WPLounge
Home » Tutorials » Mooiere zoekresultaten met Google Authorship

Mooiere zoekresultaten met Google Authorship

Misschien kende je het al; Google Authorship. Ook met WordPress kun je een plaatje van jezelf naast je zoekresultaten in Google plaatsen door je aan te melden en je weblog te koppelen. Zie ook de afbeelding hierboven.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Door je WordPress-profiel te koppelen aan je Google+ account kan Google je profielfoto gebruiken voor naast de zoekresultaten. Hier wordt steeds vaker gebruik van gemaakt. Zie bijvoorbeeld onderstaand voorbeeld van Chris Coyier (CSS-tricks.com).

Maar hoe doe je dit voor jouw eigen weblog?

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Stap 1
Ga in WordPress naar “Gebruikers > Je Profiel” en vul bij Contactinformatie de URL van je Google Plus-profiel in.

Vul de URL van je Google Plus profiel in bij je profiel in WordPress.

WordPress voegt nu automatisch het volgende stukje code toe aan alle berichten die door jou geplaatst zijn:

<link rel=”author” href=”https://plus.google.com/u/0/115818188264001472780/”/>

Om te controleren of dit gelukt is, bekijk je de broncode van een pagina met jouw bericht er op en controleer je of bovenstaande code in de <head>-sectie van de pagina staat.

Stap 2
Ga naar je Google+ profiel en klik op “Bewerken“. Als je verder naar beneden scrollt zie je de optie “Bijdrager aan“, of in het Engels “Contributor to“. Klik op “aangepaste link toevoegen” of “add custom link” en vul je eigen URL in. Sla de wijzigingen op.

Stap 3
Nu wil je natuurlijk testen of het werkt. Je kunt natuurlijk op Google gaan zoeken, maar de kans is groot dat je foto daar nog niet zichtbaar is. Het zal pas zichtbaar worden wanneer Google de pagina weer “crawlt”. Een snellere manier om te testen is de Google Structured Data Testing Tool. Klinkt heel ingewikkeld, maar is gewoon onderdeel van de Webmaster Tools (hulpprogramma’s voor webmasters). Hier vul je niet de URL van je blog zelf in, maar van een blogbericht dat jij hebt geschreven en klik op “Voorbeeld“. Als je het goed hebt gedaan krijg je iets te zien als hier onder.

 

Waarom je Google Plus account koppelen aan WordPress?

Als je een sympathiek gezicht hebt zijn mensen sneller geneigd te klikken. Maar er is nog een betere reden om dit te doen. Die reden heet AuthorRank. Dat is een soort algoritme dat de “autoriteit” van een auteur bepaalt. Dit doet Google al langer met websites, dat heet PageRank.

Hoe wordt je autoriteit / AuthorRank dan bepaald?

Het schijnt dat je AuthorRank mede bepaald wordt door de interactie die volgt op door jou geschreven berichten. Dit houdt in dat je veel reacties krijgt, hoe vaak de door jou geschreven berichten gedeeld, geliked en ge-recommend worden op Facebook, Twitter en (vooral) Google Plus.

Beoordeel dit artikel

(Nog geen ratings)

Wouter Postma

Oprichter WPLounge. Blogt ook in het Engels op WPLounge.org.

Gratis op de hoogte blijven?

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte
te blijven over ontwikkelingen in WordPress!

6 reacties

Advertenties

Blijf op de hoogte!

Scroll Up
Open chat
Skip to content