WPLounge
Home » WordPress SEO » Wayback Machine gebruiken voor SEO

Wayback Machine gebruiken voor SEO

Vandaag gaan we het hebben over een tool om verloren website-informatie te herstellen en inzicht te krijgen in de strategieën van concurrenten. Een eenvoudige tool kan je soms krachtige inzichten geven. De Wayback Machine is zo’n hulpmiddel.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

De Wayback Machine maakt historische screenshots van webpagina’s en slaat deze op in een openbare database. Iedereen kan de Wayback Machine gebruiken om eerdere versies van pagina’s of hele (WordPress) sites te bekijken.

Wij zoomen in op een aantal slimme manieren waarop je de Wayback Machine kunt gebruiken voor SEO.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

1. Verouderde URL’s van oude versies van websites terugzien

Eén van de handigste manieren om de Wayback Machine in te zetten, is door historische URL’s te vinden, die niet zijn omgeleid (geen redirect dus). De Wayback Machine verzamelt door de tijd heen informatie over jouw website. Het kan dus theoretisch toegang hebben tot URL-gegevens van vijf of tien jaar geleden.

Dit is voornamelijk interessant voor sites die al heel lang bestaan. Het is zou bijvoorbeeld kunnen dat de beheerder van bedrijf is veranderd wijzigingen heeft aangebracht zonder SEO technieken toe te passen bij sitemigraties.

De Wayback Machine kan een redder in nood zijn. Met de Wayback Machine kun je snel oude URL’s vinden die nooit zijn omgeleid naar live-versies. Met behulp van de tool is het eenvoudig om oudere versies van belangrijke content van eerdere siteversies te traceren. Je kunt dan URL’s vinden om om te leiden die je anders waarschijnlijk nooit zou hebben ontdekt.

2. Oudere versies van je website content terugvinden

De content van websites verandert in de loop van de tijd. Dit gebeurt om verschillende redenen (bijvoorbeeld SEO, CRO, sitemigratie of het benadrukken van nieuwe aspecten van een dienst of product). Er is altijd een inherent risico op contentverlies bij wijzigingen.

Dit is waar de Wayback Machine om de hoek komt kijken.

Als je merkt dat er sterke dalingen zijn in je Google rankings na contentwijzigingen, kun je de Wayback Machine gebruiken om eerdere versies van oude pagina’s naar boven te halen. Als je de content (deels) terugzet naar de oorspronkelijke versie, kun je de schade in de Google rankings weer herstellen. Hieronder zie je een interessante grafiek die de verhoudingen toont tussen de content (organische zoektermen), rankings en het uiteindelijke verkeer op een website. Bij het kwijtraken van waardevolle content, kun je dus rankings en verkeer verliezen, wat in dit voorbeeld goed te zien is.

De verhouding tussen dalende of stijgende cijfers op het gebied van organische zoektermen (content), je rankings en het organisch verkeer naar je website.

Hoewel dit misschien niet de enige oorzaak is van de daling van de rankings, kan het terugkijken naar de vorige content tijdens de organische pieken helpen. Hiermee kun je testen of een (gedeeltelijke) terugzetting van oude content je zichtbaarheid in Google kan bevorderen.

3. Een oud robots.txt-bestand vinden

Een andere handige functionaliteit van Wayback Machine is om te controleren hoe je robots.txt is veranderd ten opzichte van eerdere versies. Dit kan met name handig zijn tijdens een sitemigratie als je robots.txt-bestand is gewijzigd en je geen versie van het originele bestand meer hebt.

Gelukkig crawlt de Wayback Machine veel robots.txt-bestanden. Kijk maar eens hoe vaak het robots.txt-bestand van de NOS dit jaar is gecrawld:

Hiermee je analyseren hoe de robots.txt in de loop van de tijd is veranderd. Het robots.txt-bestand van NOS ziet er nu bijvoorbeeld heel anders uit dan een tijd geleden. Als je naar het huidige robots.txt-bestand van de site kijkt, kun je zien dat de commands (opdrachten) zijn gewijzigd.
Het gebruik van The Wayback Machine kan een effectieve manier zijn om oude versies van je robots.txt-bestand op te zoeken. Dit is vooral handig als de informatie verloren is gegaan tijdens een sitemigratie.

4. Spieken bij de concurrent: welke nieuwe content voegen ze toe?

Websites (met name in concurrerende branches) voegen regelmatig nieuwe content toe of werken bestaande content bij. Voor je zoekwoorden met de hoogste prioriteit zullen je concurrenten hun pagina’s waarschijnlijk regelmatig bijwerken om te proberen hun zichtbaarheid te verbeteren. Het kan lastig zijn om deze veranderingen bij te houden.

Met de Wayback Machine kun je inzien welke soorten updates concurrenten aan hun content toevoegen.

Dit is uiterst waardevolle informatie bij het uitvoeren van een concurrentieanalyse. Deze wijzigingen kunnen nu jouw redactionele strategie een slimmere koers geven. Het vergt wel een handmatige beoordeling. Je kunt ook tools zoals Diffchecker gebruiken om de contentwijzigingen gemakkelijk te herkennen.

5. Hoe vaak werken jouw concurrenten hun content bij?

Gebruik de Wayback Machine ook om te bepalen hoe vaak concurrenten content updaten. Dit is vooral handig als je je in een SERP-situatie bevindt waar de actualiteit van content belangrijk is voor zichtbaarheid.

Stap in de Wayback Machine

In de online wereld is alles continu veranderlijk. Vandaar dat Wayback Machine van onschatbare waarde zou kunnen zijn.

Zoals je ziet, kun je deze tool op verschillende manieren gebruiken om verloren informatie te herstellen en inzicht te krijgen in de richting van strategieën van concurrenten.

Kijk ook eens of Wayback Machine in jouw SEO gereedschapskist past.



Beoordeel dit artikel

Reageer

Partners