WordPress Lounge
WordPress SEO handleiding
Home / WordPress SEO / WordPress SEO handleiding: hoger scoren in Google

WordPress SEO handleiding: hoger scoren in Google

Er is op internet veel te vinden over WordPress SEO. Je kunt op WordPress Lounge een aantal artikelen lezen over website snelheid, SEO instellingen en meer. Het is echter tijd voor iets completers. In deze WordPress zoekmachine optimalisatie handleiding lees je hoe je kunt scoren in Google met je WordPress website.

WordPress SEO handleiding groot

Dit artikel is gebaseerd op mijn eigen kennis en ervaring. Zoekmachine optimalisatie is een ongelooflijk uitgebreid onderwerp waar veel verschillende meningen over zijn en dus is dit artikel geen garantie voor succes. Heb jij andere gedachtes over een van deze WordPress SEO tips? Ga de discussie aan in de reacties onder dit artikel of stuur een tweet!

Inhoudsopgave

In deze SEO handleiding vind je niet alleen informatie over on-page WordPress SEO, maar ook over linkbuilding en zoekmachine optimalisatie tools. Ik heb de WordPress SEO handleiding gestructureerd op de volgende wijze. Je kunt op een titel klikken om naar de bijbehorende uitleg te gaan.

  1. Website optimalisatie
  2. Pagina optimalisatie
  3. Linkbuilding
  4. Technische SEO zaken
  5. Handige SEO tools

1. Website optimalisatie: het begin van WordPress SEO

In het eerste deel van deze SEO handleiding gaan we het hebben over de basis: het fundament van je WordPress blog. Denk hierbij aan de URL van je website (ga je voor http://, https://, http://www. of https://www.), de permalink structuur, website snelheid en responsiveness. Dit zijn factoren die belangrijk zijn bij de zoekmachine optimalisatie van elke pagina: zorg dat het fundament goed staat, dan kun je de focus daarna leggen op de pagina optimalisatie (met behulp van een WordPress SEO plugin).

http-https-www

Website URL: http:// of www – SSL of geen SSL

Bij het vastleggen van de URL van je website sta je voor een hoop keuzes. Als je een geschikte domeinnaam hebt gevonden en de extensie is ook nog vrij, ben je nog niet klaar. Je hebt namelijk vier mogelijkheden voor de URL van je WordPress website en het is niet altijd even makkelijk dit later nog te veranderen.

  • http://wplounge.nl
  • https://www.wplounge.nl
  • https://wplounge.nl
  • https://www.wplounge.nl

Dit zijn de vier mogelijkheden die je hebt, uiteraard met je eigen domeinnaam. Allereerst moet je de keuze maken tussen http:// en http://www. Google ziet beide versies als gelijken en je hebt dus geen SEO voordeel als je http:// verkiest boven http://www. Het is echter belangrijk dat je één keuze maakt en Google ook laat weten welke het is geworden, omdat Google beide URLs ziet als aparte subdomeinen. Als je een minder goed CMS gebruikt (geen zorgen, WordPress regelt dit voor je), dan kan het zijn dat je website zowel te vinden is op http://domeinnaam.nl als op http://www.domeinnaam.nl. Dit is slecht voor de SEO van je website. Nogmaals: je WordPress SEO zal hier vermoedelijk niet onder lijden, omdat WordPress het site voorkeursadres heeft opgeslagen onder Instellingen » Algemeen.

Wel of geen SSL certificaat?

Google heeft op 6 augustus 2014 aangegeven beveiligde verbindingen mee te nemen in de resultaten. Kortom: het hebben van een SSL certificaat helpt bij het behalen van een hoge positie in de zoekmachine. Het is echter niet geheel duidelijk hoe zwaar het hebben van een beveiligde verbinding meetelt. Een WordPress SSL certificaat verschilt niet van een normaal SSL certificaat en sinds kort is het mogelijk om gratis (bij de meeste hosting partijen eenvoudig te regelen) een beveiligde verbinding op te zetten. Ga je een nieuwe website maken, dan raad ik aan om gebruik te maken van een SSL certificaat waardoor de URL https:// zal worden. Voordelen:

  • Google heeft aangegeven dat een SSL certificaat meegenomen wordt in de rankings en dus goed is voor je WordPress SEO;
  • Een beveiligde verbinding straalt vertrouwen af;
  • Het is daadwerkelijk veiliger (mits bezoekers informatie kunnen versturen).
Permalink structuur WordPress
Een mogelijkheid voor de Permalink structuur

Het is anno 2016 niet te hopen dat je website nog gebruik maakt van een permalink structuur zoals domeinnaam.nl?p=123. Het is in WordPress erg makkelijk om je permalink structuur aan te passen. Ga hiervoor naar Instellingen → Permalinks. De meeste websites maken de instelling Berichtnaam. Heb je een blog en schrijf je veel datum-gerelateerde berichten, dan kun je ook kiezen voor Jaar, maand en naam. Let op: als je een (grote) website hebt met veel URLs, zul je voor redirects moeten zorgen indien je dit wilt aanpassen. Dit is niet gemakkelijk bij grote websites en kan negatieve gevolgen hebben voor je website en de SEO van je (WordPress-)website.

