WPLounge
Hoger in Google 2020
Home » WordPress SEO » Beter vindbaar op Google in 2020: 5 tips

Beter vindbaar op Google in 2020: 5 tips

Het nieuwe jaar breekt bijna aan. Wat kunnen we op SEO gebied verwachten? In dit artikel kijken we naar wat je kunt verwachten qua SEO ontwikkelingen in 2020 en geven je 5 optimalisatietips om je WordPress website, ook in 2020, beter vindbaar te maken in de zoekmachine.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Hoger in Google 2020
Wat kun je doen om in 2020 hoger te komen in Google? Hier zijn onze tips.

In 2019 is de wereld van zoekmachinemarketing een paar keer opgeschrikt door een aantal belangrijke updates van Google. Hierdoor zag je hier en daar prominente websites kelderen in rankings. Andersom werden sommige websites, die lager in de ranglijst stonden, beloond met hogere posities. Waar dit exáct vanaf hangt is niet altijd 100% vast te stellen. Wél worden er nieuwe richtlijnen door Google meegedeeld, waar je als online marketeer of zelfstandig websitebeheerder rekening mee moet houden.

Geen trucjes meer, focus op de gebruiker

Met iedere nieuwe Google update wordt het voor SEO specialisten steeds moeilijker om de zoekmachine te manipuleren met trucjes. De kant die het opgaat is duurzaamheid, door je nóg meer te richten op de gebruiker. In 2020 zal optimalisatie voor de bezoeker centraal komen te staan. Hoe beantwoord je zo goed mogelijk de zoekvragen?

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Tip 1: Expertise, autoriteit en betrouwbaarheid: EAT!

In de jaren ’90 was het voor SEO marketeers een stuk “overzichtelijker”. Hoe meer links er naar een website verwezen, hoe hoger die website in de rankings van Google kwam. Toentertijd was Google PageRank voor een groot gedeelte bepalend. Destijds waren er ook veel rankingfactoren, maar nu verschuift het algoritme van Google steeds met van een technisch naar een marketing algoritme.

Anno 2020 zijn er een paar honderd andere SEO & rankingfactoren bijgekomen. Zo is er de EAT (Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness) update geweest, die het belang van kwaliteit en betrouwbaarheid onderstreept. Dit geldt voor zowel de externe links die naar je website verwijzen als voor zaken die on-page spelen. Maar hoe bepaalt Google wat betrouwbaar is en wat niet? Een aantal tips:

  • Zorg ervoor dat externe links, naar jouw website, afkomstig zijn van branchegerelateerde (autoritaire) websites.
  • Wees eerlijk over de auteur(s) van je blogs en welke bedrijf achter de website zit. Auteursprofielen zo transparant mogelijk maken met eventuele links naar de sociale mediaprofielen, enz. KvK en BTW nummer tonen.
  • Content is de ziel achter je site. Die moet dan ook vanuit de bron komen en door een expert geschreven zijn. Wanneer je bijvoorbeeld een website over programmeren beheert, kun je de teksten het beste door een echte programmeur laten schrijven en niet door een “SEO tekstschrijver”, om maar vulling te geven aan je site. Kwaliteit boven kwantiteit.

Tip 2: Content is (nog steeds) king

Wanneer je met grote regelmaat nieuwe interessante artikelen publiceert op je site, word je doorgaans beloond met hogere rankings. Soms denk je dat je na een langdurig zoektermenonderzoek en contentstrategie wel zo’n beetje alles hebt verteld en dat er op contentgebied geen optimalisatie meer mogelijk is. Niets is minder waar. Neem eens je verouderde blogberichten door. Kijk wat er misschien vandaag de dag nog relevant is en wat er veranderd moet worden in de desbetreffende blogs. Hiermee kun je je bezoekers verrassen met nieuwe blogs, die je feitelijk al had, maar nu uitgebreid met meer en vooral nieuwe informatie. Wanneer je je blog opnieuw publiceert, wordt deze beschouwd als kersverse content. Zo laat je je bezoekers (én Google) zien dat je actief bezig bent met informeren en inspireren.

