WPLounge
SERP Tools
Home » WordPress SEO » SEO tools om je rankings bij te houden

SEO tools om je rankings bij te houden

Als je een website hebt en je probeert te scoren op bepaalde zoektermen, dan wil je natuurlijk bijhouden hoe je het doet in de zoekresultaten van Google. In dit artikel zet ik een aantal handige SEO tools en tips op een rijtje om te achterhalen hoe je website scoort in Google. Nieuw in onze SEO tools reeks is de Premium SEO Pack voor WordPress. Zo heb je al je data op één plek, in je WordPress CMS.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Na het lezen van dit artikel over de meest prominente SEO tools weet jij hoe je je positie in de SERP’s van Google kunt achterhalen, en waar je op moet letten. SERP staat voor Search Engine Result Page.

De SEO tools koploper binnen WordPress plugins: Premium SEO Pack

Wij starten direct met de grote update van vandaag. Naast de prominente SEO tools, zoals Ahrefs, Pro Rank Tracker enz. beschikt WordPress over een interne mogelijkheid om alles bij te houden. Hiervoor dien je een plugin te hebben, genaamd Premium SEO Pack.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Premium SEO Pack plugin

In de afgelopen maand heb ik een nieuwe Premium SEO Pack plugin voor WordPress getest. Deze plugin is waarschijnlijk een van de weinige echte kanshebbers onder de SEO tools om te concurreren met de WordPress SEO-plugin van Yoast.

Premium SEO Pack heeft een aantal waanzinnige functies waar ik echt van onder de indruk was. Naast het aanpakken van alle standaard title tags / meta-opmaak en canonieke links, enz., zijn er een heleboel extra sociale en linkbuilding-functies. Hier is een samenvatting van enkele van de functies die de plugin biedt:

  • Technische on-page optimalisatiehulp
  • SERP Keyword Rank Tracking
  • 404 Monitor
  • W3C Validator
  • Directory submitter (massa)
  • Sitemap maker (inclusief video en afbeelding)
  • Paginasnelheid testen en rapporteren
  • Installatie en monitoring van Google Analytics met aangepast dashboard
  • SEO vriendelijke afbeeldingsbewerking
  • Smush.it-beeldcompressor
  • Rich snippet-opmaak
  • Volgen van de effecten van je social shares
  • Facebook-postplanner (automatisch publiceren op Facebook)
  • Twitter-kaarten

Enkele screenshots van het dashboard

Premium SEO Pack dashboard
Het Premium SEO Pack dashboard in WordPress.

Alle Analytics data centraal

Analytics

Niet te vergeten: de rank tracker van de Premium SEO Pack plugin

SEO Ranking Tool
Rankings van je WordPess website bijhouden, een blik werpen op de concurrentie… Alles centraal. Iets wat deze plugin werkelijk uniek maakt.

Google zelf; rankings achterhalen zonder SEO tools

De makkelijkste manier om je positie in Google te achterhalen is misschien wel door gewoon naar Google toe te gaan en daar je zoekwoord in te toetsen. Geen SEO tools voor benodigd. Dit gaat echter niet altijd op, omdat Google per gebruiker en per apparaat andere resultaten toont. Zo kun jij op een bepaalde zoekterm op de eerste plek staan in Google, maar omdat je website niet geschikt is voor mobiele apparaten (responsive) wordt je website niet getoond wanneer er via een mobiele telefoon wordt gezocht. Gebruik jij nog Yoast SEO voor je artikelen?

Daarnaast heeft Google vaak een profiel van jou, waardoor de zoekresultaten volledig worden aangepast aan jouw surf-gedrag en interesses. Jouw website kan bijvoorbeeld als eerste getoond worden, omdat je deze vaker hebt bezocht.

Om dit te omzeilen kun je Google het beste bezoeken in een Privé-venster (of in Google Chrome; een incognito venster) voordat je je zoekterm wilt controleren.

Verschil in SERPs
Wanneer je in een incognito-venster (links) zoekt krijg je de échte zoekresultaten te zien, wanneer je dat niet doet krijg je resultaten te zien die op jouw surf-gedrag zijn aangepast (rechts). Klik voor groter.

Meer factoren:

Zelfs als je een incognito-venster gebruikt verschillen de zoekresultaten enorm. Google houdt namelijk rekening met allerlei factoren. Drie voorbeelden:

  • Jouw locatie;
  • Het apparaat waarmee je zoekt;
  • Welke Google je gebruikt (bijvoorbeeld Google.com of Google.nl);
  • Welke taal je hebt ingesteld bij Google;
  • Je surfgedrag (tenzij je in een privé- of incognito-venster zoekt).

Je begrijpt nu (hopelijk) dat je je positie in de zoekresultaten beter niet kunt bepalen door simpelweg naar Google te gaan en je zoekopdracht in te toetsen.

Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools)

Google Search Console

De belangrijkste tool voor eigenaren van websites is eigenlijk Google Search Console (GSC). Wanneer je je (WordPress-)website hebt gekoppeld aan je GSC-account kun je veel belangrijke informatie achterhalen in de gratis tool van Google.