Snelheid van je WordPress website

Waarom is een snelle laadtijd belangrijk?
Bron: kissmetrics.com

Wij hebben al veel geschreven over WordPress snelheid en snelheid van websites in het algemeen. Google geeft al jaren aan dat ze de website snelheid meenemen in de rankings. Mobiele apparaten stomen op en juist op deze apparaten is snelheid nóg belangrijker. Je kunt het echter ook omdraaien: Google vindt snelheid belangrijk, omdat bezoekers snelheid belangrijk vinden. Zorg dus voor een snelle website, daar maak je bezoekers en dus Google blij mee. Kortom: een snelle website is goed voor je WordPress SEO score!

Basis van je website: hosting

Een belangrijke factor voor de snelheid van je WordPress blog is je hosting pakket. Heb jij gekozen voor een WordPress hostingpartij, dan zit je waarschijnlijk goed. Staat jouw WordPress website echter op een shared omgeving met honderden anderen websites die wellicht niet allemaal even goed in elkaar zitten, dan is de kans groot dat je (veel) winst kunt behalen door van hostingpartij te wisselen. Onze website is gehost bij Savvii en daar zijn wij erg tevreden over. Er zijn echter meer (Nederlandse) hosting partijen die zich hebben gespecialiseerd in WordPress hosting: qua performance lijken ze erg op elkaar. Een snelle laadtijd is belangrijk voor de WordPress SEO van je website, verwaarloos dit niet!

Wat kan je zelf doen aan de snelheid van je website?

Afbeeldingen zijn voor veel website eigenaren een knelpunt als het gaat om website snelheid. Zorg dat je afbeeldingen niet overbodig groot zijn als het gaat om afmetingen, dat zijn overbodige bytes die je website vertragen. Maak gebruik van de Google Page Speed Tool om erachter te komen of de snelheid van je WordPress website in orde is en wat je kunt verbeteren. Als je tot nu toe geen rekening hebt gehouden met de afmetingen van je afbeeldingen, is de kans groot dat Google je daar een melding over geeft in de Speed Tool. Hoe kleiner je afbeeldingen, hoe korter de laadtijd, hoe beter voor je WordPress SEO score!

Comprimeren, caching en meer: W3 Total Cache is goud

Er is eigenlijk maar één plugin die je nodig hebt als je een snelle WordPress website wilt neerzetten: W3 Total Cache. Gebruik W3 Total Cache om je website sneller te maken door comprimeren in te schakelen, caching aan te zetten en talloze andere handige features te gebruiken. W3 Total Cache heeft veel instellingen, maar is erg gebruikersvriendelijk. Gebruik het artikel (zie bovenstaande link) dat wij schreven over de configuratie van deze gratis WordPress plugin als je er niet uitkomt. Caching kan je WordPress SEO erg ten goede komen, geef het een kans!

Mobile first: zoek een responsive WordPress theme!

Dit is geen fabeltje: Google gebruikt de responsiveness van een website bij het bepalen van de positie van je pagina. Veel mensen zoeken in Google op een mobiel apparaat en deze mobiele resultaten verschillen van de desktop resultaten. Als jouw website niet responsive is, is de kans groot dat je lager scoort op mobiele apparaten dan op desktop computers. Dit is zonde, omdat een steeds grotere groep Google gebruikt vanaf zijn of haar telefoon. Men spreekt van een mobile first tijdperk: maak je website super voor mobiele apparaten, daarna voor desktop.

Mobielvriendelijk test van Google

Je kunt beginnen met het zoeken van een responsive WordPress theme. Doe vervolgens de mobielvriendelijketest van Google om erachter te komen of een WordPress theme volgens Google responsive genoeg is. Wees kritisch: is een WordPress theme niet responsive genoeg, kies dan een ander theme dat wel geschikt is. Veel premium WordPress themes zijn helemaal responsive. Je kunt anno 2016 niet meer een website lanceren die er alleen goed uitziet voor desktop gebruikers.

Verleg de focus: mobile first. Uiteindelijk zal dit helpen bij de zoekmachine optimalisatie van je WordPress website!

2. Pagina optimalisatie

Nu de website goed is opgebouwd (de fundering staat!), is het tijd voor het echte werk. Niet helemaal waar: om te scoren in Google heb je zowel een goede fundering (snelheid, permalinks, broncode, responsive) als een goed geoptimaliseerde pagina (titel, content, content, content en meer) nodig. De pagina optimalisatie kun je – als het om zoekmachine optimalisatie gaat – het beste overlaten aan de WordPress SEO plugin van Yoast.

