WPLounge
WordPress berichten en pagina's
Home » WordPress Algemeen » Wat is het verschil tussen een WordPress bericht en pagina?

Wat is het verschil tussen een WordPress bericht en pagina?

Geweldig dat je hebt besloten om een WordPress website te bouwen! Eén van de eerste dingen waar je tegenaan zal lopen is berichten en pagina’s. Dit kan verwarrend zijn omdat ze erg op elkaar lijken. Hun gebruik is echter erg verschillend. In dit artikel zullen we de verschillen uitleggen en hoe je een bericht en pagina aanmaakt.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

WordPress pagina’s en berichten

WordPress pagina’s worden gebruikt voor statische content die niet vaak verandert. Ze bevinden zich meestal in het primaire navigatiemenu. De menu items Contact en Info moeten bijvoorbeeld makkelijk toegankelijk zijn en hoeven zelden te worden gewijzigd. Dus is het logisch om ze als afzonderlijke pagina’s te ontwerpen. Aan de andere kant zijn berichten oorspronkelijk ontworpen als blogberichten en worden ze standaard in omgekeerde chronologische volgorde weergegeven. Je kunt berichten het beste gebruiken om je artikelen, het laatste nieuws, en andere content die je regelmatig wilt toevoegen, te publiceren.

Verschillen tussen Pagina’s en Berichten

Nu je het onderscheid tussen de twee begrijpt, gaan we eens nader bekijken hoe ze werken en worden gebruikt.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Berichten zijn te ordenen met tags en categorieën

WordPress berichtenWanneer je een bericht maakt, kan je een categorie toewijzen en tags toevoegen, zodat bezoekers door de content kunnen bladeren op onderwerp in plaats van chronologisch. Categorieën zijn als een inhoudsopgave voor je website. Als je bijvoorbeeld telefoons verkoopt, kan één van de categorieën ‘iPhone’ zijn. Tags zijn meer gedetailleerde termen die specifiek zijn over een stuk content. Als je bijvoorbeeld een aankondiging over een nieuwe iPhone wilt publiceren, kan je een tag als ‘5G’ of ‘OLED Display’ als omschrijving gebruiken.

Pagina’s gebruiken echter geen tags en categorieën. In plaats daarvan kan je ze ordenen in ‘bovenliggende’ of ‘onderliggende’ pagina’s om ze hiërarchisch te groeperen. Je hebt bijvoorbeeld een bovenliggende pagina met de naam ‘SmartPhones’, die vervolgens wordt opgesplitst in ‘Apple’ en ‘Samsung’.

Berichten bevatten een datum en auteur

Als je naar de bovenkant van dit bericht scrolt, zie je de publicatiedatum en auteur van het artikel. Afhankelijk van het thema kun je er ook voor kiezen om de categorie, opmerkingen en meer van ieder bericht weer te geven. Pagina’s bevatten deze details niet, omdat ze zijn ontworpen voor belangrijke content die opvalt voor je bezoekers. Zoals eerder vermeld zijn je Contact- en Info- pagina’s voorbeelden van statische content.

Je kunt berichten opnemen in RSS-feeds

Omdat berichten een publicatiedatum hebben, kunnen ze worden verspreid via RSS-feeds. Deze functie is handig om de meest recente content uit meerdere bronnen bij te houden. Je kunt RSS feeds ook gebruiken om een nieuwsbrief te maken en bezorgen via e-mailmarketingplatforms zoals MailChimp. Je leden ontvangen melding van de laatste berichten om je website.

Berichten kunnen de betrokkenheid vergroten

Bloggen is een uitstekende tool voor content-marketing. Standaard kunnen bezoekers opmerkingen achterlaten onder je berichten, maar je kan ze ook uitschakelen als je dat wilt. Veel thema’s worden geleverd met knoppen voor sociale media, zodat bezoekers je content gemakkelijk kunnen delen op hun favoriete platforms. Je kan deze functionaliteit ook toevoegen met één van de vele plug-ins voor sociale media, waarmee je bijna overal op je site functies voor delen kunt opnemen. Op WordPress-pagina’s zijn opmerkingen standaard uitgeschakeld. Je wilt tenslotte waarschijnlijk niet dat bezoekers opmerkingen achterlaten op je Services-pagina. Je kan echter opmerkingen inschakelen voor een enkele pagina of voor alle pagina’s.

Hoe maak je berichten en pagina’s?

Nu we de belangrijkste verschillende hebben besproken laten we zien hoe je een bericht of pagina kunt maken. Om je eerste pagina te maken ga je, in het WordPress dashboard, naar Pagina’s > Nieuwe pagina. Hier beland je in de Gutenberg Blok editor, waar je vervolgens je eerste content kan plaatsen.

Mijn eerste WordPress Pagina
Gutenberg Editor

Meer informatie over de Gutenberg editor kan je vinden in onze gratis Gutenberg handleiding.

Gutenberg bericht optiesMijn eerste bericht

Om je eerste blogbericht toe te voegen, ga je naar Berichten -> Nieuw bericht. Wat volgt is een vergelijkbare block editor scherm, alleen zijn de opties aan de rechterkant verschillend. Zo kan je daar categorieën en tags opgeven en is het mogelijk een uitgelichte afbeelding te kiezen.

Tot Slot

Hoewel WordPress makkelijk in het gebruik is, kan het best intimiderend zijn om voor de eerste keer een website te bouwen. Zo is het verschil tussen berichten en pagina’s in het begin vaak niet duidelijk. Om het samen te vatten:

❓ Wat zijn WordPress pagina's?

WordPress Pagina's zijn voor statische content die niet regelmatig hoeft worden bijgewerkt, zoals contactinformatie.

❓ Wat zijn WordPress berichten?

WordPress Berichten zijn bedoeld voor het delen van reguliere content, zoals blogberichten, artikelen of bedrijfsnieuws.

 

Beoordeel dit artikel

Roger.Overdevest

Roger is een SEO specialist met veel passie voor WordPress

Reageer