WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Wat is Google Analytics?

Wat is Google Analytics?

Voordat je aan de slag gaat met het tracken van je websitebezoekers, is het belangrijk om jezelf in te lezen. Wat is Google Analytics? En hoe werkt Google Analytics?

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wat is Google Analytics?

Wat is Google Analytics? Logo
Google Analytics

Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je diepgaande en uitgebreide statistieken kunt verzamelen over bezoekers op je website.

Je krijgt met deze software niet alleen inzicht in de hoeveelheid bezoekers op je website, maar ook in het gedrag van je bezoekers én hoe deze bezoekers op je website terechtkomen.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Google Analytics is in principe gratis te gebruiken. Het enige dat je nodig hebt om het programma te gebruiken is een (gratis) Google-account. Met zo’n gratis account krijg je ook direct toegang tot bijvoorbeeld Gmail en Google Drive. Natuurlijk kun je ook een betaald Google-account gebruiken om toegang te krijgen.

Hoe werkt Google Analytics?

Om gegevens te kunnen bijhouden over de bezoekers op je website, moet je een trackingcode van Google Analytics in de broncode van je website plaatsen. Deze JavaScript-code houdt de activiteiten bij van je bezoekers en zorgt ervoor dat je bijvoorbeeld precies kunt zien hoe lang een bezoeker op een bepaalde pagina blijft. Door een cookie te plaatsen weet Analytics óók of een bezoeker je website al eerder heeft bezocht of dat een bezoeker voor het eerst “komt kijken”.

Google Analytics kan bovendien herkennen waar een bezoeker vandaan komt: de geografische locatie van je bezoekers wordt (redelijk) nauwkeurig bepaald, waardoor je inzicht krijgt in de landen, steden en regio’s waar je bezoekers vandaan komen.

Wat kan ik meten met Google Analytics?

Met Google Analytics kun je ontzettend veel waardevolle informatie achterhalen. Google kan bijna alles voor je meten. Wat er allemaal gemeten wordt is wel sterk afhankelijk van hoe je je trackingcode hebt geïnstalleerd en van welke features je allemaal gebruikmaakt.

1: Doelgroep

Geografische data in Google Analytics
Geografische data over je bezoekers: hoeveel bezoekers komen er uit welk land?

Met Google Analytics kun je interessante informatie achterhalen over je bezoekers. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers er uit bepaalde landen afkomstig zijn. Je kunt zelfs nóg dieper inzoomen en het aantal bezoekers per stad zien.

Naast de locatie van je bezoekers, kun je ook zien hoeveel bezoekers een smartphone of tablet gebruiken om je website te bezoeken en hoeveel bezoekers juist gebruikmaken van een Desktop-computer. Dat is zeer nuttige informatie: een website waarvan 90 procent van de bezoekers een smartphone gebruikt, kiest misschien voor een andere indeling dan een website waar dit slechts 10 procent is.

2: Acquisitie

Kanalen in Google Analytics
Acquisitiekanalen in Google Analytics

Ook laat Google Analytics zien waar gebruikers vandaan komen. Daarmee bedoel ik niet hun geografische locatie, maar hoe ze op jouw website terechtkomen. Dit kan bijvoorbeeld “organisch” (vanuit een zoekmachine) zijn, maar ook bijvoorbeeld vanuit Facebook of een link op een andere website.

De screenshot hierboven laat zien hoe de data wordt getoond. Dit is één van de meest basale grafieken die je te zien krijgt. Je kunt per kanaal vervolgens nog veel dieper inzoomen om allerlei nuttige informatie te achterhalen.

Voorbeeld:

Je adverteert op Facebook met een link naar je website. Door de juiste instellingen aan die advertentie mee te geven, kun je in Google Analytics precies zien hoeveel bezoekers deze advertentie heeft opgeleverd én wat deze gebruikers vervolgens op je website hebben gedaan.

3: Gedrag

Gedragsstroom in Google Analytics
Gedragsstroom in Google Analytics.

Een belangrijk onderdeel van Analytics heet “Gedrag”. In dit gedeelte kun je zien hoe bezoekers jouw website gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld zoekopdrachten op je website bijhouden, zien welke pagina’s het meest bezocht worden en op welke pagina’s de meeste bezoekers je website weer verlaten.

Dat soort informatie is voor een marketeer natuurlijk ontzettend nuttig. Als je ziet dat veel bezoekers je homepage verlaten zonder door te klikken, dan kun je je homepage bijvoorbeeld een nieuwe indeling of layout geven.

De screenshot hierboven laat het onderdeel “Gedragsstroom” zien. Hier kun je per “bestemmingspagina” (de eerste pagina waarop een bezoeker binnenkomt) zien wat bezoekers doen. Zo kan ik zien dat onze pagina over “inloggen in WordPress” door maar liefst 87,5 procent van onze bezoekers direct weer verlaten wordt (zonder eerst een andere pagina te bekijken).

4: Conversies en E-commerce

E-Commerce tracking in Google Analytics
E-commerce tracking in Google Analytics

Eén van de belangrijkste onderdelen van Google Analytics wordt helaas lang niet door iedereen gebruikt: conversies. Als je niet weet wat een conversie is, lees dan eerst: Wat is een conversie?.

Door conversies te meten, kom je er achter of pagina’s op jouw website doen wat ze moeten doen. Oftewel: of de pagina’s bijdragen aan het doel dat jouw website wil bereiken. Wat het doel van je website is, ligt natuurlijk aan het type website dat je hebt.

Als je een webshop hebt, is het belangrijkste doel natuurlijk dat een bezoeker een aankoop doet. Een conversie houdt dan in: een bezoeker verandert in een klant. Doordat een webshop direct geld verdient als iemand converteert, kun je ook heel gemakkelijk een “waarde” aan zo’n conversie toewijzen. Hiervoor kun je het beste E-commerce tracking gebruiken, een geavanceerde feature van Analytics die speciaal bedoeld is voor webshops.

Als je een website hebt waarop je bepaalde diensten aanbiedt, dan kan een bezoeker die contact opneemt door middel van een contactformulier een conversie zijn. Of een bezoeker die zijn gegevens achterlaat voor het downloaden van een whitepaper: je bezoeker converteert dan naar een lead die je salesteam kan gaan opvolgen.

Conclusie

Google Analytics is één van de meest uitgebreide tools voor het tracken van websitebezoekers. Natuurlijk is het niet de enige tool voor het tracken van je bezoekers. Maar voor een gratis tool is Google Analytics de meest uitgebreide tool die er is.