YOAST

De Yoast SEO plugin is de absolute nummer één plugin als het gaat om zoekmachine optimalisatie voor WordPress. Je moet zelf nog een hoop doen, maar deze plugin helpt je een heel eind. Hier onder vind je beknopt hoe je een WordPress pagina kunt optimaliseren voor zoekmachines zoals Google met behulp van de WordPress SEO plugin van Yoast. Een ander voordeel van deze zoekmachine optimalisatie plugin is de zogenaamde leesbaarheid die onlangs is toegevoegd. De plugin analyseert je tekst en geeft tips: bepaalde zinnen zijn te lang, bepaalde paragrafen zijn te lang, etc.

Titel en meta beschrijving

Wat voor Google belangrijk is, is de titel van een pagina of bericht. Wanneer je bijvoorbeeld op “WordPress installeren met Installatron” zoekt, zijn de woorden waarop je gezocht hebt ook dik gedrukt in het zoekresultaat. Je vertelt met deze woorden (onder andere) waar de pagina over gaat én, nog belangrijker, je vertelt een potentieel bezoeker wat ze kunnen verwachten.

Zoekresultaat WordPress Installatron

De WordPress SEO plugin van Yoast laat je instellen hoe een titel er standaard uit komt te zien. Bij ons is dat:

[titel van bericht/pagina][titel van website]

Waarbij de “titel van de website” logischerwijs “WordPress Lounge” is. In de WordPress SEO-plugin ziet dat er als volgt uit:

De titel van een bericht op WordPress Lounge in WordPress SEO.
De titel van een bericht op WordPress Lounge in WordPress SEO.

In bovenstaand voorbeeld is %%title%%  de titel van het bericht, en %%sitename%% de naam van de website. Tussen de titel van het bericht en de naam van onze website hebben wij een streepje (-) als scheidingsteken gebruikt. Je kunt hier echter ook andere scheidingstekens gebruiken, zoals een stip (•) of een lange streep (—).

Deze instelling zet de titel automatisch goed voor alle berichten. Per bericht kun je de titel vervolgens wel nog aanpassen via de “WordPress SEO” die verschijnt onder ieder bericht (zie onderstaande afbeelding).

WordPress SEO by Yoast: snippet bewerken

Een recente update van de WordPress SEO plugin heeft voor een andere snippet editor gezorgd. Je kunt de SEO-titel, slug en meta omschrijving nu aanpassen door op Snippet bewerken te klikken. De balk onder het SEO-titel geeft aan hoeveel karakters je nog mag gebruiken. Probeer je SEO-titels onder de 55 karakters te houden, dan zal Google je titels in de meeste gevallen goed weergeven.

Nu nieuwe berichten standaard een redelijke meta titel en beschrijving krijgen, is het tijd om een bepaalde pagina beter te optimaliseren. Ga naar de pagina (via het WordPress beheer paneel) en zoek onder het content vak naar de WordPress SEO plugin. Als het goed is, kun je daar (zoals in de bovenstaande afbeelding) de SEO-titel en meta omschrijving aanpassen.

Meta titel & beschrijving voor SEO

WordPress titel: beknopt, niet vol met één keyword

Het verzinnen van een goede titel en beschrijving is niet gemakkelijk. Probeer het zoekwoord waarop je probeert te scoren, eerst te noemen. Zorg echter altijd dat het een Nederlands kloppende zin blijft: geen keywords proppen dus! Bedenk wat je main keyword is en wat relevante andere keywords zijn. In het geval van dit artikel, is WordPress SEO mijn belangrijkste zoekwoord waarop ik gevonden wil worden in Google. Scoren in Google is relevant en het geheel is een handleiding.

Terwijl ik dit artikel schrijf, denk ik dus dat mijn SEO titel “WordPress SEO handleiding: hoger scoren in Google” zal worden. Dit is tevens de titel van het bericht (h1 tag, belangrijkste zoekwoord).

Goede SEO meta beschrijving: niet te kort, niet te lang

Een meta beschrijving is lastiger. Je kunt hier 160 karakters voor gebruiken en ook hier raad ik je aan om niet keywords te proppen. Zorg dat je main keyword zeker een keer in de tekst voorkomt, maar gebruik vooral relevante andere gegevens rondom dat keyword waarmee je de bezoeker duidelijk kan maken waar jouw pagina over gaat. Een bezoeker heeft weinig aan een omschrijving gefocust op één zoekwoord dat meerdere keren voorkomt. Let goed op de lengte van je meta beschrijving. Je hebt 160 karakters tot je beschikking: stop dus niet na 50 karakters, dat is zonde!

