beter dan de gratis mogelijkheden.
Usability Hub
Usability Hub is een platform dat je vooral helpt om te beginnen met A/B testen. Je betaalt hier per “respons”. Zo kun je bijvoorbeeld twee variaties van je logo laten zien en dan aan het “panel” vragen welke ze beter vinden. Vervolgens wordt dit door échte mensen getest: gebruikers wordt twee variaties getoond en dan gevraagd een keuze te maken. Je betaalt per reactie.
Usability Hub is dus niet per definitie voor WordPress-websites bedoeld, maar je kunt het wel inzetten als tool om snel aan de slag te gaan met user testing.
Nelio AB Testing
Nelio AB Testing is waarschijnlijk één van de beste tools en is ook speciaal ontwikkeld voor WordPress-websites. Je kunt de plugin gratis downloaden maar je hebt wel een account nodig.
Het Basic-pakket kost 288 dollar per jaar en laat je 5000 pageviews testen op maximaal één website. Je kunt alles testen op je WordPress-website: widgets, productpagina’s van je WooCommerce-website, menu’s en nog veel meer.
Het grote voordeel van Nelio is dat het 100% gebouwd is voor WordPress-websites. Een ander groot voordeel is dat Nelio compatible is met WooCommerce en hierdoor perfect geschikt is om de conversie van je webshop te verhogen.
Visual Website Optimizer
Visual Website Optimizer (ook wel VWO) presenteert zichzelf als ‘s werelds makkelijkste conversie-optimalisatie platform. Het is één van de bekendste tools op de markt en kan resultaten laten zien die zeer indrukwekkend zijn (zoals 62% stijging van aanvragen op de website van Hyundai).
Je begint met VWO vanaf 49 dollar per maand (maximaal 10.000 bezoekers per maand). Heb je meer bezoekers, dan zit je al snel op een maandbedrag van 100 dollar of meer.
Meer
Naast de genoemde tools zijn er nog veel meer oplossingen beschikbaar. Denk hierbij aan Unbounce, Adobe Target en meer.
Divi van Elegant Themes
Het Divi-theme van Elegant Themes verdient een speciale vermelding. Dit theme van Elegant Themes (85+ themes voor 89 dollar) staat bekend om zijn snelheid en de beroemde Divi Builder. Maar Divi ziet er niet alleen mooi uit, ook A/B-testing zit er standaard in.
Zo kun je direct in de Divi Builder gebruik maken van het zogeheten Divi Leads. Hiermee kun je voor ieder element op je pagina verschillende variaties aanmaken. Naast Divi krijg je bij Elegant Themes nog meer dan 80 themes voor je geld. Het goedkoopste pakket kost 89 dollar (één jaar). Daarnaast kun je voor 249 dollar een “Lifetime”-abonnement nemen. Je hoeft dan nooit meer te betalen. Kijk snel op de website van Elegant Themes:
Voor gebruikers van WordPress is Divi waarschijnlijk de goedkoopste en makkelijkste optie om op een professionele manier met A/B-testen aan de slag te gaan.
Mooi stuk! Ik ga er binnenkort naar verwijzen. Ben bezig met een post over koppen en ik was op zoek naar de plugin die ik ooit gebruikte.. kan hem niet meer vinden. Maar Editpage ziet er ook mooi uit.
Goed geschreven blog, zeer leerzaam.
De plugin Simple Page Tester is niet meer beschikbaar op WordPress.org.