In deze WooCommerce SEO handleiding lees je hoe je je shop kunt optimaliseren en hoe je met je webshop hoger kunt scoren in Google.
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Inhoud
- Is WooCommerce SEO vriendelijk?
- Begin met WordPress SEO
- Schrijf SEO titels voor WooCommerce producten
- De product slug optimaliseren
- Product SEO beschrijving toevoegen (metabeschrijving)
- Maak gebruik van breadcrumbs (kruimelpad)
- Productcategorieën en tags op de juiste manier gebruiken
- Alt-tekst toevoegen bij product afbeeldingen
- SEO-titel en beschrijving toevoegen aan productcategorieën
- Tot slot
Wanneer je je WooCommerce shop niet optimaliseert voor SEO kan je veel omzet mislopen. Dus daar gaan we wat aan doen!
Is WooCommerce SEO vriendelijk?
Een nieuwe installatie van WooCommmerce is standaard al best SEO-vriendelijk. Echter zijn er een aantal technieken om SEO van WooCommerce producten verder te verbeteren. Wanneer je een online winkel inricht met WooCommerce, is het aan jouw de taak om nieuwe WooCommerce producten toe te voegen. Denk hierbij ook aan product beschrijvingen, afbeeldingen en andere content die geoptimaliseerd kan worden. Hierbij is WooCommerce SEO een continu proces wat je consequent moet toepassen.
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
Begin met WordPress SEO
WooCommerce is een WordPress plugin, dus is het afhankelijk van de algehele WordPress SEO configuratie. Het is dan ook belangrijk om eerst te beginnen met de WordPress SEO Handleiding voordat je verder gaat. Dit is een complete SEO gids voor beginners. Volg alle stappen om de basis voor WordPress SEO goed op orde te hebben. Het belangrijkste is de installatie van een SEO plugin zoals Yoast. Deze plugin helpt je bij het toevoegen van SEO sitemaps en het instellen van de juiste SEO velden voor je producten.
Schrijf SEO titels voor WooCommerce producten
Heb je alle stappen doorlopen van de WordPress SEO Handleiding? Dan is het tijd om je WooCommerce producten te optimaliseren voor SEO! Eén van de belangrijkste onderdelen is het schrijven van SEO-vriendelijke product titels. Deze product titels verschijnen in de browserbalk en worden door zoekmachines gebruikt als titel voor een zoekresultaat.
Als je de vorige stappen hebt gevolgd, heb je de Yoast SEO plugin geïnstalleerd. In dat geval kan je beginnen met het bewerken van WooCommerce producten. Open een WooCommerce product en scrol naar beneden tot de Yoast SEO instellingen. Vervolgens kan je de SEO-titel van het product bewerken en een eigen titel toevoegen.
De SEO-titel van je WooCommerce product mag een andere titel zijn dan de product titel in je shop. Hierbij kan je zoekwoorden gebruiken die vaak gebruikt worden bij het zoeken naar het product. Het is wel belangrijk om geen misleidende of onjuiste titels te gebruiken die bezoekers en zoekmachines zouden misleiden. Maar wat is nu het verschil tussen een standaard product titel en een titel die SEO geoptimaliseerd is? Een voorbeeld:
Standaard titel: Zonnebril zwart van merk x
SEO geoptimaliseerd: Duurzame zwarte zonnebril voor mannen – een echte eye-catcher
In onze SEO geoptimaliseerde titel benoemen we een aantal long-tail zoekwoorden zoals duurzame en voor mannen. Dit zijn woorden die veel mensen gebruiken bij het zoeken naar een zonnebril. Wanneer mensen online winkelen, worden er vaak gedetailleerde zoekopdrachten gebruikt. Door deze long-tail zoekwoorden toe te voegen aan je WooCommerce product titel, help je zoekmachines en dat heeft een hogere rangschikking als resultaat.
De product slug optimaliseren
Een slug is onderdeel van de URL die het product beschrijft. WooCommerce gebruikt standaard de titel van je product als de slug. Soms bevat de standaard slug echter geen relevante SEO zoekwoorden. Zorg tenminste ervoor dat het belangrijkste zoekwoord in de slug voorkomt en maak de slug niet te lang.
