WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Verschil tussen gebruikers en sessies in Google Analytics

Verschil tussen gebruikers en sessies in Google Analytics

Op deze pagina lees je alles over het verschil tussen gebruikers en sessies in Google Analytics. Hierover is namelijk nogal eens wat verwarring. Gebruikers en sessies zijn typisch van die termen die je in Google Analytics tegenkomt, terwijl anderen deze termen wellicht beter zouden herkennen als ze “unieke bezoekers” en “visits” zouden heten.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Verschil tussen gebruikers en sessies in Google Analytics

Verschil tussen gebruikers en sessies in Google AnalyticsDaar zit hem ook het verschil tussen gebruikers en sessies. Een gebruiker is één unieke bezoeker (of persoon). Een sessie is één “bezoek” aan je website. Als jij twee keer in één week (met hetzelfde apparaat) dezelfde website bezoekt, dan zijn dat twee sessies van één gebruiker.

Het aantal sessies is dus altijd minimaal gelijk aan het aantal gebruikers, en is meestal hoger. Twee gebruikers kunnen namelijk niet verantwoordelijk zijn voor één sessie, terwijl twee sessies wel van dezelfde persoon/gebruiker afkomstig kunnen zijn.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Gebruikers zijn unieke bezoekers

Gebruikers in Google Analytics kun je dus eigenlijk zien als “unieke bezoekers”. Althans, als je er voor het gemak vanuit gaat dat iedereen je website maar vanaf één apparaat bezoekt. Als jij je website op je computer bezoekt en even later op je tablet of telefoon, dan zal Google Analytics dit waarschijnlijk meten als twee sessies én twee gebruikers. Dit komt doordat Google Analytics (meestal) niet begrijpt dat het hier om één persoon gaat.

Sessies zijn “visits”

Sessies kun je zien als “visits”, oftewel “bezoeken”. Je kunt het vergelijken met een winkel: als jij twee keer in één week iets koopt in dezelfde winkel, dan heeft de winkel één (unieke) klant gehad met twee “bezoeken” (visits). Dit is ook de reden dat het aantal “sessies” altijd minimaal gelijk is aan het aantal “gebruikers”.

Conclusie

Het verschil tussen een gebruiker en een sessie in Google Analytics is vrij eenvoudig uit te leggen. Een gebruiker is een unieke bezoeker (of persoon) en een sessie is een “bezoek” aan je website. Eén gebruiker kan je website meerdere keren bezoeken en dus verantwoordelijk zijn voor meer dan één sessie.

Beoordeel dit artikel:

[ratings]