Headings

Headings zijn belangrijk om je content structuur te geven. Er zijn zes headings die je kunt gebruiken (al worden vaak alleen de eerste drie gebruikt):

  • <h1> – Heading 1 (één keer per pagina, belangrijk, “onderwerp van de pagina”)
  • <h2> – Heading 2 (meerdere keren, sub-onderwerpen op een pagina)
  • <h3> – Heading 3 (opdelen van een Heading 2, niet zomaar van h1 naar h3)

Vervolgens heb je dus ook nog <h4>, <h5> en <h6>. Het is belangrijk dat je de headings correct gebruikt, zoals ik in dit artikel heb gedaan. Bovenaan de pagina is één h1 tag te vinden, de paginatitel WordPress SEO handleiding: hoger scoren in Google. Vervolgens heb ik een flink aantal h2 tags gebruikt (groot artikel) om de WordPress SEO handleiding te structureren. De h2 tags in deze handleiding zijn bijvoorbeeld “1. Website optimalisatie” en “3. Linkbuilding”. Om alle informatie over website optimalisatie te structureren, heb ik gebruik gemaakt van h3 tags.

Voorbeelden van h3 tags zijn in dit geval: “Website URL: http:// of www – SSL of geen SSL” en “Snelheid van je WordPress website“. Dit zijn deelonderwerpen van hoofdstuk 1: Website optimalisatie. Bij dit soort lange artikelen kan het voorkomen dat je ook h3 deelonderwerpen moet structureren. Ik heb bijvoorbeeld “Basis van je website: hosting” als h4 gebruikt om de h3 tag “Snelheid van je WordPress website” te structureren. Het lijkt wellicht een enorm karwei, maar het is enorm goed voor de SEO van je WordPress weblog en je bezoekers als je content goed structureert.

Social media en SEO

SEO en Social Media: wat voor invloed?
Zoekmachine optimalisatie en social media zijn verbonden – bron: volusion

Social media speelt een belangrijke rol in het dagelijks leven van veel mensen en dus ook voor Google. Als iemand jouw content deelt op bijvoorbeeld Facebook of Twitter, wil je wel dat de afbeelding, titel en beschrijving optimaal zijn. Deze sociale netwerken kunnen de beschrijving en afbeelding van de pagina halen, maar je kunt ook per netwerk aangeven wat deze gegevens moeten zijn. Je hebt dan meer controle en weet zeker dat gedeelde content er goed uitziet. Dit werkt met OpenGraph.

Je kunt de OpenGraph gegevens voor je hele website instellen en vervolgens per bericht wijzigen. Ga hiervoor naar WordPress » SEO » Sociaal in het WordPress admin menu (mits je de WordPress SEO plugin van Yoast hebt geactiveerd). Daar vul je een standaard afbeelding in, een titel én een beschrijving die wordt getoond wanneer iemand jouw website deelt op Facebook.

WordPress SEO instellingen aanpassen

Dat ziet er in de plugin uit als te zien op bovenstaande afbeelding. Als resultaat hiervan, ziet het er als volgt uit wanneer je onze URL (https://www.wplounge.nl/) deelt op Facebook:

WordPress SEO: Delen op Facebook met OpenGraph

Er wordt dus automatisch een titel, omschrijving én afbeelding getoond. Deze afbeelding heeft bepaalde afmetingen en voldoet aan de voorwaarden van Facebook. Je kunt dit zelfde trucje herhalen voor Twitter, Google+ en Pinterest. Het doet verder niet heel veel voor je WordPress SEO (omdat links vanaf social media websites nofollow zijn), maar het zorgt wel voor exposure en autoriteit. Deze twee factoren kunnen uiteindelijk ook leiden tot links naar je WordPress blog. In deze WordPress SEO handleiding vind je in hooofdstuk 3 “Linkbuilding op natuurlijke wijze” meer over het verzamelen van links.

Afbeeldingen optimaliseren

Zoals je in het stuk over de snelheid van je WordPress website hebt kunnen lezen, is het belangrijk dat je afbeeldingen zo klein mogelijk (in bytes) worden geladen. Ik heb een aantal tips voor je, om afbeeldingen en foto’s die je op internet vindt te verkleinen zonder daarbij de kwaliteit (ernstig) te schaden.

  • Exporteer een PNG afbeelding naar JPG (werkt goed voor foto’s, niet voor iconen en andere theme afbeeldingen). JPG afbeeldingen nemen veel minder ruimte in dan PNG afbeeldingen.
  • Wijzig de afmetingen van je afbeelding op je computer, voordat je hem naar je WordPress website uploadt. Dit scheelt serverruimte én hierdoor kun je de uiteindelijke afbeelding kleiner krijgen, wat goed is voor je WordPress SEO.
  • ImageOptim geoptimaliseerdHaal je afbeelding door een comprimeer tool heen, zoals (mijn absolute favoriet) ImageOptim. Ik upload geen afbeelding naar een website zonder dat ik hem door ImageOptim heb gehaald. Je kunt hiervoor ook andere tools gebruiken, maar ImageOptim is het proberen waard!

