WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Organisch verkeer in Google Analytics: wat is dat?

Organisch verkeer in Google Analytics: wat is dat?

Organisch verkeer in Google AnalyticsEén van de belangrijkste verkeersbronnen in Google Analytics is Organisch verkeer. Wat is organisch verkeer en wat heb je aan deze informatie? Onder Acquisitie in Google Analytics vind je onder andere Organic Search als kanaal. Dit zijn alle bezoekers die vanuit een zoekmachine op jouw website terecht zijn gekomen.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Organisch verkeer in Google Analytics

Als je een Nederlandse website hebt, dan komt een groot deel van je organische verkeer waarschijnlijk uit Google. Dat heeft te maken met het enorme marktaandeel van Google in Nederland. Zo’n 96 procent van de Nederlanders gebruikt Google voor zoekopdrachten op het internet. Zo ook op WPLounge, waar meestal zo’n 97 procent van het organische verkeer uit Google afkomstig is:

Zoekmachines
97 procent van ons organische verkeer komt uit Google.

Welke zoektermen gebruiken je bezoekers?

Het is natuurlijk interessant om te weten dat een bepaald deel van je bezoekers uit zoekmachines afkomstig is. Maar het is nog veel belangrijker om te achterhalen welke zoektermen ze gebruikt hebben. Je kunt zo achterhalen op welke zoektermen je goed scoort in Google. Helaas geeft Google Analytics hier niet heel erg veel informatie over: de meeste zoekopdrachten komen in Google Analytics terug als “not provided“.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »
Lees meer over Divi.

Not provided zoekwoord Google Analytics

Ook bij WPLounge geeft Google Analytics voor meer dan 97 procent van de zoekopdrachten geen zoekwoord. Aan dit rapport hebben we dan ook erg weinig. Gelukkig vult Google dit “gat” met Google Search Console. Deze tool kun je gebruiken om te bekijken op welke zoektermen je goed scoort (in Google) en welke zoektermen de meeste clicks (en dus bezoekers) opleveren. Over Search Console vertellen we je later in onze Google Analytics handleiding meer.

Search Console koppelen aan Google Analytics

Je kunt Google Search Console wél koppelen aan Google Analytics. Een deel van de informatie uit Google Search Console wordt dan beschikbaar in Google Analytics onder Acquisitie > Search Console > Zoekopdrachten. Zo krijg je in Google Analytics tóch nog inzicht in bepaalde zoekopdrachten:

Zoekopdrachten uit Google Search Console in Google Analytics
Zoekopdrachten uit Google Search Console in Google Analytics

Op welke pagina komen organische bezoekers binnen?

Je kunt in Google Analytics wél zien op welke pagina’s je organische bezoekers het meest binnenkomen. Dit doe je door boven het rapport op “Bestemmingspagina” te klikken. Je krijgt dan een lijst van pagina’s waarop je organische verkeer binnenkomt. In de onderstaande screenshot zie je hoe dat er uit ziet. We hebben de pagina’s onzichtbaar gemaakt omdat we onze concurrenten natuurlijk geen inzicht willen geven in onze beste pagina’s :-).

Bestemmingspagina's organisch verkeer

Conclusie

Organisch verkeer is voor veel websites belangrijk, omdat deze bezoekers uit zoekmachines (meestal Google) afkomstig zijn. Standaard geeft Google Analytics je niet veel informatie over de zoektermen die gebruikt zijn, maar je kunt Analytics wel koppelen aan Google Search Console om meer inzicht te krijgen over de gebruikte zoektermen.

Beoordeel dit artikel:

(2 ratings, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Advertenties

Blijf op de hoogte!