Vandaag gaan we het hebben over meer (relevant) verkeer genereren naar je website. Er zijn verschillende kansen om je bedrijf of blog te laten groeien door bepaalde optimalisaties. Denk aan de zoekprestaties in Google, door o.a. het leveren van kwalitatieve content, een overzichtelijke en snelle website hebben en (het hoofdthema van vandaag): de CTR (klikfrequentie/doorklikratio) optimaliseren.
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Per seconde worden er wereldwijd zo’n 50.000 zoekopdrachten uitgevoerd in Google. Wat ze allemaal naar op zoek zijn? Relevante en bruikbare antwoorden. Content die nuttige informatie biedt. Die content kan een blog, podcast, video of bijvoorbeeld een infographic zijn. Als je meer bezoekers naar je site wilt halen, is het belangrijk om de CTR (doorklikratio) te verhogen.
Wat is er nodig om de CTR in de zoekresultaten van Google te verhogen? Deze tutorial leidt je door diverse stappen om je doorklikratio te verbeteren, zodat je meer gericht verkeer kunt aantrekken om uiteindelijk te streven naar meer conversie op je site.
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
Inhoud
- CTR betekenis
- Tip 1: Aantrekkelijke titels bedenken
- Tip 2: Een slimme optimalisatie van je meta-omschrijvingen
- Tip 3: Maak gebruik van rich snippets
- Tip 4: Gebruik de kracht van visuele overtuiging
- Tip 5: Gebruik het SEO kruimelpad
- Tip 6: Maak gebruik van Google Analytics data
- Tip 7: Duidelijke en gebruiksvriendelijke URL’s
- Tip 8: Zorg voor goed converterende landingspagina’s
- Tip 9: Gebruik Heatmaps om klikken op de site te verbeteren
- Tip 10: Google Ads data – onmisbaar, indien beschikbaar!
- Conclusie?
- Meestgestelde vragen samengevat
CTR betekenis
CTR staat voor click-through-rate oftewel doorklikratio. Het doorklikratio is het percentage vertoningen dat tot een klik heeft geleid. Als jouw blog of pagina 100 vertoningen in Google heeft gehad en daarop in totaal 1 klik, is de bijbehorende CTR (over de desbetreffende periode) 1 procent. Als statistiek vertelt de CTR jou hoe relevant zoekers jouw vertoning in Google vinden. Dit kan zowel organische als betaalde zoekresultaten betreffen. Hoe hoger de CTR hoe relevanter de zoekers jouw snippet in Google vinden en hoe meer verkeer je daarmee naar je website haalt. Een onmisbare schakel in zowel de SEO als SEA expertise binnen digital marketing.
Tip 1: Aantrekkelijke titels bedenken
Veel specialisten in de digital marketingwereld zijn fanatiek bezig met de hoeveelheid content die ze produceren. Maar een van de echt grote uitdagingen is hoe je opvalt en die hoge CTR weet te genereren. Een manier om op te vallen, op de pagina van zoekresultaten in Google (SERP – Search Engine Results Page), is door aandacht trekkende titels te maken. Dit geldt voor zowel voor titels van organische zoekresultaten, betaalde advertenties, je algemene content en zelfs je e-mailmarketing campagnes. Titels en subkoppen dienen te fungeren als veelzeggende eyecatchers, die zowel de inhoud van je pagina toelichten als de zoeker verleiden om je website te bezoeken.
Waarom zijn paginatitels zo belangrijk?
Waarom paginatitels zo heilig zijn? Statistisch gezien klikt zo’n 80% van de zoekers door vanuit de SERP, als de titel aantrekkelijk genoeg is. Met een dergelijke aanpassing kun je ook vrij snel zien dat dit je klikfrequenties zal verhogen. Je kunt deze tactiek ook meenemen in je e-mailmarketingstrategie. Een slimme e-mailmarketingcampagne moet ervoor zorgen dat er zoveel mogelijk ontvangers je mail ook daadwerkelijk openen. Om die klikfrequentie te verbeteren, dien je ook kwalitatieve onderwerpregels te bedenken. Profiteer ook van onze verdere onderstaande tips.
Hoe maak je korte intrigerende titels?
