WPLounge
wat is een slug wordpress
Home » WordPress SEO » Wat is een slug? En hoe optimaliseer je ze voor SEO?

Wat is een slug? En hoe optimaliseer je ze voor SEO?

Bij het optimaliseren van blogartikelen in WordPress komen allerlei (Engelse) termen om de hoek kijken. Eén van de voorbeelden hiervan is de slug. In dit artikel bespreken we wat een slug is én hoe je de slug in WordPress kunt optimaliseren voor SEO.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wat is een slug?

Een slug is het gedeelte van de URL dat je na je website komt. Deze wordt automatisch door WordPress aangemaakt, zodra je de titel van het artikel invult en het artikel publiceert.

Wil je een artikel publiceren met de titel ‘Hoe val je af?’? Dan is de URL als volgt: www.jouwdomeinnaam.nl/hoe-val-je-af. Het laatste gedeelte, achter de extensie (.nl), wordt aangeduid als de slug.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Een slug heeft altijd bepaalde kenmerken binnen WordPress:

Een slug kan geen spaties hebben. De spaties die in je titel staan, worden door WordPress automatisch omgezet naar een koppelstreepje.

Er kunnen geen speciale karakters staan. Deze karakters worden als het ware door WordPress genegeerd.

Het bestaat uitsluitend uit kleine letters. De hoofdletters in je titel worden door WordPress automatisch naar kleine letters omgezet.

Hoe kun je de slug aanpassen in WordPress?

De manier waarop je de slug aan kunt passen, is afhankelijk van de editor van WordPress. Maak je gebruik van de nieuwe editor? Dan kun je dit aanpassen aan de rechterzijde van het scherm.

Hier zie je ‘Permalink’ staan. Bij het invullen van de titel komt hier alvast de permalink te staan. Deze link kun je nu direct aanpassen en hier de gewenste slug van maken.

Maak je nog gebruik van de klassieke editor? Dan kun je de URL direct onder de ingevulde titel aanpassen:

slug aanpassen wordpress klassieke editor

Tot slot is er nóg een manier om de slug aan te passen; dit doe je met de Yoast SEO plugin. Met deze plugin pas je niet alleen je SEO titel en meta description aan, maar dus ook je slug. Het is hierbij uiteraard wel van belang dat je deze plugin op de juiste manier configureert.

Maak gebruik van je focus keyword

Het advies is om het focus keyword van de pagina in de slug te verwerken. Als we nog even naar het eerder benoemde voorbeeld kijken; je wilt scoren op de zoekterm ‘hoe val je af?’.

Deze zoekterm moet je in je content op de juiste /plekken verwerken. Je keyword moet in de tussenkopjes naar voren komen en moet in de URL naar voren komen. In dit geval doe je dat simpelweg door aan het einde van je URL ‘hoe-val-je-af’ toe te voegen.

Per pagina of blogartikel moet je goed bepalen wat je focus keyword is. En vervolgens moet je dit zoekwoord in de URL van de pagina gebruiken. Het advies is om de slug zo kort mogelijk te houden, bijvoorbeeld door lidwoorden of andere tussenvoegsels weg te laten.

Maak je URL gebruiksvriendelijk

Het is ook van belang dat je je slug URL gebruiksvriendelijk maakt:

Houd ze zo kort mogelijk. Dit doe je door lidwoorden en tussenvoegsels weg te laten. Schrijf je bijvoorbeeld een artikel over de beste ventilator voor in de slaapkamer? Gebruik dan bijvoorbeeld ‘beste-ventilator-slaapkamer’.

Voorkom automatisch gegenereerde slugs. Op sommige pagina’s kom je een slug als ‘post-31100-type-1120’ tegen. Zo’n slug moet je ten koste van alles voorkomen. Bij het aanmaken van een pagina, een nieuwe categorie en een nieuwe tag moet je altijd de slug optimaliseren, zodat men weet waar de pagina over gaat.

WordPress slug optimaliseren: zo doe je dat

Het optimaliseren van de slugs is een belangrijk onderdeel van On Page SEO. Als je zelf hier daarom ook mee aan de slag wilt gaan, hoef je alleen maar onderstaande stappen te doorlopen:

Stap 1: bepaal het focus keyword

Je moet allereerst bepalen wat het focus keyword van de pagina is. Dat keyword moet je immers in je URL gaan gebruiken.

Stap 2: maak je blogartikel in WordPress

Je kunt nu het blogartikel of de pagina in WordPress zetten. Maak de pagina naar wens op en voeg afbeeldingen en dergelijke toe.

Stap 3: pas de slug naar wens aan

Nu het artikel is opgemaakt is het zaak de URL te optimaliseren. Volg hiervoor de tips uit dit artikel op:

⦁ Houd de URL zo kort mogelijk

⦁ Verwerk het focus keyword er in

Stap 4: zet het blogartikel online

Nu kun je je blogartikel publiceren. Dit blogartikel heeft nu een geoptimaliseerde slug, waardoor de pagina al direct pluspunten bij Google scoort.

Voordat je het blogartikel online zet, kun je overigens ook nog andere zaken optimaliseren. Denk hierbij aan de alt tekst van afbeeldingen, de meta description en de SEO titel.

De slug veranderen na publicatie

Heb je een blogartikel gepubliceerd zonder de URL aan te passen? Dat is niet handig, maar je kunt dit alsnog aanpassen. Maak hiervoor een 301 redirect aan en laat de oude URL naar de nieuwe URL verwijzen.

Het advies is om dit zo min mogelijk te doen. Dit is namelijk handwerk en draagt niet bij aan de optimalisatie van je website voor Google. Verder is er de kans dat de redirect niet helemaal goed gaat, waardoor je bezoekers op een oude/niet bestaande pagina uitkomen.

Kortom: optimaliseer altijd de slug voordat je het blogartikel online zet. Doe dit overigens ook bij het aanmaken van pagina’s, categorieën en tags. In de wereld van On Page SEO neemt de slug een belangrijke rol in.

Reageer