WordPress Lounge
Google Webmaster Tools
Home / Tutorials / WordPress koppelen aan Google Webmaster Tools

WordPress koppelen aan Google Webmaster Tools

Google Webmaster Tools is een handige applicatie van Google waarmee je onder andere sitemaps kunt indienen. Op deze manier wordt je website sneller geïndexeerd door Google én weet Google waar je pagina’s staan.

Wat is er allemaal mogelijk met Google Webmaster Tools, en hoe koppel je je WordPress-website op de juiste manier aan je WordPress-website?

Google Webmaster Tools

Je aanmelden bij Google Webmaster Tools

Om je aan te melden bij Google Webmaster Tools, heb je een Google-account nodig. Als je bijvoorbeeld een Gmail-account hebt, kun je deze gebruiken om in te loggen. Als je geen Gmail- of Google-account hebt, kun je een Google account aanmaken. Dit account kun je ook gebruiken voor bijvoorbeeld Google Analytics, een handige tool voor het bijhouden van bezoekersaantallen en geavanceerde statistieken van je website.

Je website aanmelden en verifiëren

Google Webmaster Tools koppelen aan websiteZodra je bij Google Webmaster Tools bent ingelogd, kun je een website toevoegen. Klik rechtsboven op “een site toevoegen” en vul de URL van je website in. Je wordt nu gevraagd om te bevestigen dat jij de eigenaar van de website bent. Dit kan op meerdere manieren, zoals het uploaden van een HTML-bestand (via FTP) of het toevoegen van een stuk code aan de <head> van je website.

Heb je al Google Analytics op je website staan met hetzelfde Google-account? In dat geval kun je dit gebruiken om je website snel te verifiëren. Zoals in de afbeelding hiernaast te zien, vind je deze optie onder het kopje “Alternatieve methoden“.

In sommige gevallen kun je je ook aanmelden bij de provider van de domeinnaam.

Aanmelden met HTML-tag

Heb je geen Google Analytics en wil je het HTML-bestand van Google niet uploaden naar je website? In dat geval kun je ook de HTML-tag van Google in de <head> van je website plaatsen. Dit gedeelte vind je in het header.php-bestand van je WordPress theme. Let op; wanneer je je WordPress-theme update, zal de code verloren gaan. Het is daarom beter om een plugin te gebruiken. In de SEO-plugin van Yoast zit standaard al een instelling waarmee je dit kunt doen.

Google Tag Manager

Google Tag Manager is een tool van Google waarmee je gemakkelijk bepaalde codes op je website kunt zetten, zoals de Webmaster Tools-verificatiecode en de Google Analytics-trackingcode.

Mogelijkheden met Google Webmaster Tools

Webmaster Tools menuWat is er allemaal mogelijk met Google Webmaster Tools? Zodra je bent ingelogd en je opent een bepaalde website (in de Webmaster Tools), krijg je aan de linkerkant een menu te zien (zie afbeelding). In dat menu vind je de volgende instellingen:

  • Uiterlijk van Site Search
  • Zoekverkeer
  • Google-index
  • Crawlen
  • Beveiligingsproblemen

Ik zal deze vijf menu’s in dit artikel toelichten.

Uiterlijk van Site Search

In het menu Uiterlijk van Site Search vind je alle informatie over gegevens op je website die invloed hebben op hoe je website er uit komt te zien in de zoekresultaten van Google (zoals breadcrumbs en rich snippets).

In het eerste submenu (“Gestructureerde gegevens”) vind je bijvoorbeeld informatie over welke data Google van je website heeft kunnen halen en of hier fouten in zitten.

Bij HTML-verbeteringen vind je meer informatie over bepaalde zaken die van invloed kunnen zijn op SEO, zoals dubbele titels, ontbrekende titels en (te) korte beschrijvingen.

Sitelinks

Onder het Uiterlijk van Site Search-menu vind je ook de “Sitelinks”. Dit zijn extra links die Google laat zien onder bepaalde zoekresultaten. Dit zie je bijvoorbeeld als je op “wplounge” zoekt. Het eerste resultaat is de home-pagina van deze website, en daaronder staan nog 6 links van andere pagina’s op wplounge.nl.