Terug naar de zoekresultatenpagina in Google, de SERP. Ongeacht of je op de eerste resultatenpagina op nummer 1 of 10 staat: als je titel aantrekkelijk is, zullen gebruikers erdoor worden geprikkeld. Hetzelfde geldt voor het maken van advertentieteksten en visuele banners. Hoe informatiever en origineler je koppen, hoe verder je CTR zal stijgen. Voor Google Ads is een bijkomstige consequentie dat jouw kwaliteitsscores mee zullen stijgen.
Dus, hoe maak je die beknopte en intrigerende koppen om je doorklikratio te verbeteren? Naast het uitvoeren van een grondig zoektermenonderzoek is het analyseren van virale koppen heel interessant zijn. Je kunt veel leren van de krantenkoppen die de meeste sociale aandelen en verkeer hebben gegenereerd.
BuzzSumo.com
Een hele interessante tool is Buzzsumo.com. Hier voer je simpelweg jouw onderwerp in en start je je zoekopdracht. Bekijk vervolgens de best presterende koppen en doe de nodige inspiraties op. Als voorbeeld hebben wij de storm Ciara, die recentelijk over Nederland raasde, ingevoerd als topic. Onderstaande afbeelding toont de koploper Nu.nl. BuzzSumo is van origine gebouwd voor de Amerikaanse markt, echter zien we ook goede resultaten voor Nederland. Je kunt de gratis versie van BuzzSumo 7 dagen uitproberen.
BuzzSumo.com geeft je ook de mogelijkheid om inzage te krijgen in de interacties op diverse sociale mediakanalen.
Stel jezelf deze vragen:
- Wat hebben populaire titels met elkaar gemeen?
- Wat is er zo aantrekkelijk aan de titels, dat ze voor veel social engagement en een hoge CTR zorgen?
- Kan ik een betere titel schrijven om mijn gemiddelde CTR te verhogen?
We geven je een aantal voorbeelden van effectieve titels omtrent het thema leadgeneratie.
- “5 stappen om een blog te maken en er geld mee te verdienen”
- “5 manieren om een blog te bouwen en 5.000 e-mailabonnees te krijgen in 3 maanden”
- “Stel in 5 stappen een hoogconverterende funnel op voor leadgeneratie”
- “5 tips om meer leads te genereren in 1 maand”
Andere succesvolle titels:
- “{doelomschrijving} met behulp van deze 5 strategieën”
- “10 snelle stappen naar {omschrijving} en meer omzet”
- “Case study: hoe hebben wij in 1 maand {omschrijving} bereikt”
Ongeacht hoe creatief je bent met je titels en subtitels, zorg er altijd voor dat ze relevant, natuurlijk en aantrekkelijk zijn voor de gebruiker – denk buiten de kaders en laat je niet verleiden door generieke advertentieteksten. Vaak zul je merken dat zodra gebruikers “tevreden” zijn met je titel, Google jou beloont met betere rankings en kwaliteitsscores.
Google bedient de gebruiker, de zoeker – niet de website-eigenaar – Google bot is geprogrammeerd om mensen te volgen en te pleasen. Met andere woorden, als gebruikers tevreden zijn met een bepaalde pagina, beschouwt de zoekmachine de pagina als nuttig en beloont die pagina daarom in toenemende mate met een hogere positie in Google.
Vergeet niet te blijven testen om de juiste soorten titels voor je webpagina’s te bepalen.
Tip 2: Een slimme optimalisatie van je meta-omschrijvingen
Zijn de meta-descriptions (meta-omschrijvingen) van je pagina’s al volledig doordacht en geoptimaliseerd voor een betere CTR? Dit is een ander belangrijk aspect van SEO. Op zichzelf kan een meta-omschrijving je rankings niet verbeteren, het is dus geen zogenaamde “ranking factor”. Het zal je echter wel een hoger doorklikratio opleveren, als je omschrijvingen kwalitatief zijn. Naarmate je producten, blogs of pagina’s hoger in de Google ranking komen, draagt een goede meta-omschrijving bij aan het verhogen van je CTR.
