Een site die winstgevend zal zijn moet populair, herkenbaar en begrijpelijk zijn. Het bedrijfsteken, het embleem, die zal worden geassocieerd met je creatie, speelt een belangrijke rol. Hoe maak je een website logo? Wat moet je weten en welke regels volg je? Laten we proberen om dit nu te weten te komen.
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Inhoud
Wat is een logo en waarom is die nodig?
Het logo is een compacte grafische afbeelding gemaakt om het bedrijf, merk, organisatie, website, particulier, of product te vertegenwoordigen. Om een logo goed te maken voor je site, moet je de belangrijkste taken te begrijpen:
- Herkenning;
- Memorabiliteit binnen de doelgroep;
- Originaliteit;
- De naleving van de zaken.
De omvang van het gebruik ervan is niet alleen beperkt tot je WordPress website, waarvoor hij werd ontwikkeld. Hij moet aanwezig zijn in reclames, op de verpakking, als je verkoopt, op de kleren van de werknemers, als je diensten aanbiedt – wanneer dan ook als dit op enigerlei wijze verband houdt met je organisatie. Vergeet niet, zelfs het ontbreken van een alfabetisch onderdeel staat niet in de weg van het bouwen van een duidelijk verband met de site, het merk, of het bedrijf.
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
Op basis van hiervan is het veilig om te zeggen dat je geen geld kunt besparen op de kwaliteit van het logo. Hij moet van zeer hoge kwaliteit, professioneel geselecteerd met aandacht voor de kleinste details zijn.
Het beste ontwerp van het logo voor de site zal je toelaten om een complexe impact te maken, en het uitvoeren van meerdere functies tegelijk:
- Het verhogen van de erkenning van het bedrijf, goederen en diensten, het creëren van een positief imago en, als gevolg daarvan, het verhogen van de loyaliteit van bestaande en potentiële klanten;
- Een winstgevend merk benadrukken tegenover directe concurrenten, het vergroten van de afstand tussen hen, met nadruk op hun eigen kenmerken en voordelen;
- Bescherming tegen vervalsingen, bevestiging van eigendom van het idee, product, kwaliteitsborging van de verkochte producten;
- Creatie van de huisstijl, presentatie van het belangrijkste visuele component.
Vandaag de dag heeft bijna elk bedrijf en elke organisatie, product en merk zijn eigen logo, dus het is moeilijk voor beginners om te komen met iets nieuws en uniek. Laten we proberen te achterhalen wat belangrijk is om vooral aandacht aan te besteden.
Wat voor logo past bij mijn WordPress site?
Het ontwerp van de website logo moet worden ontwikkeld op basis van een aantal eisen en regels. Natuurlijk, er is een creatief component, maar het “skelet” speelt de hoofdrol. Dus, er zijn 5 regels voor een goed logo.
Uniek
Dit is misschien wel het eerste waar je aandacht aan moet besteden. Ook al zijn er miljoenen logo’s, je moet zelf op de proppen komen met iets. Het kopiëren van de ideeën van concurrenten, zelfs als je erin slaagt om bepaalde hoogtes in je niche te bereiken, zal niets goeds brengen. Je voorstel moet uniek zijn, en dan zullen zij er aandacht aan besteden.
Eenvoud
Een dergelijk logo is eenvoudig genoeg om te onthouden, is altijd begrijpelijk en leesbaar, ongeacht de grootte en de plaats van toepassing. Het is interessant dat het menselijk oog de eenvoudigste en lichtste beelden van de totale massa ziet. Als je een dergelijk logo hebt, is hij te zien op een plank tussen andere goederen, en op het internet tussen honderden advertenties van concurrenten, en tijdens beweging vanuit het raam van een auto met een snelheid van 70 km/u.
De naleving van het gebied van zakendoen
Natuurlijk, het is erg goed als de gebruiker onmiddellijk begrijpt wat het gebied van zaken is door het logo op de site. Daarom moet je hard werken voor een dergelijk resultaat. Echter, dit is niet het belangrijkste punt. Een groot aantal bekende bedrijven gebruikt geen pictogrammen die hun vakgebied direct aangeven in hun bedrijfsteken. Zo gebruikt BMW geen foto van een auto, en Hawaiian Airlines gebruikt geen vliegtuig.
Wat betreft de onderzoeken onder ondernemers, gaven ze de volgende resultaten:
- 44% van de respondenten vindt de correspondentie tussen het gebied van zakendoen en het logo icoon niet cruciaal, maar wel wenselijk;
- 40% weet zeker dat alleen dit maakt dat het logo “werkt”;
- 16% vindt het niet van belang.
Aanpassingsvermogen
Vanwege het feit dat mobiele gadgets steeds meer en meer populair worden, moet je zo’n logo voor de site maken, zodat het gemakkelijk kan worden aangepast aan de grootte van het scherm waarop de aanmelding wordt gedaan. Een gebruiker moet direct begrijpen of hij/zij je site heeft bezocht of een bezoek aan een kloonpagina.
Duurzaamheid
Bij het maken van een bedrijfsteken moet je denken of het na 5, 10, 20 jaar nog relevant zal zijn. Om dit te bereiken, probeer dan niet in de mode zijn, anders zal je logo zijn populariteit verliezen, en de verandering kan leiden tot het verlies van een groot aantal klanten.
Soorten logo’s
Voordat je ideeën voor het maken van een logo voor de site overweegt, is het de moeite waard om de problemen van de soorten, vormen en stijlen van bedrijfstekens te begrijpen. De gehele diversiteit kan worden gesystematiseerd en verdeeld in 5 groepen. Laten we eens in detail kijken naar elk van hen.
Tekstueel logo