Sitelinks
Sitelinks van wplounge.nl

In het Sitelinks-menu in Google Webmaster Tools kun je sitelinks voor jouw website “degraderen”. Stel dat één van de sitelinks onder jouw zoekresultaat jou niet bevalt, dan kun je ervoor kiezen deze sitelink te degraderen. Dit is geen garantie dat Google deze sitelink ook daadwerkelijk weg haalt, maar in mijn ervaring gebeurt dat meestal wel. Let wel op; als je te veel sitelinks degradeert, kan het zo zijn dat je straks helemaal geen sitelinks meer onder je zoekresultaat hebt staan.

Zoekverkeer

Als je met SEO bezig bent, is het Zoekverkeerd-menu voor jou waarschijnlijk heel interessant. Hier zie je precies op welke zoektermen jouw website naar voren komt, wat je gemiddelde positie in Google is en hoe vaak er op geklikt is.

In een grafiek wordt weergegeven hoe vaak je site is getoond aan bezoekers van Google, en de lijn daarbeneden geeft aan hoe veel mensen hebben doorgeklikt naar jouw website. Het percentage dat doorklikt noemt men het CTR (Click Through Rate), dat ook vermeld wordt in de tabel onder de grafiek; hier zie je hoe veel procent van de zoekopdrachten heeft geresulteerd in een bezoek aan jouw website.

Het aantal vertoningen (blauwe lijn) en het aantal kliks (rode lijn) van jouw website.
Het aantal vertoningen in Google (blauwe lijn) en het aantal kliks (rode lijn) naar jouw website.

In het Zoekverkeer-0verzicht vind je ook handige informatie over welke zoektermen jou veel bezoekers hebben opgeleverd. Sinds Google Analytics heel vaak “not provided” laat zien, gebruik ik Google Webmaster Tools steeds vaker om meer inzicht te krijgen in de zoekopdrachten die bezoekers naar mijn websites leiden.

Links naar uw site

Onder “Zoekverkeer“vind je ook het kopje Links naar uw site. Hier krijg je meer inzicht in het aantal backlinks van je website en naar welke pagina’s het meest gelinkt wordt.

Interne links

Onder “Interne links” zie je welke pagina de meeste interne links op je website heeft. Meestal is natuurlijk dit de home-pagina.

Handmatige acties

Onder het kopje “handmatige acties” krijg je een melding te zien als Google jouw website ervan verdenkt om SPAM te verspreiden. Je ziet ook direct welke actie je kunt ondernemen als dit het geval is.

Als je opeens merkt dat je minder bezoekers uit Google op je website hebt, kijk dan zeker even in Google Webmaster Tools; vaak wordt hier aangegeven waar het aan ligt. Als je het snel oplost zal je website waarschijnlijk weer terug in de zoekresultaten komen.

Wanneer je zelf aan linkbuilding hebt gedaan om je website hoger in Google te krijgen, en Google verdenkt jou ervan om links te kopen en/of verkopen, zal dat ook hier gemeld worden. Je kunt deze links dan “onschadelijk” maken door aan te geven dat je ze niet zelf hebt aangelegd en om een “reconsideration” vragen.

Google-index

Onder het Google-index-menu vind je informatie over de indexatie van je website door Google.

Indexeringsstatus

Het menu Indexeringsstatus is eigenlijk erg vanzelfsprekend; je vind hier een grafiek van het aantal pagina’s van je website dat Google heeft geïndexeerd. Als je een blog hebt, zit hier waarschijnlijk een vrij constante, stijgende lijn in.

Indexeringsstatus

Contentzoekwoorden

Hier vind je informatie over de woorden die Google vaak op jouw website is tegengekomen. Bij ons staat “WordPress” bijvoorbeeld bovenaan. Deze tool geeft je inzicht of Google goed begrijpt waar jouw website over gaat.

URL’s verwijderen

Het kan zo zijn dat je een pagina op je website hebt staan met foutieve informatie. Zodra je deze pagina verwijdert, kan het even duren voordat Google de pagina niet meer toont in haar zoekresultaten. Dit kan heel erg vervelend zijn en daarom heeft Google deze tool, voor als je een pagina echt snel uit de zoekresultaten wilt verwijderen.

Crawlen

“Crawlen” is wat Google doet wanneer ze jouw website bezoeken. Ze “crawlen” je website om te kijken of er pagina’s zijn toegevoegd, weggehaald of geüpdatet.

In het menu “Crawlen” vind je meer informatie over wat Google op jouw website aantreft, bijvoorbeeld 404-meldingen (pagina niet gevonden) of zelfs dat er geen connectie mogelijk was met de server.