De ideale lengte voor een meta-omschrijving is zo’n 155 tekens. Streef naar een duidelijke, goed geschreven en interessante beschrijving die aansluit bij je titel en de inhoud van je target URL. Je kunt het vergelijken met het schrijven van een subtiele advertentietekst, waarmee je interesse wekt en de kans op doorklikken verhoogt.
Technieken voor succesvolle meta-omschrijvingen
Hier zijn een paar manieren om sterke meta-descriptions te schrijven die je kunt uitproberen:
- Geef antwoord op de vraag: de enige reden waarom gebruikers in de eerste plaats Google openen, is het krijgen van antwoord op hun vraag. Als je die vraag in de beschrijving kunt beantwoorden, heb je al de helft gewonnen van het behalen van een hoger CTR.
- Wees uiterst specifiek en relevant: zorg bij het schrijven van meta-omschrijvingen ervoor dat ze relevant en specifiek zijn voor het zoekwoord waarop wordt gezocht. De tekst mag weliswaar een advertentiekarakter hebben, maar dient zo relevant en natuurlijk mogelijk te zijn en het probleem helpen oplossen waar je doelgroep naar op zoek is.
- Hanteer actiegericht taalgebruik: een call-to-action, precies is wat een meta-omschrijving in feite is – omdat het de lezer precies vertelt wat hij of zij kan doen na de klik. Overweeg om je meta-descriptions te beginnen met werkwoorden zoals ‘Leren’, ‘Ontdekken’ of ‘Bestellen’ en volg deze op met details over wat ze precies krijgen als ze klikken.
- Je bezoekers niet blij maken met een dode mus: Als je metabeschrijving de lezer misleidt met tekst die niet aansluit bij hetgeen wat hij of zij op je pagina aantreft, verwacht dan dat diegene binnen een paar seconden van je site is vertrokken.
Wat je niet moet doen bij het schrijven van meta-descriptions
Nu we een aantal do’s hebben besproken, zijn er ook enkele no’s om rekening mee te houden bij het schrijven van meta-omschrijvingen. Als je géén meta-description toevoegt voor de pagina’s waarop je gevonden wilt worden, geeft Google een tekstfragment uit de eerste alinea van je pagina weer. Als er (een van de) zoektermen in je meta-omschrijving staan, worden ze vetgedrukt weergegeven. Het neemt echter ruimte in beslag om de kans te pakken om je verhaal te doen. Keyword-stuffing is niet van deze tijd, zeker gezien het feit dat meta-omschrijvingen geen ranking factor meer zijn. Gebruik de ruimte van de meta-omschrijving om een duidelijke miniatuur van de desbetreffende pagina te schetsen. Vermijd dus overmatig gebruik van de termen uit je zoektermenonderzoek. Je bezoekers willen authentieke waardevolle informatie.
De meta-omschrijving is jouw kans om potentiële klanten te overtuigen. Het is jouw korte verkooppraatje voor je website. Te veel bloggers en bedrijven laten dit achterwege en missen op hun beurt een mooie kans om de CTR te verbeteren. Zorg voor een boeiende meta-description die mensen overhaalt om jouw website te kiezen boven je concurrenten in de SERP.
Tip 3: Maak gebruik van rich snippets
Het algoritme van Google is de afgelopen jaren sterk veranderd. Bepaalde rankingfactoren zijn echter nog steeds relevant. Een voorbeeld: rich snippets. Je ziet ze vaak in de zoekresultaten voorbijkomen. Rich snippets zijn verfijnde zoekresultaten die door Google op de resultatenpagina worden weergegeven. In tegenstelling tot de reguliere organische resultaten hebben ze meer visuele aantrekkingskracht. Je kunt rich snippets implementeren door structured data aan je WordPress pagina toe te voegen. Er bestaan ook diverse plugins voor rich snippets, die jou het nodige codeerwerk besparen.
Wat zijn de voordelen van rich snippets?
