WPLounge
Canonical URL
Home » WordPress Algemeen » Wat is een canonical URL?

Wat is een canonical URL?

Wanneer je website groter wordt, is de kans groot dat je verschillende pagina’s of berichten hebt waarbij de content bijna gelijk is. Hierdoor kan je dubbele content problemen krijgen waarbij een zoekmachine zoals Google niet weet welke van de URLs moet opnemen in de zoekresultaten. 

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Een technische oplossing voor dubbele content is het gebruiken van canonical links. Stel dat je een webshop hebt met sportartikelen waaronder t-shirts. Deze t-shirts zijn gelinkt aan twee categorieën en bestaan uit twee verschillende URLs:

Als deze URLs voor hetzelfde product is, is het zaak om één link te kiezen als de canonical URL. Hierdoor zal Google en andere zoekmachines weten welke link in de zoekresultaten mag komen.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Black Friday deal 2020 bijna actief: 50% korting!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Wat is een canonical link?

Als je synoniemen voor het woord canonical opzoekt, kom je waarschijnlijk uit op ‘geaccepteerd’ of ‘goedgekeurd’. In de SEO wereld is het instellen van een canonieke URL een manier om zoekmachines de oorspronkelijke bron van de content in een artikel te verklaren. Kan jouw website marketing wel een SEO boost gebruiken? Online marketing uitbesteden is een effectieve manier om dat te realiseren.

Wat is “rel=canonical”?

Het is een HTML link-tag die je moet gebruiken wanneer je bijvoorbeeld content hebt gekopieerd. Dit maakt deel uit van ‘white hat SEO’, wat betekent dat SEO correct wordt uitgevoerd en uiteindelijk zorgt voor hogere posities in Google. Met de vooruitgang op het gebied van AI zijn zoekmachines slim genoeg om gekopieerde content te detecteren. Een canonical tag ziet er als volgt uit:

Meer is het niet. Je kan deze tag ook gebruiken wanneer je twee pagina’s op je website hebt die bijna dezelfde content hebben. Dat is niet goed voor je Google rankings dus is het zaak om een canonical URL aan te wijzen. Met de canonical URL zeg je tegen Google welke URL vertoond moet worden in de resultaten. Google kiest éen pagina als de canonieke URL, in het geval van twee pagina’s met dezelfde content. De andere pagina zal minder vaak worden gecrawld.

Meer canonical URL toepassingen

Wanneer je website via verschillende URL’s  te bereiken is, is het zaak om canonieke URLs te gaan gebruiken. Zo kan het zijn dat de frontpage van jouw website te openen is via:

  • http://voorbeeld.nl
  • https://voorbeeld.nl
  • https://m.voorbeeld.nl
  • https://www.voorbeeld.nl
  • https://www.voorbeeld.nl/index.php

Deze URLs laten allemaal dezelfde pagina zien, toch ziet Google dit als duplicate content omdat de URLs allemaal verschillend zijn. Door nu de URL https://voorbeeld.nl als canonical toe te voegen, zal Google meestal deze pagina indexeren, en minder vaak de andere versies.

Canonical URLs instellen in WordPress

Wanneer je de Yoast SEO plugin gebruikt dan wordt elke pagina automatisch voorzien van de juiste canonical URL. Wil je toch de canonical url handmatig wijzigen bij een pagina of bericht, dan kan je dat via de Yoast SEO instellingen doen. Klik onderaan de pagina of bericht op ‘Geavanceerd’ binnen Yoast SEO. Hier kan je handmatig een andere URL opgeven.

yoast seo canonieke url

Kiezen tussen een redirect of canonical URL

Wanneer kan je nu beter een 301-redirect te gebruiken in plaats van een canonical URL? Een 301-redirect is een manier om de ene URL permanent te verplaatsen naar een andere URL. Er wordt dus geen content van de originele URL geladen, deze wordt alleen omgeleid naar de nieuwe URL. Een goede manier om 301-redirects in te stellen is met de WordPress plugin Redirection. Het verschil tussen een 301-redirect en een canonical is dat bij het instellen van een canonical het slechts een advies is aan zoekmachines. Dus een zoekmachine kan ervoor kiezen een canonical te negeren, terwijl een 301-redirect altijd naar de pagina gaat die je instelt.

Wanneer kiest Google ervoor om een canonical link te negeren?

Het is mogelijk dat Google bepaalde canonical URLs zal negeren. Als alle links op jouw website bijvoorbeeld verwijzen naar widgets.html en widgets.html bovendien in de sitemap wordt vermeld, kan Google ervoor kiezen om de canonieke tag die naar widgets.htm verwijst, te negeren. Dit omdat alle andere signalen op je website verwijzen naar de .html URL en niet de .htm URL.

Meer informatie over canonical URLs

Wil je persoonlijk advies over canonical URLs of meer informatie over de werking van canonical URLs ? Neem dan contact op met Online Marketing Bureau. Zij beschikken over de vakkennis om je website naar een hoger SEO niveau te tillen.

✔ Wat is een canonical URL?

Een canonieke URL is een manier om zoekmachines de oorspronkelijke bron van de content in een artikel te verklaren.

💡 Hoe maak je een canonical URL?

Met de HTML link-tag “rel=canonical” kan je een canonical URL aanmaken.

❓ Wat is het voordeel van een canonical URL?

Als je duplicate pagina's hebt kan je zoekmachines de canonical URL laten indexeren, en minder vaak de andere versies.

Beoordeel dit artikel

Roger Overdevest

Roger is eigenaar van de website WPLounge en van zoekmachine marketing bureau Kliq Internet

Reageer

Adverteerders

Vimexx-bannerWebsiteOffertes.nl banner WPLounge
Hulp op afstand banner

Black Friday! Elegant Themes & Divi: nu tot 50% korting op alle Divi abonnementen! Ga naar Elegant

× Hoe kan ik je helpen? Available from 08:30 to 17:00