WordPress Lounge
Google Analytics in WordPress
Home / Tutorials / Google Analytics in WordPress: handleiding

Google Analytics in WordPress: handleiding

Google Analytics is een krachtige gratis tool waarmee je de bezoekers op je website kunt tracken. In dit artikel vertellen we je alles over Google Analytics: hoe implementeer je het op je WordPress-website en wat is er mogelijk?

ADVERTENTIE
85 themes voor 89 dollar?
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes voor maar 89 dollar!
Elegant Themes »

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis tool van Google waarmee je onder andere kunt bijhouden hoe veel bezoekers op je website komen en welke pagina’s deze bezoekers bekijken. Je kunt Google Analytics gebruiken als je een Google account hebt (waarmee je ook op Gmail inlogt).

Om meer te weten over wat je allemaal kunt “tracken” met Google Analytics, bekijk dan: Google Analytics: de basis.

Google Analytics in WordPress implementeren

Om Google Analytics op je WordPress-website draaiende te krijgen, kun je de onderstaande stappen volgen. Je hebt wel een Google-account nodig om dit te doen. Heb je deze nog niet? Maak deze dan gratis aan via Google Accounts.

1. Google Analytics property aanmaken

Als je een Google-account hebt, log dan in bij Google Analytics. Je komt nu in een scherm waarin je je nieuwe Google Analytics-account kunt opzetten. Vul de benodigde gegevens in (klik op de afbeelding voor een grotere afbeelding).

nieuw account in Google Analytics
nieuw account in Google Analytics

Het is belangrijk dat je de URL van je website goed invult. Zorg ook dat je HTTPS selecteert als je website een SSL-certificaat heeft. Vervolgens ga je instellen in hoeverre de data van jouw Google Analytics-property gedeeld mag worden met derden. Ik zelf vink deze altijd allemaal uit (klik op de afbeelding voor een grotere afbeelding), omdat dit gunstiger is met betrekking tot de cookiewet (daarover later in dit artikel meer).

Data sharing in Google AnalyticsKlik vervolgens op Get Tracking ID (de blauwe knop onderin). Je wordt dan eerst gevraagd om akkoord te gaan met Google’s voorwaarden. Kies voor “Nederland” en klik op “I accept“. Je komt nu in een nieuw scherm met de trackingcode.

2. De trackingcode ophalen

Google Analytics geeft je nu een trackingcode voor jouw website:

Google Analytics trackingcode

Afhankelijk van hoe je Google Analytics gaat toevoegen aan je WordPress-website heb je deze trackingcode nodig (of in ieder geval de “Tracking ID” (de code die met UA- begint). Kopieer je trackingcode en bewaar deze voor de volgende stap, of houd het venster met de trackingcode open in een apart tabblad.

3. Trackingcode aan WordPress toevoegen

Het toevoegen van deze trackingcode aan je WordPress-website kan op verschillende manieren. De makkelijkste manier is om een plugin te installeren zoals de plugin van MonsterInsights of Google Analytics Dashboard for WP (GADWP). Ik gebruik zelf het liefst die laatste. Beide plugins kunnen ongeveer even veel, maar bij MonsterInsights heb je de (betaalde) “Pro” versie nodig en bij GADWP kan dit allemaal grotendeels gratis.

Beide plugins hebben een hele handige feature: je hoeft de trackingcode niet handmatig in te vullen. Je kunt namelijk direct vanuit je WordPress-admin inloggen bij Google Analytics. De plugin doet vervolgens de rest van het werk. Zorg dus dat je de plugin installeert, activeert en de juiste property selecteert. In het geval van GADWP klik je eerst op plugin autoriseren:

GADWP autoriseren

Als je vervolgens bij Google inlogt, zal GADWP automatisch de juiste property selecteren op basis van de URL die je bij Google Analytics hebt ingevuld. Zorg dat je de instellingen opslaat.

