WPLounge
Cornerstone content in WordPress
Home » Tutorials » Scoren met cornerstone content op je WordPress site

Scoren met cornerstone content op je WordPress site

Cornerstone content is geen nieuw begrip. Het is een belangrijke SEO-techniek die steeds vaker wordt toegepast. Cornerstone content heeft een sterke focus op de zoektermen die het belangrijkst voor je zijn – de hoekstenen van je site – om het fundament van je online bouwwerk te verstevigen. Het biedt ook een manier voor nieuwe en onderpresterende websites om een SEO boost te krijgen voor de vindbaarheid in Google. Wil jij je website een SEO boost geven? Lees dan onze beknopte tutorial over cornerstone content.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Cornerstone content in WordPress
Cornerstone content voor een sterk fundament en werken naar een SEO stroomversnelling.

Cornerstone content is een concept dat nieuwe en bestaande websites nodig hebben om op te vallen. We gaan kijken wat dit type content precies is, hoe het verschilt van reguliere content, waarom het belangrijk is en hoe het in jouw content marketing strategie kan worden geïmplementeerd. Laten we beginnen.

Wat is cornerstone content?

Dit zijn meestal artikelen met een langere vorm die meer op handleidingen lijken dan “gewone blogberichten”. Ze zouden sleutelconcepten van je niche diepgaand moeten toelichten en moeten in staat zijn om tal van sub-onderwerpen te belichten. Hier volgt een kort overzicht van hoe cornerstone content wordt gemaakt.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Je overweegt met welke hoofdzoektermen jij je site wilt laten scoren. Zoek 3 tot 5 zoektermen die je met je website wilt targeten. Vervolgens schrijf je één cornerstone artikel voor iedere zoekterm/onderwerp waarop je je wilt richten. Gebruik deze zoekterm niet prominent op andere pagina’s of blogs van je site.

Alle andere content, die je voor je site maakt, moet verband houden met één van cornerstone artikelen. Tevens is het waardevol om in de “secundaire” content een link te verwerken naar het desbetreffende cornerstone artikel, zodat Google weet dat het belangrijk is en dat je bezoeker meer de diepte ik kan qua informatie. Je belangrijkste SEO-doel voor het maken van dit soort content is het verkrijgen van hogere rankings voor de belangrijkste zoektermen en betere prestaties overall.

AnswerThePublic
Een zoektermen-cloud ter inspiratie voor jouw site. Dit voorbeeld gaat over zeevissen (bron: AnswerThePublic)

Voorbeelden van cornerstone content

Laten we als voorbeeld een website over zeevissen gebruiken, die de niche wil aanspreken en tot in de kleinste puntjes wil informeren over deze visdiscipline. Deze site moet ranken op de volgende hoofdzoektermen:

  • waar zeevissen vanaf de kant
  • wat kost zeevissen
  • wanneer zeevissen
  • zeevissen wat heb je nodig

Hier zijn een paar voorbeelden van cornerstone content titels voor deze hoofdzoektermen:

  • Wat kost een dagje zeevissen?
  • Wanneer kan ik zeevissen?
  • Waar in Nederland kan ik vanaf de kant zeevissen?
  • Welke uitrusting heb ik nodig om te gaan zeevissen?

Deze hoofdonderwerpen kunnen tientallen subonderwerpen voortbrengen, waaronder:

  • Bij welk getij moet je zeevissen?
  • Welke gevlochten lijn voor zeevissen?
  • Zeevissen met welk aas?

En nog veel meer…

Al deze onderliggende blog-ideeën moeten betrekking hebben op ten minste één van de bovenstaande cornerstone artikelen, zodat je vrij gemakkelijk een sterke interne linkstructuur kunt bouwen. Nogmaals, geen van deze blogs moet gericht zijn op belangrijkste zoektermen uit je cornerstores. Oftewel concreet: er moet maar één enkele pagina zijn die prominent is gewijd aan zeevisuitrusting. Laten we ingaan op de reden waarom deze strategie belangrijk is, zodat we het een beetje beter kunnen uitleggen. We zullen dan ingaan op hoe je cornerstone content op jouw site kunt implementeren.

