Categorieën en Tags

Categorieën en Tags zijn de twee taxonomieën waarbij je berichten kunt indelen in WordPress.

Categorieën

Een categorie maak je aan onder het kopje “Berichten” in WordPress. Wanneer je een nieuw bericht schrijft in WordPress heb je aan de rechterkant van het scherm de mogelijkheid om je bericht bij een bepaalde categorie in te delen.

Het is ook mogelijk om een artikel in meerdere categorieën in te delen. Het is echter niet gebruikelijk om een artikel in meer dan één of twee categorieën in te delen.

Wel is het mogelijk om subcategorieën te maken. In dat geval deel je een artikel in bij de hoofd- én subcategorie.

Tags

Tags zijn een stuk specifieker dan categorieën. Wanneer je bijvoorbeeld blogt over de reizen die je maakt, zou je de bezochte landen als categorieën kunnen gebruiken.

Een artikel over een bezoek aan de stad Londen zou je dan indelen in de categorie “Verenigd Koninkrijk”. Vervolgens zou je “Londen” als tag kunnen toevoegen, óf nog specifieker, de attracties die je in Londen hebt bezocht. Met tags kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

Voordelen van tags
Tags kunnen erg handig zijn, zowel voor bezoekers als voor zoekmachines (SEO). Bezoekers vinden met behulp van tags sneller waar ze naar op zoek zijn, en Google begrijpt nóg beter waar een artikel over gaat, doordat alle artikelen met dat onderwerp in dezelfde tag zijn ingedeeld.

Let op! Als je tags gebruikt, gebruik ze dan goed en zorg dat er niet twee tags zijn die hetzelfde betekenen (bijvoorbeeld “Google Plus” en “Google+”. Dit is verwarrend voor bezoekers en vermindert de waarde van tags.