4. Testen

RealtimeVervolgens wil je natuurlijk testen of de Google Analytics-tracking werkt. Hiervoor gebruiken we de Realtime-functie van Google Analytics. Ga naar Google Analytics en selecteer de juiste property (die we net hebben aangemaakt).

Klik nu links in de balk op “REALTIME” en vervolgens “Overzicht” (zie ook de afbeelding rechts). Je komt nu in een scherm dat er ongeveer zo uit ziet (klik op de afbeelding voor groter):

0 actieve gebruikers

Navigeer nu naar je website en controleer of de “0” in Realtime Analytics in een “1” verandert. Zo ja, dan werkt je trackingcode. Je kunt nu een beetje rondklikken op je website en controleren of Google Analytics alle paginaweergaven goed ziet. Je ziet dit doordat er blauwe strepen zichtbaar worden in het “per seconde”-overzicht aan de rechterkant:

Paginaweergaven per minuut en per seconde
Paginaweergaven per minuut en per seconde

Nu je weet dat je trackingcode goed werkt, kun je de plugin verder gaan instellen.

5. GADWP-plugin instellingen

Wanneer je in het Google Analytics-menu in WordPress op “Backend instellingen” klikt, kom je in het volgende scherm:

GADWP backend instellingen

Hier kun je instellen welke gebruikers in WordPress de statistieken kunnen bekijken. Hiervoor moet wel het “Dashboard widget” ingeschakeld zijn.

Dashboard widget

Gebruikers met de juiste rol krijgen dan een Dashboard-widget in WordPress met statistieken:

dashboard widget GADWP

Ik heb dit zelf uitgeschakeld, want ik bekijk de statistieken liever in Google Analytics zelf. Als je het leuk vindt kun je je statistieken dus direct vanuit WordPress zien. Ook kun je rapporten inschakelen zodat je in de WordPress admin direct kunt zien hoe vaak een pagina wordt bezocht.

Onder “Frontend instellingen” kun je ook instellen dat je statistieken worden getoond aan de voorkant van je website (maar dan alleen aan ingelogde gebruikers).

Geavanceerd

Onder het menu “Trackingcode” vind je allerlei geavanceerde instellingen. Onder “Gebeurtenis tracking” kun je bijvoorbeeld “events” naar Google Analytics versturen. Wij gebruiken dit om kliks naar externe websites en downloads bij te houden:

Kliks en downloads

De gebeurtenissen die je kunt tracken worden naar Google Analytics gestuurd en kun je terugvinden in Google Analytics onder “Gedrag > Gebeurtenissen”. Ook in Realtime zijn deze gebeurtenissen beschikbaar.

Onze affiliate links beginnen met /ga/, (bijvoorbeeld een link naar Elegant Themes), zo weet de plugin dankzij de instellingen dat deze moet worden getrackt als uitgaande link.

Tracking uitsluiten

Je kunt met GADWP ook tracking uitsluiten voor ingelogde gebruikers:

Tracking uitsluiten

Door dit aan te vinken voor alle soorten gebruikers zorg je ervoor dat je eigen pageviews niet worden meegeteld in de rapportages binnen Google Analytics.

Google Analytics: de basis

In Google Analytics kun je een hoop verschillende zaken zien. Zo kun je per dag (en zelfs per uur) zien hoe veel gebruikers je website hebben bezocht. Daarnaast geeft Google Analytics informatie over hoe je bezoekers op je website terechtkomen.

Sessies, gebruikers en paginaweergaven

De belangrijkste statistieken in Google Analytics zijn sessies, gebruikers en paginaweergaven (pageviews). Sessies is het aantal bezoeken (visits). Dit zijn dus niet unieke bezoekers, maar puur hoe vaak je website bezocht is. Als jij je website op een dag twee keer bekijkt (een keer ’s ochtends en een keer ’s middags), dan zijn dat twee sessies van één gebruiker.

Gebruikers is het aantal unieke gebruikers dat je website heeft bezocht in de door jou geselecteerde periode. Dit getal is dus nooit hoger dan het aantal sessies. Als iemand vraagt hoe veel unieke bezoekers je hebt, dan kun je dus het beste naar gebruikers kijken.