- De aandacht van de lezer trekken op specifieke zoektermen
- Meer informatie over het onderwerp verschaffen
- De gebruiker precies vertellen wat er aan de andere kant van die link staat, voordat erop wordt geklikt
- Daarmee het uitsluiten van irrelevant zoekverkeer
- Een hoger doorklikratio (vanuit de relevante doelgroep)
De verschillende soorten rich snippets
Er bestaan wel honderden verschillende (sub)soorten rich snippets. De belangrijkste functies van rich snippets zijn:
- Betaalde Google Ads functionaliteiten
Tegenwoordig kun je spelen met veel diverse pakkende en nuttige advertentiefuncties zoals telefoonnummers, routebeschrijvingen, sitelinks of beoordelingen om een nog krachtigere advertentie te krijgen die hogere CTR’s genereert. - Lokale bedrijfsfuncties
Net als elke andere knowledge graph verschijnt deze (op desktop) meestal aan de rechterkant van de SERP. In tegenstelling tot de algemene kennisgrafiek bevat het lokale bedrijfspaneel informatie van de Google Mijn Bedrijf (Google My Business)-pagina. - Kennisfuncties
Als je op zoek bent naar een kort en waardevol antwoord, zie je soms de kennisfunctionaliteit. Deze verschijnt boven de organische zoekopdrachten. Denk aan zoekopdrachten zoals: “Hoeveel calorieën heeft een Turkse pizza”, “Weer in Zoeterwoude”, “Leiden inwoners” enzovoort. De antwoorden worden weergegeven in verschillende soorten widgets, zoals een weerwidget, de wisselkoerswidget, een vlak met bezienswaardigheden en meer. Ze hebben allemaal één ding gemeen: ze beantwoorden de vraag van de gebruiker direct, dus het is niet nodig om op een organisch resultaat te klikken. Dit kan dus leiden tot bijna nul klikken naar de uiteindelijke URL. Geen doel om naar te streven dus, wat betreft CTR optimalisatie. - Media functies
Eén afbeelding zegt meer dan duizend woorden. De image widget is dan ook een veelvoorkomende functie in de SERP. Google geeft meestal afbeeldingen weer die de zoekopdracht beschrijven, met name voor feitelijke zoekopdrachten (“Nederland”, “Nachtwacht” enzovoort) of productvragen zoals “zwarte leren herenschoenen”. De image snippet kan op diverse plekken in de organische zoekresultaten verschijnen. - Verticale uitbreiding van organische resultaten
Sterrenclassificatie voor productbeoordelingen, recepten, FAQ’s (veelgestelde vragen). Sterbeoordelingen worden meestal weergegeven bij producten, beoordelingen of recepten. Het maakt de weergave opvallend omdat de oranje sterren sterk contrasteren met de rest van de SERP. - Een zoekfunctie
Een prominente functie die wordt weergegeven in de sitelinks, is de welbekende zoekfunctie. Hiermee kan een gebruiker vóór het doorklikken naar je site, alvast je site doorzoeken naar een specifiek onderwerp. De resultaten verschijnen direct in de SERP, net als een zoekopdracht met de parameter “site:”.
Hoe zorg je voor rich snippets met een WordPress site?
Toen Google in 2009 rich snippets introduceerde, was het doel om sitebeheerders de mogelijkheid te bieden hun beste content te presenteren. Rich snippets worden vaak gebruikt door e-commerce marketeers omdat ze producten hebben met klantrecensies en beoordelingen. De manieren om die beoordelingen in zoekresultaten weer te geven zijn:
- een rich snippet plugin installeren
- handmatig coderen.
Veruit de eenvoudigste optie, ervan uitgaande dat je WordPress gebruikt, is deze eenvoudige stappen te volgen:
- Installeer de All in One Schema.org Rich Snippets plugin
- Maak een nieuwe pagina of een nieuw bericht aan. Nadat je content in de editor hebt toegevoegd, scroll naar beneden om de rich snippet te configureren. Zorg ervoor dat je selecteert waar de pagina over gaat. Selecteer ‘Item Review’ als het een productbeoordeling betreft:
- Je rich snippet verder configureren. Vul je naam en het product dat je beoordeelt in en klik op de sterbeoordelingen. Wanneer je in het drown-down menu “Item Review Type” aanklikt, krijg je verdere configuratie-opties, zoals valuta, prijs, enzovoort. Let wel: deze rich snippetsoort (productbeoordeling) werkt uitsluitend op daadwerkelijke productpagina’s, dus geen blogberichten.
