SEO tools om je rankings bij te houden

Als je een website hebt en je probeert te scoren op bepaalde zoektermen, dan wil je natuurlijk bijhouden hoe je het doet in de zoekresultaten van Google. In dit artikel zet ik een aantal handige tools en tips op een rijtje om te achterhalen hoe je website scoort in Google.

Na het lezen van dit artikel weet jij hoe je je positie in de SERP’s van Google kunt achterhalen, en waar je op moet letten. SERP staat voor Search Engine Result Page.

Google zelf

De makkelijkste manier om je positie in Google te achterhalen is misschien wel door gewoon naar Google toe te gaan en daar je zoekwoord in te toetsen. Dit gaat echter niet altijd op, omdat Google per gebruiker en per apparaat andere resultaten toont. Zo kun jij op een bepaalde zoekterm op de eerste plek staan in Google, maar omdat je website niet geschikt is voor mobiele apparaten (responsive) wordt je website niet getoond wanneer er via een mobiele telefoon wordt gezocht. Gebruik jij nog Yoast SEO voor je artikelen?

Daarnaast heeft Google vaak een profiel van jou, waardoor de zoekresultaten volledig worden aangepast aan jouw surf-gedrag en interesses. Jouw website kan bijvoorbeeld als eerste getoond worden, omdat je deze vaker hebt bezocht.

Om dit te omzeilen kun je Google het beste bezoeken in een Privé-venster (of in Google Chrome; een incognito venster) voordat je je zoekterm wilt controleren.

Verschil in SERPs

Wanneer je in een incognito-venster (links) zoekt krijg je de échte zoekresultaten te zien, wanneer je dat niet doet krijg je resultaten te zien die op jouw surf-gedrag zijn aangepast (rechts). Klik voor groter.

Meer factoren:

Zelfs als je een incognito-venster gebruikt verschillen de zoekresultaten enorm. Google houdt namelijk rekening met allerlei factoren. Drie voorbeelden:

  • Jouw locatie;
  • Het apparaat waarmee je zoekt;
  • Welke Google je gebruikt (bijvoorbeeld Google.com of Google.nl);
  • Welke taal je hebt ingesteld bij Google;
  • Je surfgedrag (tenzij je in een privé- of incognito-venster zoekt).

Je begrijpt nu (hopelijk) dat je je positie in de zoekresultaten beter niet kunt bepalen door simpelweg naar Google te gaan en je zoekopdracht in te toetsen.

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools

De belangrijkste tool voor eigenaren van websites is eigenlijk Google Webmaster Tools. Wanneer je je (WordPress-)website hebt gekoppeld aan je Google Webmaster Tools-account kun je veel belangrijke informatie achterhalen in de gratis tool van Google.

Website nog niet gekoppeld aan Google Webmaster Tools? Lees dan eerst:
WordPress koppelen aan Google Webmaster Tools »

Wanneer je je website hebt gekoppeld met Google Webmaster Tools, kun je in deze tool veel informatie achterhalen over je prestaties in Google.

Om in het relevante menu te komen, klik je eerst op “Dashboard” en vervolgens op “Zoekopdrachten”. Je komt nu in een scherm waaruit je veel informatie kunt halen. Onderstaande afbeelding is van een klant van mij. Ik heb de zoektermen onzichtbaar gemaakt.

Zoektermen in Google Webmaster Tools

Zoektermen in Google Webmaster Tools (klik voor groter).

 

Zoals in bovenstaande afbeelding te zien, krijg je per zoekterm het aantal vertoningen, het aantal klikken, het CTR en de gemiddelde positie in Google te zien. CTR staat voor Click Through Rate. Dit percentage wordt als volgt berekend:

CTR

Hoe CTR berekend wordt (Bron: Wikipedia).

Je kunt in hetzelfde scherm ook een periode selecteren. Handig als je bijvoorbeeld wilt weten hoe je positie erop is vooruit- of achteruitgegaan.

Serpfox

Serpfox is een online tool die Jelle mij heeft aangeraden. Serpfox biedt pakketten aan vanaf 10 dollar per maand, maar heeft ook een gratis pakket waarmee je tot 10 keywords kunt bijhouden. In het onderstaande voorbeeld (klik voor groter) zie je dat ik bijhoud hoe wij scoren op de zoekterm “WordPress Handleiding“.

Serpfox

Serpfox (klik voor groter).