Met paginaweergaven (in het Engels bekend als pageviews) wordt bedoeld hoe vaak pagina’s bekeken worden. Als jij één pagina bekijkt en vijf keer op “refresh” klikt, dan zijn dat vijf paginaweergaven.

Pagina’s per sessie en bouncepercentage

Ook belangrijk is het aantal pagina’s per sessie. Dit is het gemiddelde aantal paginaweergaven (pageviews) per sessie. Het bouncepercentage (bounce rate) staat voor het aantal bezoekers dat slechts één pagina bekijkt en je website dan verlaat.

Doelgroep

Onder Doelgroep kun je vanalles zien over je bezoekers; uit welk land (en zelfs stad) komen ze, welk apparaat gebruiken ze en nog veel meer. De onderstaande afbeelding (dit zijn niet de Analytics van WPLounge) laat dit goed zien: bezoekers uit Nederland en België bekijken op een Nederlandse website meer pagina’s dan bezoekers uit de VS, Brazilië en Spanje. Klik op de afbeelding voor een grotere weergave.

Overzicht per land in Google Analtyics
Overzicht per land in Google Analtyics (klik voor groter)

Acquisitie

AcquisitieOnder het tabje “Acquisitie” kun je zien waar je bezoekers vandaan komen. De belangrijkste vier bronnen zijn:

  • Organic Search
  • Direct
  • Social
  • Referral

Organic Search is het aantal bezoekers uit zoekmachines zoals Google. Direct staat voor bezoekers die “direct” naar je website zijn toegekomen (er is geen bron gedetecteerd). Social geeft informatie over bezoekers uit social media en referral zijn bezoekers die via een andere website (bijvoorbeeld via een hyperlink) op jouw site terecht zijn gekomen.

Real time

Een leuke feature van Google Analytics is “Real time”. Hier kun je zien hoe veel bezoekers er nu op je website zijn, waar ze vandaan komen en welke pagina’s ze aan het bekijken zijn.

Real time is vooral leuk als je een website met veel bezoekers hebt. Het geeft veel mensen een kick als je ziet dat er 20 of 30 bezoekers tegelijk op jouw website zitten. Daarnaast is real time erg handig om te testen of je trackingcode goed werkt; je kunt immers direct zien of pageviews (paginaweergaven) goed binnenkomen.

Real Time in Google Analytics
Real Time in Google Analytics (klik voor groter) – screenshot van onze eigen Analytics

Cookiewet: geen toestemming nodig?

Google Analytics gebruikt cookies om informatie over je bezoekers te vergaren. Zo wordt er een cookie geplaatst om te herkennen of iemand je website voor het eerst bezoekt (of dat het juist een “terugkerende bezoeker” is).

Als je een aantal zaken goed regelt, hoef je géén toestemming te vragen aan je bezoekers voor het gebruiken van Google Analytics (bron: Comaxx). Zorg dan wel goed voor de volgende zaken:

Stuur geen IP-adressen mee

Onder de geavanceerde instellingen van de GADWP-plugin kun je er voor kiezen om IP-adressen anoniem te maken:

Maak IP-adressen anoniem

Zorg dat je deze instelling op “On” hebt staan, zodat het IP-adres van je bezoekers niet met Google wordt gedeeld.

Zet het delen van gegevens uit

Dit heb je bij stap 1 gedaan. Je kunt dit op een later moment aanpassen via de instellingen in Google Analytics. Je komt hier als volgt:

Gegevens delen in Analytics?

Vink alle opties uit zodat er geen gegevens worden gedeeld met Google en/of derden.

Informeer je bezoeker over Analytics

Zorg dat er in de privacyverklaring van je website duidelijk vermeld staat dat je Google Analytics gebruikt. Leg hierbij ook uit wat Google Analytics doet en waarvoor je het gebruikt. Het kan ook handig zijn om uit te leggen welke maatregelen je hebt genomen om de privacy van je bezoeker te beschermen. IP-adressen worden bijvoorbeeld niet naar Google gestuurd.

