WPLounge
Home » Google Analytics handleiding » Zoekopdrachten op de site meten met Google Analytics

Zoekopdrachten op de site meten met Google Analytics

Je kunt met Google Analytics zoekopdrachten op je eigen website bijhouden. Het enige dat je hiervoor hoeft te doen is een instelling toevoegen aan Google Analytics. Zoekopdrachten op de site meten met Google Analytics gaat dan verder volledig automatisch.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Zoekopdrachten op de site meten met Google Analytics

Om zoekopdrachten op je website te kunnen meten, moet je eerst achterhalen wat de “Queryparameter” van jouw interne zoekfunctie is.

1: Queryparameter achterhalen

Als je een WordPress-website hebt, dan is dit “s”. Dat kun je zien door een zoekopdracht uit te voeren op je website. De URL begint dan met “?s=“. Als je op WPLounge zoekt naar “Google Analytics”, dan krijg je de de URL https://www.wplounge.nl/?s=google+analytics te zien. De parameter is dus “s”.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

2: Queryparameter invullen

Nu je de parameter hebt achterhaald, ga je in Google Analytics naar het “Beheerder”-gedeelte. Deze knop vind je helemaal links onderin Google Analytics. Open nu de Instellingen voor dataweergave:

Instellingen voor dataweergave

Zoek nu naar “Instellingen voor Site Search” en zet “Site Search bijhouden” aan:

Site Search bijhouden Google Analytics

Vul vervolgens de “queryparameter” in. In het geval van WordPress is dit een kleine letter “s”. Sla nu je instellingen op: vanaf dit moment worden zoekopdrachten op je website bijgehouden.

“Zoekopdrachten op de site”-rapporten

Nu de zoekopdrachten gemeten worden, kun je na een tijdje het rapport “Zoekopdrachten op de site” raadplegen. Deze vind je onder Gedrag > Zoekopdrachten op de site > Overzicht. Je krijgt nu te zien hoevaak de zoekfunctie op je website gebruikt wordt:

Google Analytics Sessies met zoekopdracht
Google Analytics sessies met zoekopdracht

Hier wordt ook getoond hoeveel mensen na het zoeken je website verlaten hebben (in het bovenstaande voorbeeld is dat 20,29 procent). Scroll je verder naar beneden, dan vind je ook de zoekopdrachten die geplaatst zijn en hoe vaak:

Zoekopdrachten op je site

Zoektermen

Het rapport Gedrag > Zoekopdrachten op de site > Zoektermen laat zien welke zoektermen er gebruikt zijn en geven extra informatie voor iedere zoekopdracht. Je hebt vooral veel aan het uitstappercentage: als een bepaalde zoekopdracht een hoog uitstappercentage heeft, dan betekent dat meestal dat deze bezoekers niet gevonden hebben waar ze naar op zoek waren. Je kunt dan overwegen om je content hierop aan te passen.

Zoekpagina’s

Het rapport Zoekpagina’s laat zien vanaf welke pagina’s de zoekfunctie het meest gebruikt wordt. Zo weet je op welke pagina je bezoekers het meest gaan “zoeken” binnen je site.

Beoordeel dit artikel:

[ratings]