Crawlfouten

De crawlfouten zijn fouten die Google is tegengekomen bij het crawlen van je website. Dit zal vooral gaan om zogeheten “Niet gevonden”-meldingen. Dit zijn meestal pagina’s die niet (meer) bestaan. Het kan handig zijn om voor deze pagina’s een (301) redirect in te stellen naar een pagina die wel bestaat.

Niet Gevonden-errors die Google tegenkomt.
Niet Gevonden-errors die Google tegenkomt.

Crawlstatistieken

Hier vind je meer informatie over hoe vaak Google je website bezoekt, hoe lang Google er gemiddeld over doet om een pagina te downloaden en meer.

Fetchen als Google

Met deze tool kun je controleren of je pagina goed bereikbaar is door Google. Vul een URL in en kijk of het Google lukt om deze pagina binnen te halen. Als het gelukt is, kun je de pagina direct “Indienen bij index”. Google zal de pagina dan gaan indexeren.

Let op; dit is geen garantie dat de pagina ook direct in Google vindbaar zal zijn!

Geblokkeerde URL’s

Hier vind je informatie over URL’s die Google niet kan lezen. Als je .htaccess-bestand goed is ingesteld, zullen dit bijvoorbeeld de /wp-admin/ en /wp-includes/ directory zijn (dit gaat meestal automatisch).

Kijk in dit menu ook eens na of er wellicht URL’s geblokkkeerd worden die wél vindbaar zouden moeten zijn via Google. Als dit het geval is, worden die pagina’s namelijk meestal niet getoond in de zoekresultaten. Dit kan liggen aan een blokkade via het robots.txt-bestand of via het .htaccess-bestand.

Sitemaps

Hier kun je sitemaps indienen bij Google. Google zal dan beginnen met het indexeren van de URL’s die zich in de sitemap bevinden. Je krijgt ook direct te zien hoe veel pagina’s Google al geïndexeerd heeft.

Meer over het indienen van sitemaps bij Google Webmaster Tools lees je hier:

In het Sitemaps-menu zal Google ook aangeven dat er iets mis is met je sitemap, als deze bijvoorbeeld onbereikbaar of onleesbaar is.

Beveiligingsproblemen

Meestal zal hier een lege pagina staan. Dat hopen we voor je, want als er wel beveiligingsproblemen zijn (bijvoorbeeld malware) zal Google dat hier melden. Ook krijg je dan een bericht in Webmaster Tools (onder “Siteberichten“).

Zodra je de problemen hebt opgelost, kun je ook je pagina’s terugsturen voor een “controleverzoek”. Dit heet ook wel een “reconsideration request”. Google kijkt dan of de problemen opgelost zijn en als dat het geval is zal je website weer goed getoond worden in de zoekresultaten.

Mogelijke beveiligingsproblemen

Er zijn meerdere beveiligingsproblemen waarvan Google je op de hoogte kan brengen via de Webmaster Tools.

Eén van de mogelijke problemen is een zogeheten “Content injection“. Dit kan bijvoorbeeld een SPAM-reactie zijn met links naar onbetrouwbare websites.

Een andere mogelijkheid is de aanwezigheid van Malware. Zodra dit wordt aangetroffen op je site, neem dan direct contact op met je webhosting-provider. Zij kunnen meestal zien of er iets mis is op de server waarop jouw website gehost wordt.

Meer van Google voor webmasters

Google doet – vanzelfsprekend – veel voor website-eigenaren. Meer informatie van Google over mogelijke problemen op je website en hoe je die oplost, lees je in Google’s Webmaster Central.

Google Analytics

Naast Google Webmaster Tools biedt Google ook een handige tool voor statistieken; Google Analytics. Als je zowel Google Analytics als Google Webmaster Tools aan je WordPress-website wilt koppelen, voeg dan eerst Google Analytics toe. Je kunt je website namelijk sneller bij Google Webmaster Tools verifiëren als je al Google Analytics hebt.

Alles over het plaatsen van Google Analytics op je WordPress-website lees je hier: Google Analytics WordPress.

Wouter Postma

Ik ben WordPress-specialist en ben in 2012 (samen met Jelle van der Schoot) WPLounge gestart. Daarnaast werk ik bij Crossphase.
Huur mij in »
 

Reageer