WPLounge
Home » WordPress Algemeen » Waarom indexeert Google mijn website niet?

Waarom indexeert Google mijn website niet?

De laatste maanden wordt het steeds lastiger om nieuwe pagina’s of een nieuwe website te laten indexeren door Google. Vooral nieuwe websites en websites met weinig autoriteit hebben hier last van. Erg vervelend, want ga je je SEO uitbesteden, of hier zelf mee aan de slag, wil je wel vindbaar worden.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Je hebt de sitemap geüpload in Google Search Console en een indexering aangevraagd, maar wanneer je na een aantal dagen kijkt, zie je nog steeds dat je URL niet is geïndexeerd. Er wordt vermeld dat het niet kom door een fout, wat nu? Hieronder vind je de meest voorkomende oorzaken.

Noindex tag

Het kan zo zijn dat je website of er bepaalde pagina’s een noindex tag hebben. Hiermee geef je Google eigenlijk de opdracht om de website niet te indexeren. Dit kan bijvoorbeeld handig zijn als je pagina’s hebt die niet relevant zijn voor Google. Ook tijdens het ontwikkelen of aanpassen van een website worden deze tags vaak meegegeven. Wanneer je vergeet om dit weer terug te zetten kan Google je website niet indexeren. Wanneer dit het geval is zul je overigens wel een foutmelding zien binnen Google Search Console. 

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Controleer dus altijd of dit het geval is wanneer je website of pagina’s niet geïndexeerd worden. In WordPress zie je dit onder het kopje Instellingen > Lezen > Zoekmachines ontmoedigen om deze site te indexeren. Voor individuele pagina’s kun je dit tijdens het bewerken zien op de betreffende pagina met een SEO plugin.

Geen interne links

Google wordt kieskeuriger met de pagina’s die worden weergegeven in de zoekresultaten. De homepagina en pagina’s die direct via de homepagina of het menu toegankelijk zijn, worden veelal wel gevonden. Pagina’s die iets dieper in de website zitten, dus waar vanaf de homepagina een paar keer geklikt moet worden, zijn vaak al lastiger te indexeren. Bij orphan pages, oftewel pagina’s die helemaal niet toegankelijk zijn via interne links, wordt het nog lastiger. Uiteraard kan het zijn dat Google deze indexeert, maar als dit bij jou niet het geval is, kun je altijd proberen een aantal interne links toe te voegen.

Weinig autoriteit

Naast interne links zijn natuurlijk ook backlinks van andere websites van groot belang, vooral als je organisch beter gevonden wilt worden. Wanneer je een nieuwe website lanceert, heeft deze natuurlijk nog geen autoriteit opgebouwd. Aangezien er iedere dag zoveel nieuwe websites online komen, indexeert Google ook niet al deze websites. Het bouwen van backlinks naar je eigen websites zal ervoor zorgen dat je website een stuk sneller geïndexeerd wordt. Het is wel belangrijk om je te focussen op kwalitatieve links. Heb je hier geen ervaring mee, dan is het verstandig om een online marketing bureau in te schakelen.

Je website is niet geoptimaliseerd voor mobiel

We weten allemaal dat een website die goed zichtbaar is op mobiel erg belangrijk is. Toch gaat dit bij veel websites nog mis. Dit zorgt er niet alleen voor dat je bezoekers snel je website weer verlaten, maar ook dat Google je website niet goed indexeert. Door mobile first indexing hecht Google meer waarde dan ooit aan de mobiele versie van de website. Zorg er dus voor dat je dit op orde hebt!

Veel pagina’s van lage kwaliteit

Wanneer je ontzettend veel pagina’s hebt van lage kwaliteit die niet belangrijk zijn en in Google vertoond hoeven te worden, is het verstandig om deze op noindex te zetten. Deze URL’s hebben namelijk invloed op je crawl budget van Google. Doordat Google veel van deze URL’s moet indexeren, blijft er weinig crawl budget over voor de belangrijke pagina’s van je website. Zorg dus dat alleen de pagina’s die belangrijk zijn en gevonden moeten worden, bekend zijn bij Google.

De content op je website

De uitspraak ‘content is king’ hoor je continu voorbij komen bij alle SEO experts en dan vooral unieke content natuurlijk. Hoewel je soms oude websites ziet met vol met duplicate content die alsnog goed scoren, is dit met nieuwe websites helaas niet het geval. Zorg ervoor dat je waardevolle en unieke content op je site hebt staan. Je kunt dit controleren met een plagiaatchecker.

Staan alle bovengenoemde zaken goed ingesteld en heb je niets over het hoofd gezien? De kans is groot dat je website dan snel geïndexeerd gaat worden. Echter komt het regelmatig voor dat nieuwe sites alsnog weken of soms zelfs maanden niet geïndexeerd worden. Blijf dan vooral bouwen aan je backlink profiel en zorg regelmatig voor nieuwe content. Hiermee geef je een signaal af aan Google dat er leven zit in je website. Daarnaast is het natuurlijk wel belangrijk om geduld te hebben.

Roger.Overdevest

Roger is een SEO specialist met veel passie voor WordPress

Reageer

Partners