WPLounge
SEO 2021
Home » WordPress SEO » Beter vindbaar op Google in 2021: 6 tips

Beter vindbaar op Google in 2021: 6 tips

Wat zijn de huidige best Google practices op SEO gebied? In dit artikel kijken we naar wat je op moet letten qua SEO optimalisatie in 2021 en geven je zes optimalisatietips om je WordPress website beter vindbaar te maken in de zoekmachine.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

SEO 2021


In 2020 is de wereld van zoekmachinemarketing een paar keer opgeschrikt door een aantal belangrijke updates van Google. Hierdoor zag je hier en daar prominente websites kelderen in rankings. Andersom werden sommige websites, die lager in de ranglijst stonden, beloond met hogere posities. Waar dit exáct vanaf hangt is niet altijd 100% vast te stellen. Wél worden er nieuwe richtlijnen door Google meegedeeld, waar je als online marketeer of zelfstandig websitebeheerder rekening mee moet houden.

Geen trucjes meer, focus op de gebruiker

Met iedere nieuwe Google update wordt het voor SEO specialisten steeds moeilijker om de zoekmachine te manipuleren met trucjes. De kant die het opgaat is duurzaamheid, door je nóg meer te richten op de gebruiker. In 2021 zal optimalisatie voor de bezoeker nóg hoger op de prioriteitenlijst komen te staan. Hoe beantwoord je zo goed mogelijk de zoekvragen?

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Tip 1: Core Web Vitals

We beginnen meteen met het meest uitgebreide hoofdstuk. Voor sommige WordPress-gebruikers een (relatief) nieuwe materie.

Wat zijn de Core Web Vitals?

Google’s Core Web Vitals zijn een reeks factoren die Google hoog prioriteert voor de algehele gebruikerservaring van een webpagina. Core Web Vitals bestaan uit drie specifieke metingen van paginasnelheid en gebruikersinteractie:

  • Largest Contentful Paint (LCP);
  • First Input Delay;
  • en de Cumulative Layout Shift (CLS).

Hiermee wordt de UX van jouw pagina beoordeeld. Omdat het vrij technisch jargon is, gaan we nu vanuit de praktijk wat dieper op de materie in.

De Web Vitals kun je terugvinden in Google Search Console, onder Optimalisaties > Site-vitaliteit:

Google’s Web Vitals kun je terugvinden in Search Console, onder Optimalisaties > Site-vitaliteit. In dit specifieke geval gaat het om de Largest Contentful Paint (LCP).

Waarom zijn de Core Web Vitals belangrijk?

Pagina-ervaring omvat een reeks factoren die Google belangrijk acht voor de gebruikerservaring, waaronder:

  • HTTPS;
  • mobielvriendelijkheid;
  • Gebrek aan interstitiële pop-ups;
  • ‘veilig browsen’ (geen malware op uw pagina);
  • en de Core Web Vitals vormen ook een belangrijk onderdeel.

Wat de naam al impliceert, maken de belangrijkste webvitalen het grootste deel van de score van je pagina-ervaring uitmaken.

Google wees er zelf op dat pagina-ervaring één van de verschillende (ongeveer 200) factoren is die ze gebruiken om sites in zoekresultaten te rangschikken. Het is dus goed om te weten dat een geweldige score voor pagina-ervaring jouw website niet op magische wijze naar de eerste plaats in Google zal brengen, omdat we te maken hebben met veel andere factoren.

In deze beknopte tutorial willen we alle drie de Core Web Vitals uitlichten en laten zien hoe je ze kunt verbeteren.

Largest Contentful Paint (LCP)

LCP is hoe lang het duurt om een pagina te laden vanuit het oogpunt van een daadwerkelijke gebruiker. Oftewel: de tijd tussen het klikken op een link en het zien van de content op het scherm.

LCP verschilt van andere paginasnelheidsmetingen. Veel andere statistieken voor paginasnelheid (zoals TTFB en First Contextual Paint) geven niet echt weer hoe het is voor een gebruiker om een webpagina te openen. LCP richt zich dus op wat er echt toe doet als het gaat om paginasnelheid en gebruikservaring.

Met Google PageSpeed Insights kun je je LCP-score meten:

LCP

Een handige tool om verbeterpunten te traceren. Wij raden nogmaals aan om je LCP-data ook in Google Search Console te bekijken. De gegevens in Search Console zijn, net als bij Pagespeed Insights afkomstig uit het Chrome User Experience Report.

Maar in tegenstelling tot PageSpeed ​​Insights kun je in Search Console LCP-gegevens op je gehele site terugvinden. Je krijg je een lijst met URL’s en diens LCP-prestaties.

Streven is om je site binnen 1,2 seconden op LCP te laten komen. Voor grote webpagina’s kan dit een echte uitdaging zijn.