Waarom is cornerstone content belangrijk?

Contentmarketing en SEO zijn in elkaar verweven en domeinautoriteit is altijd een belangrijk aspect van SEO geweest. Dat is de reden waarom veel SEO experts adviseren om meer uitgebreide en specialistische content te produceren, die verder gaat dan wat andere sites doen. Het laat je site opvallen als een gezaghebbende aanwezigheid in de ogen van Google.

Het hele concept achter cornerstone content is bedoeld om je site als een autoriteit in je niche te vestigen, zodat de rest van je content ook steeds hogere rankings krijgt. Wat je zou kunnen doen is meer tijd, onderzoek en misschien zelfs geld besteden aan het produceren van 3 tot 5 cornerstone artikelen, die voldoende autoritaire kracht hebben. Zo “solliciteer” je bij de zoekmachine voor hogere rankings voor je concurrerende zoektermen.

Het hoofddoel van Google is om met elke nieuwe update die het voor zijn algoritme uitbrengt, gebruikers naar artikelen van de hoogste kwaliteit te leiden. Dit is de reden waarom korte artikelen gevuld met generieke, slecht geschreven content gevuld met elk beschikbare zoekterm niet langer volstaat. Google wil echte content geschreven door echte experts.

Wat is het verschil tussen cornerstone content en “normale content”?

Dus als hoogwaardige, goed geschreven lange artikelen beter scoren in Google, waarom zou je dan niet alle artikelen behandelen als cornerstone content? Het antwoord ligt in de manier waarop Google je site crawlt en indexeert. Google zelf verteld in dit artikel hoe Google Search informatie ordent.

Google gebruikt webcrawler-software om je site te ‘crawlen’. Het opent elke link die je op elke pagina invoegt en verwerkt elke extra pagina waarnaar deze links leiden. Een goede structuur voor cornerstone content ziet er als volgt uit:

Zeevissen
Cornerstone contentstructuur over zeevissen.

Google neemt kennis van bepaalde signalen wanneer je website wordt gecrawld. Deze signalen zijn onder andere: de zoektermen die op elke pagina worden gebruikt, hoe relevant de content is voor de meest gebruikte zoekwoorden, hoe actueel de informatie is en meer. Wanneer Google een webpagina indexeert, wordt deze toegevoegd aan verschillende vermeldingen op basis van de trefwoorden die het bevat. Hoe beter je voldoet aan de ranking-signalen van Google en hoe meer autoriteit er is in je content, hoe hoger je site uiteindelijk in de rankings wordt geplaatst voor de zoektermen die je wilt targeten.

Laten we enkele tips bespreken over hoe je dit type content op jouw site kunt implementeren.

Hoe maak je een cornerstone contentstrategie?

Ben je er klaar voor om op jouw site een cornerstone contentstrategie toe te passen? Dan komen er de volgende zaken bij kijken.

  • 3-5 hoofdzoektermen waarmee je site moet ranken.
  • Hoofdonderwerpideeën voor elke zoekterm.
  • Een goed geschreven, lang artikel voor elk onderwerp. Let wel dat kwaliteit duidelijk voorop moet staan. Een artikel van 100 woorden kan soms meer vertellen dan een artikel van 10.000 woorden. Soms ben je simpelweg uitgepraat over een thema. Houd het deskundig en natuurlijk.
  • Tientallen gerelateerde berichten.
  • Een link naar een cornerstone artikel in elke gerelateerde blog.

Dit is een algemene cornerstone contentstrategie. De manier waarop je deze strategie implementeert, is afhankelijk van hoe nieuw je website is, maar nog belangrijker, hoeveel content er reeds op staat. Laten we deze strategie in onderdelen opsplitsen.

