WordPress Lounge
Tips: SEO van een groeiende blog gestructureerd houden
Home / WordPress SEO / Tips: SEO van een groeiende blog gestructureerd houden

Tips: SEO van een groeiende blog gestructureerd houden

Tips: SEO van een groeiende blog gestructureerd houdenJe blog groter laten groeien, vraagt om doorzettingsvermogen. Het duurt een tijd voordat je gevonden wordt door de zoekmachines. Op het moment dat je wordt opgemerkt en je blog gaat groeien krijg je waarschijnlijk te maken met nieuwe uitdagingen op het gebied van SEO. Denk daarbij aan het steeds opnieuw verzinnen van nieuwe content. Hoe ga ik het beste om met zoekwoorden? Hoe werk ik het beste met gastbloggers? Hoe behoud ik een goede structuur voor mijn groeiende blog? In deze post vind je vier tips om de structuur van je uitbreidende blog te laten aansluiten bij deze groei.

Een goede structuur… Waarom eigenlijk?

Het behouden van een gedegen structuur voor je blog of website is belangrijk voor je SEO strategie. Een goed uitgedachte en opgebouwde structuur zorgt ervoor dat Google je website beter begrijpt. Hierdoor ben je in ieder geval geen concurrent van je eigen website doordat de inhoud met elkaar concurreert. Zolang je blog nog klein is, is dit meestal geen probleem, maar hoe groter je blog, hoe meer onderhoud dit vraagt. Hoe kan je deze structuur goed georganiseerd houden? Hieronder vind je 4 tips om dit te doen.

1. Houd aandacht voor je categorieën

Tijdens het schrijven van je posts en de ontwikkeling van je blog merk je misschien dat sommige onderwerpen meer aan bod komen dan andere. Het gaat nu eenmaal zo dat je gemakkelijker meer aandacht aan het ene onderwerp besteedt dan aan het andere. Het is goed om eens in de zoveel tijd, bijvoorbeeld om de paar maanden, het volume van je categorieën te vergelijken. Misschien groeit de ene categorie sneller dan de andere. Mocht dat inderdaad zo zijn dan kan het een optie zijn om die grote categorie in tweeën op te splitsen.

Stel je schrijft een blog over Zuid-Frankrijk met de categorieën VAR, Alpes-Maritimes, en Bouches Du Rhone. Je merkt dat de categorie Alpes-Maritimes onevenredig groot is geworden doordat je veel schrijft over de regio die ook wel Côte d’Azur wordt genoemd. Het is dan een verstandige zet om de categorie Côte d’Azur toe te voegen. Je hebt dan vier categorieën die qua grootte meer op elkaar lijken.

2. Werk met subcategorieën en tags

structuurAls je in het stadium komt dat je heel veel posts hebt, wordt het steeds moeilijker om na te kijken of je de juiste links hebt naar dezelfde content. Er zijn gewoonweg te veel posts om uit te kiezen. Dat is zonde want sommige berichten zullen dan verloren gaan in deze structuur. Deze ondergeschoven berichten zullen maar weinig links ontvangen en daardoor hun weg niet meer vinden naar je publiek en Google.

Door het toevoegen van subcategorieën maak je extra lagen aan en daardoor ontstaat een betere hiërarchie. Dit zorgt ervoor dat Google de website beter begrijpt. Bovenal zorgt dit ervoor dat iedere categorie minder posts bevat en links beter en meer evenredig over hen worden verdeeld. Zo gaat er geen inhoud ‘verloren’.
Tags zorgen er ook voor dat je berichten genoeg links krijgen. Ga je hiermee echter niet te buiten. Iedere taggroep heeft toch wel drie posts nodig. Evalueer je tags om de zoveel tijd en denk er aan nieuwe te maken als je over een nieuw onderwerp schrijft.

3. Voorkom eindeloos doorklikken

Niemand houd ervan om eindeloos door berichten heen te zitten scrollen of te klikken. Zorg er dus voor dat je lezers gemakkelijk door je berichten heen kunnen komen. Een manier die je hiervoor kunt gebruiken is pagination. Hierdoor kunnen je lezers sneller vinden wat ze zoeken en hoeven ze niet eindeloos door je archief te klikken.

4. Verwijder verouderde berichten

Content die oud of achterhaald is en door niemand meer gelezen wordt kan je beter verwijderen. Zo houd je je blog up-to-date. Het verwijderen van een bericht kan echter leiden tot een 404 paginamelding en dat wil je liever niet. Verwijder je pagina dus op de juiste manier. Hoe je dat kan doen lees je hier.

Conclusie

Houd je aandacht erbij zodra je blog gaat groeien. Analyseer regelmatig de structuur en kijk of deze nog aansluit bij de grootte van je blog. Maak de juiste aanpassingen. Evalueer je categorieën en organiseer je subcategorieën en tags. Een groeiend blog heeft een overzichtelijke structuur nodig die meegroeit en evolueert. Zolang je jouw aandacht er bijhoudt blijft je blog gebruikersvriendelijk en dus SEO vriendelijk.

Gastblog door Romano Groenewoud.

Romano Groenewoud

Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie. Daarnaast trekt hij als digitale nomade Zuidoost-Azië door om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken. Door deze twee passies te combineren kan Romano de meest 'cutting edge' SEO-campagne aanbieden die ondernemers helpt meer klanten te behalen via Google voor de scherpst mogelijke prijs.

2 reacties