WordPress Lounge
WordPress AMP
Home / WordPress SEO / Accelerated Mobile Pages (AMP) en WordPress

Accelerated Mobile Pages (AMP) en WordPress

In oktober vorig jaar begon Google met het uitrollen van een nieuw project; Accelerated Mobile Pages (AMP). Hiermee wil Google ervoor zorgen dat websites nóg verder geoptimaliseerd worden voor mobiele bezoekers. Vooral de laadtijd moet veel sneller, omdat een trage (mobiele) website er vaak voor zorgt dat bezoekers afhaken. Dit kost bezoekers en dus potentiële omzet.

Accelerated Mobile Pages WordPress

Na gesprekken met publishers en technologiebedrijven wereldwijd, kwam Google met het Accelerated Mobile Pages-project. Het idee is eigenlijk vrij simpel; iedere pagina op je website heeft een speciale (AMP-)versie van die pagina. Deze pagina bestaat uit statische “AMP HTML”, wat de laadtijd ten goede komt. Bekijk hier een demo van deze zogeheten AMP-pagina’s. Je kunt dit artikel ook lezen als AMP door simpelweg /amp/ aan het einde van de URL toe te voegen.

AMP wordt al ingezet door WordPress.com. Andere bedrijven waarvan het verwacht wordt zijn LinkedIn, Twitter en Pinterest.

Het gebruiken van AMP-pagina’s kan er voor zorgen dat je website prominenter naar voren zal komen in Google’s (mobiele) zoekresultaten. Hierdoor kun je meer bezoekers naar je site trekken. Het zou dus zomaar de volgende hype kunnen worden het gebied van SEO. Op dit moment is er in Nederland nog geen teken van verschil in de zoekresultaten voor AMP-pagina’s, maar in de VS wordt het al volop gebruikt (zie ook afbeeldig hierboven).

AMP op je WordPress-website

Voor WordPress-websites zijn er momenteel meerdere manieren om met AMP te beginnen. Je hoeft gelukkig niet iedere pagina of ieder bericht twee keer aan te maken. Er zijn namelijk plugins die automatisch een AMP-versie van iedere pagina maken.

WordPress Accelerated Mobile Pages

De plugin AMP is (mede) ontwikkeld door Automattic, het bedrijf achter WordPress. Deze plugin werkt helaas alleen nog voor berichten op je WordPress-website, en dus niet voor pagina’s. Zodra je de plugin activeert wordt er voor ieder bericht op je WordPress-website automatisch een AMP-versie klaargezet, die je kunt bereiken door /amp/ achter de URL te plakken. Ook voegt de plugin een stukje code aan je pagina toe om aan zoekmachines te laten weten dat er een AMP-versie van deze pagina is. Een zoekmachine (zoals Google) kan er dan voor kiezen om mobiele bezoekers naar deze versie te sturen in plaats van de normale pagina.

Het feit dat deze plugin alleen voor berichten werkt is natuurlijk een groot nadeel, tenzij je een blog hebt waarop veruit de meeste URL’s berichten zijn. Een ander nadeel is dat je de bezoekers op AMP-pagina’s niet kunt “tracken” met Google Analytics, tenzij je nóg een plugin installeert: AMP Analytics. Naast de AMP-plugin van Automattic is er nog een aantal andere plugins, maar wij raden je aan om voorlopig alleen deze te gebruiken.

Yoast

Yoast Glue kleuren
Kleuren van je AMP-pagina’s aanpassen dankzij Yoast.

Als je de Google Analytics- én SEO-plugin van Yoast gebruikt, dan kun je het beste de AMP-plugin installeren in combinatie met de Glue for Yoast SEO & AMP-plugin. Deze zorgt ervoor dat de drie plugins goed samenwerken. Je hebt dan de AMP Analytics-plugin niet meer nodig.

Een andere mooie feature is dat Yoast je de mogelijkheid geeft om via je SEO-menu (SEO > AMP) de kleuren en opmaak van je AMP-pagina’s aan te passen (zie afbeelding). Zo kun je ervoor zorgen dat je AMP-pagina’s goed aansluiten bij je huisstijl.

Wat doet AMP?

AMP zorgt er niet voor dat mobiele bezoekers automatisch worden doorgestuurd naar de AMP-versie van je WordPress-bericht. Het zorgt er echter wel voor dat zoekmachines zoals Google zien dat je een AMP-versie hebt. De zoekmachine kan er vervolgens voor kiezen om deze pagina’s hoger in de resultaten te zetten of op een andere manier te tonen. Als een (mobiele) bezoeker dus direct naar een URL op je website gaat, zal hij niet automatisch ge-redirect worden naar je AMP-pagina.

We hebben AMP vandaag ook geïnstalleerd op wplounge.nl en zullen binnenkort dit artikel updaten met eventuele resultaten.

Google Webmaster Tools

In Google Webmaster Tools vind je sinds kort ook een menu voor Accelerated Mobile Pages. Deze vind je onder “Search Appearance”. Op dit moment zien wij nog de melding “We did not find any Accelerated Mobile Pages in your site”, maar zodra hier meer informatie komt te staan zullen we die uiteraard in dit artikel delen.

Update 18 maart: Inmiddels heeft Google Webmaster Tools één van onze AMP-pagina’s geïndexeerd:

Accelerated Mobile Pages in Google Webmaster Tools
Accelerated Mobile Pages in Google Webmaster Tools (klik voor groter)

Zoals gezegd is AMP op dit moment vooral in de Amerikaanse Google zichtbaar. Zodra de AMP-pagina’s in Nederland ook op een andere manier getoond worden in de (mobiele) zoekresultaten zullen we daar uiteraard meer informatie over geven.

Wouter Postma

Ik ben WordPress-specialist en ben in 2012 (samen met Jelle van der Schoot) WPLounge gestart. Daarnaast werk ik bij Crossphase.
Huur mij in »
 

1 reactie

  • Je geeft aan:’ Als een (mobiele) bezoeker dus direct naar een URL op je website gaat, zal hij niet automatisch ge-redirect worden naar je AMP-pagina.’
    Hoe zorg je hier voor?