WPLounge
klokwerk horloge tijd machine
Home » WordPress SEO » De Wayback Machine: tijdreizen op het internet

De Wayback Machine: tijdreizen op het internet

De Wayback Machine is een tool waarmee je oude webpagina’s kan terugvinden. Zo kun je ‘terug in de tijd’ door een oude versie van een webpagina te bekijken. In dit artikel leg ik je uit wat de Wayback Machine is, hoe de tool werkt, en hoe je de tool kan inzetten voor betere SEO.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wat is de Wayback Machine?

De Wayback Machine is een tool dat onderdeel is van The Internet Archive. Dit is een non-profit organisatie met als ambitieuze doel het gehele internet te archiveren.

Ze archiveren niet alleen het internet, nee, ze stellen het ook openbaar voor iedereen: via de Wayback Machine.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

The Internet Archive is al in 1996 begonnen met het opbouwen van een digitale bibliotheek van het internet. Maar zij archiveren niet enkel websites, ze archiveren alles wat digitaal is.

Hun digitale bibliotheek is daarom enorm. Het archief bestaat uit:

  • 625 miljard webpagina’s
  • 38 miljoen boeken en teksten
  • 14 miljoen audio opnames
  • 7 miljoen video’s
  • 4 miljoen afbeeldingen
  • 790.000 software programma’s

Hoe werkt de Wayback Machine?

De Wayback Machine maakt historische screenshots van webpagina’s en slaat deze op in een openbare database. Iedereen kan de Wayback Machine gebruiken om eerdere versies van pagina’s of hele websites te bekijken.

Op de website kun je in de zoekbalk de URL van een website intypen.

wayback machine zoekbalk

Ik zoek naar www.wplounge.nl, en dan krijg ik een kalender te zien. In deze kalender staan alle momenten dat de website is gecrawled door de Wayback Machine. In het geval van de website van WPLounge zie je dat deze 213 keer is opgeslagen sinds 2013 en nu.

wayback machine kalender

Zo kan ik bijvoorbeeld terug naar 2013: het jaar van het aftreden van Koningin Beatrix, het aantreden van Paus Fransiscus, en niet te vergeten: het eerste volle jaar bedrijvigheid van WPLounge.

Ik ga terug de tijd in naar 4 november 2013. Ik klik in de kalender op de gemaakte snapshot.

De term snapshot wil trouwens niet zeggen dat dit enkel een afbeelding is: je kan gewoon door de website navigeren.

wplounge website uit 4 november 2013 via the wayback machine

Hierboven zie je dan de WPLounge website van 4 november 2013. Toen bestonden we precies 1 jaar.

De Wayback Machine gebruiken voor SEO

Deze eenvoudige tool kan, naast een goede dosis nostalgie, je ook handige inzichten geven. Wij zoomen in op een aantal slimme manieren waarop je de Wayback Machine kunt gebruiken voor SEO.

1. Verouderde URL’s van oude versies van websites terugzien

Eén van de handigste manieren om de Wayback Machine in te zetten, is dus door historische URL’s te vinden, die niet zijn omgeleid (geen redirect dus). De Wayback Machine verzamelt door de tijd heen informatie over jouw website. Het kan dus theoretisch toegang hebben tot URL-gegevens tot en met 1996.

Dit is voornamelijk interessant voor sites die al heel lang bestaan. Het is zou bijvoorbeeld kunnen dat de beheerder van bedrijf is veranderd wijzigingen heeft aangebracht zonder SEO technieken toe te passen bij sitemigraties.

De Wayback Machine kan een redder in nood zijn. Met de Wayback Machine kun je snel oude URL’s vinden die nooit zijn omgeleid naar live-versies. Met behulp van de tool is het eenvoudig om oudere versies van belangrijke content van eerdere siteversies te traceren. Je kunt dan URL’s vinden om om te leiden die je anders waarschijnlijk nooit zou hebben ontdekt.

2. Oudere versies van je website content terugvinden

De content van websites verandert in de loop van de tijd. Dit gebeurt om verschillende redenen (bijvoorbeeld SEO, CRO, sitemigratie of het benadrukken van nieuwe aspecten van een dienst of product). Er is altijd een inherent risico op contentverlies bij wijzigingen.

Dit is waar de Wayback Machine om de hoek komt kijken.

