WPLounge
answer the public
Home » WordPress SEO » Google Keyword Planner alternatieven

Google Keyword Planner alternatieven

Wil je zoekwoordonderzoek doen? De eerste tool waar je aan denkt als je zoekwoorden wilt onderzoeken is waarschijnlijk Google’s eigen Keyword Planner.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Sinds een tijdje is de Keyword Planner echter niet meer gratis. Als je geen betalende adverteerder bent bij Google Ads (voorheen AdWords) krijg je geen zoekvolumes meer te zien. Je krijgt nu slechts een indicatie van het zoekvolume te zien. De Zoekwoordplanner, zoals de Keyword Planner in het Nederlands heet, is onderdeel van Google Ads. In de zoekwoordplanner kun je het zoekvolume van een zoekwoord achterhalen.

Google Keyword Planner
Google Keyword Planner

Wat is zoekwoordonderzoek?

Zoekwoordonderzoek houdt in dat je uitzoekt welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw content. Je kunt met zoekwoordonderzoek achterhalen wat het zoekvolume is voor bepaalde zoektermen. Zoekvolume staat voor het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand voor die zoekterm.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Met zoekwoordonderzoek kun je achterhalen welke zoektermen interessant zijn en welke juist niet. Je moet hierbij niet alleen rekening houden met het zoekvolume, maar ook met de concurrentie. Als een zoekterm een hoog zoekvolume heeft en er dus veel op gezocht wordt, is de concurrentie vaak ook hoger. Het wordt dan lastiger om op die zoekterm te scoren in Google.

Keyword Planner alternatieven

We lieten de Keyword Planner van Google Ads hierboven al even zien. Deze zeer uitgebreide tool geeft je een schatting van het aantal maandelijkse zoekopdrachten voor een zoekterm. Helaas hebben ze de zoekvolumes nu onzichtbaar gemaakt voor gebruikers die geen betalende adverteerder zijn via het Google Ads-programma. Veel gebruikers gaan daarom op zoek naar een alternatief.

Ik heb mijn favoriete alternatieven voor Google’s Keyword Planner op een rijtje gezet.

1: UberSuggest

UberSuggest
UberSuggest

UberSuggest van Neil Patel is één van mijn favoriete tools voor zoekwoordonderzoek. De tool is zeer uitgebreid en geeft niet alleen het zoekvolume weer, maar laat ook zien welke websites er hoog scoren op de zoekterm. Vervolgens geeft UberSuggest een schatting van het aantal bezoekers dat dat zo’n website (per maand) oplevert.

In de screenshot hierboven heb ik voor de zoekterm “WordPress handleiding” het zoekvolume opgezocht. Volgens UberSuggest wordt hier per maand (in Nederland) 590 keer op gezocht. Dit komt precies overeen met het zoekvolume dat ik in Google Keyword Planner zie staan. Aan de rechterkant van de UberSuggest-tool zie je de “Keyword Overview“: hiermee kun je zien welke websites er op de geselecteerde zoekterm op de eerste plaats staat en hoe veel bezoekers dat gemiddeld per maand oplevert. Dat laatste is een schatting op basis van de gemiddelde CTR.

2: Ahrefs

Ahrefs is één van de meest all-round SEO tools en is erg populair bij SEO-specialisten over de hele wereld. Je kunt vrijwel alles aan je website met Ahrefs analyseren. Met de site explorer van Ahrefs kun je analyses doen voor iedere website die je maar wilt. Je kunt ook analyseren op welke vlakken je het momenteel beter of slechter doet dan je concurrenten en welke stappen je kunt ondernemen om de concurrentie in te halen. Ahrefs is ook voorzien van een zeer uitgebreide Keywords Explorer, waarbij je na het invoeren van een zoekwoord, de ranking moeilijkheidsgraad, het maandelijkse zoekvolume, de SERP geschiedenis en overzicht en zoekwoord suggesties te zien krijgt.

Helaas is Ahrefs betaald, maar het bedrijf heeft gelukkig ook een gratis backlink checker. Met deze tool zie je niet alleen de pagina’s die naar de ingevulde website linken, maar ook de Domain Rating en URL Rating van deze pagina’s.

ahrefs backlink checker
voorbeeld ahrefs backlink checker

3: Answer The Public

Steeds meer mensen zoeken in Google met vragen en complete zinnen. Op de website Answer the Public kun je zien met welke vragen er wordt gezocht en het zoekvolume. Deze tool combineert de inzichten uit de zoekopdrachten van Google en Bing en visualiseert ze in een handig overzicht. Pas de taal aan naar Nederlands, vul je zoekterm in en druk op ‘get questions’ om te zien wat mensen zoal intypen op Google. De resultaten die je krijgt kun je gebruiken als inspiratie voor nieuwe content, maar je kunt er ook je website mee optimaliseren.
answer the public
Als voorbeeld heb ik gezocht op ‘WordPress’ met als resultaat 115 gestelde vragen, 119 suggesties van het trefwoord in combinatie met voorzetsels, 80 opties met vergelijkingen, 518 alfabetisch gerangschikte suggesties en 20 gerelateerde zoekopdrachten. Zo is een veelgestelde vraag: “Welke WordPress theme?”

Er wordt ook veel gezocht op: “WordPress met Woocommerce”. Mensen willen WordPress kennelijk ook graag met Joomla vergelijken, blijkt uit de veelgebruikte zoekopdracht “WordPress versus Joomla.” Weten we dat ook weer. De resultaten van je zoekopdracht kun je bovendien downloaden als csv-bestand. Handig!

Zo ontpopt Answer The Public dus probleemloos tot vervanger van Google Suggest.

zoekresultaat answer the public

aanswer the public suggesties

4: Keywords Everywhere

Keywords Everywhere is een Chrome Extensie die je bij elke zoekopdracht in Google informatie geeft over het zoekvolume van dat waar je op zocht. Je krijgt ook een overzicht van gerelateerde zoekopdrachten. Met het gebruik van deze software krijg je dus makkelijk inzicht in zoekgedrag. Deze informatie geeft je houvast bij het schrijven van teksten op je eigen website.

Je kunt de software installeren in zowel Google Chrome als Firefox. Op de website van Keywords Everywhere kun je de extensie downloaden. Daarna dien je je mailadres op te geven voor het genereren van een gratis API-sleutel, die je vervolgens krijgt toegestuurd met uitleg voor de activatie van de extensie. Na het opvolgen van een paar simpele stappen kun je ermee aan de slag.
Keyword Everywhere Extensie
Bij het invoeren van zoekwoorden in Google zie je gelijk het zoekvolume per maand. Daarnaast krijg je rechts van de zoekresultaten de gerelateerde zoekwoorden te zien en een lijst met onderwerpen waar mensen nog meer op zoeken, mét de zoekvolumes erbij. Die lijsten kun je ook downloaden als csv-bestand.

Keywords everywere gerelateerde zoekopdrachten

Beoordeel dit artikel

(Nog geen ratings)
Roger Overdevest

Roger Overdevest

Roger is eigenaar van de website WPLounge en van zoekmachine marketing bureau Kliq Internet

Gratis op de hoogte blijven?

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte
te blijven over ontwikkelingen in WordPress!

Reageer

Advertenties

SEO scan door kiesling.nl

Blijf op de hoogte!

Scroll Up