- Sla de (product)pagina op. Je rich snippet is nu geconfigureerd en zal hopelijk je CTR helpen verbeteren. Afhankelijk van de autoriteit van je website, kan het enige tijd duren voordat Google je nieuwe pagina indexeert.
Tip 4: Gebruik de kracht van visuele overtuiging
Een van de meest effectieve tactieken voor het optimaliseren van content is het gebruik van afbeeldingen en videobestanden. Ons brein reageert namelijk vele malen sneller op visuele informatie. Er bestaan verschillende softwarepakketten om dit snel te realiseren. Zo kun je eens de gratis versie van Canva uitproberen. Hiermee kun je snel indrukwekkende designs maken en je bezoekers verrassen.
Als het gaat om het maximaliseren van je doorklikratio (CTR), denk dan ook eens vanuit visuele overtuigingskracht. Wanneer je je publiek overhaalt, is je doel om hen het licht aan het einde van de tunnel te laten zien. Foto’s van mensen kunnen empathie bij je potentiële bezoekers vergroten. Wil je ook een connectie maken met je bezoekers? Overweeg eens om foto’s van mensen op je pagina te gebruiken. Wanneer gebruikers de afbeeldingen zien, zullen ze zich wellicht prettiger voelen en langer op je site blijven. In de Google preview worden ook foto’s getoond, momenteel zie je dit zeer sterk terug in de mobiele zoekresultaten. Als je een adequate uitgelichte afbeelding hebt ingesteld, wordt die door Google daarvoor ingezet.
In het brein van een Google gebruiker
In grote lijnen kunnen we (afhankelijk van de branche) constateren dat betaalde zoekresultaten nog steeds een relatief klein marktaandeel van het totale aantal klikken hebben. Merendeel van gebruikers geeft de voorkeur aan organische zoekresultaten. Personen die jouw site vinden via zoekresultaten, gedragen zich vrij consistent. Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer gebruikers snel een oordeel vellen na het zien van een illustratie, de kans vergroot dat ze het als waarheid aannemen en direct handelen. Het brein van de zoekgebruiker zit zodanig in elkaar om meer op beeld te reageren.
Stel je nu voor dat er naast jouw zoekresultaat een mooie en uiterst relevante afbeelding wordt weergegeven. Je sitebezoekers zullen meer vertrouwen hebben in jouw website (product, dienst of informatiebron) – en als gevolg hiervan zullen ze vaker naar je website gaan en daarmee jouw CTR verhogen.
Tip: streef niet naar de nummer 1 positie in Google!
Streef er niet alleen naar om in de top 10 van Google te staan. Wat meer groeipotentie biedt is het streven om jouw bezoekers bovengemiddelde bestemmingspagina’s voor te schotelen met visuele aantrekkingskracht en alle (tekstuele) informatie die ze nodig hebben. Verspil dus geen tijd om Google’s algoritme te begrijpen of omzeilen maar streef naar kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.
Vergeet niet dat Google mensen volgt. Als zoekgebruikers niet enthousiast zijn over jouw bestemmingspagina, concludeert Google dat je content van lage kwaliteit is en niet in aanmerking komt voor de top 10 (laat staan de toppositie).
Hoe optimaliseer je je afbeeldingen?