Als je merkt dat er sterke dalingen zijn in je Google rankings na contentwijzigingen, kun je de Wayback Machine gebruiken om eerdere versies van oude pagina’s naar boven te halen. Als je de content (deels) terugzet naar de oorspronkelijke versie, kun je de schade in de Google rankings weer herstellen. Hieronder zie je een interessante grafiek die de verhoudingen toont tussen de content (organische zoektermen), rankings en het uiteindelijke verkeer op een website. Bij het kwijtraken van waardevolle content, kun je dus rankings en verkeer verliezen, wat in dit voorbeeld goed te zien is.

De verhouding tussen dalende of stijgende cijfers op het gebied van organische zoektermen (content), je rankings en het organisch verkeer naar je website.

Hoewel dit misschien niet de enige oorzaak is van de daling van de rankings, kan het terugkijken naar de vorige content tijdens de organische pieken helpen. Hiermee kun je testen of een (gedeeltelijke) terugzetting van oude content je zichtbaarheid in Google kan bevorderen.

3. Een oud robots.txt-bestand vinden

Een andere handige functionaliteit van Wayback Machine is om te controleren hoe je robots.txt is veranderd ten opzichte van eerdere versies. Dit kan met name handig zijn tijdens een sitemigratie als je robots.txt-bestand is gewijzigd en je geen versie van het originele bestand meer hebt.

Gelukkig crawlt de Wayback Machine veel robots.txt-bestanden. Kijk maar eens hoe vaak het robots.txt-bestand van de NOS dit jaar is gecrawld:

Hiermee je analyseren hoe de robots.txt in de loop van de tijd is veranderd. Het robots.txt-bestand van NOS ziet er nu bijvoorbeeld heel anders uit dan een tijd geleden. Als je naar het huidige robots.txt-bestand van de site kijkt, kun je zien dat de commands (opdrachten) zijn gewijzigd.
Het gebruik van The Wayback Machine kan een effectieve manier zijn om oude versies van je robots.txt-bestand op te zoeken. Dit is vooral handig als de informatie verloren is gegaan tijdens een sitemigratie.

4. Spieken bij de concurrent: welke nieuwe content voegen ze toe?

Websites (met name in concurrerende branches) voegen regelmatig nieuwe content toe of werken bestaande content bij. Voor je zoekwoorden met de hoogste prioriteit zullen je concurrenten hun pagina’s waarschijnlijk regelmatig bijwerken om te proberen hun zichtbaarheid te verbeteren. Het kan lastig zijn om deze veranderingen bij te houden.

Met de Wayback Machine kun je inzien welke soorten updates concurrenten aan hun content toevoegen.

Dit is uiterst waardevolle informatie bij het uitvoeren van een concurrentieanalyse. Deze wijzigingen kunnen nu jouw redactionele strategie een slimmere koers geven. Het vergt wel een handmatige beoordeling. Je kunt ook tools zoals Diffchecker gebruiken om de contentwijzigingen gemakkelijk te herkennen.

5. Hoe vaak werken jouw concurrenten hun content bij?

Gebruik de Wayback Machine ook om te bepalen hoe vaak concurrenten content updaten. Dit is vooral handig als je je in een SERP-situatie bevindt waar de actualiteit van content belangrijk is voor zichtbaarheid.

Stap in de Wayback Machine

In de online wereld is alles continu veranderlijk. Vandaar dat de Wayback Machine van onschatbare waarde kan zijn.

Zoals je ziet, kun je deze tool op verschillende manieren gebruiken om oude informatie op te vragen en inzicht te krijgen in de strategieën van concurrenten. Kijk ook eens of Wayback Machine in jouw SEO gereedschapskist past.

Wayback Machine alternatieven

Er zijn ook alternatieven van de Wayback Machine te vinden. Deze alternatieven zijn vaak minder uitgebreid. Toch kunnen ze interessant zijn. Deze alternatieven richten zich vaak op een ander specifiek doel.

  • Stilio: dit is een goede optie als je de geschiedenis van je site wil beheren zonder er al te veel tijd aan te besteden.
  • Archive.today: ideaal als je een kopie van een webpagina wil maken.
  • Domain Tools: dit is een handige tool als je op zoek bent naar een gratis op screenshot gebaseerde internetarchiveringsdienst.
  • CompetitorScreenshots: dit is een goede keuze als je op zoek bent naar een websites geschiedenis van de afgelopen zestig dagen.

Conclusie

De Wayback Machine is een tool waarmee je toegang krijgt tot een enorme database aan de geschiedenis van websites. Dit is niet alleen om een nostalgisch gevoel te krijgen, dit kan ook nog eens slim worden ingezet om de SEO van je website te verbeteren.

Beoordeel dit artikel

Reageer

Partners