WPLounge
Home » Tutorials » Noindex en Nofollow meta tags gebruiken in WordPress

Noindex en Nofollow meta tags gebruiken in WordPress

Noindex en Nofollow meta tags gebruiken in WordPress

De “noindex” meta tag laat zoekmachines weten dat een pagina niet geïndexeerd moet worden. De meta tag “nofollow” geeft aan dat zoekmachines de links op je pagina niet moeten volgen. “Nofollow” kun je voor een hele pagina instellen, of per individuele link” Maar hoe gebruik je deze tags? In dit artikel lees je hoe je noindex en nofollow gebruikt.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Nofollow gebruiken in een WordPress-menu?

Lees dan ons artikel: Nofollow gebruiken in een WordPress menu »

Niet alle pagina’s en links op je WordPress-website zijn relevant voor zoekmachines. In de meeste gevallen hoeven search engine spiders niet je hele website te “crawlen“. Zorg dat je bepaalt welke pagina’s zoekmachines wel en niet moeten indexeren en welke links een zoekmachine moet volgen.

In dit artikel worden eerst de functie van noindex en nofollow behandeld, en vervolgens hoe je ze kan toevoegen. Als laatste worden enkele voorbeelden genoemd waar meta tags het beste toegevoegd kunnen worden.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »
Lees meer over Divi.

Noindex en Nofollow functie

Noindex en nofollow zijn beiden meta tags die je in de HTML-code van een pagina kan toevoegen, of door een noindex-header terug te sturen in het HTTP-verzoek. De noindex meta tag geeft aan welke pagina’s niet geïndexeerd moeten worden en het nofollow attribuut voorkomt dat links gevolgd worden. Zorg dat je een onderscheid maakt tussen deze meta tags voordat je ze toevoegt. Laten we ze eens bekijken:

Met de bovenstaande meta tag blokkeer je indexering van de pagina en voorkom je dat links op deze pagina gevolgd worden. Dergelijke meta tags worden vaak gebruikt in een testomgeving of wanneer je content niet wilt laten indexeren.

In dit geval wordt de pagina niet geïndexeerd, maar worden de links wel door zoekmachines gevolgd. Dit is handig als je een pagina niet wilt laten indexeren, maar er wel gelinkt wordt naar waardevolle content. Dit soort meta tags worden vaak toegepast bij product filter pagina’s om zo dubbele content te voorkomen.

Wanneer je index, nofollow gebruikt, geef je aan dat de pagina waardevolle content bevat maar dat je de kwaliteit van bijgevoegde links niet kan verzekeren. Denk aan pagina’s waar bezoekers commentaar en alternatieve pagina’s als suggestie geven.

Nofollow attribuut toevoegen in WordPress

Je kan het “nofollow”-attribuut ook toevoegen aan individuele links waarvan je niet wilt dat zoekmachines ze volgen. Een normale link ziet er in de HTML-code als volgt uit:

Een link met “nofollow” ziet er in HTML-code als volgt uit:

Dat is alles wat search engine spiders moeten zien om geen waarde aan de link te geven. Je kan ook kiezen voor een plugin als je de code liever via een checkbox toevoegt.

Download en activeer de Rel Nofollow Checkbox plugin in de WordPress Plugin Repository. Wanneer je nu een link aanmaakt in WordPress, krijg je de mogelijkheid om deze van een “nofollow” te voorzien via een checkbox.

Noindex en Nofollow meta tags gebruiken in WordPress

Noindex meta tag toevoegen in WordPress

De Yoast SEO plugin heeft een speciale checkbox, ook wel bekend als de “Noindex subpages of archives“. Met deze checkbox kan je meta tags makkelijker toevoegen. Ga naar Advanced features en kies noindex in het lege veld na Meta Robots Index.

Noindex en Nofollow meta tags gebruiken in WordPress

Standaardinstelling (default) meta tag robots (index, follow)

De standaard-instelling staat op “index, follow”. Dit houdt in dat zoekmachines je pagina indexeren én links op je pagina volgen, tenzij je deze – zoals hierboven beschreven – individueel van een nofollow-attribuut hebt voorzien.. Dat betekent ook dat je index en follow meta tags kan toevoegen maar dat het verder geen toegevoegde waarde heeft.

Noindex voorbeelden

Volgens dit Google support artikel kan je noindex gebruiken wanneer je geen roottoegang tot de server hebt. Hierdoor kan je als webmaster per bericht of pagina de toegang tot je website bepalen. Ik zal vijf voorbeelden geven waar noindex van pas kan komen.