Voorbeeld: een afbeelding uit deze handleiding optimaliseren

Ik ga het concreter maken en laat je zien hoe ik een afbeelding optimaliseer voor een artikel zoals deze. Middels een online tool heb ik een afbeelding gemaakt die ik mooi vind.

Afbeelding SEO: titel, beschrijving, tags
Optimaliseer ook je afbeelding SEO!

Ik heb de afbeelding gedownload naar mijn computer en zie dat het een .png bestand is. Het origineel is 261 KB groot.

  • Exporteren naar JPG: afbeelding van 261 KB naar 76 KB, zonder (duidelijk) zichtbaar kwaliteitsverlies.
  • Bijsnijden (ik vind de afbeelding te hoog): van 76 KB naar 59 KB.
  • Afbeelding verkleinen (maximale breedte van een afbeelding in een artikel op WPLounge is 650px, dan is deze full width): van 59 KB naar 33 KB.
  • Overige bytes weghalen met ImageOptim (for Mac): van 33 KB naar 26 KB.

De afbeelding was origineel 261 KB en ik eindig met 26 KB. De uiteindelijke afbeelding is dus een tiende van de originele afbeelding, terwijl er voor de bezoeker weinig is veranderd. De kwaliteit van de afbeelding is goed en toegegeven: ik heb er een stuk afgesneden, maar deze stap deed maar 17 KB verdwijnen. Je bent echter nog niet klaar als je de grootte van je afbeelding hebt aangepast. Het is tijd om de afbeelding te perfectioneren als het gaat om WordPress SEO, zodat Google weet waar de afbeelding over gaat.

Het zoekwoord waar ik mij voornamelijk op focus, is WordPress SEO. De titel van de afbeelding wordt dan ook wordpress-seo.jpg. Ik vul via Get Info een korte beschrijving in (“WordPress SEO handleiding van WPLounge”) en een aantal tags (ook synoniemen, zoals zoekmachine optimalisatie WordPress). Deze laatste twee gegevens zijn volgens sommige SEO experts van belang, anderen zeggen dat Google er niet naar kijkt. Ik kies ervoor het wel te gebruiken, jij kunt een andere keuze maken.

3. Linkbuilding op natuurlijke wijze

Hoofdstuk 3 heet niet voor niets Linkbuilding op natuurlijke wijze. Of toch wel. Linkbuilding is van oorsprong iets dat altijd al gebeurt: als iemand iets interessants leest op internet, kan hij/zij daar een link naartoe plaatsen. Plaatsen veel mensen links naar een webpagina, dan is dat blijkbaar goede content. Deze gedachtengang was (bijna) identiek aan die van Google – zo’n 10 jaar geleden. Inmiddels heeft Google bijgeleerd en kan linkbuilding je zelfs een penalty opleveren. Wat is linkbuilding, moet je wel linkbuilden en wat moet je vooral niet doen?

Filosofie van Google: links komen vanzelf

Google is duidelijk: wie aan linkbuilden doet, kan gestraft worden. Hoe dan wel? Google zegt zelf:

De beste manier om andere sites hoogwaardige, relevante links naar uw site te laten toevoegen, is unieke, relevante inhoud maken die op natuurlijke wijze populair kan worden in de internetcommunity. Het maken van goede inhoud is de moeite waard: links zijn gewoonlijk redactionele stemmen die vrijwillig worden gegeven. Hoe nuttiger de inhoud die u heeft, hoe groter de kans dat iemand anders die inhoud waardevol vindt voor zijn lezers en een link naar de inhoud toevoegt. (Bron: Google)

Niet iedereen is even blij met dit advies. Het is niet gemakkelijk content te maken die zomaar gedeeld wordt, laat staan dat (relevante) websites links naar je website zullen plaatsen. Dit geldt in het bijzonder voor webwinkels en andere zakelijke websites, waar de concurrentie vaak actief is op zoekmachine optimalisatie gebied. Hoe ga je hier het best mee om?

Content is een essentieel onderdeel van iedere SEO strategie

Schrijf goede content! Content is onvoorstelbaar belangrijk bij het ranken van je WordPress website. Er is een reden dat Google je aanspoort goede content te schrijven: deze content wordt daadwerkelijk gedeeld (met een paar tips, lees verder!). Wij hebben het zelf meegemaakt op WordPress Lounge. Hoe meer artikelen wij over WordPress begonnen te schrijven, hoe meer links er naar ons geplaatst werden vanaf blogs, startpagina’s en zelfs websites van bedrijven die WordPress diensten aanbieden. De WordPress SEO plugin doet daarnaast wonderen voor long-tail keywords. Het is mogelijk om – mits je content goed is – te scoren, ook zonder een hoop waardevolle backlinks.

