WordPress Lounge
WordPress internal server error oplossen
Home / Tutorials / WordPress ‘Internal Server Error’ oplossen

WordPress ‘Internal Server Error’ oplossen

De ‘Internal Server Error’ is een error die relatief vaak voorkomt op websites. Ook op WordPress websites zie je deze error vaak. De Internal Server Error (500) is – in tegenstelling tot de 404 error – erg ‘breed’ en kan veel verschillende oorzaken hebben. In dit artikel gaan we deze error proberen op te lossen.

ADVERTENTIE
85 themes voor 89 dollar?
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes voor maar 89 dollar!
Elegant Themes »

Wat ging er mis?

De Internal Server Error wordt vaak veroorzaakt door een fout in de code van een pagina. Hierdoor kunnen bepaalde pagina’s online zijn en werken, terwijl andere pagina’s de error geven. Om de oorzaak van de error te achterhalen, is het belangrijk om vast te stellen wat er vooraf ging aan de error. Installeerde je een plugin, veranderde je een theme bestand of wijzigde je iets aan de database structuur? De Internal Server Error geeft geen verdere informatie over wat er precies mis is. Je kunt het vergelijken met naar de dokter gaan en niet aangeven waar je pijn hebt.

Code wijzigingen

Vaak proberen mensen iets te veranderen in de code van een theme of plugin, waarna het mis gaat. Stel, je hebt de volgende PHP code:

Je probeert dit te veranderen, zodat de tekst niet alleen Hello WPLounge zegt, maar ook een punt aan het einde van de zin.

In alle haast zie je echter niet dat je de ” hebt verwijderd: WordPress geeft een wit scherm.

Je kunt dit vaak oplossen door via de FTP van je website de betreffende plugin/theme te verwijderen en een nieuwe versie te uploaden (downloaden van de WordPress.org Plugin Directory). Als je weet welk bestand het was, kun je dit bestand ook overschrijven met de schone, nieuwe versie.

TIP
Gratis WordPress Handleiding (PDF)?
Voor bezoekers van WPLounge hebben wij een gratis PDF handleiding gemaakt.
Download PDF »

.htaccess

Error

Vaak treedt de Internal Server Error op door een fout met het .htaccess bestand. Log in op de FTP van je website en ga naar de root map van je website, waar de wp-contentwp-includes en wp-admin staan. In dit lijstje staat ook het .htaccess bestand. Download deze naar je computer (backup) en verwijder het bestand vervolgens van je server. Log nu in op je website en ga naar ‘Instellingen –> Permalinks. Selecteer de gewenste permalink structuur (die je al had) en klik op ‘wijzigingen opslaan’. WordPress maakt nu een nieuw .htaccess bestand aan. Controleer vervolgens of de problemen verholpen zijn.

Plugins deactiveren

Het kan zijn dat plugins met elkaar in conflict raken. Als je ze niet meer kunt deactiveren via wp-admin, kun je ze handmatig deactiveren via de FTP van je website. Ga naar de /wp-content/ map en hernoem de ‘plugins map naar iets anders, zoals ‘plugins1’. Alle plugins zijn nu gedeactiveerd. Heeft dit het probleem opgelost? Activeer alle plugins dan één voor één, net zo lang tot dat je de ‘foute’ plugin hebt gevonden. Vergeet het niet te rapporteren aan de auteur van de plugin!

Re-upload core bestanden

De core bestanden van je WordPress installatie zijn de /wp-includes/’ en ‘/wp-admin/’ mappen in de FTP van je website. Het kan zijn dat iemand heeft ingebroken op je website en slechte code heeft geplaatst in de core van je website, of dat een automatische update is mislukt en bepaalde bestanden niet zijn geüpload.

Download een nieuwe, schone versie van WordPress en upload de core bestanden opnieuw. Laat het wp-config.php bestand staan! Je gegevens zullen dan niet verloren gaan; deze zitten in de ‘wp-content’ map en in het wp-config.php bestand.

WordPress

Hosting contacten

Als geen van de bovenstaande dingen heeft gewerkt, neem dan contact op met je hosting provider. Het kan zijn dat ze recent iets hebben veranderd of dat ze dit probleem vaker hebben.

Heb jij de Internal Server Error opgelost door dit artikel? Laat het ons weten in een reactie, of vertel ons wat er mis ging. Heb jij nog een mogelijke oplossing voor deze error? Laat het dan weten in een reactie en help daarmee andere mensen met dit vervelende probleem. Heb je last van een WordPress update error, dan kunnen de bovenstaande stappen ook helpen. Zorg in ieder geval voor een goede WordPress backup methode!

Jelle van der Schoot

Jelle van der Schoot is eigenaar van internetbedrijf Bootwebs en mede-oprichter van WordPress Lounge. Hij schreef samen met Wouter Postma het boek WordPress - Een inspirerende handleiding.

