WPLounge
Gmail
Home » Tutorials » Hoe kan ik mijn email koppelen aan Gmail?

Hoe kan ik mijn email koppelen aan Gmail?

Om zakelijke email van je domein te kunnen koppelen aan je Gmail account zijn er een aantal aanpassingen nodig. Hoe dat werkt leggen we in dit artikel uit.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Om je zakelijke email te koppelen aan je Gmail account heb je een Google G Suite account nodig. Nadat je de volgende stappen hebt doorlopen kan je zakelijke emails ontvangen in je Gmail inbox of email client zoals Microsoft Outlook.

DNS – MX records

Binnen de DNS instellingen van je domein zijn er meerdere records aanwezig. Eén van de records is de mail exchanger record (MX-Record). Dit record specificeert de mailserver die verantwoordelijk is voor het accepteren van emailberichten namens een domeinnaam. Het is mogelijk om meerdere MX-records te configureren, die vervolgens verwijzen naar een aantal mailservers. Wanneer één of meerdere mailservers niet werken, kan een mailserver die als tweede of derde server staat geconfigureerd, de taken overnemen.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

G Suite gebruikersaccounts

Voordat we de MX-records wijzigen, gaan we eerst controleren of alle gebruikersaccounts aanwezig zijn in de Google Beheerdersconsole. Als er al email gebruikers bestaan voor je domein, zoals [email protected], zullen die eerst toegevoegd moeten worden zodat deze gebruikers email kunnen blijven ontvangen. Ga hiervoor naar de Google Beheerdersconsole en klik vervolgens op gebruikers. Voeg hier de al bestaande gebruikers toe.

MX-Records configureren voor G Suite

Met de volgende stappen gaan we de juiste MX-records toevoegen. Log in bij je hosting provider of DirectAdmin om de DNS records aan te kunnen passen. Bij veel hosting providers heet deze optie ‘DNS management’ of ‘Advanced Settings’. In ons voorbeeld gebruiken we DirectAdmin, om de MX-Records aan te passen klikken we op MX Records bij E-mail Management.

MX-Records

Hier zal je alle huidige DNS instellingen zien met verschillende kolommen: name, type & value. De bestaande MX-records gaan we nu verwijderen. Selecteer alle regels met als type MX en klik vervolgens op ‘Delete Selected’

mx-records verwijderen

MX-Records toevoegen voor de Google emailservers

Vervolgens kan je de nieuwe MX-records toevoegen. De huidige waarden van MX-records voor G Suite zijn als volgt:

HostRecordTypePrioriteitWaarde
voorbeeld.nl.MX1ASPMX.L.GOOGLE.COM
voorbeeld.nl.MX5ALT1.ASPMX.L.GOOGLE.COM
voorbeeld.nl.MX5ALT2.ASPMX.L.GOOGLE.COM
voorbeeld.nl.MX10ALT3.ASPMX.L.GOOGLE.COM
voorbeeld.nl.MX10ALT4.ASPMX.L.GOOGLE.COM

De eerste regel heeft als prioriteit 1, dus dit is de mailserver met de hoogste prioriteit. Als je de keuze niet hebt om prioriteit 1 te kiezen, kan je prioriteit 0 selecteren zoals het voorbeeld hieronder. Vergeet niet de punt (.) achter je domeinnaam te zetten.

MX-Records toevoegen

Klik op ”add” en voeg het volgende record toe. Sommige hosting providers beperken het aantal MX-records. In dit geval volstaat het toevoegen van de eerste twee MX-records. Hierna voeg je het volgende MX-Record toe, let op de prioriteit. Het volgende record zal prioriteit 5 hebben zoals je ziet in de tabel hierboven.

Beheerdersconsole instellen

Open de Google beheerdersconsole (admin.google.com) en klik linksboven op ‘beheerdersconsole instellen’. Vervolgens ga je naar de pagina ‘Gmail Activeren’ en scroll je naar beneden. Hier klik je op de button ‘Activate Gmail’. Het kan tot 6 uur duren voordat je berichten kan sturen en ontvangen via je Gmail email adres. Dit heeft te maken met de DNS updates van de MX-records en wordt bepaald door de instellingen van de hostingprovider. Tot die tijd ontvang je de email op je oude email client.

💡 Wat heb je nodig om zakelijke email te koppelen aan Gmail?

Om zakelijke email van je domein te kunnen ontvangen, heb je een Google G Suite account nodig

❓ Hoe kan ik bestaande email gebruikers toevoegen?

Ga naar de Google Beheerdersconsole en klik vervolgens op gebruikers. Voeg hier de gebruikers toe.

❓ Hoelang duurt het activeren van zakelijke email?

Omdat je de DNS update kan het tot 6 uur duren totdat je berichten kan sturen en ontvangen via je Gmail adres.

Beoordeel dit artikel

Roger.Overdevest

Roger is een SEO specialist met veel passie voor WordPress

Reageer