Blijf altijd waakzaam op duplicate content. Dit kan het kopiëren van teksten van andere websites zijn, maar ook letterlijk herhaalde teksten binnenin je site. Dit noemen we ook wel kannibalisatie op SEO vlak. Kortom; houd je site up-to-date en blijf nieuwe unieke content publiceren. Extra tip: zorg ervoor dat je je pagina’s en blogs met elkaar “in verbinding” laat staan, door een mooie interne linkstructuur. Dit staat los van een linkbuilding strategie voor off-page SEO.

Tip 3: Focus op mobile first

Afgelopen juli werd de knoop doorgehakt: mobile first indexing is de nieuwe beoordelingsstandaard geworden. De weergave van de mobiele versie van je site wordt gebruikt om de ranking te beoordelen. Het percentage zoekopdrachten, dat via de smartphone wordt uitgevoerd, is al dominant en blijft alleen maar groeien.

Ook de resultatenpagina’s (SERP) op mobiel of desktop gaan ook steeds minder op elkaar lijken. Wanneer we naar de top 20 resultaten kijken zien we dat de resultatenpagina voor ongeveer de helft van de gevallen op mobiel anders is dan op je laptop.

Wat kun je doen?

Mobiele bruikbaarheid optimalisatie Google Search ConsoleBij het stylen van je site voornamelijk denken vanuit de smartphonegebruiker. Hierbij is de laadtijd van je site één van de belangrijkste factoren.

Google Search Console is hier ook al klaar voor en geeft je de nodige tips om de mobiele bruikbaarheid van je website op peil te houden. In het linkermenu zie je dit onder de “Optimalisaties” opties. Wat betreft snelheid heeft Search Console een nieuw hulpmiddel: de Snelheid tab. Wanneer je de meldingen van Search Console naar je e-mailadres geactiveerd hebt, ontvang je ook automatische meldingen van Google, wanneer er obstakels voor mobiele gebruikers worden geconstateerd.

Search Console mobiele bruikbaarheid
Hier constateert Search Console een aantal problemen op het gebied van mobiele bruikbaarheid. Sommige teksten kunnen te klein zijn om te lezen, klikbare elementen te dicht op elkaar of überhaupt te breed voor een smartphonescherm.

Blijf voornamelijk ook zelf testen en tweaken. Loop eens in de tijd handmatig door je site en kijk hoe gemakkelijk je website navigeert op je mobiel. Last van tunnelvisie of denk je dat je site perfect is? Laat dan ook eens iemand anders ernaar kijken en feedback geven.

Tip 4: Oké Google: Voice Search

De enorme voorspelde groei van Google Voice Search gebruikers bleef in 2019 nog even uit. ComScore doet er een schepje bovenop en voorspelt dat in 2020 ongeveer de helft van alle zoekopdrachten gesproken zullen zijn (artikel ComScore omtrent de toekomst van Google zoeken).

Consequenties?

Wanneer je nu kijkt naar hetgeen wat gebruikers soms invoeren in Google, zie je vaak kromme zinnen zoals “winterjas sportief heren”. Eén van de consequenties van de toename van Voice Search gebruiker zal zijn dat die trend verandert. Er zal meer zoekvolume komen op volzinnen en natuurlijke taal, zoals in dit geval “Waar koop ik sportieve herenwinterjassen?” Gezien het feit dat iedereen zijn of haar vragen anders formuleert zal het zoekvolume naar verwachting ook meer opbreken in meerdere longtail zoektermen met lagere zoekvolumes.

