Google Analytics op je WordPress-website

Google Analytics is een geweldige tool om bij te houden hoe veel bezoekers je op je website hebt én welke pagina’s die bezoekers bekijken.

Er zijn meerdere manieren waarop je Google Analytics op je WordPress-website kunt implementeren. Welke manier je ook gaat gebruiken, de eerste stap is een account aanmaken bij Google Analytics.

Google Analytics account aanmaken

Om een account aan te maken ga je naar de website van Google Analytics. Als je al een Google-account hebt, kun je daarmee inloggen. Als je nog geen Google-account hebt dan kun je er een aanmaken.

Wanneer je bent ingelogd in Google Analytics, klik je rechtsboven op de knop “Beheerder”.

analytics_beheer

Je komt dan in een scherm waarin een overzicht staat van alle websites die je hebt toegevoegd aan Google Analytics.

Linksboven vind je een knop met + Nieuw account. Klik hierop om je website toe te voegen.

Klik daarop en vul vervolgens wat informatie in, zoals in onderstaande afbeelding te zien.

Analytics_toevoegen

Wanneer je alles hebt ingevuld, klik je op Tracking-ID ophalen. Je krijgt dan een scherm waarin je de voorwaarden van Google Analytics moet accepteren. Selecteer eerst het land (Nederland of België) en klik dan op Accepteer.

Je komt vervolgens in een scherm waarin Google Analytics je een trackingcode geeft.

analytics_trackingcode

Kopieer deze code en plak hem tijdelijk in Notepad of een andere tekstbewerker.

Trackingcode op je WordPress-website zetten

Deze trackingcode moet vervolgens aan je website worden toegevoegd, zodat het script bezoekersinformatie kan doorsturen naar Google Analytics.

Dit kan op meerdere manieren.

1. Direct in je thema implementeren

Één van de manieren om de trackingcode op je website toe te voegen is door direct in de broncode van je thema aan te passen.

Klik in WordPress op Weergave en dan Bewerker. Selecteer aan de rechterkant vervolgens het header.php bestand van je thema (zoals te zien in onderstaande afbeelding).

headerphpselected

WordPress laat nu de code van je header.php-bestand zien. Zoek het volgende stukje code:

De trackingcode van Google Analytics plak je meteen voor het bovenstaande stukje code. Dat zou er als volgt uit zien:

Let op: gebruik niet de bovenstaande code, deze dient als voorbeeld. Gebruik de code die Google Analytics jou heeft gegeven!

Klik nu onderin het scherm op Bestand bijwerken. De code van Google Analytics is nu aan je WordPress-website toegevoegd.

In Google Analytics kun je testen of alles goed staat door op Rapportage te klikken en dan op Realtime > Overzicht in de balk aan de linkerkant.

In dit scherm kun je namelijk “real time” zien wie er op je website is. Om te testen of Analytics goed geïnstalleerd is bezoek je nu je eigen website en kijk je op het scherm van Real Time Analytics of er een bezoeker wordt gezien. Dat ziet er als volgt uit:

Real Time Analytics

Real Time Analytics

Je hebt nu de trackingcode in het bestand van je thema geplakt. Dit werkt prima, maar heeft als nadeel dat je bezoekers niet meer worden bijgehouden wanneer je een nieuw thema activeert. Wanneer je dat doet, plak dan de trackingcode opnieuw in het header.php-bestand van je (nieuwe) thema en test opnieuw of alles goed staat.

2. Google Analytics for WordPress Plugin

googleanalyticsyoast

Je kunt de trackingcode van Google Analytics ook implemteren via een plugin. Deze plugin is gemaakt door Joost de Valk (ook bekend van de populaire WordPress SEO plugin).

Deze plugin biedt veel extra mogelijkheden wanneer het om Analytics gaat. Dit is leuk, maar eigenlijk alleen voor de echte Analytics-junkies.

We verwijzen je daarvoor graag door naar de plugin (klik).

Ook wanneer je de plugin gebruikt voor tracking, kun je testen of het gelukt is zoals beschreven bij optie 1.

Google Analytics en de cookiewet

Google Analytics plaatst cookies bij je bezoekers. Je bent dan officieel verplicht om je website te laten voldoen aan de cookiewet. Gelukkig kunnen we die wet op meerdere manieren interpreteren (en cookie-popups zijn nu eenmaal fugly), maar mocht je op zoek zijn naar plugins voor de cookiewet, klik dan hier.

Deel dit bericht:

Over Wouter Postma

Wouter Postma (1991) is WordPress-specialist en richtte in 2012 (samen met Jelle van der Schoot) WordPress Lounge op. Hij beheert ook andere informatieve WordPress-websites zoals Hoverboard kopen.

WordPressLounge* biedt verschillende diensten aan op het gebied van WordPress, SEO en development. Benieuwd wat ons team voor jouw (WordPress-)website kan betekenen?
Meer info »

5 reacties op “Google Analytics op je WordPress-website

  1. CS
    20 augustus 2013 at 14:25

    Klik in WordPress op Weergave en dan Bewerker. Selecteer aan de rechterkant vervolgens het header.php bestand van je thema (zoals te zien in onderstaande afbeelding).
    Als dit zonder meer kan, is de instelling van je file-attibuten FOUT.
    Het file attribuut zou 644 moeten zijn, om nu wel het header.php file te kunnen wijzigen zal je de file attribuut met een FTP programma op 777 moeten zetten.
    Na de wijziging wel weer terug zetten naar 644.

    Mvgr. Cees
    P.s de Captcha is nu – een=6

    • 20 augustus 2013 at 16:13

      Alle thema-bestanden zet ik inderdaad altijd op “644”. In WordPress zelf kun je dan gewoon bewerken :-).

  2. 24 september 2014 at 12:37

    Dankjewel voor de heldere uitleg!
    Bij een van de themes die ik gebruik blijkt de header.php niet aanpasbaar. Ook nadat ik via FTP de rechten op 777 heb gezet, springen de cijfers weer terug naar 644.
    Heb jij enig idee hoe dat kan?
    En hoe ik dat oplos?

  3. kristof
    24 juni 2015 at 10:58

    heb een website gemaakt voor een vzw waar ik deel van uitmaak, maar als ik de
    google analytics wil bekijken merk ik op dat er enorm veel verwijzend verkeer komt
    van spam websites… free-buttons.com,…. en ga zo maar door.

    Hoe geraak je hier dan vanaf?
    Is wel leuk dat je alles kan meten, maar de gegevens moeten nog juist zijn ook he.

    Grtjs Kristof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *