WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Sitesnelheid meten in Google Analytics

Sitesnelheid meten in Google Analytics

Wil je weten welke pagina’s op je website snel laden en welke juist niet? Zoals iedereen wel weet heeft de laadtijd van je website een enorme impact op het gedrag van je bezoekers. Als je website er (te) lang over doet om te laden, haken veel bezoekers af. Zeker als je een webshop hebt is dat natuurlijk “killing” voor je omzet. Google Analytics meet ook de snelheid van je website, al doet Analytics dit niet met iedere pagina. De sitesnelheid meten in Google Analytics is dan ook niet heel betrouwbaar, omdat het om een steekproef gaat. Het kan echter wel een goed beeld geven. In dit artikel lees je er alles over.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
Sitesnelheid meten in Google Analytics
Sitesnelheid meten in Google Analytics

Sitesnelheid meten in Google Analytics

Onder Gedrag > Sitesnelheid > Overzicht vind je een overzicht van statistieken op het gebied van de snelheid van je website. Je kunt hier ook per browser, land en pagina zien wat de gemiddelde laadtijd is:

Natuurlijk moet je deze statistieken niet te serieus nemen. Het gaat hier om een gemiddelde dat is gebaseerd op een steekproef. Bij de laadtijd per land zien wij bijvoorbeeld dat onze website het snelst laadt in Australië. Doordat we in de geselecteerde periode maar één bezoeker uit Australië hebben gehad, geeft dit cijfer geen goed beeld van de laadtijd in Australië.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »
Lees meer over Divi.

Paginatiming

Onder het rapport “Paginatiming” vind je een overzicht van je pagina’s en hoe ze het doen ten opzichte van de gemiddelde laadtijd op je website. Zo zien we hier dat onze “Beginners”-pagina 19,55 procent sneller laadt dan het gemiddelde op onze website. De pagina over “Contactformulieren” doet er juist ruim 54 procent langer over dan gemiddeld.

Paginatiming

Als je een grote periode selecteert en dus genoeg data hebt, geeft dit rapport een goed beeld van de pagina’s op je website die niet snel (genoeg) laden.

Snelheidsuggesties

Er is ook een rapport dat je Google PageSpeed-score laat zien én aangeeft hoeveel suggesties deze tool heeft voor de betreffende pagina. Deze informatie wordt opgehaald uit de Google PageSpeed-tool. Deze tool kun je ook los van Google Analytics gebruiken om de laadtijd van pagina’s op je website te analyseren.

Snelheidsuggesties Google Analytics

Conclusie

De laadtijd van je website is belangrijk. De data over laadtijden in Google Analytics moet je wel met een korreltje zout nemen. Deze data is namelijk gebaseerd op een steekproef. Deze wordt betrouwbaarder naarmate je een grotere periode selecteert, en dus meer data hebt om te analyseren. Wil je de daadwerkelijke laadtijd van een pagina meten? Gebruik dan een tool zoals de Pingdom Speed Test.

Beoordeel dit artikel:

(2 ratings, gemiddeld: 5,00 van de 5)

Advertenties

Blijf op de hoogte!