WordPress Lounge
Home / WordPress begrippenlijst / Wat is een Content Management Systeem (CMS)?

Wat is een Content Management Systeem (CMS)?

WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Een CMS is bedoeld om het bijhouden van een website makkelijker te maken. Veel grote bedrijven gebruiken Content Management Systemen zoals Tridion en GX. WordPress begon ooit als bloggingplatform, maar is uitgegroeid tot een volwaardig Content Management Systeem. Steeds meer grote bedrijven kiezen dan ook voor WordPress.

Welke CMS zijn er?

Er zijn enorm veel Content Management Systemen beschikbaar. Je hebt zowel betaalde implementaties als gratis CMS. WordPress, Joomla en Drupal zijn de bekendste voorbeelden van gratis content management systemen. Grotere organisaties gebruiken vaak Content Management Systemen als SDL Tridion (nu SDL Web Content Management), GX, Adobe Experience Manager (AEM), Sitecore of Episerver.

Wat kenmerkt een CMS?

Een CMS is vaak een systeem waarop je kunt inloggen om vervolgens content toe te voegen en te publiceren. Hoe dit in zijn werk gaat verschilt natuurlijk enorm per systeem.

Je hebt vaak verschillende soorten content. Bij WordPress heten dit de verschillende post types. Deze content wordt ingedeeld in taxonomieën. Bij WordPress hebben we standaard twee taxonomieën: Categorieën en Tags.

Een CMS heeft vrijwel altijd een afgeschermde beheerders-interface. Bij WordPress is dat natuurlijk de wp-admin.

Voordelen van een CMS

Het gebruiken van een Content Management Systeem heeft veel voordelen. We zetten er hier een aantal op een rij.

Niet-technische medewerkers kunnen aan je website werken

Een CMS maakt het voor minder technische mensen makkelijk(er) om content op een website toe te voegen en/of aan te passen. Dankzij een CMS hoef je vaak geen HTML-code te schrijven. Hierdoor kunnen niet-technische marketingmedewerkers content toevoegen aan de website. Zeker bij een CMS met een WYSIWYG-editor (zoals WordPress) is dit erg makkelijk. Een valkuil hiervan is wel dat sommige editors de gebruiker erg veel vrijheid geven op het gebied van opmaak. Hierdoor kan het zo zijn dat CMS-gebruikers opmaak gebruiken die niet binnen de huisstijl van uw organisatie past.

Een consistente look en feel

Doordat je met een CMS de rechten van medewerkers kunt beperken, kunnen zij alleen content aanmaken binnen bepaalde layouts of templates. Hierdoor behoud je website de look and feel die bij uw huisstijl en/of organisatie past. Dit zorgt voor consistentie over de hele website. In het kort: de vormgeving en inhoud zijn gescheiden.

Website-structuur

Een duidelijke website-structuur kan vanuit een CMS makkelijker beheerd worden. In het voorbeeld van WordPress kun je hierbij denken aan het opdelen van berichten in categorieën, of het creëren van subpagina’s. Door dit consequent op een logische manier te doen, zorg je ervoor dat je bezoekers (en Google) je website begrijpen en makkelijk kunnen gebruiken.

Relevante artikelen op WordPress Lounge