Onze positie in Google NL voor die zoekterm is op dit moment “1” (dit vind je onder het kopje “SERP”). Dankzij Serpfox weet ik het meteen als we niet meer op nummer één staan, want ik heb een e-mail melding ingesteld.

Per URL kun je in Serpfox meerdere zoektermen toevoegen. In de onderstaande afbeelding zie je wat je allemaal kunt invullen als je een keyword toevoegt.

Serpfox nieuw zoekwoord

Nieuw zoekwoord toevoegen aan Serpfox.

Je kunt kiezen uit meerdere zoekmachines en landen. Als land zou ik “Nederland” instellen. De language laat ik zelf altijd op “default” staan, omdat veel mensen hun taal niet hebben aangepast. De “Location” laat je leeg, zo krijg je de meest neutrale resultaten. In het onderste veld vul je de zoektermen in, één per regel.

Moz.com

Moz is voor de échte SEO-specialisten een onmisbare tool. Wanneer je voor 99 dollar per maand het Pro-pakket neemt, krijg je onbeperkt toegang tot de Open Site Explorer, die veel handige inzichten geeft in het aantal backlinks en de autoriteit van je domein.

Meer tools

De SEO Rank Monitor-tool is erg populair. Het nadeel is dat deze tool alleen tegen betaling beschikbaar is (vanaf 19 dollar per maand). Wel is deze tool een stuk uitgebreider dan bijvoorbeeld Serpfox.

Raven is een bekende tool die door veel grote bedrijven wordt gebruikt. Raven stelt je in staat om je website te controleren op duplicate content, meta titles en meta descriptions. Meer lezen over duplicate content en de schadelijkheid hiervan kan in een artikel op MarketingMed.

SearchMetrics Suite is een zeer geavanceerde tool om je website te analyseren op SEO-gebied. De gratis versie laat helaas erg weinig informatie zien, maar is al zeer de moeite waard. Ook leuk; de top 10 stijgers en dalers per land op het gebied van “SEO-visibility”.

SearchMetrics stijgers en dalers

SearchMetrics stijgers en dalers; Live.com doet het goed in Nederland, terwijl Nokia.com flink inlevert.

Welke tools gebruik jij?

Welke tools gebruik jij om je positie in de SERPs bij te houden? Laat een reactie achter!

Deel dit bericht:

Over Wouter Postma

Wouter Postma (1991) is WordPress-specialist en richtte in 2012 (samen met Jelle van der Schoot) WordPress Lounge op. Hij beheert ook andere informatieve WordPress-websites zoals Hoverboard kopen.

WordPressLounge* biedt verschillende diensten aan op het gebied van WordPress, SEO en development. Benieuwd wat ons team voor jouw (WordPress-)website kan betekenen?
Meer info »

7 reacties op “SEO tools om je rankings bij te houden

  1. 30 januari 2015 at 17:29

    Ik ken nog eentje, lipperhey. Ook aanrader voor een SEO scan.

  2. 31 januari 2015 at 11:30

    Interessant artikel! Moz is voor mij als SEO specialist ook een must. Helaas niet gratis. Maar ik vind het onmisbaar. Monitor Backlinks is een tool die ik onlangs ontdekte. Gaat dan om je Backlinks maar ook posities in de rankings zit erbij. Deze is ook eerst 30 dagen gratis te proberen.

    • 31 januari 2015 at 11:38

      Bedankt Marloes :-)! Ik heb Moz er nog even aan toegevoegd (inderdaad onmisbaar).

    • 2 februari 2015 at 22:44

      Meteen die monitor backlinks in de favorieten gezet.

  3. 13 februari 2015 at 19:14

    Ik gebruik nu serpfox maar aan bovenstaande informatie heb
    ik genoeg om te stoppen met serpfox

  4. Red Melon
    25 februari 2016 at 16:27

    Wij gebruiken sinds een paar maanden SEO Profiler. Heel veel informatie, maar niet altijd kloppend. Iemand hier ook ervaring mee?

  5. Else-Mieke
    15 maart 2016 at 14:55

    Wij gebruiken Rank Checker, ik merk alleen dat deze niet altijd de juiste info geeft. Als ik 2 verschillende opdrachten achter elkaar invoer, geeft de checker aan dat we op bepaalde zoekwoorden niet ranken. Terwijl als ik handmatig zoek, we vaak op positie 8 staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *