WPLounge
Home » WordPress SEO » Je (WordPress) website toevoegen aan Google

Je (WordPress) website toevoegen aan Google

Je website toevoegen aan Google

Wil je je website toevoegen aan Google? Je kunt je (WordPress-)website bij Google aanmelden om geïndexeerd te worden. Google indexeert het grootste deel van de websites automatisch, maar bij een nieuwe website kan het een tijdje duren voordat Google je website ziet.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Je kunt Google een “zetje in de goede richting” geven door je website bij Google aan te melden. Het maakt hiervoor niet veel uit of je een WordPress-website hebt. Als je je website met een andere tool hebt gemaakt kun je dit artikel ook gebruiken.

Hoe komt Google op je website?

Spider
Spider

De “bot” (of “spider”) van Google is voortdurend bezig met het volgen van links om nieuwe websites en pagina’s te ontdekken. Iedere keer dat Google een nieuwe pagina ontdekt (die geïndexeerd kan worden), voegt Google deze toe aan de zogeheten Index. Dit is een soort enorme “database” van alle webpagina’s die Google ooit heeft gevonden.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Als je website in de index van Google staat, betekent dat dat Google je website in de zoekresultaten kan gaan tonen. Dit is echter géén garantie dat je ook daadwerkelijk in de zoekresultaten zichtbaar zult zijn. Vaak weet je niet of je website in Google staat, omdat je niet op de eerste pagina’s van Google staat.

Google “volgt” links

Als je je website niet aanmeldt bij Google én andere websites linken (nog) niet naar jouw website, kan het een hele tijd duren voordat Google je site of pagina ziet. De snelste manier om geïndexeerd te worden is dan ook: zorgen dat er andere websites naar jouw website linken. Soms ziet Google het ook als je website gedeeld wordt op social media.

Het is niet altijd even makkelijk om andere websites naar jouw site te laten linken. Daarom kun je je website “indienen” bij Google, zodat Google (ook zonder links) weet dat jouw website bestaat. Dit kan op verschillende manieren:

  • Iedere URL handmatig toevoegen
  • Een sitemap indienen

In dit artikel zal ik laten zien hoe je je (WordPress-)website kunt aanmelden bij Google.

Hoe weet je of Google je website al geïndexeerd heeft?

Voordat je moeite gaat doen om je website aan te melden bij Google, kun je met een trucje controleren of Google je website misschien al geïndexeerd heeft. Het kan heel goed dat Google je website gezien heeft, maar dat jij je website zelf nog niet kunt vinden. Om hier achter te komen toets je in Google je website in op de volgende manier:

Site zoeken op Google
Een specifieke website zoeken in Google? Typ “site:” gevolgd door jouw domeinnaam

Als je met de bovenstaande methode geen resultaten krijgt, dan weet je dat Google jouw website nog niet geïndexeerd heeft. Is dit het geval, lees dan vooral verder zodat je weet wat je moet doen om je website alsnog aan te melden bij Google!

Je website aanmelden bij Google

Als je er achter bent gekomen dat Google je website (nog) niet geïndexeerd heeft, kun je Google op verschillende manieren laten weten dat jouw website bestaat.

1: URL toevoegen aan Google

URL toevoegen aan GoogleEén van de makkelijkste manieren om Google op de hoogte te brengen van jouw website, is door je URL in te vullen op deze pagina. Zoals Google op deze pagina ook al meldt: het toevoegen van je URL biedt geen enkele garantie dat Google je website ook echt gaat tonen in de zoekresultaten.

In de praktijk zul je zien dat websites die niet in strijd zijn met Google’s voorwaarden gewoon zullen worden geïndexeerd.

2: Indexering aanvragen (Google Search Console)

Google Search Console is een gratis tool van Google voor website-eigenaren. Je hebt een Google-account nodig om hier te kunnen inloggen. Vervolgens moet je je website toevoegen aan Search Console. Om dit te doen, moet je eerst verifiëren dat jij de eigenaar bent van de domeinnaam. Als je Google Analytics gebruikt kun je dit als verificatie-methode gebruiken. Zo niet, dan zijn er nog verschillende alternatieven om te verifiëren dat jij de eigenaar bent, bijvoorbeeld door een HTML-code aan je website toe te voegen of een HTML-bestand te uploaden (via FTP).

Fetchen als GoogleAls je je website succesvol gekoppeld hebt aan Google Search Console, dan kun je pagina’s op je website gaan “Fetchen als Google”. Deze optie vind je onder Crawlen > Fetchen als Google. Je kunt hier een URL invullen, waarna Search Console zal proberen deze pagina te “crawlen”:

URL Fetchen als Google

Als je je homepage wilt “fetchen”, vul dan niets in. Klik vervolgens op “Ophalen” en wacht totdat Google klaar is met het “fetchen” van je URL. Als Google klaar is, verschijnt er een nieuwe knop: “Indexering aanvragen“.