Toegegeven: dit gaat in de ene branche makkelijker dan in de andere branche en niet iedereen heeft de tijd, kennis en zin om veel artikelen te schrijven. Het is echter belangrijk voor WordPress SEO om content te hebben: goede, unieke content.

Content is King WPLounge

Begin met enkele killer artikelen, ofwel “killer articles” genoemd. Een killer artikel is een lang, maar zeer informatief artikel over een bepaald onderwerp. Deze WordPress SEO handleiding is bijvoorbeeld een killer artikel: veel grote onderwerpen binnen de zoekmachine optimalisatie samengevat en toegepast op WordPress-websites. Schrijf een artikel dat zó waardevol en nuttig is voor jouw doelgroep, dat mensen er niet omheen kunnen. Als je artikel eenmaal online staat (kwaliteit boven kwantiteit: het schrijven van een goed artikel kan gemakkelijk +10 uur duren!), is het tijd om aan de natuurlijke linkbuilding te beginnen.

Social media voor de opbouw van een netwerk

Begin op social media. Er zijn ongetwijfeld Facebook groepen waar jouw doelgroep zich heeft verzameld. Plaats een bericht in zo’n Facebook groep, maar let op: zorg dat het niet overkomt als SPAM. Breng het persoonlijk: korte introductie, waarom je het artikel hebt geschreven, waarom je het deelt (wellicht heeft je doelgroep er iets aan!) en een verzoek tot feedback en eventueel reacties. Het is belangrijk dat je niet overkomt als een marketing man die iets wenst te verkopen: je hebt iets geschreven wat daadwerkelijk inhoud heeft.

Links geplaatst vanaf social media websites zijn vaak nofollow, waardoor je website er (qua autoriteit) niets aan heeft. Dit betekent echter niet dat dit soort links geen zin hebben: door jouw artikel onder de aandacht te brengen, trek je bezoekers en mogelijk een aantal interessante contacten. Twitter je artikel naar experts binnen jouw doelgroep (opnieuw: zorg dat het niet overkomt als SPAM!) en vraag om commentaar. Hoe meer je artikel onder de aandacht komt, des te groter is de kans dat je uiteindelijk links ontvangt van (relevante) websites. Dit leidt uiteindelijk weer tot een beter SEO profiel van je website.

Blog reacties: gebruik het goed of doe het niet!

Reageren relevante blogs: goed voor WordPress SEO

Het klinkt misschien gek, maar als je reageren op blogs goed toepast, kun je er veel aan hebben. Veel mensen zien blog reacties enkel en alleen als spam, maar daar ben je zelf baas over. Zoek relevante blogs en lever daar inhoudelijk commentaar op een artikel. Ga diep, laat zien dat je weet waar je het over hebt. Wees respectvol en zorg dat je reactie niet als spam wordt gemarkeerd: betrek de auteur, zijn stellingen, jouw kennis en stel goede vragen, lever commentaar.

Blogs smullen van goede reacties, omdat ze 1) de interactie vergroten en 2) content toevoegen aan de pagina. Plaats ergens een link naar jouw artikel, leg uit wat je geschreven hebt en vraag wat hij/zij er van vindt. De link is waarschijnlijk nofollow, maar levert je wel bezoekers op én je hebt een (goed) contact gelegd binnen je branche.

Gastbloggen op (relevante) blogs

Bovenstaande methodes zorgen er eigenlijk voor dat jij een autoriteit wordt binnen een branche. Het is een duurzame methode die je op de lange termijn veel oplevert. Zoek relevante blogs (of gebruik je contacten de je hebt opgedaan met de bovenstaande stappen) en vraag of je een artikel mag publiceren op een ander blog als gastblogger. Dit is een populaire uitwisseling: jij levert goede content aan waarmee het blog kan scoren en jij krijgt een link.

Naast een link kun je vragen om een stukje over deze auteur, zodat lezers jouw naam en website zien. Ook dit draagt bij aan bekendheid: word een autoriteit binnen de branche, dan komen de links vanzelf. Ben je nog niet overtuigd, lees dan dit artikel op ahrefs (Engels) over gastbloggen. Content is king, denk daaraan bij het bedenken van je zoekmachine optimalisatie strategie. Gastbloggen kan een interessante manier van linkbuilden zijn, mits het artikel daadwerkelijk wat toevoegt!