Optimaliseer je afbeeldingen op de juiste manier: het volstaat niet om de juiste afbeeldingen te gebruiken. Je moet ze correct configureren in de WordPress backend. Om je afbeeldingen op de juiste manier te optimaliseren, moet je de 3 belangrijkste elementen ervan kennen:
- De alt-tekst van je afbeelding
Laten we beginnen met de afbeelding ‘alt-tekst’, vanwege diens sleutelrol in zoekmachineoptimalisatie. Wanneer je een foto van een gloednieuwe auto ziet, herkent je deze misschien snel als een Mercedes cabriolet – maar Google niet. Google is in principe “blind” als het gaat om de inhoud van afbeeldingen. De alt-tekst van een afbeelding beschrijft waar de afbeelding over gaat, zowel voor zoekmachines als voor gebruikers. Zonder de alt-tekst kan Google op geen enkele manier weten dat de afbeelding op uw webpagina een Mercedes is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een appel of een vis. Het is jouw plicht om afbeeldingen te voorzien van goede alt-teksten. - De bestandsnaam van de afbeelding
De bestandsnaam van je afbeelding geeft aanvullende informatie over je illustraties. De ideale aanpak is om verschillende beschrijvingen te gebruiken voor de title tag en de alt-tekst. Idealiter behandel je afbeeldingstitels op dezelfde manier als een gewone titel. Dat wil zeggen, zorg ervoor dat je onderwerpregel kort en duidelijk is, minder dan 50 tekens bevat en relevant is voor de afbeelding. - Onderschrift
De onderschrift is een beschrijving van je afbeelding in zichtbare tekst. Als je een afbeelding met een Creative Commons-licentie gebruikt, kun je deze ruimte gebruiken om de bron of de eigenaar te vermelden. Als je bijvoorbeeld foto’s gebruikt van Flickr.com, crediteer je ze via de onderschrift. Vergeet niet om bij het maken van een afbeelding een link naar de bron te maken met behulp van deze HTML-code: Afbeeldingsbron: <a href=gebrehttps://www.flickr.com/photos/foto-URL-van-een-afbeelding> Auteur van Flickr </a>. Met deze code krijgt jouw bezoeker te zien: Afbeeldingsbron: Auteur van Flickr, met een klikbare link naar de pagina van de licentie-eigenaar van jouw afbeelding.
Tip 5: Gebruik het SEO kruimelpad
Als je organische klikken wilt verhogen, is het kruimelpad een techniek die door Google wordt ondersteund. Dit SEO-concept is vooral belangrijk voor de smartphone- en tabletgebruikers. Met de SEO breadcrumbs kan een zoekgebruiker een stapsgewijze route met links zien en gebruiken, van je homepage tot de specifieke pagina waarop hij/zij in de SERP heeft geklikt. Breadcrumbs helpen gebruikers om door je site te navigeren maar ook om bij te dragen aan een hogere CTR.
In 2015 heeft Google aangekondigd dat het de URL die in het resultaatfragment verschijnt, zal worden vervangen door een sitenaam en een kruimelpad. Dit heeft voorlopig alleen effect op mobiele zoekopdrachten. Als je organische zoekresultaten op een mobiel apparaat bekijkt, is er een verschil te zien. Dit is nog in ontwikkeling en zal op den duur nog meer effect op je CTR hebben.
Tip 6: Maak gebruik van Google Analytics data
Datagedreven te werk gaan, met behulp Google Analytics-rapporten, kan je helpen om de organische zoek- en conversiepercentages te verbeteren dankzij de juiste call-to-actions, sterkere e-mailcampagnes en nog veel meer. Vaak wordt er vergeten hoe veel gegevens er beschikbaar zijn. Als je weet hoe je Google Analytics gebruikt en waarnaar je moet zoeken, kan je Analytics-dashboard je precies vertellen hoe jouw bezoekers de pagina’s van je site ervaren.
Stel conversiedoelen in
Het is belangrijk dat om te begrijpen hoe Google Analytics in elkaar zit en hoe je door de gegevens moet navigeren. Wanneer je het enigszins onder de knie hebt, kun je gemakkelijker het juiste type content voor je doelgroep maken. Het begint bij het instellen van een conversiedoel. Als je geen conversiedoelen bijhoudt, weet je niet wat er op uw WordPress pagina’s werkt (en wat niet) en hoe je deze kunt verbeteren.
Je zult een aantal verschillende statistieken moeten bijhouden. Afhankelijk van je branche wil je wellicht focussen op kernstatistieken. Voor een e-commerce website kun je in principe conversiedoelen instellen voor al deze call-to-actions:
- Abonnementen door e-mailmarketing respons
- Percentage contactformulierverzendingen
- Klikken gegenereerd van en naar sociale accounts
- Tijd doorgebracht op de site, pagina’s per bezoek en andere betrokkenheidsstatistieken
- Downloads van producten
- Klikken waarmee een chat is gestart
Raadpleeg onze Google Analytics handleiding voor diepgaande vraagstukken en tutorials.
