WPLounge
Wat is rel="noopener" bij links in WordPress?
Home » WordPress Algemeen » Wat is rel=”noopener” bij links in WordPress?

Wat is rel=”noopener” bij links in WordPress?

Veel mensen met een website weten waarschijnlijk wat een “nofollow”-link inhoudt. Maar niet iedereen weet wat “noopener” precies doet. WordPress voegt deze tag standaard toe aan iedere link op je website die in een nieuw venster wordt geopend. Dit gebeurt sinds WordPress 4.7.4 (2017).

Maar wat doet deze tag precies? En waarom voegt WordPress deze standaard aan je links toe? In dit artikel probeer ik die vraag voor je te beantwoorden. De “noopener” tag wordt door WordPress aan iedere link toegevoegd die je in een nieuw venster laat openen.

Als je een uitgaande link (die in een nieuw venster wordt geopend) toevoegt aan een pagina of bericht van je website, dan ziet dat er in de broncode nu zo uit:

De tag rel=”noopener” wordt automatisch door WordPress toegevoegd.

Wat is “noopener”?

Als je “noopener” nog nooit hebt zien langskomen, dan vraag je je misschien af wat deze tag precies doet. Het klinkt misschien raar, maar de noopener-tag is eigenlijk een soort extra beveiliging. Het heeft dus geen negatieve invloed op je eigen website.

Als deze tag niet wordt toegevoegd, zou de website waar je naartoe linkt (theoretisch gezien) ook het tabblad van jouw website kunnen controleren. Zo zou een hacker bijvoorbeeld met JavaScript de “parent window” (jouw website) kunnen beïnvloeden vanuit de “child window” (het venster of tabblad dat geopend wordt nadat er op de link wordt geklikt).

Zo kan een hacker jouw website bijvoorbeeld vervangen door een kopie van jouw website, waardoor login-gegevens kunnen worden onderschept. Als je een wat meer technische achtergrond wilt over dit onderwerp, lees dan dit artikel op Github.

Deze security fix is toegevoegd aan de TinyMCE-editor op 23 november 2016. De wijziging kwam daardoor automatisch in WordPress terecht toen WordPress 4.7.4 werd gereleased. Hierin werd automatisch de nieuwste versie van TinyMCE meegenomen.

Is “noopener” slecht voor je website?

Sommige gebruikers denken dat “noopener” vergelijkbaar is met “nofollow”. Deze verwarring is echter niet terecht. Het enige dat “noopener” doet is de browser instructies geven over de twee tabbladen. Zo wordt voorkomen dat het nieuwe tabblad of venster JavaScript-code kan gebruiken om de “parent window” (het oorspronkelijke venster) te beïnvloeden.

Zoekmachines negeren de “noopener”-tag en het heeft dan ook geen enkele invloed op je rankings. Hetzelfde geldt voor “Analytics”: de “noopener”-tag heeft geen enkele invloed op metingen of statistieken.

Toen deze wijziging nét in WordPress zat, voegde WordPress niet alleen “noopener” toe maar ook “noreferrer”. Een link zag er dan zo uit:

De “noreferrer”-tag gaf bij sommige website-eigenaren wél problemen. Analytics-software en sommige affiliate links werkten niet meer goed door deze wijziging. De “noferrer”-tag is er daarom weer uitgehaald.

Het antwoord is dus: nee, de “noopener” tag kan geen enkele kwaad en is puur een extra veiligheidslaag voor jou en je bezoekers.

rel=”noopener” verwijderen

Wil je – ondanks de bovengenoemde informatie – toch af van de “noopener”-tag? Als je deze handmatig in de WordPress Editor verwijdert, zul je merken dat WordPress deze automatisch weer toevoegt. Het beste is daarom om de onderstaande code toe te voegen aan het functions.php-bestand van je child theme, óf een eigen site-specifieke plugin te maken.

Conclusie

De tag rel=”noopener” kan geen kwaad voor je website, rankings of iets anders. Je kunt deze code dan ook het best gewoon laten staan. Wil je er tóch van af, dan kun je daarvoor de bovenstaande code gebruiken.

Beoordeel dit artikel

(3 ratings, gemiddeld: 5,00 van de 5)
Wouter Postma

Wouter Postma

Oprichter WPLounge. Blogt ook in het Engels op WPLounge.org.

Gratis op de hoogte blijven?

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte
te blijven over ontwikkelingen in WordPress!

Reageer

Advertenties

Blijf op de hoogte!

Scroll Up