WPLounge
Growth Hacking
Home » WordPress Algemeen » Growth Hacking uitgelegd

Growth Hacking uitgelegd

Growth hacking is een datagedreven marketingmethode. Met beperkt marketingbudget hebben startende ondernemers innovatieve nieuwe manieren bedacht om hun bedrijf snel te laten groeien. Growth hacking gaat om slimme experimenten om bedrijfsgroei te stimuleren. Ook jij kunt growth hacking toepassen op je WordPress website.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wat is Growth Hacking?

Als je tien mensen de vraag stelt “wat is growth hacking”, krijg je waarschijnlijk tien verschillende antwoorden. Er is nog steeds veel misvatting of verwarring rond deze term. Maar in feite is het heel simpel: growth hacking is een datagedreven methodologie en bundel van slimme marketingtechnieken. Deze technieken zijn gericht op het bereiken van schaalbare groei van bedrijven.

Het kwam voort uit de startup-scene in Silicon Valley. Met beperkte marketingbudgetten moesten bedrijfseigenaren innovatieve nieuwe manieren bedenken om hun bedrijf snel en tegen minimale kosten te laten groeien. De term ‘growth hacking’ is bedacht door Sean Ellis.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

De formule van growth hacking is gebaseerd op continu testen en optimaliseren. Het doel is om alle constateringen, die je tijdens dit proces hebt verzameld, te documenteren en toe te passen op je volgende project. Dankzij deze aanpak kun je je groeipotentieel ontsluiten. En hoewel growth hacking op het eerste gezicht veel op marketing lijkt, zijn er grote verschillen.

Wat maakt iemand tot een growth hacker?

Je zou kunnen zeggen dat growth hackers uit de programmeurswereld komen. Maar een echte growth hacker heeft veel meer vaardigheden. Growth hackers zijn ook creatieve marketeers, productmanagers en data-analisten. Ze zijn gericht op één enkel doel: het vinden van de meest effectieve en efficiënte manier om een bedrijf te laten groeien. Dit omvat vaak snelle experimenten via marketingkanalen, constante aandacht voor (her)ontwikkeling van producten en een blijvende focus op het opbouwen en betrekken van de gebruikersbasis van een bedrijf.

Het belangrijkste is dat elke beslissing die een growth hacker neemt, gebaseerd is op data. Een growth hacker weet hoe en wat te meten. Ze gebruiken analyses, landingspagina’s en A/B-testen om het gedrag en wensen van hun doelgroep te begrijpen. Dus geen blinde aannames doen, maar gedreven door data, totdat ze de meest effectieve oplossingen hebben gevonden met het meeste groeipotentieel.

Wat is een Growth Hacker? Deze illustratie laat zien dat het een overlap van verschillende vaardigheden is.

Veel bedrijven hebben een gouden ontwikkeling doorgemaakt, door het inzetten van growth hacking. Denk aan het referral programma van Dropbox of bijvoorbeeld Airbnb’s reverse-engineering (Craigslist API). Veel geweldige bedrijven hebben deze zogenaamde hacks op de een of andere manier gebruikt om groei te bereiken. Andere voorbeelden van bedrijven die succes hebben bereikt dankzij growth hacking:

  • Hotmail
  • PayPal
  • Instagram
  • Uber
  • LinkedIn
  • YouTube

De wereld van growth hacking evolueert voortdurend naarmate nieuwe hacks worden ontdekt en methodes worden ontwikkeld. Veel grotere bedrijven zijn begonnen te experimenteren met dezelfde technieken. Growth hacking is niet alleen maar weggelegd voor startups. Bijna elk bedrijf kan baat hebben bij growth hacking. Goed nieuws: veel van de growth hacking-principes zijn relatief eenvoudig en gemakkelijk toe te passen, zonder veel technische kennis.

Hoofdpijlers van Growth Hacking

Een groot gedeelte van growth hacking komt neer op systemen en processen. Het gaat erom de zwakte(n) in een systeem te vinden en uit te buiten. De focus ligt op het continu bedenken van processen, prioriteren, testen en analyseren.

Fouten zijn voor een echte growth hacker juist fortuinlijk. Wanneer er wordt “gefaald”, kan er worden geëxperimenteerd en lering uit worden getrokken. Vooruitgang dus.

We kijken naar de hoofdpijlers van growth hacking en hoe die jou eventueel kunnen helpen.

