WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Mobiel, tablet en desktop in Google Analytics

Mobiel, tablet en desktop in Google Analytics

Je kunt in Google Analytics precies zien hoeveel gebruikers je website hebben bezocht met welk soort apparaat: mobiel, desktop en tablet. Iedereen weet dat steeds meer mensen hun smartphone gebruiken om te surfen. Met dit rapport in Google Analytics kun je precies achterhalen hoeveel procent van jouw bezoekers een smartphone gebruikt. Je vindt het rapport onder Doelgroep > Mobiel > Overzicht.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Mobiel, tablet en desktop in Google Analytics

Mobiel, tablet en desktop in Google Analytics

De screenshot hierboven laat zien hoe dit rapport er uit ziet. In dit geval heb ik op het icoontje geklikt waarmee je een “taartdiagram” te zien krijgt. Zo heb je direct een visuele weergaven van het aandeel van elke apparaatcategorie. Zoals je kunt zien wordt de website in het voorbeeld nog altijd voornamelijk bezocht vanaf desktop-computers (bijna 83 procent). Zo’n veertien procent gebruikt een smartphone en slechts drie procent een tablet.

Welke apparaten worden er gebruikt?

Als je meer informatie wilt over de specifieke apparaten die je bezoekers gebruiken, ga je naar Doelgroep > Mobiel > Apparaten. Hier vind je precieze informatie over de apparaten die je bezoekers gebruiken om je website te bekijken. Je vindt hier alleen informatie voor mobiele apparaten (tablets en smartphones).

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »
Lees meer over Divi.
Welke apparaten worden er gebruikt?
Welke apparaten worden er gebruikt?

Zoals je kunt zien worden “Apple iPhone” en “Apple iPad” gegroepeerd: je krijgt meestal geen informatie over welke iPhone of iPad er is gebruikt. Hierdoor kan het lijken alsof er meer bezoekers met een iPhone dan met een Android-telefoon op je website komen. Vaak geeft dit een vertekend beeld, doordat alle iPhones en iPads bij elkaar worden opgeteld. Je kunt dan ook beter op “Merk van mobiel apparaat” klikken.

Merken

Merken van smartphones en tabletsDoor per merk te kijken, krijg je een beter beeld. Op de website in het voorbeeld (rechts) heeft Apple nog altijd het belangrijkste aandeel qua gebruikers met een smartphone of tablet. Op de tweede plaats komt Samsung, en daarna Huawei.

Besturingssysteem

Dat Samsung (na Apple) de grootste is, is niet verrassend. Je wilt daarom misschien meer informatie over de verschillende besturingssystemen van de devices die je bezoekers gebruiken. Hiervoor kun je op “Besturingssysteem” klikken:

Mobiel besturingssysteem Google Analytics
Mobiel besturingssysteem in Google Analytics

Je zult dan precies zien hoeveel bezoekers iOS, Android of zelfs Windows Phones gebruiken.

Schermresolutie

Wil je liever weten welke resolutie het beeldscherm van je bezoekers heeft? Deze informatie vind je weer in een ander rapport, namelijk onder Doelgroep > Technologie > Browser en besturingssysteem. Klik hier vervolgens op “Schermresolutie” om de resolutie van het beeldscherm van je bezoekers te zien:

Schermresolutie in Google Analytics
Schermresolutie in Google Analytics

Wil je alléén de resolutie van mobiele gebruikers zien? Houd dit rapport dan open en kies vervolgens bovenin als “segment” voor “Mobiel verkeer”:

Segment mobiel verkeer Google Analytics

Klik vervolgens op “Toepassen” en je krijgt dezelfde lijst te zien, maar dan gefilterd op bezoekers die een smartphone gebruiken:

Schermresolutie Google Analytics voor Mobiel verkeer

Conclusie

Zoals je hebt kunnen zien, is er veel informatie beschikbaar in Google Analytics over de apparaten die je bezoekers gebruiken om je website te bekijken. Niet al deze informatie staat in hetzelfde rapport, maar je kunt met behulp van een segment wel veel informatie achterhalen over je mobiele bezoekers.

Beoordeel dit artikel:

(2 ratings, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Advertenties

Blijf op de hoogte!