WPLounge
E-commerce instellen Analytics
Home » Google Analytics handleiding » Introductie e-commerce tracking

Introductie e-commerce tracking

Google Analytics heeft een e-commerce functie. Maar wat is e-commerce en hoe kun je het gebruiken? In dit artikel leg ik je uit wat e-commerce is en waarom het belangrijk is om dit te gebruiken als je een webshop hebt.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Als je een webshop hebt, dan is het slim om e-commerce te gebruiken. Met e-commerce tracking kun je het aantal transacties en inkomsten meten, dat jouw website genereert. Zodra een gebruiker op de knop ‘kopen’ in de browser klikt, wordt de aankoopinformatie verzonden.

Om e-commerce te kunnen bijhouden, moet je twee dingen doen:

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
  • E-commerce instellen in Google Analytics
  • Een stukje code toevoegen aan de bevestigingspagina of bedankpagina van de website.

E-commerce instellen in Google Analytics

Dit is heel eenvoudig en snel gedaan. Ga in Google Analytics naar Beheerder → Weergave → Instellingen voor e-commerce

E-commerce instellen Analytics

Code toevoegen aan bedankpagina van de website

Nadat e-commerce is ‘geactiveerd’ in Google Analytics, is het belangrijk een stukje code toe te voegen aan broncode van de bedank- of bevestigingspagina. Dit is de officiële code van de Google Analytics kennisbank:

ga(‘create’, ‘UA-XXXX-Y’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);
ga(‘require’, ‘ecommerce’, ‘ecommerce.js’);   // Load the ecommerce plug-in.
ga(‘ecommerce:addTransaction’, {
‘id’: ‘1234‘,                     // Transaction ID. Required
 ‘affiliation’: ‘Acme Clothing‘,   // Affiliation or store name
 ‘revenue’: ‘11.99‘,               // Grand Total
 ‘shipping’: ‘5‘,                  // Shipping
 ’tax’: ‘1.29‘                     // Tax
});

// addItem should be called for every item in the shopping cart.
ga(‘ecommerce:addItem’, {
 ‘id’: ‘4321‘,                     // Transaction ID. Required
 ‘name’: ‘Shirt‘,                // Product name. Required
 ‘sku’: ‘DT44‘,                    // SKU/code
 ‘category’: Red Medium‘,       // Category or variation
 ‘price’: ‘12.99‘,                 // Unit price
 ‘quantity’: ‘3‘                   // Quantity
});

ga(‘ecommerce:send’);      // Send transaction and item data to Google Analytics.

Let op! De dikgedrukte variabelen zijn niet voor iedere webshop hetzelfde. Je kunt de code dus niet direct kopiëren en plakken. Bekijk in de broncode van jouw webshop welke benamingen worden gegeven aan de variabelen zoals ID, Name, SKU etc.

Wanneer je de variabelen hebt aangepast, dan kun je de code plakken in HTML code van de bedankpagina: de pagina die bezoekers te zien krijgen nadat de bestelling is voltooid (en betaald!).

Data van e-commerce analyseren in Google Analytics

De data van e-commerce vind je terug in Google Analytics onder Conversies → e-commerce.

Je komt als eerste terecht op het E-commerce overzicht. Dit geeft snel inzicht in de belangrijkste resultaten:

E-commere overzicht Analytics

Rechtsonder zie je de meest verkochte producten binnen een bepaalde periode. Daarboven zie je het conversieratio van e-commerce 0,11% (dit is het percentage van de bezoeken die tot een aankoop zijn overgegaan), het totale aantal transacties, de opbrengst, gemiddelde bestelwaarde, het aantal unieke aankopen en als laatste het totale aantal bestellingen.

Productprestaties

Ga naar het rapport Productprestaties in Google Analytics (Conversies > E-commerce > Productprestaties) om je productprestatie-gegevens te onderzoeken.Productprestaties Analytics

Het rapport Productprestaties geeft aan welke producten het vaakst worden bekeken, aan het winkelwagentje worden toegevoegd en uiteindelijk in een transactie overgaan.

Transacties

Ga naar het rapport Transacties in Google Analytics (E-commerce → Transacties) om informatie te onderzoeken over opbrengst, belasting, verzendkosten en het aantal producten per transactie.

Transactie in Analytics

Tijd tot aankoop

Ga naar Tijd tot aankoop in Google Analytics (E-commerce → Tijd tot Aankoop) om informatie op te zoeken over het aantal dagen tot aan een transactie (vanaf het eerste sessie (bezoek) op de website) en het totale aantal sessies dat nodig is voordat bezoekers de aankoop doen.

Tijd tot aankoop GA

Secundaire dimensie voor meer informatie

Je kunt zelf extra informatie toevoegen aan de data in het e-commerce rapport, zodat je tot nieuwe inzichten kunt komen. Dit doen we met een secundaire dimensie. Zo kun je met een secundaire dimensie bijvoorbeeld bekijken via welke source/bron gebruikers op jouw website kwamen, die tot een aankoop overgingen. Zeer interessant wanneer je gebruik maakt van Google Ads of actief bent op social media.

Secundaire dimensie

De Secundaire dimensie wordt als extra kolom aan de tabel toegevoegd.

In bovenstaand rapport is te zien dat het best verkopende product wordt gekocht door mensen die via een campagne, in dit geval via Google ads, de website bezoeken.

De bezoekers die via een advertentie op je site komen een een bestelling plaatsen worden aangeduid met Google / cpc (cost-per-click). Ideaal om advertentiecampagnes te beoordelen en te bekijken of het daadwerkelijk de moeite (en budget) loont.