De belangrijkste zoektermen kiezen

Voor nieuwe sites of sites met weinig content

Als je site nieuw is of als je nog niet veel content hebt gemaakt, moet je eerst een uitgebreid zoektermenonderzoek uitvoeren om te bepalen voor welke zoektermen je site moet worden geclassificeerd. Je kunt gebruikmaken van een aantal gratis tools gebruiken, zoals Ubersuggest. Een tijd geleden kon iedereen gebruikmaken van de Keyword Planner tool van Google; tegenwoordig dien je daarvoor een Google Ads account te hebben. Lees meer in ons artikel over de (gratis) alternatieven voor de Google Keyword Planner.

Vergeet niet dat cornerstone content een van de toppagina’s moet zijn die je je nieuwe bezoekers of volgens van jouw specifieke niche wilt laten zien. Deze content moet de belangrijkste stukken informatie weergeven. Denk aan je eigen niche en de belangrijkste concepten die nieuwe leden ervan eventueel moeten leren om aan de slag te gaan. Schrijf elke categorie op op en noteer elk trefwoord dat je relevant vindt.

Voor websites met veel bestaande content

Als je veel bestaande content hebt die reeds door Google wordt geïndexeerd, gebruik dan een SEO tool zoals Ahrefs, SEMRush of MOZ om te zien voor met welke zoektermen je al in de picture staat. Zie je de belangrijkste zoektermen, die voor jouw website de cornerstones moeten zijn? Dan is het zinvol om je huidige contentsituatie te reviseren. Wordt een bestaande pagina reeds gevonden op een belangrijke zoekterm? Ga dan na of de desbetreffende content kwalitatief is en adequaat antwoord geeft op alle mogelijke vragen van de bezoeker.

Ideeën bedenken & cornerstone content schrijven

Deze stap is ook afhankelijk van hoeveel content je al hebt geschreven. Als je een nieuwe website hebt die weinig tot geen content bevat, zul je onderwerpen moeten bedenken door te brainstormen op basis van je propositie en met behulp van een diepgaande zoektermenanalyse. Bij bepaalde content loop je er doorheen en kijk je of je artikelen kunnen worden geoptimaliseerd en herschreven tot cornerstone content. Wanneer dit niet het geval is, dien je ook wat onderzoek te doen naar het zoekgedrag van je potentiële bezoekers of klanten.

Je hebt misschien een indeling die je gebruikt voor elke blog die je publiceert, maar we raden je aan om die indeling niet (per se) te blijven gebruiken voor je cornerstone artikelen. Cornerstone publicaties zijn geen blogposts. Idealiter maak je “statische pagina’s” voor je cornerstones, in plaats van ze toe te voegen aan je blog.

Cornerstone content schrijven als pagina en niet als bericht.
Cornerstone artikelen vormen het fundament van je totaliteit aan content. Gebruik hiervoor Pagina’s in plaats van Berichten.

Ben je geneigd om een strikt aantal woorden te gebruiken voor je blogberichten? Vergeet die strategie. Denk aan kwaliteit, niet aan kwantiteit. Beslis welk onderwerp of concept je gaat belichten en leg het diepgaand uit. Nee, je hoeft geen roman over het onderwerp te schrijven, maar je moet wel verder gaan dan je gewoonlijk doet, en nog belangrijker, ga verder dan je concurrent.

Als je de Yoast SEO plugin gebruikt, zorg er dan voor dat je je cornerstone artikelen markeert als cornerstone content, dan zal Yoast de cornerstone content op een andere wijze beoordelen.

Cornerstone content Yoast SEO plugin
Als je de Yoast SEO plugin al geïnstalleerd en geactiveerd hebt, scroll naar beneden & markeer de desbetreffende pagina als cornerstone content.