Grip krijgen op de Growth Hacking mindset

Growth hacking begint met de juiste mindset. Het houdt o.a. in dat je je inspanningen richt op het bereiken van je One Metric That Matters (OMTM). Dit is een ambitieus en specifiek groeidoel, bijvoorbeeld “om tegen 2026 x aantal omzet te behalen”. Het is erg belangrijk dat je OMTM meetbaar, haalbaar en duidelijk is, zodat deze altijd leidend blijft op de roadmap van je project.

Als de persoon of het team dat verantwoordelijk is voor groei, dienen al je activiteiten gericht te zijn op het bereiken van je OMTM.

De growth hacking mindset gaat ook over jezelf uitdagen en beseffen dat je tot veel meer in staat bent dan je in de eerste instantie vanuit gaat. Growth hackers denken groot, nemen risico’s en stellen constant de vraag “wat als?” Het opportunistisch nastreven van een doel, zelfs als het je buiten je comfortzone brengt, is wat growth hacking tot een effectieve methode maakt. “Onmogelijk” maakt geen deel uit van het vocabulaire van een échte growth hacker.

Houd de vaart erin en stap uit je comfortzone

Herinner jezelf om de vaart erin te houden. Hiermee bedoelen we risico’s nemen en dingen proberen die normaal gesproken buiten je comfortzone liggen. Je weet nooit of iets zal werken of niet totdat je het probeert. Werk je in een team? Moedig elkaar dan ook aan om gewaagde dingen te proberen! Je zult versteld staan hoeveel deuren er voor je open kunnen gaan.

Heb moed om uit te reiken naar wat anderen misschien onbereikbaar vinden.

De kracht van een team voor growth hacking

De vaardigheden van een growth hacker zou je visueel in een t-vorm kunnen schetsen. De horizontale lijn staat voor brede kennis en de verticale voor de diepe kennis. Niemand kan een expert zijn op elk gebied; daarom is het hebben van een team zo belangrijk. Een teamlid van een growth hacking team heeft sowieso wel kennis over een breed scala aan onderwerpen en is gespecialiseerd in één of twee specialismen.

Het opbouwen van een growth hacking ploeg met de volgende combinatie van de volgende 3 vaardigheden is een grote pré:

  • creative marketing
  • softwareprogrammering & automatisering
  • testing & data-analyse

Daarnaast is het cruciaal dat de teamleden elkaars kwaliteiten begrijpen en benutten.

Meten is weten, ook bij growth hacking

Oké, je gaat aan de slag met growth hacking, maar levert het ook daadwerkelijk wat op? Als je resultaten boekt, geweldig! Zo niet, stop dan en ga verder met het volgende idee. Maar daarvoor moet je je inspanningen wel meetbaar in beeld kunnen brengen.

Er is geen ruimte voor aannames, dus alle beslissingen moeten gebaseerd zijn op data. En om die gegevens te hebben, moet je gaan meten.

Veel marketeers zouden niet kunnen zeggen wat de ROI van hun (advertentie)campagne was, zonder de juiste meetinstrumenten in handen te hebben. Weten wat en hoe te meten kan een uitdaging zijn, maar het is écht cruciaal.

Als je erin slaagt een bepaald doel te bereiken, zonder al je inspanningen gemeten te hebben, kun je niet met zekerheid weten wat tot het succes heeft geleid. Omgekeerd, als je ergens in faalt, kun je de volgende keer niet dezelfde fout vermijden zonder te meten.

Het verzamelen en analyseren van gegevens is de optimale manier om te weten wat precies correleert met succes. Het geeft je een baseline waarmee je je prestaties vergelijkt bij het experimenteren.

Gelukkig heeft technologie het mogelijk gemaakt om bijna alles wat je doet te volgen. Hier zijn slechts enkele van de online meethulpmiddelen die we gebruiken om bedrijven te helpen hun prestaties te volgen en te verbeteren.

Bekijk ook eens onze Google Analytics handleiding, voor onder andere het instellen van doelen en conversiemeting.

Jouw markt begrijpen

Falende startups

De meest voorkomende reden waarom startups falen, is dat ze een product (of dienst) proberen te verkopen waar weinig mensen op zitten te wachten. Alleen omdat je een geweldig product hebt, wil nog niet zeggen dat er een markt voor is. Als je deze realiteit in een vroeg stadium begrijpt (én accepteert), bespaar je veel moeite, tijd, geld en energie.

