WPLounge
Contentmarketing in WordPress
Home » WordPress SEO » Contentmarketing = meer verkeer naar je WordPress website

Contentmarketing = meer verkeer naar je WordPress website

In dit artikel behandel ik contentmarketing. Wat is het? Waarom is het belangrijk? En hoe pak je contentmarketing (professioneel) op voor jouw eigen WordPress website?

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wat is contentmarketing? En waarom is het belangrijk?

Contentmarketing is het maken van relevante en interessante content dat aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Naast het maken van goede content is het ook belangrijk om een contentstrategie op te zetten. Ook kan een contentkalender overzicht geven. Tot slot is het natuurlijk belangrijk dat je content wordt gevonden door je doelgroep. Daarom is het essentieel om je content op verschillende manieren te delen.

Contentmarketing is belangrijk omdat het zorgt voor meer verkeer naar je website. Om meer verkeer te krijgen naar je website moet je uiteraard wel interessante content maken.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Goede content brengt namelijk veel voordelen met zich mee, zoals:

  • Naamsbekendheid vergroten
  • Autoriteit opbouwen
  • Meer siteverkeer
  • Verbeterde SEO (hoger scoren in de zoekmachines)
  • Verhoogde klantconversies

Het kan lastig zijn om te starten met contentmarketing. Het kan vooral overweldigend zijn als je maar een klein team ter beschikking hebt. Maar zoals zoveel dingen in het leven: soms moet je gewoon actie ondernemen. Door simpelweg te starten met het maken van content zullen veel van de bovengenoemde voordelen zichtbaar worden.

Als je gaat starten met contentmarketing is het vooral belangrijk om haalbare doelen op te stellen. Dit kan bijvoorbeeld het starten van een blog zijn. Of een mailingslijst opstellen en maandelijks een nieuwsbrief versturen.

In WordPress zijn er verschillende tools en plugins om je te helpen met het opzetten en inzetten van een goede contentstrategie. Wat deze tools zijn, en hoe jij voor je eigen WordPress website contentmarketing inzet, lees je hieronder.

Contentmarketing in WordPress

Er zijn verschillende stappen om te ondernemen als je gaat starten met contentmarketing. In dit artikel belicht ik per stap tips en plugins die je helpen met het maken en organiseren van content.

Organisatie van content

De eerste stap is het bedenken van een goede contentstrategie. Alhoewel ik net zei dat je ‘gewoon actie moet ondernemen’, bedoel ik daar niet ‘lukraak artikelen gaan schrijven’ mee. Succesvolle contentmarketing begint namelijk met een goede strategie en planning.

De eerste stap naar succesvolle contentmarketing is het maken van een eenvoudige redactionele kalender. Met een overzichtelijke kalender kun je een contentstrategie organiseren. In de kalender zie je een overzicht van alle geplande content.

Je contentstrategie is niet alleen ‘iedere woensdag een blogbericht publiceren’. De strategie is een allesomvattend plan van aanpak van al je content uitingen. Dit brengt de volgende voordelen met zich mee:

  • Het zorgt ervoor dat je website systematisch groeit.
  • Het helpt je doelgroep beter bereiken.
  • Het zorgt ervoor dat alle content één geheel vormt.
  • Met een goede contentstrategie zorg je voor een langetermijnvisie.

Alle individuele content items moeten elkaar dus ondersteunen, zodat bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven en fan worden van je content. Op de lange termijn zorgt alle content ervoor dat je website door Google (en natuurlijk je fans) als autoriteit wordt gezien.

En die contentstrategie mag uit meer bestaan dan enkel blogs schrijven. Ik neem WPLounge als voorbeeld. WPLounge publiceert iedere woensdag en zaterdag een artikel. Daarnaast publiceren wij om de week op de woensdag een video op ons YouTube-kanaal. Tot slot wordt er ook nog om de week een nieuwsbrief verstuurd.

De content die wij schrijven en filmen wordt verdeeld in verschillende onderwerpen. De content wordt verdeeld in rubrieken zoals: plugin reviews, tutorials, zoekmachine optimalisatie, technische problemen, etc.

In je contentkalender neem je dan ook de verschillende thema’s en content plaatsingen op. Ook plan je hier de frequentie van je publicaties in. Indien je met een team aan je contentplanning werkt neem je hier ook de werkverdeling in op.

Contentorganisatie: PublishPress

contentmarketing-organisatie-PublishPress

Een goede WordPress plugin die je ondersteunt in het organiseren van je content is PublishPress. De plugin geeft je een goed overzicht van je publicatieschema. Met behulp van de redactionele kalender kun je eenvoudig zien wanneer inhoud is gepland en wanneer deze wordt gepubliceerd.

Een handige functie in PublishPress is commentaar geven. Je kunt opmerkingen achterlaten onder elk bericht dat wordt geschreven. Dit is een privégesprek tussen schrijvers en redacteuren en stelt je in staat om te bespreken wat er vóór publicatie van een blog moet worden gewijzigd.

De plugin is gratis. Er is wel een premium variant, maar eigenlijk biedt de gratis versie al de benodigde functionaliteiten.

Het maken van (goede) content

Om te slagen in contentmarketing heb je – je raadt het al – content nodig. En niet zomaar content, maar content dat mensen willen zien.