Het verbeteren van LCP is niet zo eenvoudig is als het installeren van een CDN.

Hard werken? Zeker. De moeite waard? Absoluut.

Enkele dingen die je kunt doen om jouw LCP-score te verbeteren:

  1. Verwijder onnodige scripts van derden: elk script van derden kan een pagina met zo’n 34 ms vertragen.
  2. Upgrade je hosting: Betere hosting betekent snellere laadtijden in het algemeen (inclusief LCP). Tip: de snelle webhosting van Cloud86.
  3. Lazy loading instellen: dit zorgt ervoor voor dat afbeeldingen alleen worden geladen wanneer iemand naar beneden scrolt. Ook effectief bij het verbeteren van de LCP.
  4. Grote pagina-elementen verwijderen: het Google PageSpeed Insights rapport vertelt je of je pagina een element bevat dat het LCP van je pagina vertraagt.
  5. Verklein je CSS: omvangrijke CSS kan LCP-tijden aanzienlijk vertragen.

First Input Delay (FID)

Laten we vervolgens eens kijken de tweede Core Web Vital: First Input Delay.

Dus op dit punt heeft je pagina de FCP al gehaald. Maar de vraag is: kunnen gebruikers interactie nu hebben met je pagina?

Dat is precies wat FID meet: de tijd die een gebruiker nodig heeft om daadwerkelijk met je pagina te communiceren. Voorbeelden van interacties zijn onder andere:

  • Een navigatie-optie uit een menu kiezen
  • Klikken op een link
  • Een e-mailadres invoeren in een formulierveld

En net als FCP is er hier ook sprake van specifieke criteria voor wat een aanvaardbare FID is.

Voor een pagina die merendeels tekst bevat (zoals een blogpost), zal FID waarschijnlijk geen probleem vormen. De enige echte “interactie” is hierbij naar beneden scrollen.

Maar voor een inlogpagina, aanmeldingspagina of andere pagina waarop gebruikers snel ergens op moeten klikken, is FID wél cruciaal. Het gaat erom hoe snel je kunt beginnen met het typen.

Verbetermogelijkheden voor je FID-score:

  1. Minimaliseer JavaScript: het is bijna onmogelijk voor gebruikers om met een pagina te werken terwijl de browser JS aan het laden is. Het minimaliseren of uitstellen van JS op je pagina kan dus de sleutel zijnvoor FID.
  2. Verwijder alle niet-kritieke scripts van derden; net als bij FCP kunnen scripts van derden (zoals Google Analytics, heatmaps enzovoort) Een negatieve invloed hebben op FID.
  3. Gebruik browsercache: dit helpt om content sneller te laden.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Cumulative Layout Shift (CLS) vertelt ons hoe stabiel een pagina is tijdens het laden (de visuele stabiliteit). Als elementen op je pagina verschuiven terwijl de pagina wordt geladen, heb je een hoge CLS. Dat is slecht.

Je wilt ernaar streven dat je pagina-elementen zo stabiel mogelijk zijn tijdens het laden. Op die manier hoeven gebruikers zich niet opnieuw te oriënteren waar links, afbeeldingen en velden zich bevinden wanneer de pagina volledig is geladen. Vaak wordt er hierbij ook per ongeluk op een verkeerd element geklikt. Herkenbaar?

Hier zijn enkele eenvoudige zaken die je kunt oppakken ter verbetereing (minimalisatie) van je CLS:

  1. Gebruik vaste kenmerkdimensies (set size attribute dimensions) van de ingestelde grootte voor alle media (video’s, afbeeldingen, infographics enzovoort). Op die manier weet de browser van de gebruiker precies hoeveel ruimte dat element op die pagina inneemt. En verandert het niet terwijl de pagina volledig wordt geladen.
  2. Zorg ervoor een geserveerde ruimte voor advertentie-elementen: anders kunnen ze plotseling op de pagina verschijnen en jouw content naar beneden, boven of opzij duwen.
  3. Voeg nieuwe UI-elementen toe onder de vouw: op die manier pushen ze geen inhoud naar beneden waarvan de gebruiker verwacht dat deze blijft waar deze is.

Een uitgebreide eerste SEO tip, de Core Web Vitals. Heb je vragen of loop je tegen technische obstakels aan, kun je altijd onze assistentie inschakelen.

Tip 2: Blijft belangrijk EAT (expertise, autoriteit en betrouwbaarheid)

In de jaren ’90 was het voor SEO marketeers een stuk “overzichtelijker”. Hoe meer links er naar een website verwezen, hoe hoger die website in de rankings van Google kwam. Toentertijd was Google PageRank voor een groot gedeelte bepalend. Destijds waren er ook veel rankingfactoren, maar nu verschuift het algoritme van Google steeds met van een technisch naar een marketing algoritme.