Indexering aanvragen

Klik op deze knop om je pagina door Google te laten indexeren. Als je je homepage op deze manier “aanmeldt” bij Google, zal Google op termijn automatisch ook je andere pagina’s indexeren, zolang hier vanaf je homepage naartoe gelinkt wordt. Het hebben van een navigatie-menu op je website is hiervoor al voldoende.

3: XML Sitemaps (Google Search Console)

Je kunt in Google Search Console óók een XML Sitemap indienen. Als je een WordPress-website hebt en je maakt gebruik van de gratis plugin Yoast SEO, dan kun je deze plugin automatisch een sitemap voor je laten genereren. Deze sitemap kun je vervolgens indienen bij Google Search Console. Google zal je dan laten zien hoe veel URL’s (en afbeeldingen) je hebt ingediend, en hoe veel daarvan al geïndexeerd is:

Ingediende sitemaps Google Search Console

Heb je geen WordPress-website? Dan kun je een gratis tool gebruiken om een XML Sitemap aan te maken, zoals XML-sitemaps.nl. Toch raden we je aan om een tool te gebruiken die je sitemap automatisch updatet als er nieuwe pagina’s aan je website worden toegevoegd. Zo is Google altijd op de hoogte van nieuwe pagina’s die worden toegevoegd.

Website niet zichtbaar in Google?

Als je één van de bovenstaande methoden gebruikt om je website bij Google aan te melden, zou je binnen een paar dagen je website in Google moeten kunnen vinden. Maar, let op: gebruik hiervoor de methode zoals hierboven beschreven staat (Hoe weet je of Google je website al geïndexeerd heeft?). Als Google je website geïndexeerd heeft betekent dat namelijk nog niet dat je per se “hoog” in de zoekresultaten zult staan voor de zoektermen die jij belangrijk vindt.

Als je website (na een paar dagen) dan tóch nog niet vindbaar is in Google, dan kan het zijn dat er een probleem is waardoor Google je website niet kan (of wil) indexeren. Controleer daarom de volgende zaken:

1: Worden je pagina’s geblokkeerd door een robots.txt-bestand?

Het kan zijn dat je er een robots.txt-bestand aan je website is toegevoegd. Of je dit nou zelf hebt gedaan of dat deze er al staat: dit bestand kan ervoor zorgen dat Google je website niet indexeert. Kijk daarom (bijvoorbeeld via FTP) of je een bestand genaamd “robots.txt” kunt vinden, of ga naar jouwdomein.nl/robots.txt.

Als in dit bestand de volgende code staat, betekent dat eigenlijk dat je Google’s spiders/bots blokkeert van je website:

User-agent: *
Disallow: /

Is dit het geval, dan is het beter om je robots-bestand te verwijderen, zodat Google weer op je website kan komen.

Let op!
Een robots-bestand is niet altijd slecht. Sterker nog, het is in veel gevallen erg nuttig om zoekmachines te laten weten waar ze wél en waar ze niet moeten kijken. Zo hebben wij het volgende in ons robots-bestand staan:

User-agent: *
Disallow: /wp-admin/

Hiermee zorgen we ervoor dat Google niet naar de folder “wp-admin” kijkt. Dit is namelijk de WordPress admin-omgeving, waar Google natuurlijk niets te zoeken heeft.

2: Noindex tags?

Het kan ook zijn dat er op je pagina(‘s) een zogeheten “noindex”-tag is meegegeven. Hiermee zeg je tegen zoekmachines zoals Google dat je niet wilt dat ze jouw pagina indexeren. Het is dan ook belangrijk om te zorgen dat dit niet op je pagina staat. Dit kun je achterhalen door in de broncode van je pagina te controleren of je deze code ziet staan:

<meta name="robots" content="noindex">

Als je dit ziet staan, dan moet je deze code van je website verwijderen zodat zoekmachines je website (weer) gaan indexeren.

WordPress-instellingen:
Als je WordPress gebruikt wordt deze “tag” automatisch toegevoegd als je de instelling “Blokkeer zoekmachines om deze site te indexeren” hebt aangevinkt. Controleer dit door (in WordPress) naar Instellingen > Lezen te gaan. Zorg vervolgens dat de ondeerstaande checkbox niet is aangevinkt:

Zoekmachines blokkeren

3: Is je website in strijd met Google’s voorwaarden?

Google heeft verschillende richtlijnen voor webmasters. Als je website hier niet aan voldoet, bijvoorbeeld omdat je illegale content plaatst, dan zal Google je website in veel gevallen niet indexeren. Ook als je content van andere websites kopieert is er een kans dat Google je website niet indexeert.

Conclusie

In de meeste gevallen zal Google je website automatisch indexeren. Toch kun je dit proces versnellen door Google te wijzen op het bestaan van jouw website. Daarnaast is het belangrijk dat je het een en ander controleert als je website tóch niet in Google verschijnt.

Beoordeel dit artikel

Roger.Overdevest

Roger is een SEO specialist met veel passie voor WordPress

Reageer