Vier belangrijke regels om in het achterhoofd te houden tijdens het maken van content:

  1. Blijf bij het onderwerp.
    Een goede vuistregel bij het maken van content is om het bij de inhoud te houden. Kies een onderwerp waar bezoekers mogelijk geïnteresseerd in zijn en hou je eraan. Als je teveel tussen meerdere onderwerpen springt in een tekst, kun je lezers verliezen.
  2. Geef nuttige informatie.
    Geef de lezer iets nuttigs. Zorg voor bruikbare to-the-point inhoud, wat betekent dat de lezer de informatie kan opnemen en toepassen. Titels zoals “5 tips om XYZ te doen” zijn het lezen waard omdat ze direct overzichtelijke en nuttige informatie bieden.
  3. Maak het boeiend.
    Zorg ervoor dat de inhoud iets is dat lezers graag lezen. Blogberichten met afbeeldingen zijn veel aantrekkelijker voor lezers, dus maak ook goed gebruik van afbeeldingen. Gebruik daarnaast korte alinea’s in plaats van lange om informatie beter leesbaar te maken.
  4. Maak het zoekmachine vriendelijk.
    Tot slot is het belangrijk dat je je content ook SEO vriendelijk maakt. Een plugin die je daarbij helpt is Yoast. Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat jouw pagina’s hoger scoren in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Voor meer informatie over SEO kun je onze uitgebreide handleiding lezen!

Deze regels maken het je gemakkelijker om te bepalen of de content die je maakt wel goed genoeg is. Maar deze regels zijn natuurlijk alleen handig als je al een goed onderwerp hebt. Want hoe kom je eigenlijk aan een onderwerp waar bezoekers daadwerkelijk geïnteresseerd in zijn?

Goede content ideeën vinden: analytische tools

Er zijn tools om je te helpen inzicht te krijgen in de zoekopdrachten van mensen. Een handige gratis website die je hierbij kan helpen is AnswerThePublic.com. Zo kan ik bijvoorbeeld ‘WordPress’ intypen, en dan krijg ik allerlei variaties van zoekopdrachten gerelateerd aan WordPress.

Answer The Public tool

Let er wel op dat je onder de zoekbalk het land op Nederland zet (en ook de taal) voordat je de zoekopdracht uitvoert.

Een andere gratis tool is Google Trends. In Google Trends kun je ook twee onderwerpen met elkaar vergelijken.

Google Trends vergelijking

Het delen van content

Als je eenmaal interessante content hebt gemaakt waar mensen daadwerkelijk naar zoeken is het belangrijk om je content te delen. Dit is waar e-mailmarketing en socialmediamarketing bij komen kijken.

E-mailmarketing

Voordat je e-mails gaat verzenden, moet je natuurlijk eerst een e-maillijst opbouwen. Om een e-maillijst op te bouwen moet je wel een formulier op je website plaatsen waarin bezoekers zich kunnen aanmelden voor je nieuwsbrief.

Om meer aanmeldingen te ontvangen voor je nieuwsbrief kun je mensen iets van waarde geven. Zo geven wij op onze site een gratis WordPress stappenplan. Hierdoor zullen bezoekers sneller geneigd zijn om zich op te geven voor onze nieuwsbrief. Ook kan een pop-up met een heldere call-to-action (CTA) helpen om mensen erop te attenderen zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Een goede tool om een e-maillijst op te bouwen en te beheren is Sendinblue. Met behulp deze software kun je een aanmeldformulier maken en plaatsen op je website. Ook kun je je nieuwsbrieven vormgeven en beheren.

Sendinblue e-mailmarketing

Zoals ik net al zei kan een pop-up ook helpen om bezoekers van je website erop te attenderen welke voordelen het heeft om in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Er zijn meerdere pop-up plugins die je kan installeren op je WordPress website. Mijn voorkeur gaat uit naar de populaire pop-up plugin van OptinMonster Team.

Pop-up maker plugin

Socialmediamarketing

Naast het verzenden van nieuwsbrieven kun je je content ook delen via social media. Social media wordt niet alleen gebruikt om persoonlijke statusupdates te delen, het kan ook worden gebruikt om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten.

Het opbouwen van een following op sociale netwerken zoals Facebook, LinkedIn en Twitter kan helpen om verkeer naar je website te leiden en conversies te verhogen.

Een effectieve strategie voor social media houdt ook in dat het voor lezers gemakkelijk wordt gemaakt om inhoud van je WordPress-site te delen. Met de plugin Simple Social Buttons kunnen bezoekers van je website gemakkelijk jouw content delen via social media.

Contentmarketing social media plugin

Deze plugin gebruiken wij ook voor WPLounge.nl, je kan de buttons vinden onderaan dit artikel.

Analyseren van de contentstrategie

Een ontzettend belangrijk onderdeel van contentmarketing dat vaak wordt overgeslagen is de analyse. Hoe kun je erachter komen of je contentmarketing campagne aanslaat als je niet de data in de gaten houdt?

Aan het begin van dit artikel behandelde ik verschillende voordelen van contentmarketing. Krijg je bijvoorbeeld wel meer websiteverkeer? Is je conversie verhoogd? Staan je webpagina’s hoger in de zoekresultaten van Google?

Verwacht niet meteen magische resultaten, maar besteed om de paar weken wat tijd om ervoor te zorgen dat je in de goede richting gaat om je contentmarketingdoelen te bereiken.

Als uit de analyse blijkt dat je dat niet bent, is het tijd om iets anders te proberen. Let er dan wel op dat je de statistieken analyseert die passen bij jouw contentmarketingdoelen.

Er zijn verschillende plugins die je helpen met het bijhouden van statistieken van je website. Deze plugins koppel je dan vaak aan je Google Analytics account. Bekijk de onderstaande video over hoe je dit kan doen met de Monster Insights plugin.

Contentmarketing: conclusie

Contentmarketing gaat om organiseren en analyseren, maar vooral om het maken van content dat waarde toevoegt voor de lezer. Door gebruik te maken van verschillende WordPress plugins kun je jouw contentmarketing campagne beter opzetten en aanpakken. Veel succes!

Beoordeel dit artikel

Reageer