Hoe te vermijden?

De enige manier is om goed naar je markt te luisteren door eerst marktonderzoek te doen en je product af te stemmen op wat daar nodig is. Maak een klantwenskaart. Onderzoek je potentiële klanten zo diepgaand mogelijk totdat je met zekerheid weet wat hen drijft. Sta eens stil bij deze drie klantgevoelens:

Hoop en dromen

Wat willen klanten bereiken door jouw product of dienst af te nemen?

Pijn en angst

Wat voor angst ervaren je klanten tijdens het aankoopproces?

Barrières en onzekerheden

Wat zijn de mogelijke obstakels of aarzelingen die potentiële klanten ervan zouden weerhouden jouw product of dienst af te nemen?

Het doel bij dit alles is om je potentiële klanten beter te leren kennen “dan zij zichzelf kennen”. Natuurlijk kun je enquêtes, focusgroepen, interviews en andere traditionele marktonderzoekstactieken gebruiken om deze informatie te vinden, maar je kunt ook enkele andere opties overwegen. Waar komt jouw potentiële klantsegment samen en hoe kun je hierop inspelen?

Boekrecensies op Bol of Amazon bevatten bijvoorbeeld vaak een rijkdom aan informatie over wat jouw klanten denken en voelen. Probeer de recensies te bekijken van enkele van de bestverkochte boeken die betrekking hebben op jouw onderwerp of bedrijf en kijk wat mensen zeggen. Ook wel forum-mining genoemd in de marketingwereld.

PMF: Product-Market Fit

Aan de hand van de resultaten van je marktonderzoek kun je nu bepalen of je een product-market fit (PMF) hebt. PMF gaat over het vinden van manieren om de barrières en onzekerheden weg te nemen die je klanten mogelijk hebben over je product of dienst. Het gaat erom hen een product aan te bieden waar ze niet zonder kunnen.

In de veel traditionele bedrijven zijn productontwikkelingsteams gescheiden van de marketingteams. De productontwikkelaar bouwt het product en de marketeer verkoopt het. Eén van de redenen waarom growth hackers zo succesvol zijn in het helpen van bedrijven om te groeien, is dat ze niet binnen deze grenzen leven.

Out of the box & alle opties openlaten

Wanneer je werkt aan je OMTM (One Metric That Matters), moeten alle opties op tafel liggen, inclusief de bereidheid om je product terug naar de tekentafel te nemen en aanpassingen te doen op basis van het voortdurende proces van marktonderzoek, metingen en testen. Op basis van experimenten en een constant verfijningsproces stem je geleidelijk je product optimaal af op je doelgroep.

40% vuistregel van de grondlegger van growth hacking

De vuistregel is: als minstens 40% van je klanten aangeeft teleurgesteld te zijn als ze je product of dienst niet meer zouden kunnen gebruiken, heb je een PMF. Sean Ellis ontdekte dit na gewerkt te hebben met meer dan 100 verschillende startups. Startups die onder dit percentage zaten, hadden constant moeilijkheden om overeind te blijven met hun business.

Product-market fit (PMF) is essentieel om groei te realiseren. Als je geen product-markt-fit hebt, zullen je marketinginspanningen verspild. Dan push je als het ware een product dat niemand wil. Als wél die PMF hebt, zullen mensen zo tevreden zijn met je dienst of product, dat ze zelf tot een extra verkoopkanaal worden.

Product-Market Fit gaat over het inbouwen van groei in je product of dienst zodat het zichzelf verkoopt.

Gebruik de juiste kanalen

Als je grote budgetten uitgeeft aan advertenties op Google of Facebook, zonder grip op je ROI, is het tijd om je aanpak te heroverwegen. Het is niet zo dat Google Ads en Facebook-advertenties niet nuttig zijn – integendeel! Maar het zijn niet de enige marketingkanalen. En op dit moment zijn ze misschien niet de beste kanalen voor jouw situatie.

Hoe kun je jouw potentiële kopers bereiken?

Er zijn tientallen verschillende marketingkanalen die je zou kunnen inzetten om je bedrijf te laten groeien. Niet allemaal tegelijk natuurlijk. Ga op onderzoek uit naar welke de juiste combinatie is voor jouw bedrijf, op dit moment.