Anno 2021 zijn er een paar honderd andere SEO & rankingfactoren bijgekomen. Zo is er de EAT (Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness) update geweest, die het belang van kwaliteit en betrouwbaarheid onderstreept. Dit geldt voor zowel de externe links die naar je website verwijzen als voor zaken die on-page spelen. Maar hoe bepaalt Google wat betrouwbaar is en wat niet? Een aantal tips:

  • Zorg ervoor dat externe links, naar jouw website, afkomstig zijn van branchegerelateerde (autoritaire) websites.
  • Wees eerlijk over de auteur(s) van je blogs en welke bedrijf achter de website zit. Auteursprofielen zo transparant mogelijk maken met eventuele links naar de sociale mediaprofielen, enz. KvK en BTW nummer tonen.
  • Content is de ziel achter je site. Die moet dan ook vanuit de bron komen en door een expert geschreven zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een website over programmeren beheert, kun je de teksten het beste door een echte programmeur laten schrijven en niet door een “SEO tekstschrijver”, om maar vulling te geven aan je site. Kwaliteit boven kwantiteit.

Tip 3: Content is (nog steeds) king

Wanneer je met grote regelmaat nieuwe interessante artikelen publiceert op je site, word je doorgaans beloond met hogere rankings. Soms denk je dat je na een langdurig zoektermenonderzoek en contentstrategie wel zo’n beetje alles hebt verteld en dat er op contentgebied geen optimalisatie meer mogelijk is. Niets is minder waar. Neem eens je verouderde blogberichten door. Kijk wat er misschien vandaag de dag nog relevant is en wat er veranderd moet worden in de desbetreffende blogs. Hiermee kun je je bezoekers verrassen met nieuwe blogs, die je feitelijk al had, maar nu uitgebreid met meer en vooral nieuwe informatie. Wanneer je je blog opnieuw publiceert, wordt deze beschouwd als kersverse content. Zo laat je je bezoekers (én Google) zien dat je actief bezig bent met informeren en inspireren.

Blijf altijd waakzaam op duplicate content. Dit kan het kopiëren van teksten van andere websites zijn, maar ook letterlijk herhaalde teksten binnenin je site. Dit noemen we ook wel kannibalisatie op SEO vlak. Kortom; houd je site up-to-date en blijf nieuwe unieke content publiceren. Extra tip: zorg ervoor dat je je pagina’s en blogs met elkaar “in verbinding” laat staan, door een mooie interne linkstructuur. Dit staat los van een linkbuilding strategie voor off-page SEO.

Tip 4: Focus op mobile first

Mobile first indexing is de nieuwe beoordelingsstandaard geworden. De weergave van de mobiele versie van je site wordt gebruikt om de ranking te beoordelen. Het percentage zoekopdrachten, dat via de smartphone wordt uitgevoerd, is al dominant en blijft alleen maar groeien.

Ook de resultatenpagina’s (SERP) op mobiel of desktop gaan ook steeds minder op elkaar lijken. Wanneer we naar de top 20 resultaten kijken zien we dat de resultatenpagina voor ongeveer de helft van de gevallen op mobiel anders is dan op je laptop.

Wat kun je doen?

Mobiele bruikbaarheid optimalisatie Google Search ConsoleBij het stylen van je site voornamelijk denken vanuit de smartphonegebruiker. Hierbij is de laadtijd van je site één van de belangrijkste factoren.

Google Search Console is hier ook al klaar voor en geeft je de nodige tips om de mobiele bruikbaarheid van je website op peil te houden. In het linkermenu zie je dit onder de “Optimalisaties” opties. Wat betreft snelheid heeft Search Console een nieuw hulpmiddel: de Snelheid tab. Wanneer je de meldingen van Search Console naar je e-mailadres geactiveerd hebt, ontvang je ook automatische meldingen van Google, wanneer er obstakels voor mobiele gebruikers worden geconstateerd.

Search Console mobiele bruikbaarheid
Hier constateert Search Console een aantal problemen op het gebied van mobiele bruikbaarheid. Sommige teksten kunnen te klein zijn om te lezen, klikbare elementen te dicht op elkaar of überhaupt te breed voor een smartphonescherm.

Blijf voornamelijk ook zelf testen en tweaken. Loop eens in de tijd handmatig door je site en kijk hoe gemakkelijk je website navigeert op je mobiel. Last van tunnelvisie of denk je dat je site perfect is? Laat dan ook eens iemand anders ernaar kijken en feedback geven.

Tip 5: Oké Google… Voice Search

Steeds meer zoekopdrachten zijn gesproken. Zonde om kansen te laten liggen, wat betreft SEO-optimalisatie.

Consequenties?