49 reacties

  • Ja! Ik heb mijn internal server error opgelost. Het bleek een foute plugin te zijn van Yoast, de Google Analytics plugin.

    Heel erg bedankt met het oplossen van mijn probleem!

  • Handige info. Thanks!

    Mocht het na het verwijderen van htaccess bestand TOCH niet lukken, probeer dan eens VOORDAT je nieuwe instellingen van permalinks opslaat, nogmaals het htaccess bestand te verwijderen. Na opslaan maakt wordpress het bestand wéér opnieuw aan, maar dan moet het goed gaan.

  • Bedankt, prima en heldere uitleg! Had problemen met een specifieke site waar een 500 foutmelding werd gegeven, en heb het nu zelf op kunnen lossen. Bleek het .htaccess bestand te zijn.

  • Mijn website doet het niet meer ik kan er niet in, ik was bezig er wat schilderijen er op te zetten en toen deed in eens des site het niet meer voor mij is het erg moeilijk het te repareren kunnen jullie mij helpen of er even naar kijken,

    Vriendelijke groet,
    Carla

    • Hoi Carla,

      Je kunt ons een mailtje sturen via info@wplounge.nl. Zou je wat meer details kunnen meesturen? Het zou kunnen zijn dat het door een plugin komt. Als je niet meer in de wp-admin omgeving kan, is het toch mogelijk plugins te deactiveren. Log in via de FTP van je website en verander de naam van een plugin. Verander de naam vervolgens terug. Mocht je er niet uitkomen, kun je ons een mailtje sturen. Succes!

  • Na de melding “Internal Server Error” heb ik een een backup van de hele site teruggezet. Resultaat: niets, weer die error. Handen in het haar! Tot ik jullie site vond en inderdaad, .htaccess was oorzaak én oplossing. Wel moest de toegang nog apart op 777 worden gezet voordat wp-settings hem weer kon invullen. Dank voor jullie tip!!
    Overigens, ook in mijn geval lag een probleem met Yoast aan de basis ervan.

  • Ik heb een blog (www.blogenbeauty.nl) omdat ik naast mijn blog een webwinkel bezit en deze wilde samenvoegen heb ik via Installatron/Webhosting de plugin/applicatie PrestaShop toegevoegd. Omdat ik deze bij op mijn blog wilde heb ik bij de gegevens dezelfde link ingevuld, is dat de fout? Nu kan ik niet meer op mijn blog, zie enkel nog de PrestaShop. Ik heb de plugin daarna verwijderd. Maar dat heeft niet geholpen. Ik zie enkel de foutmelding:
    Server fout!

    De server kreeg een interne fout en kon uw vraag niet beantwoorden. De server is overbelast of er was een fout in een CGI script.

    Indien u van oordeel bent dat deze server in fout is, gelieve de webmaster te contacteren.

    Error 500

    http://www.blogenbeauty.nl
    Wed Nov 26 22:42:24 2014
    Apache/2.2.15 (Cloud Linux)

    Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten, kan iemand mij aub helpen.

    • Hoi Mulyani,

      Het lijkt erop dat je theme ‘stuk’ is, waardoor je hele WordPress-website nu plat ligt. Via FTP kun je inloggen op je server en dan kun je handmatig het theme deactiveren (even hernoemen). Je kunt dit artikel dat ik een tijd geleden schreef grotendeels volgen.

      Succes!

      Jelle

  • Error opgelost door .htaccess te verwijderen. Website lag plat na installatie van w3 total cache plugin. Dank voor de tip!!

  • Opgelost door het cache programma te verwijderen: Quick cache plugin. En te denken dat ik dat voor alle websites gebruikt had. Opeens was er op elke website een probleem. Maar dat was dus de fout

  • Ik heb net de wordpress update uitgevoerd. Echter krijg ik nu als ik naar ijn website wil steeds een service fout 500. Ik kan ook niet inloggen om mijn admin. Ik kan eigenlijk helemaal niets meer. Help mij alstublieft ik ben ten einde raad

  • Ik heb het Canape theme handmatig geinstalleerd aangezien binnen wordpress.org deze (nog) niet beschikbaar is. Op een standalone versie WordPress draait dit thema goed. Ik heb bij de hostingpartij dit thema geinstalleerd, maar krijg de fout “Kan de pagina niet weergeven. HTTP 500.” Met andere thema’s heb ik de fout niet. Vreemde is wel, als ik de pagina’s benader vanuit menu-optie Pagina’s in WordPress, ik de pagina’s wel kan benaderen en ook de overige pagina’s zijn vanuit het webmenu aan te kiezen. Wie weet wat er gaande is?

  • Hallo!

    Via mijndomein.nl ben ik ingelogd op mijn FTP-server, maar ik snap niet hoe ik kan inloggen op WordPress en de fout die mijn website platlegt, kan verwijderen. Kan iemand me hiermee helpen?