Handtekening en berichten op fora

Ook bij deze tip maak ik een kanttekening: geen spam. Een forum is een website met veel mensen die zich met één onderwerp bezig houden. Het kan goed zijn dat een forum perfect aansluit bij jouw doelgroep en dus relevant is. Maak een account aan op zo’n forum (gewoon, met je eigen naam) en begin eens wat topics door te lezen. Voltooi je profiel, laat waardevolle reacties achter en engage. Als je een paar mensen hebt leren kennen en wat autoriteit hebt opgebouwd, kun je een keer voorzichtig naar je website linken. Verstop de link echter niet, maar geef aan wat je hebt geschreven, waarom je het hebt geschreven en waarom het wellicht interessant is voor de forum lezers. Start geen nieuw topic: dat is gewoon reclame. Zorg dat je de link alleen plaatst als men er ook daadwerkelijk wat aan heeft.

Linkbuilding tip: forum handtekening

Je kunt vaak ook een handtekening instellen. Zo’n handtekening is zichtbaar onder elke reactie die je op het forum plaatst en soms kan je zelfs een link plaatsen in de handtekening. Let echter op: geen spam. Stel, ik zou lid zijn van een forum over zoekmachine optimalisatie. Ik zou in mijn handtekening kunnen uitleggen dat ik mede-oprichter ben van WordPress Lounge en recent een artikel over WordPress SEO heb geschreven. De woorden [WordPress SEO] zou ik vervolgens kunnen linken naar dit artikel. Ik weet dat de content waarnaar ik verwijs, goed is. Ik weet dat mijn doelgroep – de forumbezoekers – er wellicht wat aan hebben en dus plaats ik de link.

4. Technische SEO zaken: Google Webmaster Tools

Bij een WordPress SEO handleiding kunnen we niet enkel bij de basis van SEO blijven. Vrees niet: Google helpt je goed op weg met verschillende tools waardoor het voor jou niet moeilijk is om de technische SEO onderdelen onder de knie te krijgen. Het technische zoekmachine optimalisatie gedeelte begint en eindigt met een tool van Google die erg populair is onder webmasters. Google Webmaster Tools (GWT) is gratis en biedt ongelooflijk veel inzicht in je website. Maak een account aan en koppel je website (via Google Analytics bijvoorbeeld) om te beginnen.

Voorkeursdomein instellen

Google Webmaster Tools: site instellingen - voorkeursdomeinGa naar Instellingen en geef (onder voorkeursdomein) aan of je website te vinden is op http://domeinnaam.nl of http://www.domeinnaam.nl. Het kan zijn dat je hiervoor ook nog de http:// versie (of de http://www. versie) moet toevoegen in GWT, afhankelijk van de versie die je al hebt toegevoegd.

Dubbele content (“duplicate content“)

Als je al langer met zoekmachine optimalisatie bezig bent, ben je de term ongetwijfeld een keer tegen gekomen: duplicate content. Dubbele content is erg slecht voor je WordPress blog omdat Google het ziet als “nep” of gekopieerd. Het is zonde als je eigen content wordt gemarkeerd als dubbel: jij bent immers de enige die het gebruikt! Zorg dus dat je gebruik maakt van 301 Redirects en dat je voorkeursdomein is ingesteld. Voorkom (bijna) lege pagina’s en maak gebruik van excerpts. Importeer geen teksten uit XML bestanden (zoals producten voor webshops), omdat andere webshops deze teksten vaak ook gebruiken.

XML sitemap uploaden

GWT: Sitemap toevoegenJe kunt Google helpen bij het analyseren van je website door een XML sitemap te uploaden. Ga hiervoor naar het dashboard van je website binnen Google Webmaster Tools en klik op Sitemaps. Klik vervolgens op de knop Sitemap toevoegen. Als je de WordPress SEO plugin van Yoast gebruikt, heb je (tenzij je dit hebt uitgeschakeld) een kant en klare sitemap die je kunt vinden via de volgende URL:

domeinnaam.nl/sitemap_index.xml

Plak simpelweg sitemap_index.xml achter de URL van je WordPress website om de sitemap te vinden. Vul dat in bij het toevoegen van je XML sitemap in Google Webmaster Tools en klik op verzend.

Binnen de index sitemap van Yoast bevinden zich een aantal sub-sitemaps. Sommige hiervan zijn wellicht niet nodig voor jouw website. Je kunt deze weghalen door binnen je WordPress admin paneel naar Yoast » XML sitemaps te gaan. Je kunt daar per type aangeven of je de sitemap wél of niet wilt gebruiken. Veel websites kiezen ervoor hun media bestanden niet op te nemen in de sitemap. Kleine websites halen vaak ook de tag-sitemap weg. Denk goed na over wat voor jou nodig is: een (bijna) lege sitemap is voor Google niet nuttig.

