WPLounge
Hoe krijg je een featured snippet
Home » Tutorials » Een Featured Snippet krijgen: in 4 makkelijke stappen

Een Featured Snippet krijgen: in 4 makkelijke stappen

Google is altijd op zoek naar betere manieren van antwoord geven op de vragen van gebruikers. Eén van die manieren is door antwoorden rechtstreeks op de resultatenpagina te geven om zoekers onnodige klikken te besparen. Dit zijn wat we ‘featured snippets‘ noemen. De featured snippets in Google maken het zoekproces niet alleen eenvoudiger, maar ze kunnen ook helpen bij het genereren van meer verkeer naar je WordPress website. In dit artikel laten we zien hoe een featured snippet werkt en wat de invloed op je paginaweergaven kan zijn. Vervolgens doorlopen we vier stappen om ervoor te zorgen dat je content wordt weergegeven in deze felbegeerde snippet.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Laten we aan de slag gaan!

Hoe krijg je een featured snippet

Wat is een featured snippet?

Als je Google opent en de zoekopdracht ‘waarom zijn tomaten rood?’ invoert, zie je het volgende:

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.
Voorbeeld van een featured snippet
Voorbeeld van een featured snippet

Het vak dat boven het eerste zoekresultaat te zien is, wordt een featured snippet genoemd. Wanneer Google van mening is dat de desbetreffende (WordPress) pagina voldoende gegevens bevat om een specifieke vraag rechtstreeks te beantwoorden, wordt de content rechtstreeks uitvergroot getoond. Het idee is om jou en andere gebruikers tijd te besparen.

Als je Google regelmatig gebruikt, ben je waarschijnlijk al met verschillende soorten featured snippets in aanraking gekomen. Er zijn standaard antwoordvakken, zoals hierboven, maar ook op lijst en tabel gebaseerde resultaten:

Op tabel gebaseerde featured snippet - Google samenvatting
Een voorbeeld van een op tabel gebaseerde featured snippet.

Featured snippets hebben ook veel weg van andere Google-elementen, zoals de zogeheten knowledge panels:

Knowledge panel in Google
Knowledge panel in Google. In dit geval gaat dit om een niet onbekende Nederlandse voetbalclub.

Featured snippet vs. een topresultaat

Het verschil als het gaat om featured snippets is dat ze zijn ontworpen om snelle antwoorden te geven op eenvoudige vragen. Om dit te doen, haalt Google informatie van de website die het meest nauwkeurige antwoord geeft. Die bepaling komt in veel gevallen neer op opmaak.

Een interessant aspect van aanbevolen fragmenten is dat ze, hoewel ze veel aandacht krijgen, niet beter presteren dan de topresultaten op de zoekresultatenpagina (SERP). Doorgaans trekt het eerste resultaat de meeste klikken voor een zoekopdracht aan. Dat is in veel gevallen een veel hogere CTR dan die van een featured snippet.

CTR verschil in cijfers uitgedrukt

Als we het verschil in CTR in cijfers uitdrukken: een featured snippet krijgt zo’n 8% van alle klikken van een zoekopdracht; versus zo’n 30% van de eerste positie in Google (die dus onder de featured snippet staat). Let wel, dit zijn grove gemiddelden. Als een pagina echter wordt weergegeven in een featured snippet, hoeft dit niet het beste resultaat te zijn voor de bijbehorende zoekopdracht. In sommige gevallen hoeft het niet eens op de eerste pagina met resultaten te verschijnen.

Stappenplan om een featured snippet te verkrijgen

Allereerst: er is geen magische formule als het gaat om zoekmachineoptimalisatie (SEO), en er is er ook geen voor featured snippets. Er zijn echter richtlijnen die je kunt aanhouden om de kansen te vergroten. Hier zijn 4 stappen die je daarbij kunnen helpen.

Stap 1: onderzoek doen naar mogelijkheden voor je featured snippet

De eerste stap om featured snippets te krijgen is relatief eenvoudig. Onderzoek mogelijkheden om je bestaande content te optimaliseren of nieuwe berichten te maken om ze te targeten. Kijk ook zelf in Google of je zoekopdrachten ontdekt die verouderde informatie verstrekken in de featured snippets. Kijk of jij deze posities eventueel kunt ‘stelen’, omdat jij wél die relevante en up-to-date informatie geeft, die de bezoeker nodig heeft. De content die Google selecteert voor featured snippets kan variëren. Dit hangt af van hoe gebruikers hun zoekopdrachten formuleren.

Onderschat niet de waarde van een gedegen zoektermenonderzoek

Het is heel belangrijk om te kijken welke zoektermen je inzet, bij het identificeren van mogelijkheden om de featured snippets te targeten. Als je goed kijkt, zie je dat Google een deel van de tekst binnen de antwoordvakken vetgedrukt markeert, afhankelijk van de vraag. Deze termen bieden waardevol inzicht in het soort content dat de voorkeur heeft.

Tools zoals Keyword Planner van Google en Answer the Public kunnen je helpen bij het ontdekken van vragen met een hoog zoekvolume gerelateerd aan jouw niche. Door deze zinnen in je content op te nemen, kun je deze optimaliseren. Dan kom je in aanmerking voor een featured snippet.

Wanneer begint de lente
Wanneer begint de lente? Een kijk op trending zoekopdrachten omtrent de aanvang van de lente. Wil je je content in aanmerking laten komen voor een featured snippet, dan zul je met deze tactiek rekening moeten houden.

Als je het budget ervoor hebt, zullen premium tools voor zoektermenonderzoek, zoals SEMrush en Ahrefs, je nauwkeurig vertellen welke pagina’s op een bepaalde website in antwoordvakken verschijnen. Je kunt dan je eigen vizier scherp zetten op de posities die je concurrenten momenteel hebben (en wat ervoor nodig is om daar te komen).