Onthoud dat het niet alleen om de grootte van je bereik gaat, maar om de effectiviteit ervan. Uiteindelijk maakt het niet uit hoeveel mensen van je hebben gehoord. Waar het wél om gaat is dat de juiste mensen je kennen: de mensen met het hoogste potentieel om loyale klanten te worden.

Voorbeelden van marketingkanalen

  • Offline advertenties
  • Zoekmachinemarketing breed (SEM)
  • Zoekmachine-optimalisatie (SEO)
  • Zoekmachine-adverteren (SEA)
  • Social en display advertenties
  • E-mailmarketing
  • Bestaande platformen
  • Community building
  • Offline-advertenties
  • Onconventionele PR
  • PR
  • Community building
  • Affiliate marketing
  • Beurzen
  • Marketingblogs targeten
  • Actieve acquisitie
  • Virale marketing
  • Video

Eigenlijk verdient elke van de bovenstaande “disciplines” zijn eigen uitgebreide tutorial. Maar voor nu is het even voldoende dat je er op zijn minst van op de hoogte bent. Eén van de grootste valkuilen is dat sommigen de neiging hebben om alleen datgene te gebruiken waarmee ze vertrouwd zijn. Door dit te doen, loop je mogelijk grote kansen mis. Je kunt nooit precies weten wat je markt gaat doen, of welke kanalen het beste werken.

Experimenteer, meet en test!

Om de juiste kanalen te vinden die je kunt nastreven, moet je wat tijd besteden aan sparringsessies met je team (of mede-ondernemers). Onthoud dat het niet om de grootte van je bereik gaat, maar om de effectiviteit ervan. Vind de top 3 kanalen, begin deze te optimaliseren, observeer en herhaal dit proces – ze zullen waarschijnlijk in de loop van de tijd veranderen qua effectiviteit.

De sleutel tot optimalisatie

Zo raak je langzamerhand bekend met growth hacking, heb je een solide team samengesteld met een brede reeks vaardigheden, heb je het belang van meten begrepen, ben je gaan luisteren naar je markt, heb je een product ontwikkeld waar mensen niet zonder kunnen, en je hebt de meest veelbelovende tractiekanalen geïdentificeerd. 😊 In een ideale wereld, hè… Dus wat nu?

Exponentiële groei realiseren

De sleutel tot growth hacking is testen, testen en blijven testen! Met behulp van uw onderzoeks- en meettechnieken zoek je voortdurend naar manieren om te blijven optimaliseren. Dat vraagt om een systematische aanpak waarbij je hypothesen ontwikkelt en vervolgens toetst. Hypothesen moeten eenvoudig, duidelijk, relevant zijn voor je doelstellingen en gebaseerd zijn op gegevens, zoals:

  • dankzij metingen
  • verwachtingspatronen
  • aantoonbaar feedback

Growth Hacking op je WordPress site met behulp van het LIFT-model

Maar waar moet je beginnen? Het Lift Model® (ontwikkeld door Chris Goward) is een hulpmiddel die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat je de belangrijkste aspecten van je bedrijf behandelt. Het bestaat uit zes cruciale elementen die je constant moet monitoren, meten, tweaken en optimaliseren.

Lift Model® (ontwikkeld door Chris Goward)

Waardepropositie: Communiceer je kristalhelder over de voordelen van wat je aanbiedt?

Relevantie: Motiveren en stimuleren de ontwerpelementen op je website de gewenste actie?

Duidelijkheid: Is de inhoud op je website zo duidelijk? Raken je bezoekers niet verdwaald?

Afleiding: Zijn er elementen op je site die gebruikers ervan weerhouden of afleiden om de gewenste acties te ondernemen?

Spanning: Mom je op je website geloofwaardig over? Wat zorgt voor onzekerheid of twijfel op je site?

Urgentie: Hoe kun je een gevoel van urgentie toevoegen om een actie te helpen stimuleren?

Dit zijn belangrijke aspecten binnen groeimethodiek, genaamd growth hacking. Begin ze te gebruiken – we kunnen niet beloven dat je de volgende Uber wordt, maar wel dat je (met een beetje lef) aangenaam verrast zult zijn met je out-of-the-box experimenten.

Kunnen wij je helpen?

Het team van WPLounge heeft de nodige digital marketing expertise in huis om jou bij te staan met jouw koersbepaling.

Ga je aan SEO doen? Informeer dan naar onze SEO diensten. Ander kanaal? Wij denken graag met je mee.

Reageer

Partners