Wanneer je nu kijkt naar hetgeen wat gebruikers soms invoeren in Google, zie je vaak kromme zinnen zoals “winterjas sportief heren”. Eén van de consequenties van de toename van Voice Search gebruiker zal zijn dat die trend verandert. Er zal meer zoekvolume komen op volzinnen en natuurlijke taal, zoals in dit geval “Waar koop ik sportieve herenwinterjassen?” Gezien het feit dat iedereen zijn of haar vragen anders formuleert zal het zoekvolume naar verwachting ook meer opbreken in meerdere longtail zoektermen met lagere zoekvolumes.

Concrete SEO tips omtrent Voice Search:

  • Denk meer in zoekintentie, in plaats van zoekterm of zoekvolume.
  • Zorg voor teksten die natuurlijk zijn en spreektaal bevatten.
  • Gebruik meer zinnen in vraagvorm, waarmee je beter aansluit op de zoekintenties.
  • Ook hier: zorg voor vlotte laadtijd van je website.
  • Streef naar de zogenaamde 0-positie in Google, oftewel de “featured snippet”. Bij een aanzienlijk percentage van de Voice Search resultaten wordt de tekst van de featured snippet voorgelezen door Google.
  • Gebruik structured data. Hierover gaat het volgende en laatste hoofdstuk van deze blog.

Tip 6: Gebruikmaken van structured data

Moeilijke benaming voor iets simpels: structured data zorgt ervoor dat er bij de vertoning op de zoekresultatenpagina een extraatje wordt weergegeven. Dit kan bijvoorbeeld zijn: review-sterren, die laten zien hoe goed (of minder goed) worden beoordeeld door andere consumenten:

Rich snippet met beoordelingen van andere kopers
Voorbeeld van de zogenaamde “rich snippet” met beoordelingssterren, dankzij structured data.

Wel zagen we in 2019 een afname van dergelijke snippets. Deze lijken nu voornamelijk getoond te worden bij zoekresultaten die over producten gaan. Niet onlogisch.

Nieuwe soorten rich snippets

Tegelijkertijd zien we een toename van andere soorten rich snippets. Bijvoorbeeld snippets, die onderaan de meestgestelde vragen over een specifiek onderwerp laten zien. Dit wordt bewerkstelligd door FAQ-structured data. Wanneer je dit voor elkaar krijgt voor een zoekresultaat voor jouw site, zal dit maar liefst twee keer zoveel ruimte innemen. Erg opvallend dus, wat ten goede komt voor het doorklikratio naar je site.

FAQ structured data
Structured data toepassen voor zoekresultaten zoals deze.

Moeilijk is het niet. Je bedenkt een aantal relevante vragen en antwoorden voor een specifieke pagina, die in de resultaten wordt weergegeven en verwerkt deze tot een stuk code. Dit kan o.a. met behulp van het bovenstaande voorbeeld, de Schema Generator van Saijo George. Daar voer je de FAQ velden in. Dit genereert de JSON-LD FAQ Schema Code, die je kunt kopiëren en plakken. Vervolgens moet deze code op je website geïmplementeerd worden. Dit kan onder andere met de Header & Footer scripts plugin.

Structured data voor FAQ aanmaken
Zo ziet het er dan uit. We voeren één vraag en antwoord in, de structured data wordt vervolgens automatisch gegenereerd.

Vrees je dat je je vingers hieraan brandt? Vraag dan naar de opties voor SEO assistentie van één van onze collega’s.

Conclusie

Bovenstaande punten zijn wellicht slechts een greep uit de volledige SEO wereld. Wat we in ieder geval vrijwel zeker weten: in 2021 is de mobiele bruikbaarheid van websites nóg belangrijker geworden, evenals Google’s focus op zoekvragen.

Verdiep je ook eens in de Core Web Vitals. Redelijk technisch, maar zeker de moeite waard om daar aandacht aan te schenken. Hulp nodig? Laat ons live met je meekijken.

Denk meer in lange termijn en niet in snelle successen met behulp van de SEO trucjes. Voordat je het weet krijg je een Google penalty en ben je nog verder van huis. Een snel ladende website met een gebruiksvriendelijk design en kwalitatieve leesbare content. Kies voor kwaliteit en geef je bezoekers een soepele gebruikservaring. Dat is zoekmachine optimalisatie anno 2021.

Beoordeel dit artikel

1 reactie

  • Hallo Serg,
    Dankjewel voor dit heldere artikel over een complex en omvangrijk thema. Ik verdiep me momenteel in het optimaliseren van mijn eigen website in de zoekresultaten. Ik sta pas aan het begin en besef dat ik een lange weg te gaan heb en er tijd voor ga nemen.
    Je artikel heeft mij belangrijke inzichten in het Google-universum gegeven.
    Met een hartelijke groet
    Harald