Voor een product zoals een zwarte zonnebril raden we bijvoorbeeld aan om de volgende slug te maken: duurzame-zwarte-heren-zonnebril-merknaam.
Product SEO beschrijving toevoegen (metabeschrijving)
Bij de Yoast SEO instelling vind je onder de slug de mogelijkheid om een product metabeschrijving toe te voegen.
Hoewel de metabeschrijving niet op je website wordt weergegeven, wordt deze door zoekmachines gebruikt als beschrijving van het product. Zie deze beschrijving als de aanbeveling van het product. Vergeet hierbij niet om dezelfde zoekwoorden te gebruiken als de zoekwoorden die je in de SEO-titel hebt gebruikt. Dit vergroot namelijk de ranking op die zoekwoorden.
Een kruimelpad laat mensen op je pagina zien waar ze zich op jouw website bevinden.
Deze breadcrumbs verschijnen ook in de zoekresultaten waardoor de pagina makkelijker gevonden kan worden. Je kunt de Breadcrumbs NavXT plugin installeren om breadcrumbs voor je WooCommerce producten te activeren. Na het activeren van de plugin ga je naar Instellingen > Breadcrumb NavXT om de instellingen te configureren. De standaardinstellingen werken prima voor de meeste sites. Om de breadcrumbs zichtbaar te maken op je website is het nodig om de WordPress widget Breadcrumb NavXT toe te voegen.
Door het gebruik van categorieën en tags maak je het eenvoudig voor klanten om het juiste product te vinden waar ze naar opzoek zijn. Categorieën en tags helpen zoekmachines op dezelfde manier. Iedere categorie en tag heeft zijn eigen pagina in WooCommerce die vervolgens wordt geïndexeerd en weergeven door zoekmachines.
Doordat de categorie en tag pagina’s vergelijkbare producten bevatten, verhoogt dit de dichtheid van vergelijkbare zoekwoorden. Hiermee wordt de kans groter dat ze voor deze zoekwoorden ook ranken. Veel beginnende webshop beheerders vinden de verschillen tussen tags en categorieën lastig te begrijpen. Lees daarom ook het artikel om alles over WooCommerce productcategorieën en tags te leren.
Alt-tekst toevoegen bij product afbeeldingen
Veel potentiële klanten zoeken naar afbeeldingen om snel producten te vinden. Onlangs heeft Google de optie ‘afbeelding bekijken‘ verwijderd uit de zoekresultaten. Dit betekent dat gebruikers eerst jouw website moeten bezoeken om de afbeelding te kunnen zien. Dat levert uiteindelijk meer klanten op maar alleen als ook de alt-tekst van de afbeelding klopt!
Het belangrijkste wat je dus kunt doen meer bezoekers via Google Afbeeldingen krijgen, is door een alt-tag toe te voegen aan alle afbeeldingen van je website. Alt-tekst is een HTML attribute waarmee je een tekst kan toevoegen aan afbeeldingen. Deze tekst wordt alleen weergegeven wanneer de browser de afbeelding niet kan laden. Zoekmachines gebruiken de alternatieve tekst als rankingfactor bij het zoeken van afbeeldingen.
De beschrijvingen (of alt-tekst) kan je toevoegen aan alle product afbeeldingen
SEO-titel en beschrijving toevoegen aan productcategorieën
Een WooCommerce productcategorie pagina bevat vergelijkbare producten waardoor de pagina een hoge zoekwoorddichtheid heeft. Deze gerichte zoekwoorden leveren een beter zoekvolume op. Daarom is het belangrijk om de productcategorie pagina’s verder te optimaliseren door er een titel en een beschrijving aan toe te voegen.
Ga naar Producten > Categorieën en klik op bewerken om de beschrijving van de categorie aan te passen.
Scrol vervolgens omlaag naar de Yoast instellingen. Hier kan je de SEO-titel, slug en meta-beschrijving aanpassen.
Tot slot
We hopen dat dit artikel heeft geholpen bij het optimaliseren van WooCommerce SEO. Bekijk ook eens onze volledige WooCommerce Handleiding om je webshop verder te verbeteren!