Tip 7: Duidelijke en gebruiksvriendelijke URL’s
Hoe worden de URL’s van jouw webpagina’s weergegeven in de zoekresultaten? Zijn ze klikbaar en relevant? Bekijk deze drie fictieve voorbeelden van URL’s in de zoekresultaten eens nader:
- Slechte URL
- Middelmatige URL
- Goede URL
Wat valt jou op in de bovenstaande voorbeelden?
Het eerste voorbeeld bevat symbolen en toont een nietszeggende slug. Dit is niet vriendelijk voor gebruikers of Googlebots. Het tweede en derde voorbeeld zijn een stuk beter: gebruiksvriendelijk en kort. Ze bevatten drie woorden, gescheiden door koppeltekens (-). Zorg er altijd voor dat je URL’s kort, beschrijvend en relevant voor het onderwerp zijn. Wanneer je broodkruimels hebt ingesteld, hoeft je je minder zorgen te maken over URL’s. Controleer wel altijd of het eindresultaat naar wens is.
Tip 8: Zorg voor goed converterende landingspagina’s
Conversie optimalisatie is een belangrijke discipline onder digitale marketing dat veel sitebeheerders niet volledig (willen) begrijpen. Natuurlijk willen veel mensen meer verkeer uit Google aantrekken, maar het ontbreekt hen vervolgens aan een strategie om dat verkeer te converteren zodra het op de website (op webshop) arriveert. Zonder conversie-optimalisatie gaan al je onderzoeksinspanningen, publicaties, technische optimalisaties, linkbuilding en alle andere efforts verloren…
De oplossing is om hoogconverterende bestemmingspagina’s te maken. Verschillende bedrijven die hebben geïnvesteerd in unieke bestemmingspagina’s, plukken de vruchten voor hun inspanningen, scoren hoge CTR’s, stimuleren hun e-mailmarketing en halen die ambitieuze omzetdoelstellingen. Hier volgen enkele tips om jouw landingspagina’s conversie-ready te maken.
De anatomie van een landingspagina inzien
Waarom maken marketeers nieuwe landingspagina’s aan voor nieuwe campagnes? Ze willen de prestaties van zowel organisch zoeken, betaald verkeer als sociale media-marketing verbeteren. Een goed converterende landingspagina bouwen en testen is een van de belangrijkste uitdaging op het marketingtoneel. Er zijn hulpmiddelen beschikbaar die je kunnen helpen. Hier is een voorbeeld van een strakke landingspagina met weinig ruis, geen onnodige informatie; to-the-point met een duidelijke call-to-action:
Om ervoor te zorgen dat jouw pagina een hoge conversie heeft en meer stimulans voor hogere CTR’s geeft, waardoor gebruikers zich sneller aanmelden – helpt het om de anatomie van een landingspagina te begrijpen. We willen de bezoeker dat geven wat hij of zij wil zien. Belangrijke elementen in de anatomie van een goede landingspagina zijn onder andere:
- Een korte en duidelijke kop
- Functionele en duidelijke (niet te lange) subtitels
- Afbeeldingen van hoge kwaliteit
- Goed geproduceerde video’s ter ondersteuning en extra uitleg
- Overtuigende call-to-action
Vermijd veel geanimeerde elementen die de laadtijd van je pagina kunnen vertragen. Dit staat op den duur ook een CTR optimalisatie in de weg. Een bestemmingspagina met een hoog conversieratio is een trechter (funnel) die is ontworpen om bezoekers van verschillende marketingcampagnes om te zetten in klanten. Je dient consequent leads naar uw landingspagina te sturen; daar start de relatie met je doelgroep. Koester deze relatie.
Hoe heeft de laadtijd van een bestemmingspagina invloed op jouw Google rankings?
Pagina’s die langzaam laden, kosten webshops jaarlijks miljarden aan omzetverlies. Google streeft naar een sneller internetgebruik en relevante zoekresultaten voor zijn gebruikers. Toen Google sitesnelheid als een rankingfactor aankondigde, verklaarden ze dat snelheid minder zwaar weegt als de relevantie van de pagina. Bovendien zeiden ze dat minder dan 1% van de zoekopdrachten daadwerkelijk wordt beïnvloed door het sitesnelheidssignaal. Wat een opluchting, zou je zeggen…?