Author archive

Als je een website met één of twee auteurs hebt, kan het handig zijn om een noindex toe te voegen aan het auteur-archief:

De meeste blogs hebben namelijk maar één of twee auteurs waardoor de auteur-pagina’s hetzelfde zijn als de blog hoofdpagina.

Custom Post Types

Sommige post types, zoals ‘Media‘, vereisen een noindex meta tag. Wanneer je bijvoorbeeld een afbeelding uploadt, maakt WordPress automatisch een nieuwe bijlage-pagina aan.Dat betekent een volledig nieuwe pagina voor één enkele afbeelding en wellicht een kleine beschrijving. Dit wordt ook wel “thin content” genoemd, content die geen waarde toevoegt. Daarnaast wordt er door developers en plugins veel ongevraagde custom post types bijgevoegd die je niet wilt indexeren.

‘Bedankt’-pagina’s

Bedankt-pagina’s zijn speciaal ontworpen om bezoekers te bedanken voor hun inschrijving of het aanschaffen van een product. Deze pagina’s hebben echter geen toegevoegde waarde voor zoekmachines en kunnen daarom beter een “noindex” meta tag krijgen. Dit ziet er als volgt uit:

Op deze manier worden enkel de links op de pagina gevolgd.

Admin- en login-pagina’s

De admin- en login-pagina’s worden automatisch van een noindex meta tag voorzien. Wanneer het login-pagina’s van Google Drive, OneDrive, MediaFire, Dropbox of vergelijkbare diensten betreft, zou je deze meta tag het beste kunnen verwijderen. Dit soort login-pagina’s worden namelijk vaak gezocht in de zoekmachines en zijn dus relevant.

Zoekresultaten op je website

Interne zoekresultaten refereren naar bijvoorbeeld de search widget in WordPress of the product search in WooCommerce. Je kan makkelijk noindex meta tags toevoegen wanneer je Yoast SEO hebt geïnstalleerd. Ga naar WordPress admin > SEO en klik op Search Appearance. Search appearance verwijst naar categorieën, tags, format en andere taxonomies wanneer je een “group of items” wilt blokkeren van de zoekindexering. Een van de aanpassingen die je moet maken is de “Show Tags in search results” naar “no” te zetten zoals in de afbeelding hieronder te zien is:

Noindex en Nofollow meta tags gebruiken in WordPress

Nofollow voorbeelden

Op WPLounge.nl voegen we regelmatig een nofollow attribuut toe bij affiliate links zoals die van Elegant Themes. Je kan het bekijken door met je rechtermuisknop op de Elegant Themes knop te klikken en vervolgens op Inspect.

Gebruikers hun eigen WordPress-account laten verwijderen

Dit Google Support-artikel geeft drie voorbeelden van situaties waarin je “nofollow” kunt gebruiken.

Onbetrouwbare content

Reacties van bezoekers of “guestbook entries” kunnen als onbetrouwbare content aangemerkt worden. Meestal worden links in reacties op WordPress-websites automatisch voorzien van het nofollow-attribuut. Er zijn natuurlijk ook websites waar bezoekers betrouwbare content bijdragen aan de website. In zo’n geval hoef je niets toe te voegen omdat de standaardinstellingen automatisch links volgen.

Betaalde links

Bij betaalde links kan je ook het beste een nofollow meta tag toevoegen. Zo’n situatie doet zich voor wanneer affiliate links van bijvoorbeeld Bol.com of Coolblue aan je pagina’s zijn toegevoegd. In dit geval, kan je het beste een nofollow-attribuut toevoegen, tenzij bezoekers via de link nog extra waardevolle informatie krijgen.

Crawl prioritization

Google adviseert om de Googlebot enkel door kwaliteit-content te laten navigeren. Het is belangrijk om gebruik te maken van een intuïtieve navigatie op je website en om duidelijke URL’s te gebruiken. Met intuïtieve navigatie bedoelen wij dat de navigatie voor je bezoekers en voor zoekmachines logisch moet zijn. Voorkom met het “nofollow”-attribuut bijvoorbeeld dat Google links als “Log in” of “Registreer” volgt.

René Delescen

Gratis op de hoogte blijven?

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte
te blijven over ontwikkelingen in WordPress!

Reageer

Advertenties

Blijf op de hoogte!