WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Wat is een conversie?

Wat is een conversie?

Wat is een conversie?Google Analytics geeft je de mogelijkheid om conversie te meten op je website door doelen in te stellen. Maar wat is een conversie? In dit artikel leg ik je uit wat een conversie is en waarom het belangrijk is om conversie te meten.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wat is een conversie?

Een conversie vindt plaats wanneer een bezoeker een bepaald doel bereikt op jouw website. Er zijn verschillende doelen denkbaar. Welk doel jouw website heeft, is sterk afhankelijk van het soort website dat je hebt. Een webshop heeft bijvoorbeeld een zeer duidelijk doel: het verkopen van producten. Dat soort conversie kun je het beste meten met E-commerce tracking van Google Analytics.

Als je een (informatieve) website hebt waarop je diensten aanbiedt, is het misschien minder eenvoudig voor je om het doel van je website te bepalen. In dit artikel geven we je een aantal voorbeelden van doelen die je kunt bijhouden.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »
Lees meer over Divi.

Voorbeelden van conversies

Veel B2B-websites (of bedrijfswebsites) waarop diensten worden aangeboden, meten een conversie wanneer een bezoeker het contactformulier invult of bijvoorbeeld een whitepaper downloadt. Een whitepaper downloaden gebeurt meestal in ruil voor contactgegevens. Hierdoor wordt een bezoeker een lead die je kunt contacteren. Doordat de bezoeker in een lead verandert, vindt er een conversie plaats.

Voor zulke websites is het zeer interessant om gratis downloads “weg te geven”, maar dan wel in ruil voor contactgegevens. Je kunt vervolgens zien welke gratis download een bezoeker heeft aangevraagd, waardoor je precies weet welke diensten daar eventueel op aansluiten. Hierover kan jij (of je salesteam) vervolgens contact opnemen met de bezoeker. Natuurlijk is dit geen garantie voor het verkopen van je producten en diensten.

Conversie instellen in Google Analytics

Nu je weet wat een conversie inhoudt, kun je conversie gaan instellen in Google Analytics. Hoe je dat doet, lees je in het artikel: Conversie / doelen instellen in Google Analytics.

Beoordeel dit artikel:

(2 ratings, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Advertenties

Blijf op de hoogte!