Concrete SEO tips omtrent Voice Search:

  • Denk meer in zoekintentie, in plaats van zoekterm of zoekvolume.
  • Zorg voor teksten die natuurlijk zijn en spreektaal bevatten.
  • Gebruik meer zinnen in vraagvorm, waarmee je beter aansluit op de zoekintenties.
  • Ook hier: zorg voor vlotte laadtijd van je website.
  • Streef naar de zogenaamde 0-positie in Google, oftewel de “featured snippet”. Bij een aanzienlijk percentage van de Voice Search resultaten wordt de tekst van de featured snippet voorgelezen door Google.
  • Gebruik structured data. Hierover gaat het volgende en laatste hoofdstuk van deze blog.

Tip 5: Gebruikmaken van structured data

Moeilijke benaming voor iets simpels: structured data zorgt ervoor dat er bij de vertoning op de zoekresultatenpagina een extraatje wordt weergegeven. Dit kan bijvoorbeeld zijn: review-sterren, die laten zien hoe goed (of minder goed) worden beoordeeld door andere consumenten:

Rich snippet met beoordelingen van andere kopers
Voorbeeld van de zogenaamde “rich snippet” met beoordelingssterren, dankzij structured data.

Wel zagen we in 2019 een afname van dergelijke snippets. Deze lijken nu voornamelijk getoond te worden bij zoekresultaten die over producten gaan. Niet onlogisch.

Nieuwe soorten rich snippets

Tegelijkertijd zien we een toename van andere soorten rich snippets. Bijvoorbeeld snippets, die onderaan de meestgestelde vragen over een specifiek onderwerp laten zien. Dit wordt bewerkstelligd door FAQ-structured data. Wanneer je dit voor elkaar krijgt voor een zoekresultaat voor jouw site, zal dit maar liefst twee keer zoveel ruimte innemen. Erg opvallend dus, wat ten goede komt voor het doorklikratio naar je site.

FAQ structured data
Structured data toepassen voor zoekresultaten zoals deze.

Moeilijk is het niet. Je bedenkt een aantal relevante vragen en antwoorden voor een specifieke pagina, die in de resultaten wordt weergegeven en verwerkt deze tot een stuk code. Dit kan o.a. met behulp van het bovenstaande voorbeeld, de Schema Generator van Saijo George. Daar voer je de FAQ velden in. Dit genereert de JSON-LD FAQ Schema Code, die je kunt kopiëren en plakken. Vervolgens moet deze code op je website geïmplementeerd worden. Dit kan onder andere met de Header & Footer scripts plugin.

Structured data voor FAQ aanmaken
Zo ziet het er dan uit. We voeren één vraag en antwoord in, de structured data wordt vervolgens automatisch gegenereerd.

Vrees je dat je je vingers hieraan brandt? Vraag dan naar de opties voor SEO assistentie van één van onze collega’s.

Conclusie

Bovenstaande punten zijn wellicht slechts een greep uit de volledige SEO wereld. Wat we in ieder geval vrijwel zeker weten: in 2020 wordt mobiele bruikbaarheid van websites nóg belangrijker, evenals Google’s focus op zoekvragen.

Denk meer in lange termijn en niet in snelle successen met behulp van de SEO trucjes. Voordat je het weet krijg je een Google penalty en ben je nog verder van huis. Een snel ladende website met een gebruiksvriendelijk design en kwalitatieve leesbare content. Kies voor kwaliteit en geef je bezoekers een soepele gebruikservaring. Dat is zoekmachine optimalisatie anno 2020.

Beoordeel dit artikel

Roger Overdevest

Roger is eigenaar van de website WPLounge en van zoekmachine marketing bureau Kliq Internet

Gratis op de hoogte blijven?

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte
te blijven over ontwikkelingen in WordPress!

Reageer

GOOSE heeft tot 1 augustus een Lifetime VPN deal: €139 eenmalig (normaal 899,95) 88% korting. Onbeperkt GOOSE VPN. – 30 dagen bedenktijd. Bekijk de deal

Scroll Up Skip to content