Website nog niet gekoppeld aan Google Search Console? Lees dan eerst:
WordPress koppelen aan Google Search Console »

Wanneer je je website hebt gekoppeld met GSC, kun je in deze tool veel informatie achterhalen over je prestaties in Google.

Om in het relevante menu te komen, klik je eerst op “Dashboard” en vervolgens op “Zoekopdrachten”. Je komt nu in een scherm waaruit je veel informatie kunt halen. Onderstaande afbeelding is van een klant van mij. Ik heb de zoektermen onzichtbaar gemaakt.

Prestaties rapport Google Search Console
Prestaties rapport Google Search Console

Zoals in bovenstaande afbeelding te zien, krijg je per zoekterm het aantal vertoningen, het aantal klikken, het CTR en de gemiddelde positie in Google te zien. CTR staat voor Click Through Rate. Dit percentage wordt als volgt berekend:

CTR
Hoe CTR berekend wordt (Bron: Wikipedia).

Je kunt in hetzelfde scherm ook een periode selecteren. Handig als je bijvoorbeeld wilt weten hoe je positie erop is vooruit- of achteruitgegaan.

SE Ranking

Een andere kwalitatieve tool, die wij mochten testen, is SE Ranking. Voordat we met onze beknopte review beginnen, willen we je uitnodigen om de tool zelf uit te proberen door je aan te melden voor een gratis proefversie door naar deze link te gaan.

Wanneer je je aan hebt gemeld, ga je naar het dashboard waar je beschikking hebt over alle functies. Dit is het gebied waar je je rankings realtime kunt volgen. Een mooie, goed ogende functie van SE Ranking, is de rapportagefunctionaliteit, waarmee je gedetailleerde rapporten voor je website(s) kunt genereren.

SE Ranking Tool
SE Ranking Tool: ons dashboard met de belangrijkste functies in het topmenu.

Hoe SE Ranking werkt

  • De eerste stap is het invoeren van de website titel en URL en het zoekbereik. Je kunt projecten altijd pauzeren en weer activeren.
  • Vervolgens voeg je zoekwoorden toe, die je wilt monitoren in de rankings, en groepeer je deze eventueel.
  • Een mooie extra functie, die SE Ranking biedt, is een Google Analytics koppeling. Hiermee kun je nog meer zoek- en websitegegevens verkrijgen.
  • De volgende stap van de hoofdinstellingen is het kiezen van de zoekmachine(s) die door jouw bezoekers word(t)(en) gebruikt (Google, Google Mobile, Yahoo, Yandex, Yandex Mobile, Bing en YouTube).
  • Als laatste kun je de locatie verfijnen door specifiek een land (en zelfs een stad) te kiezen waarin je de prestaties van je zoekwoorden wilt bijhouden.
SE Ranking website instellen (1)
SE Ranking website instellen; vierde stap voor concurrentievergelijking.

In de bovenstaande screenshot zie je het registratieproces van de website die je wilt gaan monitoren. Een handige optie om de algemene zichtbaarheid t.o.v. concurrentie te beoordelen kun je bij de vierde stap instellen.

Voor het bijhouden van de zoektermen, die je hebt ingevoerd: ga naar het dashboard en klik op de ranglijstknop te klikken, de blauwe button aan de rechterkant. Je kunt verschillende opties selecteren om meer de diepte in te gaan, zoals het filteren op gedurende periode, historische gegevens bekijken en nog veel meer. Het mooie van de Google Analytics koppeling is dat je de verschillende verkeersbronnen gemiddelde zoekwoordposities kunt inzien.

Onderscheidend: Concurrent SEO / PPC-onderzoek

Met deze handige tool kun je de hoeveelheid organisch en betaald verkeer volgen die jouw concurrenten binnenkrijgen. Deze tool is momenteel in bèta-versie bruikbaar, wat betekent dat we in de nabije toekomst een verfijndere tool te zien krijgen.

Conclusie

SE Ranking: al met al een zeer nette en overzichtelijke rankingtool met aantrekkelijke tarieven. Nauwkeurig, veelzijdig en betrouwbaar. Mogelijk op weg naar marktleiderschap.

Pro Rank Tracker

Een tool die wij al enkele jaren gebruiken voor onze andere websites en die van onze klanten is Proranktracker. PRT biedt veel functionaliteiten en is daarnaast ook behoorlijk accuraat waar het gaat om de rankings in Google. Enkele van de mogelijkheden die zijn bieden

Proranktracker Dashboard

  • Per zoekmachine lokale en landelijke rankings, en voortgang van de rankings per dag, week, maand.
  • Zoekvolumes per zoekwoord
  • Rankings per device en Local Finder rankings
  • Benchmark ranking verschillen bekijken bijvoorbeeld tussen de verschillende maanden
  • Je kunt automatisch ranking rapportages laten sturen naar je klanten
  • En nog veel meer. Sinds 2019 biedt PRT zelfs Website Audit rapporten.

Je kunt Proranktracker al gebruiken voor 44 dollar per maand. PRT is ook 7 dagen lang gratis uit te proberen.

