WordPress Lounge
Heat Maps WordPress
Home / Tutorials / Heat Map van je WordPress-website

Heat Map van je WordPress-website

heatmap WPLounge
Een heatmap die wij hebben gemaakt met SumoMe (klik voor groter)

Google Analytics is een populaire oplossing om bezoekers te tracken en geeft ook veel nuttige informatie over je bezoekers. Toch weet je met Google Analytics niet altijd zeker waar je bezoekers op klikken. Een heat map laat je precies zien waar je bezoekers wel en niet op klikken.

Een heat map helpt je beter te begrijpen hoe je bezoekers jouw website gebruiken. Aan de hand van deze informatie kun je bijvoorbeeld kleine aanpassingen maken die voor je bezoekers een groot verschil maken.

SumoMe

Een handige (gratis) tool voor het maken van heat maps is SumoMe. Deze is heel makkelijk in te bouwen op je WordPress-website. Door de ‘clicks’ van je bezoekers bij te houden genereert SumoMe een heatmap van de pagina’s waar jij aangeeft de ‘clicks’ te willen ‘recorden’.

SumoMe
SumoMe

De SumoMe-app is gratis te gebruiken (klik) en kan je ook helpen om een heat map van je website in kaart te brengen. Wanneer je een account hebt aangemaakt bij SumoMe, is het makkelijkste om ook de WordPress-plugin (SumoMe plugin) te installeren.

Heatmap activeren in SumoMe

Wanneer je SumoMe hebt geïnstalleerd op je WordPress-website, zul je een icoontje op je website zien staan (meestal rechtsboven). Wanneer je hierop klikt opent een nieuw venster met de “Sumo Store”. Vanuit hier kun je een aantal handige SumoMe-tools activeren voor je website. De interessantste tools vind je onder het kopje “Analytics”:

Analytics tools van SumoMe
Analytics tools van SumoMe

Zoals je in de afbeelding kunt zien biedt SumoMe drie mogelijkheden voor ‘Analytics’. Google Analytics heb je waarschijnlijk al. De andere twee, Content Analytics en Heat Maps zijn interessant. Wanneer je deze twee hebt geïnstalleerd kun je ze gaan gebruiken om gegevens bij te houden op jouw website.

SumoMe-menu
SumoMe-menu

Om een tool te activeren voor een bepaalde pagina op je website, ga je naar die pagina en zoek je rechtsboven in je scherm naar het SumoMe-menu (zie afbeelding rechts). Het icoontje met het ‘oog’ gaat over Content Analytics, het icoontje met het ‘vlammetje’ heb je nodig voor de Heat Maps.

Wanneer je dit icoontje aanklikt, zul je de volgende melding krijgen:

Start Recording

Klik op “Yes”. SumoMe zal vanaf nu alle clicks bijhouden op deze pagina. Ja, je moet dit per pagina activeren.

Meestal duurt het een tijdje voordat je een mooie heat map krijgt. Wacht dus een paar dagen of een week (afhankelijk van de hoeveelheid bezoekers). Wanneer je dan op het icoontje klikt, zal de heat map worden getoond.

Content Analytics

De andere tool, Content Analytics, is ook erg handig. Wanneer je deze activeert voor een bepaalde pagina, zal deze gaan bijhouden hoe ver je bezoekers op die pagina scrollen. Zo kun je achterhalen of je artikelen wel (helemaal) gelezen worden. Merk je dat na een kwart pagina al meer dan de helft van je bezoekers is afgehaakt? Dan kun je kiezen om belangrijke elementen (bijvoorbeeld call to action-knoppen) hoger op je pagina te plaatsen.

Het resultaat van deze Content Analytics ziet er als volgt uit. Zoals je ziet is de “Average Read” al op 10 procent van het artikel bereikt. Dit zijn (gelukkig) niet de échte resultaten van het artikel in kwestie, maar gebaseerd op een kleine (zelf uitgevoerde) test:

Content Analytics Scroll
De “Average Read” van een artikel

Meer van SumoMe

SumoMeBehalve deze handige Analytics-tools van SumoMe, vind je in de Sumo Store nog veel meer tools die je met één klik kunt activeren voor je website. Denk hierbij aan meldingen en nieuwsbrief-aanmeldformulieren voor je website.

Wouter Postma

Ik ben WordPress-specialist en ben in 2012 (samen met Jelle van der Schoot) WPLounge gestart. Daarnaast werk ik bij Crossphase.
Huur mij in »
 

Reageer