“Helaas” laat dit nog steeds ruimte voor een aanzienlijke impact op de algehele gebruikerservaring. Aangezien Google gedreven is is door gebruikers en de snelheid waarmee ze datgene voorgeschoteld krijgen wat ze zoeken, worden jouw zoekprestaties op de lange termijn zeker door je sitesnelheid beïnvloed. Gebruik de Google PageSpeed-tool om de prestaties van jouw website in te zien en mogelijk te verbeteren.
Tip 9: Gebruik Heatmaps om klikken op de site te verbeteren
Een slimme manier om het maximale uit je sitegebruikers te halen, is inzicht te krijgen in de zones van je webpagina waar het meeste wordt geklikt.
Een slimme manier om precies te weten wat er op je site gebeurt is het gebruikmaken van een heatmap-tool. Heatmap-tools, zoals Hotjar, laten je precies zien hoe gebruikers omgaan met je site.
Wat heeft een heatmap te maken met mijn CTR?
Laat zoekgebruikers niet gewoon naar je website komen en vertrekken. Vergeet niet dat wanneer je de klikfrequentie van je zoekopdracht maximaliseert, je niet alleen kijkt naar het verhogen van klikken, maar ook het verdere pad van jouw bezoekers. Van een betere interactie met uw advertentietekst of organisch resultaat tot die offerte-aanvraag of transactie.
Tip 10: Google Ads data – onmisbaar, indien beschikbaar!
Als je Google Ads gebruikt of in het verleden hebt gebruikt, kun je die data gebruiken. Heb je nog geen Google Ads account, dan kan dit misschien een goede reden zijn om het eens in te zetten. Zo kun je relatief snel erachter komen welke titels wel en niet werken. Je overbrugt een langdurig proces om organisch hoog genoeg in de rankings te komen en kunt gelijk zien wat effectief is. De meest succesvolle advertenties hebben de hoogste CTR en conversiepercentage. Schrijf soortgelijke titels voor je organische pagina’s en profiteer!
In de onderstaande afbeelding zie je dat de derde regel verreweg het grootste interactiepercentage (CTR) heeft. Zoom vervolgens in op de bijbehorende advertentietitels en omschrijvingen en doe er je voordeel mee.
Conclusie?
Ongeacht in welke branche je werkzaam bent of over welk onderwerp je graag blogt; er is altijd een manier om je huidige resultaten te verbeteren. Voor je doelgroep is de uiteindelijke zorg het vraagstuk dat ze naar je site heeft gebracht. Het maakt hen niet zozeer uit hoe fancy het ontwerp van je website is of hoe creatief de titels van je advertenties en organische snippets zijn. Als we het iets verder trekken, kunnen we wellicht zeggen dat de bergen aan informatieve content op je site ook niet heel erg interessant zijn.
Je bezoeker wil een oplossing voor zijn of haar vraagstuk.
Snel en goed antwoord.
Denk van A tot Z – vanuit de conversietunnel:
Heb jij andere strategieën gebruikt om je CTR te verbeteren? Deel je ervaringen bij het commentaar hieronder.
Meestgestelde vragen samengevat
📈 Wat is CTR?
CTR staat voor click-through-rate oftewel doorklikratio. Het doorklikratio is het percentage vertoningen dat tot een klik heeft geleid.
💹 Hoe bereken je de CTR?
De Click Trough Rate (CTR) is eenvoudig te berekenen: als je 100 keer wordt vertoond in Google en daar wordt 5 keer op geklikt, dan heb je een CTR van 5% (5/100) x 100 = 5. Hoe hoger je CTR hoe beter.
❓ Wat mag je niet doen met meta-omschrijvingen?
Sommige metabeschrijvingen worden gespamd met zoekterm-gevulde content - dit is slecht en komt waarschijnlijk voort uit een old-school begrip van SEO. Wanneer zoekers en zoekmachines een overschot aan focus zoektermen zien, werpt dat allerlei rode vlaggen op en schaadt het het vertrouwen dat een zoeker in je website heeft.
Reageer