Gerelateerde artikelen koppelen aan je cornerstone content

Deze stap is afhankelijk van of je site al dan niet veel bestaande content bevat. Je primaire doel zou moeten zijn om je te concentreren op het schrijven van content die betrekking heeft tot je cornerstone artikelen. Je kunt natuurlijk ook volledig losstaande content produceren, maar door je te concentreren op gerelateerde thema’s, kun je je  SEO- en content-marketingstrategieën veel efficiënter inzetten.

Als je een bestaande website hebt met veel content, is het lastig om handmatig alle content te traceren die betrekking heeft tot je cornerstone artikelen. Een handige methode die je in Google kunt toepassen laten we je nu zien.

Traceer gerelateerde bestaande content op je site

  • Ga naar Google en voer ‘site:mijnsite.nl zoekterm’ in de zoekbalk in.
  • Vervang ‘mijnsite.nl’ door jouw domein (in ons geval wplounge.nl);
  • en vervang ‘zoekterm’ door een van je belangrijkste zoektermen.

Google geeft nu alle URL’s weer die enigszins betrekking hebben tot die specifieke zoekterm. Je kunt hiervoor ook de interne linkfunctie van Yoast Premium (de betaalde versie van de Yoast SEO plugin) gebruiken.

Yoast over de Cornerstone Content
Cornerstone content vanuit de ogen van Yoast.

Werken aan de interne linkstructuur van je site

Vervolgens moet je de gerelateerde content koppelen aan je cornerstone content, zodat de crawlers van Google naar je cornerstones worden gestuurd. Hierbij zul je echt tijd en creativiteit moeten steken in het werken aan de interne linkstructuur van je site.

Wanneer je een nieuw gerelateerd artikel voor een cornerstone pagina schrijft, verwerk dan vanuit dat artikel een link naar de desbetreffende cornerstone content. Als je de lijst van Google gebruikt om gerelateerde content te vinden, voeg dan ook links toe aan bestaande artikelen die Google in de zoekresultaten weergeeft; als ze “echt gerelateerd” zijn, niet als er toevallig één keer de focus zoekterm wordt benoemd.

Probeer ook links in je artikelen te verwerken naar je cornerstone content en andere belangrijke elementen van je website!

Conclusies

Wanneer je voor het eerst van plan bent om gericht cornerstone content toe te voegen aan je SEO-strategie, kan het vrij intimiderend zijn. Het kost immers veel tijd en moeite en is allesbehalve een quick-win… We hopen echter dat onze tutorial dit onderwerp enigszins voor je heeft opgehelderd, en je een beetje op weg helpt met de implementatie.

Tijdloze waardevolle content

Idealiter zou de cornerstone pagina die je maakt altijd bruikbare informatie moeten geven, tijdloos dus. De informatie moet relevant zijn, of je het morgen of over twee jaar leest. Dit betekent dat je ook de nodige onderhoud moet inplannen voor je content. Controleer af en toe of de informatie in je cornerstone nog steeds relevant is.

Veel succes en plezier met je online avontuur en doelstellingen!

Belangrijkste vragen samengevat

🏠 Wat is cornerstone content?

Cornerstone content of cornerstone artikelen kunnen worden gezien als een van de belangrijkste pagina's van je websitepage. Ze zijn de top 3 tot 5 artikelen die antwoord geven op alle vragen binnen de niche.

🛎️ Waarom is cornerstone content belangrijk voor SEO?

Cornerstone content is belangrijk omdat het meer uitgebreide en specialistische content neerzet die verder gaat dan die van je concurrenten. Het laat je site opvallen als een autoriteit ogen van Google.

🔨 Hoe maak je cornerstone content?

Cornerstone maak je in met de volgende stappen: 3-5 hoofdzoektermen kiezen en bijpassende onderwerpvragen. Een goed geschreven uitgebreid artikel. Diverse gerelateerde berichten. Een link naar een cornerstone artikel in elke gerelateerde blog.

Beoordeel dit artikel

Roger.Overdevest

Roger is een SEO specialist met veel passie voor WordPress

Reageer