Dit type wordt gebruikt door sites met korte en bondige namen. Het gestileerde zakelijke lettertype (letters) is geselecteerd, afhankelijk van de voorkeuren van de merkeigenaar. Ook kunnen voor de originaliteit kleine grafische elementen die er uitzien als letters worden gebruikt in plaats van de letters in woord.
De belangrijkste elementen van een dergelijk logo kunnen zijn: individuele woorden uit de naam van het bedrijf, kunstmatig gecreëerde woorden, afkortingen, letters en cijfers.
Symbolisch

Het is een vrij algemene vorm dat een abstract symbool is. Een dergelijk logo is gemakkelijk te onthouden door de klanten, waardoor een associatieve serie met een bepaald merk, bedrijf, ontstaat.
Alfanumeriek
Logo’s van dit type bevatten tekens die de naam overbrengen door middel van eerste letters, initialen. Het wordt gebruikt door sites en bedrijven waarvan de eigenaren ervan zijn overtuigd dat de initialen meer zullen vertellen over hun producten of diensten dan de volledige naam.
Gecombineerd

Zowel karakters en tekst kunnen worden gebruikt om ze te maken. De voordelen van dit type zijn duidelijk. Hier is het grafische component verantwoordelijk voor visuele waarneming: het maakt het logo onvergetelijk, en het tekstcomponent benoemt het bedrijf.
Emblemen

Een dergelijke website logo is de meest complexe versie van een merknaam. Zijn functie is de locatie van de bedrijfsnaam, tekening, symbool (het hangt allemaal af van wat de merkeigenaar heeft gekozen) in een speciale techniek tekenen.
Als we praten over de vormen, dan zijn volgens een studie uitgevoerd in 2015 het meest populair:
- Rechthoeken – 50% van de bedrijven koos deze voor hun logo;
- Vierkanten – ongeveer 22% van de bedrijven;
- Cirkels en ovalen – 20%.
8% van de verwerkte bedrijven hebben helemaal geen zakelijk teken.
Daarbij is er een ring die volharding uitstraalt, kromming – plasticiteit, souplesse, aanpassingsvermogen, een driehoek – kennis en kracht, lijnen. Hun verticale richting geeft uithoudingsvermogen aan, en horizontale – rust.
Wat te overwegen bij het maken van een logo
Tijdens het kiezen en combineren van woorden met foto’s, is het belangrijk om rekening te houden met een aantal van de nuances van het kiezen van een lettertype, kleur en symbolen.
Een lettertype is een belangrijk element van het logo, waarvan de leesbaarheid, perceptie, en het begrijpen van de boodschap afhangen. Hier zijn de categorieën:
- Serif – kleine streepjes geplaatst aan de uiteinden van de elementen bij het veranderen van de lijndikte;
- Sans serif – regelmatige vorm, haaksrechte lijnen;
- Met de hand geschreven – het kan gedeeltelijk worden gebruikt om een hoofdletter in het logo te schrijven;
- Getypt – een imitatie van de letters van een typemachine; ze zijn gemakkelijk te combineren met de rest, daarom worden ze heel vaak gebruikt;
- Decoratief – een grote groep die alle andere lettertypen combineert, bijvoorbeeld, Fail, Comic Neue, Bohema, Airbag, enz.
Wat betreft kleur, de voorbeelden laten zien dat de beste kleuren in de wereld blauw zijn (33% van de wereldwijde merken), rood (29%) en zwart of zwart-wit (28% van de succesvolle logo’s). Om de tint voor je merk te kiezen, gebruik je de infographic. Het moet geschikt zijn voor je site, nauwkeurig de dienst of het product dat wordt verkocht karakteriseren, en anders zijn dan de kleur van een directe concurrent.
Vergeet niet de laadtijd van je website. Wees niet te enthousiast met grote afbeeldingen. UX boven alles.
Hoe maak je een logo voor je site: Beste diensten
Om je eigen logo voor de site te maken, kun je online generatoren gebruiken. Er zijn honderden van hen op het netwerk. De eenvoudigste in gebruik die goede resultaten geven zijn de volgende.
- Logaster Een leider onder de online generatoren. Hiermee kun je een logo ontwerpen en aanpassen aan je smaak. Je kunt kiezen uit een groot aantal lettertypen en afbeeldingen. Er is de mogelijkheid om iconen te selecteren in lijn met jouw bedrijfsprofiel. Verschillende voorgestelde tarieven zullen het voor iedereen mogelijk maken om de optie te kiezen die het beste past bij hem of haar. Er is een betaalde versie met geavanceerde functionaliteit.
- Canva zorgt voor een snelle creatie van een standaard logo. Een eenvoudig maar relevant en mooi zakelijk teken kan worden bereikt in 5 minuten.
- TAILOR BRANDS is een generator die je toelaat om kant-en-klare oplossingen te krijgen in een paar klikken. Met behulp van het programma kunt je een logo genereren en onmiddellijk controleren hoe hij eruit zal zien op de site, gedrukt, en op merkproducten (bekers, pennen, T-shirts).
Conclusie
Wetende hoe je een website logo maakt, kun je je eigen zakelijke teken ontwikkelen voor een webbron volgens alle regels en functies van marketing. Het belangrijkste is dat je potentiële en echte klanten hem leuk vinden. Stel doelen en streef ernaar deze te bereiken.
Reageer