Kruimelpad aanmaken

Onder het kopje “interne links” van de Yoast SEO plugin kun je een kruimelpad (breadcrumbs) aan je website toevoegen. Wij hebben dit gedaan op onze pagina’s en categorieën. Wanneer je deze interne links goed instelt, zal het er in Google als volgt uitzien:

Screen Shot 2013-06-07 at 19.06.25

Onder het zoekresultaat wordt dus niet de URL getoond, maar de structuur die je hebt aangegeven in het kruimpelpad. Voor het voorbeeld hierboven is dat “WordPress Handleiding” > “WordPress Instellingen”. Het gaat om een pagina in onze Beginners-handleiding voor WordPress.

Fouten controleren en oplossen

Google Webmaster Tools houdt je website in de gaten. Als er een dode link op je website te vinden is, dan kun je dat zien in Google Webmaster Tools. Lukt het Google niet een bepaalde pagina te openen, dan kun je dat zien in GWT. Maak hier dan ook gebruik van! Bekijk alle fouten van je blog binnen GWT » Crawlen » Crawlfouten.

Tip: Je kunt GWT koppelen aan WordPress SEO by Yoast. Ga naar Yoast » Search Console en volg de stappen. Nu kun je in je WordPress dashboard zien of er fouten zijn!

5. Handige SEO tools

Er zijn op internet erg veel handige zoekmachine optimalisatie tools te vinden. Er zijn speciale WordPress SEO tools (in de vorm van plugins) en externe SEO tools die je voor alle websites kunt gebruiken. Zoekmachine optimalisatie programma’s zijn passief: ze schrijven geen content voor je (en dat moet je ook niet willen!). Verwacht dus geen wonderen na één klik op de knop. Je kunt SEO tools gebruiken om de juiste keywords te vinden, zodat je kunt ranken op een bepaald artikel.

SEO tools - door WordPress Lounge

SEO keywords zoeken

Er zijn verschillende online tools om keywords te vinden. De meeste SEO tools zijn gratis te gebruiken, maar er is ook een aantal betaalde versies.

De Google AdWords Keyword Tool staat zonder twijfel bovenaan bij het meerendeel van de mensen die zich met SEO bezighouden als het gaat om keywords vinden. Deze SEO keyword tool is niet speciaal gemaakt voor WordPress en er is ook geen WordPress SEO koppeling beschikbaar, maar door een AdWords account aan te maken kun je erg ver komen. Zo kun je met de Keyword Tool van Google het zoekvolume op bepaalde zoekwoorden ophalen. Het is ook mogelijk nieuwe zoekwoorden op te vragen op basis van andere zoekwoorden. Daarnaast toont deze gratis SEO tool ook hoe het met de concurrentie zit.

Concurrentie analyseren

Mijn favoriete gratis zoekmachine optimalisatie tool om andere websites te analyseren (of je eigen websites!) is Open Site Explorer van Moz. Moz is een bedrijf dat zich actief bezig houdt met SEO en alles wat daarbij hoort. Moz heeft veel SEO tools – ook speciale WordPress SEO add-ons – beschikbaar, maar daar heb je vaak een account voor nodig. OSE is gratis te gebruiken door iedereen, al heb je een beperkte weergave van de data.

Je kunt vaak zien waar links vandaan komen met websites zoals Open Site Explorer, maar Backlinkwatch mag ook niet ontbreken. Deze website bestaat al langer en toont een lijst van alle URLs die naar de ingevoerde URL linken.

Conclusie van onze WordPress SEO handleiding

Ik hoop dat je iets aan deze WordPress SEO handleiding hebt gehad. Zoekmachine optimalisatie is een dynamisch en uitdagend vak waar elke dag iets nieuws over te leren valt. Wellicht heeft deze handleiding voor de basis SEO instellingen van je WordPress website je daarbij geholpen. Als je denkt dat je nu klaar bent met lezen, heb je het mis. Er is ontzettend veel te lezen over WordPress SEO en zoekmachine optimalisatie in het algemeen. Helaas kan ik niet meer kwijt in één artikel: dan is het overzicht moeilijk vast te houden.

Aanraders: interessante artikelen/mensen over zoekmachine optimalisatie

Meer lezen over WordPress SEO? Ik kan je van harte aanbevelen de volgende blogs eens te bekijken (let op: allen in het Engels).

  • Ryan Stewart – Eigenaar van een SEO bedrijf in Miami en schrijft veel over WordPress SEO op zijn blog en op zijn Medium profiel.
  • Neil Patel – Expert rondom online marketing, zijn on-page SEO Cheat Sheet bevat veel waardevolle informatie.
  • Google Webmaster Blog – Cliché, maar niet minder waar. Google plaatst regelmatig interessante updates op hun webmaster blog.

Jelle van der Schoot

Jelle van der Schoot is eigenaar van internetbedrijf Bootwebs en mede-oprichter van WordPress Lounge. Hij schreef samen met Wouter Postma het boek WordPress - Een inspirerende handleiding.

Reageer