Gebruik en forceer SSL

WPLounge SSLZorg er tot slot voor dat je website over een SSL-certificaat beschikt. Dit zorgt ervoor dat je website alléén bereikbaar is via HTTPS. Zo wordt de data van je bezoekers extra goed beschermd. Een SSL-certificaat is tegenwoordig in veel gevallen gratis. Bij Savvii en iXL Hosting kun je gebruik maken van een gratis certificaat van Let’s Encrypt.

Google Analytics: geavanceerd

Eerder lieten we de basis-statistieken zien die je in Google Analytics kunt verkrijgen over je bezoekers. Nu is het tijd voor een aantal voorbeelden van geavanceerde informatie die je kunt vergaren door bijvoorbeeld gebruik te maken van Custom dimensions.

Custom dimensions: auteur- en categoriestatistieken

Met custom dimensions kun je in Google Analytics leuke informatie zien. In de plugin GADWP kun je gratis bepaalde “custom dimensions” toevoegen. Deze zijn vooral erg handig voor (grote) blogs met bijvoorbeeld verschillende categorieën en meerdere auteurs.

Zo kunnen wij per auteur zien hoe veel paginaweergaven deze auteur heeft gehad (klik op de afbeelding voor groter):

Statistieken per auteur dankzij custom dimensions

Dit kan om verschillende redenen erg handig zijn, zoals het verdelen van blog-inkomsten per auteur. Je kunt dit als volgt instellen:

1. Instellingen in Google Analytics

In Google Analytics kies je voor “Beheer”, “Aangepaste definities” en dan “Aangepaste dimensies”. Je komt nu in het volgende scherm:

Aangepaste dimensies in Google AnalyticsWij hebben drie aangepaste dimensies: auteur, publicatiejaar en categorie. Wanneer je op de rode knop (“Nieuwe aangepaste dimensie”) klikt kom je in het volgende scherm:

Auteur

Kies voor een naam (bijvoorbeeld “Auteur”), selecteer “Hit” en zorg dat de instelling “actief” is aangevinkt. Klik vervolgens op “Opslaan”. Doe hetzelfde voor bijvoorbeeld categorie en publicatiejaar.

2. Instellen in de GADWP-plugin

Ga nu naar het menu in WordPress: Google Analytics > Trackingcode en kies voor Aangepaste definities.

aangepaste definities

Per dimensie dien je een nummer te kiezen. Deze komt overeen met het nummer dat je in Google Analytics ziet (zie ook de vorige stap) onder “Index”.

Het indexnummer

Klik nu op opslaan in de GADWP-plugin en vanaf nu worden de custom dimensions bijgehouden. Je kunt dit ook doen voor publicatiemaand, tags, en type gebruiker. Wij vinden echter vooral de auteur, het publicatiejaar en de categorie belangrijk en interessant.

3. Custom dimensions zien in Google Analytics?

Aangepaste rapporten Google AnalyticsMaar waar kun je deze statistieken nu terugvinden in Google Analytics? Standaard zul je deze gegevens helaas nergens terugzien in Google Analytics, maar ze zijn er wel! Je moet hiervoor echter een Aangepast Rapport aanmaken. Dit klinkt ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel makkelijk.

In de afbeelding rechts zie je waar je deze aangepaste rapporten kunt aanmaken. Je doet dit onder Aanpassing en dan Aangepaste rapporten.

