WPLounge
Home » Tutorials » WordPress “502 Bad Gateway” oplossen

WordPress “502 Bad Gateway” oplossen

WordPress 502 bad gateway oplossen

Krijg jij een “502 Bad Gateway” error (foutmelding) te zien op je WordPress-website? Dat is vervelend, maar gelukkig is het meestal vrij makkelijk op te lossen. In dit artikel laat ik je zien wat de oorzaken van deze error zijn en hoe je die oplost.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wat houdt de “502 Bad Gateway” error in?

De 502 error is erg irritant, omdat je website (voor jou) volledig onbereikbaar wordt. Bovendien kan deze foutmelding veel verschillende oorzaken hebben. Het kan daarom even duren voordat je deze error hebt opgelost.

Een 502 error krijg je wanneer er een invalide “response” wordt gegeven vanaf je WordPress hosting. Toch betekent dit niet automatisch dat de fout bij je hostingpartij ligt.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »
Lees meer over Divi.

De 502 error ziet er als volgt uit:

502 Bad Gateway ErrorEén van de meest voorkomende redenen voor een 502 error is wanneer het te lang duurt voordat de server reageert. In dit geval kan de foutmelding tijdelijk zijn, bijvoorbeeld doordat je even veel “traffic” ontvangt. Het kan ook komen doordat een plugin of theme op je website slecht in elkaar zit en daardoor te veel “requests” verstuurt, waardoor de server er heel lang over doet om te reageren. Het kan ook voorkomen dat je hostingpartij je server niet goed geconfigureerd heeft.

“502 Bad Gateway” oplossingen

Ik zal nu een aantal manieren laten zien waarop je kunt proberen om een 502 error op te lossen.

1: Verwijder je cache

Het kan voorkomen dat je 502 error allang is opgelost, maar dat je browser de error laat zien omdat deze in je “browser cache” zit. Je kunt op meerdere manieren controleren of dit het geval is, bijvoorbeeld door in een privé-venster (of incognito-venster in Chrome) je website te bezoeken. Als je de error in een privé-venster niet ziet, dan ligt het waarschijnlijk hier aan.

Om het op te lossen, kun je op een Mac de toetsencombinatie Command + Shift + R gebruiken om een “harde” refresh te doen, of op Windows-computers Control + F5. Als dit niet werkt, probeer dan ook voor de zekerheid even om de cache uit je browser handmatig te verwijderen. Zeker bij browsers als Google Chrome kan de cache namelijk behoorlijk “hardnekkig” zijn!

Als dit je 502 error niet oplost, lees dan verder.

2: Zet je firewall en/of CDN uit

Als je gebruik maakt van een CDN of een firewall (zoals Cloudflare), dan kan het zijn dat hier iets fout gaat. Zet je firewall of CDN daarom tijdelijk uit om te kijken of dat het probleem oplost. Na het uitzetten van je CDN en firewall, zul je wellicht je cache moeten verwijderen om er zeker van te zijn dat dit de oplossing is. Als dit je probleem heeft opgelost, activeer je CDN en/of firewall dan weer om te kijken of het probleem opnieuw optreedt. Zo ja, neem dan contact op met de partij waar je je CDN en/of firewall hebt lopen.

3: Update themes en plugins

Hebben de bovenstaande tips niet geholpen? Check dan of je themes en plugins up-t0-date zijn. Log met FTP in op je server en deactiveer je plugins één voor één. Telkens als je een plugin hebt gedeactiveerd, controleer je of je website weer werkt voordat je de volgende plugin deactiveert. Zo kun je er achter komen welke plugin eventueel problemen veroorzaakt.

Lees ook: Alle plugins deactiveren in WordPress

Lag het aan een bepaalde plugin? Log dan in in je WordPress admin-omgeving en controleer of er voor die plugin een update beschikbaar is. Zo ja, installeer de update, activeer de plugin en controleer vervolgens of het probleem verholpen is.

Hoewel dit niet vaak voorkomt, kan het ook aan je WordPress-theme liggen. Je kunt dan het beste via FTP de naam van je theme-folder veranderen, zodat WordPress “terugvalt” op het standaard theme. Zorg er dan wel voor dat het “default” WordPress theme ook in de “themes”-folder staat. Op dit moment is Twenty Seventeen het standaard WordPress theme.

4: Contacteer je hostingpartij

Als je error nog steeds niet is opgelost, dan is er waarschijnlijk iets mis met je hosting-server. Neem dan contact op met je hostingpartij en vermeld daarbij dat je de bovenstaande stappen al hebt doorlopen. Een goede hostingpartij heeft het probleem in no-time voor je achterhaald.

Gelukt?

Heeft dit artikel je probleem opgelost?

We vinden het altijd mooi om te horen als we met onze content iemand geholpen hebben! We vinden het top als je het ons even laat weten op Facebook of via Twitter!

Beoordeel dit artikel

(4 ratings, gemiddeld: 5,00 van de 5)
Wouter Postma

Wouter Postma

Eigenaar van WPLounge. Blogt ook in het Engels op WPLounge.org.

Gratis op de hoogte blijven?

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte
te blijven over ontwikkelingen in WordPress!

Reageer

Advertenties

Blijf op de hoogte!