Stap 2: Formuleer je content om directe, beknopte antwoorden te geven

Als het gaat om featured snippets, is opmaak van cruciaal belang. Het beantwoorden van directe vragen in je berichten en pagina’s is één strategie, maar Google geeft ook de voorkeur aan lijsten en tabellen, afhankelijk van de zoekopdracht. Neem ons eerder genoemde voorbeeld van de zoekopdracht naar de meest gesproken talen wereldwijd.

Op lijsten gebaseerde snippets komen daarentegen vaak voor wanneer je tutorials of andere content nodig hebt die stappen omvat:

Hoe kook je een ei - instructiesnippet in Google

Wij van WPLounge vinden het bovenstaande voorbeeld van een featured snippet onvoldoende qua indeling. Idealiter zou je de stappen onder elkaar moeten zien, zodat de leesbaarheid nóg beter wordt. Mocht je een culinaire website hebben en gebruikers dé perfecte instructies willen geven omtrent het koken van een ei… Dan kun je kijken of je dit kunt overtreffen!

Hoe?

In dit stadium zou je een lijst met bestaande berichten moeten hebben die je kunt optimaliseren voor die felbegeerde featured snippet of nieuwe content produceren. Nu moet je bepalen wat de beste indeling voor je content is om antwoorden te geven op de vragen die je target.

Hier volgt een kort overzicht van op welk element je je moet concentreren, afhankelijk van het type content:

  • Gebruik alinea’s om directe antwoorden te geven op eenvoudige vragen.
  • Maak lijsten om stappen in tutorials op te splitsen voor het stellen van meer diepgaande vragen.
  • Gebruik tabellen om vragen te beantwoorden die grote hoeveelheden gegevens bevatten.
  • Welke elementen je ook gebruikt in je inhoud, beknoptheid is essentieel als je je kansen op featured snippets wilt vergroten.
  • Het is ook belangrijk dat je je content segmenteert met behulp van subkoppen. Sommige studies tonen aan dat de meeste antwoordvakken paragrafen bevatten en meestal zo’n 45 woorden lang zijn.

Stap 3: Target zoveel mogelijk zoektermen binnen een individueel bericht

Als iemand je vraagt ​​“hoe werken pagebuilders?”, dan hebben ze waarschijnlijk ook veel gerelateerde vragen, zoals:

  • Wat zijn paginabuilders?
  • Wat zijn modules of blokken?
  • Hoe werken drag & drop editors?
  • Wat zijn de beste paginabouwers?

⇒ Bekijk hier onze eigen alles-in-één pagebuilder

WordPress website en hosting in 5 minuten

Alle bovenstaande vragen kunnen nog verder uitgebreid worden, als je meer gebruikmaakt van longtail zoektermen. Samen bieden ze perfecte mogelijkheden om diepgaande content te maken die je concurrentie kan overtreffen en meerdere zoekopdrachten binnen één bericht te targeten.

Voor het bovenstaande voorbeeld kan elke vraag gemakkelijk in een tussenkop worden gebruikt, met directe antwoorden in de volgende paragraaf. Hoe meer vragen je binnen één bericht kunt beantwoorden, hoe groter de kans dat je content wordt uitgelicht door Google.

Dit maakt pagina’s met veelgestelde vragen (FAQ’s) grote kanshebbers op het verkrijgen van een featured snippet.

Stap 4: Last but not least – maak je website SEO proof

Je bent waarschijnlijk al bekend met de basisprincipes van on-page SEO, waaronder:

  • Een adequaat gebruik van zoektermen.
  • Gebruik informatieve titels en ondertitels die het onderwerp weerspiegelen.
  • Pakkende en informatieve meta-omschrijvingen hanteren die potentiële bezoekers informeren over je pagina, en daarmee aansporen tot een klik.
  • Optimaliseer de alt-teksten voor je afbeeldingen.
  • Slugs maken die de getargete zoekterm bevatten.

SEO is een discipline binnen digital marketing die veel meer inhoudt dan deze vijf punten. Als het echter gaat om featured snippets, zijn dit de technieken waar je sowieso rekening mee moet houden. Aangezien je bestaande of nieuwe content optimaliseert om specifieke vragen te beantwoorden, moet je ervoor zorgen dat je die zoektermen adequaat gebruikt op je site.

Conclusie

Het verkrijgen van de eerste plek in de SERP kan je zo’n 30% van alle klikken voor die zoekopdracht opleveren. Knokken om die plaats te veroveren is nog steeds de sleutel, maar je wilt ook dat specifieke content (waarin je vragen beantwoordt) ook wordt weergegeven in de zogenaamde featured snippet.

Om je kansen op die felbegeerde uitgelichte snippet te vergroten, dien je een aantal richtlijnen te volgen:

  • Doe onderzoek naar mogelijkheden voor een featured snippet, werp een blik op de concurrent.
  • Structureer je content om directe antwoorden te geven.
  • Target zoveel mogelijk gerelateerde zoekopdrachten binnen elk afzonderlijk bericht.
  • Breng en houd je SEO op orde.

Heb je vragen of behoefte aan SEO assistentie op maat? Neem dan contact met ons op.

Beoordeel dit artikel

Roger Overdevest

Roger is eigenaar van de website WPLounge en van zoekmachine marketing bureau Kliq Internet

Gratis op de hoogte blijven?

Meld je gratis aan voor onze nieuwsbrief om op de hoogte
te blijven over ontwikkelingen in WordPress!

Reageer

Scroll Up Skip to content