Klik hier nu op “Nieuw aangepast rapport” en geef deze een naam. Vervolgens kies je voor een of meerdere statistiekgroepen. Wij vinden zelf vooral de volgende statistieken belangrijk:

  • Paginaweergaven
  • Conversiepercentage
  • Bounceratio

Je selecteert deze groepen als volgt:

Statistiekgroep toevoegen

Nadat je alle groepen hebt toegevoegd die je interessant vindt, kies je onder Dimensiedetails voor de aangepaste dimensie. Die heb je net (bij stap 1) zelf aangemaakt:

Dimensiedetails

Vervolgens klik je op opslaan en het rapport zal voortaan zichtbaar zijn bij de aangepaste rapporten in Google Analytics. Dit rapport kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien (testdata uit onze custom dimension voor categorieën):

Top vijf categorieen

Gebeurtenissen

Gebeurtenissen in Google AnalyticsIk liet al een screenshot zien bij de instellingen van GADWP: je kunt ook “gebeurtenissen” tracken op je WordPress-website. Dit kunnen allerlei dingen zijn: een (PDF) download, het klikken van een uitgaande link of het klikken van een affiliate link.

Omdat het verdienmodel van veel blogs – waaronder WPLounge – grotendeels draait om affiliate links, tracken wij ook de kliks van bezoekers naar websites als Elegant Themes.

Deze gebeurtenissen vind je in Google Analytics onder Gedrag > Gebeurtenissen > Overzicht.

Conversie

Heb je een webshop? Dan wil je natuurlijk in Google Analytics de conversie bijhouden. Je kunt ervoor kiezen om gebruik te maken van eCommerce tracking. Ook dit zit standaard in de GADWP-plugin. Deze vorm van tracking is zodanig uitgebreid dat dit wellicht een eigen artikel verdient. Voor nu raad ik je aan om dit artikel van Blok Webdesign eens te lezen.

Andere voorbeelden waarbij je de conversie kunt tracken zijn:

  • Formulieren
  • Uitgaande (affiliate) kliks

Uitgaande kliks als conversie tracken

Het tracken van uitgaande kliks als conversie is eigenlijk een combinatie tussen het tracken van “Gebeurtenissen” en het instellen van een “Doel” in Google Analytics. Zoals ik net uitlegde kan de GADWP-plugin automatisch uitgaande kliks tracken als gebeurtenis. Ook kunnen interne links worden ingesteld als uitgaande link. Dit is handig voor affiliate links zoals bijvoorbeeld onze affiliate link: https://www.wplounge.nl/ga/elegant-themes/. Je kunt hier in Google Analytics een conversie aan “hangen” als volgt: ga naar Beheerder en dan naar Doelen.

Maak een nieuw doel aan en kies bij Doelconfiguratie voor “Aangepast” (of “Custom”). Onder Doelbeschrijving kies je een naam en het type. Het type is in dit geval een “Gebeurtenis”. Onder Doeldetails kun je nu de gebeurtenisvoorwaarden opgeven die voor een conversie (of “behaald doel”) zorgen. In ons geval is dat wanneer het Label van de gebeurtenis begint met “https://www.wplounge.nl/ga/elegant-themes”.

Conversie configuratieKies vervolgens voor opslaan. Vanaf dit moment zal de conversie voor dit “Doel” gemeten worden.

Andere manieren van conversie tracken

Bij het aanmaken van een doel in Google Analytics kun je op verschillende manieren te werk gaan. Zo kun je ook een bepaalde pagina als doel instellen. Heb je bijvoorbeeld een contactformulier met een “Bedankt”-pagina, dan kun je de URL van die pagina als conversiedoel instellen.

Google Analytics koppelen aan Google Search Console

Search Console in Google AnalyticsIn Google Analytics kun je onder Acquisitie zien waar je bezoekers vandaan komen. Er wordt echter maar weinig duidelijk over de zoektermen die hiervoor gebruikt worden. Deze staan vaak op “Not provided”. Om meer informatie te verkrijgen kun je je Google Analytics-property koppelen aan je website in Google Search Console (voorheen: Google Webmaster Tools).

Je kunt de koppeling maken door onder Acquisitie naar het tabje Search Console te gaan in Google Analytics (zie afbeelding rechts).

Extra tips

Extra tips die je kunt inzetten om met Google Analytics specifieke informatie te achterhalen over je WordPress-website.