Ahrefs

Eén van de bekendste tools is waarschijnlijk wel Ahrefs. Ahrefs geeft een erg goed en accuraat inzicht in je linkprofiel, en die van de concurrenten. Ook heeft Ahrefs een goede ranktracker die, afhankelijk van het pakket dat je hebt, met regelmaat de posities bijwerkt. Deze posities komen altijd sterk overeen met wat wij zien in Google en Google Search Console. Daarnaast biedt Ahrefs nog veel meer waaronder een Site Audit, Content gap onderzoek en meer. Wij gebruiken Ahrefs als SEO tool dan ook het meest van alle tools. Goedkoop is de tool niet, het goedkoopste pakket kost 99 dollar per maand, maar wij vinden het het geld zeker waard.

Ahrefs dashboard voorbeeld

Moz.com

Moz is voor de échte SEO-specialisten een onmisbare tool. Wanneer je voor 99 dollar per maand het Pro-pakket neemt, krijg je onbeperkt toegang tot de Open Site Explorer, die veel handige inzichten geeft in het aantal backlinks en de autoriteit van je domein.

Serpfox

Serpfox is een online tool die Jelle mij heeft aangeraden. Serpfox biedt pakketten aan vanaf 10 dollar per maand, maar heeft ook een gratis pakket waarmee je tot 10 keywords kunt bijhouden. In het onderstaande voorbeeld (klik voor groter) zie je dat ik bijhoud hoe wij scoren op de zoekterm “WordPress Handleiding“.

Serpfox
Serpfox (klik voor groter).

Onze positie in Google NL voor die zoekterm is op dit moment “1” (dit vind je onder het kopje “SERP”). Dankzij Serpfox weet ik het meteen als we niet meer op nummer één staan, want ik heb een e-mail melding ingesteld.

Per URL kun je in Serpfox meerdere zoektermen toevoegen. In de onderstaande afbeelding zie je wat je allemaal kunt invullen als je een keyword toevoegt.

Serpfox nieuw zoekwoord
Nieuw zoekwoord toevoegen aan Serpfox.

Je kunt kiezen uit meerdere zoekmachines en landen. Als land zou ik “Nederland” instellen. De language laat ik zelf altijd op “default” staan, omdat veel mensen hun taal niet hebben aangepast. De “Location” laat je leeg, zo krijg je de meest neutrale resultaten. In het onderste veld vul je de zoektermen in, één per regel.

Meer tools

De SEO Rank Monitor-tool is erg populair. Het nadeel is dat deze tool alleen tegen betaling beschikbaar is (vanaf 19 dollar per maand). Wel is deze tool een stuk uitgebreider dan bijvoorbeeld Serpfox.

Raven is een bekende tool die door veel grote bedrijven wordt gebruikt. Raven stelt je in staat om je website te controleren op duplicate content, meta titles en meta descriptions. Meer lezen over duplicate content en de schadelijkheid hiervan kan in een artikel op MarketingMed.

SearchMetrics Suite is een zeer geavanceerde tool om je website te analyseren op SEO-gebied. De gratis versie laat helaas erg weinig informatie zien, maar is al zeer de moeite waard. Ook leuk; de top 10 stijgers en dalers per land op het gebied van “SEO-visibility”.

SearchMetrics stijgers en dalers
SearchMetrics stijgers en dalers; Live.com doet het goed in Nederland, terwijl Nokia.com flink inlevert.

Welke tools gebruik jij?

Welke tools gebruik jij om je positie in de SERPs bij te houden? Laat een reactie achter!

Beoordeel dit artikel

Roger.Overdevest

Roger is een SEO specialist met veel passie voor WordPress

9 reacties

  • Interessant artikel! Moz is voor mij als SEO specialist ook een must. Helaas niet gratis. Maar ik vind het onmisbaar. Monitor Backlinks is een tool die ik onlangs ontdekte. Gaat dan om je Backlinks maar ook posities in de rankings zit erbij. Deze is ook eerst 30 dagen gratis te proberen.

  • Wij gebruiken sinds een paar maanden SEO Profiler. Heel veel informatie, maar niet altijd kloppend. Iemand hier ook ervaring mee?

  • Wij gebruiken Rank Checker, ik merk alleen dat deze niet altijd de juiste info geeft. Als ik 2 verschillende opdrachten achter elkaar invoer, geeft de checker aan dat we op bepaalde zoekwoorden niet ranken. Terwijl als ik handmatig zoek, we vaak op positie 8 staan.

  • Inderdaad handige plugins. Voorheen maakten wij gebruik van Serpfox, maar hier gaan wij toch van afstappen voor onze website (doneerveilig.nl).

    De mogelijkheden van SE Ranking lijken toch veel groter. Wellicht een leuke toevoeging nog aan deze blog om dit te reviewen.

    • Beste Freek, beter laat dan nooit maar wij zullen SE Ranking de komende maanden gebruiken en beoordelen. Ik ben benieuwd, het ziet er i.i.g. veelbelovend uit.