WPLounge
Conversie optimalisatie voor WordPress
Home » WordPress Algemeen » Conversie optimalisatie voor je WordPress-website

Conversie optimalisatie voor je WordPress-website

Dit is een gastblog van Marc Bouman, conversiespecialist.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Conversie optimalisatie? Huh, wat is dat? Dat hoor ik erg vaak van ondernemers en eigenaren van mkb-bedrijven. Online marketing kennen ze, SEO en SEA kennen ze ook steeds meer, maar conversie optimalisatie is een begrip dat binnen het mkb nog niet echt leeft. Hoe is dat bij jou?

Daarom start ik even met het begrip ‘conversie optimalisatie’ uit te leggen, voordat ik start met aan te geven hoe je nu de online effectiviteit / conversie optimalisatie van je WordPress-website / -webshop aanzienlijk kunt verhogen (meer online resultaat).

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Conversie optimalisatie – betekenis

Conversie optimaliseren is het optimaliseren van de kans, de hoeveelheid en de frequentie dat een individuele gebruiker van je website converteert, ofwel: een bepaalde actie maakt die jouw bedrijf iets oplevert. Met andere woorden: je probeert het maximale uit je bezoekers te halen (dit staat los van het verhogen van je aantal bezoekers).

Een conversie is een gewenste actie die bezoekers op jouw WordPress-website / -webshop doen. Dit kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • een offerteaanvraag;
  • een (eerste) bestelling;
  • een aanmelding op een programma;
  • een telefoontje;
  • een inschrijving op een nieuwsbrief;
  • etc.

Conversie optimalisatie – haal meer uit je bezoekers!

Conversie optimalisatie is dus het streven om meer uit je bezoekers te halen. Dit heeft niets te maken met meer bezoekers genereren, maar met juist meer aanvragen / orders uit hetzelfde aantal bezoekers halen. En daar liggen voor het mkb grote kansen. Want veel shops en sites van mkb-bedrijven hebben hier nog niet of nauwelijks aandacht aan besteed!

Hoe kun je nu de conversie verhogen?

Daar gaat dit artikel over. De tips die ik je in dit artikel geef, zijn afkomstig van vele bedrijfscases die ik de afgelopen 14 jaar heb mogen doen. Hierin zit veel ervaring. Doe je voordeel ermee, maak je WordPress-website / -webshop onweerstaanbaar en win aan resultaat, zonder direct het bezoekersaantal te verhogen (verhoog je doelconversieratio)!

Subconversie optimalisatie kengetallen

Dit is voor die bedrijven die een Google Analytics-account hebben. Zodra je met conversie optimalisatie start, is het goed om de gemiddelde sessieduur en het bouncepercentage goed in de gaten te houden. Door conversie optimalisatie stijgt in de regel de gemiddelde sessieduur en daalt het bouncepercentage (percentage bezoekers dat niet doorklikt). Deze twee subconversiekengetallen hebben invloed op het uiteindelijke resultaat (conversie).

Zes effectieve mkb-tips voor conversie optimalisatie!

1. Werk aan positionering

Bij de meeste mkb-webshops / -sites geldt dat het grootste deel van de bezoekers nieuwe bezoekers zijn (anders dan bij bijvoorbeeld een Coolblue of een hema.nl). Het is daarom belangrijk om deze nieuwe bezoekers zo goed mogelijk het volgende te vertellen: wie je bent, wat je doet, waarom je er zo goed in bent, wat het onderscheidende vermogen is. Vertellen en laten zien = positionering (bekende bezoekers weten dit al).

Dit stukje online positionering kun je het beste weergeven op prominente locaties in je website / shop (de websiteheader, blokken, footer etc).

2. Werk met USP’s

Een onderdeel van positionering is werken met USP’s (unique selling points): unieke verkoopargumenten. Bezoekers zijn hier gevoelig voor, ze willen weten waar je voor staat. In de meeste trajecten voor conversie optimalisatie die ik met mkb’ers doe, verwerken we de USP’s netjes in de header, direct zichtbaar op iedere pagina. Desnoods ook nog in of onder de footer.

3. Verleiden met wervende webteksten

Naast deze korte (paar, meestal 4) USP’s is het om de conversie te verhogen belangrijk dat je deze kleur (van de USP’s / van het onderscheidend vermogen) verwerkt in wervende teksten: de homepageteksten, product- / dienstenteksten… alles teksten. Zodat niet alleen een proces of een opsomming van specificaties plaatsvindt, maar dat ieder woord verkoopt.

Bij wervende webteksten gaat het vooral om jullie bezoekers en niet om jullie als bedrijf. Het gaat ook om de resultaten van je aanbod in plaats van het proces (verkoop gaten, geen boren). Wervende webteksten werken als een magneet.

4. Trek kwalitatieve bezoekers

Vreemd genoeg wordt conversie niet alleen veroorzaakt door de website zelf (positionering, design, snelheid, wervende teksten etc.), maar ook door waar de bezoekers vandaan komen. Door ruim 14 jaar ervaring weet ik dat organisch verkeer vaak (in bijna alle gevallen) het meest kwalitatief is: een langere sessieduur en een lager bouncepercentage.

Inzetten op organisch verkeer (SEO) zal je conversieratio doen verhogen! Net zoals affiliatiemarketing hierop een verlagend effect heeft.

5. Creëer conversiepaden

Een conversiepad is een route door je website die je faciliteert. Zo is het goed (ook voor SEO) om veel intern te linken. Naar andere trefwoordpagina’s, maar vooral ook naar je belangrijkste aanbod, contactformulier etc. Bij deze conversiepaden horen ook heldere CTA-buttons (calls to action-buttons). Die bezoekers helpen het websitescript te volgen en uiteindelijk bij doelpagina’s uit te komen.

6. Heb de basis voor elkaar

Veel mkb-websites / -shops zijn nog zo traag als het maar kan, of nog niet helemaal goed geoptimaliseerd voor mobiel (dat ieder jaar stijgt), lijken nog op online folders / visitekaartjes en zijn soms zo propvol met teksten en navigatie dat je niet kunt vinden wat je zoekt. De basis voor elkaar hebben, is zorgen dat bezoekers niet snel afhaken om een van deze redenen.

Ik heb hierboven 6 belangrijke tips voor conversie optimalisatie behandeld. Er zijn er veel meer. En ieder traject (zo werk ik) is op maat. Voor iedere site / shop gelden weer andere aandachtspunten. Al deze conversieaandachtspunten / -verbeterpunten in kaart brengen, is waar ik mee start als het gaat om conversie optimalisatie.

Hulp nodig bij conversie optimalisatie?

Wil jij ook aan de slag met conversie optimalisatie? Kijk dan eens op mijn website: Marcobouman.com. Ik ben conversiespecialist voor het mkb sinds 2007. Ik hoop dat deze tips je aan het denken hebben gezet. Heb je een vraag, laat het me weten.

Reageer