Gebruikers toevoegen aan Google Analytics

Beheerder - Gebruikersbeheer AnalyticsWil je anderen toegang geven tot jouw Google Analytics-account? Je hoeft ze dan niet jouw Google-wachtwoord te geven, maar kunt je Google Analytics-property met deze mensen delen. Zij kunnen dan weer inloggen via google.com/analytics en zien jouw website dan automatisch staan.

Je hebt hiervoor het e-mailadres nodig dat zij gebruiken voor hun Google account. Deze kun je toevoegen onder Beheerder > Gebruikersbeheer. Je komt dan in het volgende scherm:

Analytics rechten toevoegen

Vul het e-mailadres in en kies rechts voor de rechten die je iemand wilt geven. Als je alléén de statistieken wilt delen kies dan voor “Lezen en analyseren“. Eventueel kun je er voor kiezen om de nieuwe gebruiker te informeren per e-mail. De persoon krijgt dan een mailtje van Google Analytics om te laten weten dat hij/zij toegang heeft gekregen tot jouw property.

Slecht presterende pagina’s

Eén van de dingen die ik voor onze blog WPLounge graag wil weten is: welke URL’s presteren slecht? Daarmee bedoel ik: welke URL’s krijgen minder bezoekers dan ik zou willen?

Om hier achter te komen ga ik in Google Analytics naar Gedrag > Site-content > Alle pagina’s. Vervolgens selecteer ik rechts bovenin een lange periode, bijvoorbeeld een jaar:

Lange periode selecteren in Google Analytics

Nadat je op “Toepassen” klikt krijg je een lijst van alle pagina’s die minstens één keer bezocht zijn in het afgelopen jaar. Hier zitten echter ook een hoop pagina’s tussen die wél vaak bezocht worden. Om die er uit te filteren gaan we een filter aanmaken. Klik hiervoor naast het zoekveld op “Geavanceerd” en vul een filter in als volgt:

filter maken

Klik vervolgens op “Toepassen” en je krijgt alleen de pagina’s te zien die minder dan 100 pageviews hebben gehad in het afgelopen jaar.

Irrelevante pagina’s wegfilteren

Je wilt bepaalde pagina’s hier niet zien, bijvoorbeeld archieven die eindigen op /page/7/ of /page/8/. Deze filteren we er uit met een tweede filter:

uitsluiten

Let op: dit filter moet op “Uitsluiten” staan. Je kunt zo nog meer filters toevoegen om meer soorten pagina’s uit te sluiten. Voor WPLounge heb ik nu 1029 pagina’s gevonden die minder dan 100 pageviews hebben gehad in het afgelopen jaar.

Dit is zeer waardevolle informatie, omdat ik er ook artikelen tussen zie staan die vroeger juist heel erg goed presteerden. Deze kan ik nu op mijn lijst zetten om te herschrijven of te updaten. Het updaten of herschrijven van oude artikelen heeft erg veel nut; Google zal je pagina weer als “fresh content” zien en dus beter ranken in de zoekresultaten.

Navigatie-overzicht

Met de functie “Navigatie-overzicht” krijg je informatie over hoe mensen op een specifieke pagina terecht zijn gekomen. Het gaat hier alleen om bezoekers die vanaf andere pagina’s op dezelfde website zijn gekomen.

Selecteer via Gedrag > Site-content > Alle pagina’s een pagina en klik nu bovenin op het tabje Navigatie-overzicht. In het onderstaande voorbeeld zie je hoe dit er uit ziet voor onze pagina “Wat is WordPress?” (klik op het plaatje voor een grotere versie)

navigatie-overzichtWe kunnen zo zien dat de meeste bezoekers van deze pagina vanaf de /beginners/ pagina komen en ook de meeste bezoekers daarheen gaan vanaf deze pagina. Erg handige informatie!

UTM tags

Een handige tip waarover je ook meer kunt lezen op de blog van Karel Geenen; het aanmaken van speciale campaign URL’s. Dit zijn URL’s die je vervolgens kunt delen op bijvoorbeeld Facebook. Dankzij deze URL’s zal Google Analytics de bezoeker tracken als een bezoeker die binnenkomt vanaf een “campaigne”, hoe die bezoeker ook binnenkomt.