  • Super bedankt! Ik heb mijn internal server error opgelost. Het bleek aan de plugin te liggen. Waarschijnlijk door een nieuwe update van Marcin Skrzypiec, JQuery Pin-it Button for Images .

  • Hallo, Ik heb ook deze foutmelding en kan zelfs niet inloggen zodat ik mijn website kan aanpassen. Ik ben echt een leek en mijn website is nu onbereikbaar en ik heb geen idee hoe ik het kan oplossen met deze uitleg omdat ik er te weinig verstand van heb. Kan iemand mij aub helpen? Mijn hostnet zegt niets voor me te kunnen doen?! Ik heb een website over mijn ziekte en hij mag niet verloren gaan. Wie kan mij helpen met dit probleem? Ik kan wel op mijn hostnet in mijn account maar heb er te weinig, geen dus, verstand van om daar in te gaan wijziggen. Mijn website is
    mijnlevenmetchronischelyme.nl
    Alvast heel erg bedankt!

    • Ik bedoel ook dat ik niet meer in mijn admin kan omdat hij daar dezelfde foutmelding geeft dus ik kan daar niets aanpassen :-(

  • Bedankt voor de goede uitleg! HTCacces verwijderd, hielp niet. Ik wist niet welke plugins ik had geupdate toen dit probleem er ineens was. Maar toen dacht ik: misschien kan ik op mijn FTP-server wel zien wat de datum laatst gewijzigd is bij plugins. Dat waren er twee. Hernoemd. Geen resultaat. Ik begon al te wanhopen. Ik denk: ik zal mijn browser eens geheel afsluiten en mijn site dan opnieuw bezoeken. Kijken of dat helpt. *pfjoe* Ik kan er weer in.

  • In mijn geval lag het aan de plugin WooCommerce Product Sort and Display LITE. Na de laatste update hiervan problemen met mijn webshop die nu gelukkig zijn opgelost. Dank voor het handige artikel.

  • Het vreemde is: Af en toe krijg ik de fout te zien maar na het opnieuw laden van de pagina is alles ok. Wie heeft dit wel eens meegemaakt?

  • Heb de plugins map renamed en na een login poging kreeg ik de melding dat er een error was in de W3 total cache plugin en heb de bestanden die werden aangegeven verwijderd.
    Hierna werkte alles weer na behoren.
    Hier goede info gehad om het probleem op te lossen.

  • Bedankt voor de how to. Door de jetpack plugin via de ftp van mijn server te verwijderen kon ik weer inloggen via wp-admin.
    Probleem opgelost dus

  • Bij mij is de website vastgelopen tijdens het toevoegen van een product aan de webshop. I-Explorer afgesloten en sindsdien de melding. Geen plugin, thema’s o.i,d, aangepast maar toch een melding. Kan di tmet bovenstaande ook opgelost worden?

  • Beste Jelle, ik kan dus helemaal niet meer op mijn site. en ik kan de map: Wp-content niet vinden op ftp. Ik heb geen idee wat ik moet doen.

  • Ook ik had last van een internal server error (500) op één van mijn WP websites. Met deze tips is de site weer online! eerst de .htaccess verwijderd. Zonder succes helaas. Daarna de core mappen opnieuw geupload. Dat heeft (blijkbaar) geholpen.

    Bedankt voor de tips!

  • Ik kreeg een 500 error nadat ik had geprobeerd de SEO-yoast plugin bij te werken.
    Via FTP dezelfde map geupload en nu werkt het weer. Vervolgens plugin opnieuw bijgewerkt en toen werkte het wel..

  • Ik weet niet meer presies wat ik aan het doen was ik wilde vermoedelijk een slider make om te installeren. Ik kan niet meer op mijn website komen die werkt niet meer en ook niet op de backend. rara watis dat

  • Uploaden via Chrome en Firefox vanaf mijn laptop lukt niet. De .htaccess en plugin tips heb ik vruchteloos afgewerkt. Maar als ik een afbeelding upload naar Google drive, vandaar de afbeelding in Filmrol op mijn iPad zet en dan naar WordPress upload lukt het wel. Niet een keer, maar telkens weer.

  • Hallo. Ik heb recent een wordpress blog geopend. Nu wil ik upgraden naar een ander pakket. Daarvoor moet ik een aantal gegevens invoeren waaronder nijn postcode. Ik krijg telkens de melding. Controleer of je poscode goed is ingevuld. Heb dit meerdere keren gecontroleerd en het is natuurlijk goed. Is er een manier om toch verder te komen? Want nu kom ik niet op de betaalpagina terrecht.

  • hallo,
    ik heb deze foutmelding “HTTP ERROR 500” maar kom de site helemaal niet op, dus kan ook geen pagina’s of plug in’s controleren of veranderen.
    Wat kan ik in dit geval doen??

    met vriendelijke groet,
    Stefan Duindam