Om zo’n speciale URL aan te maken kun je de Campaign URL Builder gebruiken. Tools zoals Mailchimp bieden je ook de mogelijkheid om links in je nieuwsbrief automatisch om te zetten naar speciale campaign URL’s.

Segmenteren

Eén handige manier om in Google Analytics meer relevante informatie te vinden is het gebruiken van segmenten. Je kunt dan data filteren zodat je alléén relevante informatie te zien krijgt. Zo kun je met segmenten bijvoorbeeld bezoekers uit bepaalde landen wegfilteren, of bezoekers die vanaf bepaalde andere websites op jouw site komen (SPAM-referrals bijvoorbeeld).

Google Analytics segmentenIn de bovenstaande afbeelding zie je de standaard segmenten in Google Analytics. Je kunt ook zelf een segment aanmaken op basis van allerlei filters. Eén handig standaard filter is “Converteerders”. Je krijgt dan alléén informatie te zien over de bezoekers die tot een conversie geleid hebben. Zo kun je achterhalen hoe deze bezoekers zich gedragen en hier vervolgens weer op inspelen.

Zoekfunctie op je website

Maak je gebruik van een zoekfunctie op je WordPress-website? Dan wil je natuurlijk weten waar je bezoekers naar zoeken! Ga naar Beheer > Instellingen weergeven (onder “Weergave”). Scroll nu naar Site Search en zet het aan. Vul nu “s” in in het veld:

Site Search Google AnalyticsGoogle Analytics zal nu automatisch herkennen wanneer iemand een zoekopdracht plaatst op je WordPress-website. Dit komt doordat iedere URL van een WordPress-zoekopdracht begint met “?s=“, bijvoorbeeld: zoekopdracht. Ga nu naar Gedrag > Zoekopdrachten op de site en je zult zien waar je bezoekers naar zoeken:

Zoekopdrachten Google AnalyticsBovenstaande zoekopdrachten zijn afkomstig van een willekeurige week op WPLounge.

Apparaten

Is jouw website responsive? Wanneer je in Google Analytics naar Doelgroep > Mobiel kijkt zul je zien hoe veel bezoekers jouw website met een smartphone of tablet bezoeken. Op WPLounge is nog altijd 85% van de bezoekers afkomstig van Desktop-computers, maar op veel andere websites is dat heel anders.

Google Analytics desktop tablet en mobielIs jouw website niet mobielvriendelijk en heb je relatief veel bezoekers van “mobile”? Dan wordt het tijd om een responsive WordPress-theme te gaan gebruiken! Gelukkig zijn vrijwel alle themes tegenwoordig responsive. Een bijkomend voordeel is dat Google mobielvriendelijke websites beloont.

Bezoekers per stad

Analytics steden WPLoungeVia Doelgroep > Geo > Locatie kun je niet alleen zien uit welke landen je bezoekers afkomstig zijn, maar ook uit welke steden. WPLounge wordt het meest bezocht in Amsterdam, gevolgd door Rotterdam.

De verhouding is echter niet in lijn met het verschil in inwoners tussen die twee steden; bijna 10 procent van onze bezoekers komt uit de hoofdstad, en minder dan vier procent komt uit Rotterdam.

Naast plaats kun je ook filteren op provincie en bij sommige landen (zoals de VS) ook op “Grootstedelijk gebied”, bijvoorbeeld “Boston MA-Manchester NH” (een grootstedelijk gebied dat verdeeld is over twee staten).

Meer lezen?

Meer lezen over Google Analytics? Bekijk ook eens de volgende artikelen en video’s:

Wouter Postma

Ik ben WordPress-specialist en ben in 2012 (samen met Jelle van der Schoot) WPLounge gestart. Daarnaast werk ik bij Crossphase.
Huur mij in »
 

Reageer