WPLounge
Local SEO
Home » WordPress SEO » Local SEO: verhoog je lokale vindbaarheid

Local SEO: verhoog je lokale vindbaarheid

Wist je dat de helft van alle Google zoekopdrachten een lokale zoekintentie heeft? Local SEO wordt daarom steeds belangrijker voor websites. In dit artikel leggen we uit wat Local SEO is en hoe je je lokale vindbaarheid kunt verbeteren.

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.

Wanneer jouw website vooral actief is in de regio kan het profiteren van lokale SEO. We laten zien hoe Google omgaat met lokale SEO en hoe je jouw website hiervoor kunt optimaliseren.

Wat is Local SEO?

Local SEO optimalisatie is het verbeteren van de vindbaarheid in de regio waarin jouw website actief is. Stel dat je een website voor een fietsenwinkel in Leiden beheert, dan is het waarschijnlijk niet interessant om ook in Groningen of Maastricht goed vindbaar te zijn. En om landelijk goed gevonden te worden is veel lastiger door de hogere concurrentie. Daarom is Local SEO interessant, de concurrentie is lokaal natuurlijk een stuk lager. Bezoekers uit jouw regio zijn veel relevanter omdat de kans op conversie vele malen groter is.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium WordPress themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!

Bekijk de themes »»
Lees meer over Divi.

Waarom is Local SEO belangrijk?

Lokale zoekopdrachten worden steeds meer gebruikt. Een voorbeeld van een lokale zoekopdracht is bijvoorbeeld ‘fietsenmaker Leiden’. Deze zoekopdracht levert een stuk minder resultaten op dan een zoekopdracht zoals ‘fietsenmaker‘. En dit betekent dus ook dat je op een lokale zoekopdracht veel minder concurrentie zal hebben! Als ondernemer is Local SEO dus erg belangrijk.

Bovendien worden er bedrijven getoond die passen bij je lokale zoekopdracht.

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf hier tussen komt te staan? We laten het zien in drie stappen.

Stap 1 – Organische lokale zoekresultaten

We beginnen met organische zoekresultaten. Wat moet je nu doen om lokaal zo goed mogelijk gevonden te worden? In veel gevallen zijn de werkzaamheden voor lokale SEO vergelijkbaar als normale WordPress SEO. De eerste stap is namelijk dat je een goede landingspagina maakt met lokale zoektermen waarop je graag gevonden wilt worden.

Heeft jouw winkel of bedrijf één vestiging? Maak dan een nieuwe pagina voor deze vestiging. Zijn er meerdere vestigingen? Dan maak je natuurlijk voor iedere vestiging een aparte landingspagina. Zorg dat je de content op de landingspagina optimaliseert voor de zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Heb je bijvoorbeeld een Yogastudio in Amsterdam, zorg er dan voor dat de zoekwoorden ‘Yoga’ en ‘Amsterdam’ op alle belangrijke plekken staan.

Dit is natuurlijk niet alleen in de titel, maar ook in de meta-tags, goede SEO proof teksten en alt tags. Is dit totale abacadabra voor je? Bekijk dan onze Yoast tutorial hierover!
Benoem verder ook op jouw landingspagina zo veel mogelijk woorden die gerelateerd zijn aan jouw regio zoals de provincie, plaatsnaam en omliggende plaatsen als die relevant zijn.

Zorg er natuurlijk voor dat je bedrijfsgegevens goed op de website staan. Ook aan deze gegevens kan Google zien dat jij in een specifieke regio gevestigd bent. Denk aan je straatnaam, postcode, plaatsnaam en telefoonnummer.

Tip: zorg voor een telefoonnummer met lokaal netnummer. Er zijn ook bedrijven die een algemeen nummer op hun website hebben. Een netnummer is beter. Het netnummer van Leiden is bijvoorbeeld 071.

Stap 2 – Google Mijn Bedrijf

Voor het vergroten van de vindbaarheid van jouw website is het belangrijk om een bedrijfsprofiel te maken. Dit kan met Google Mijn Bedrijf. Hiermee wordt jouw bedrijfsinformatie weergegeven in Google Maps en in de zoekmachine van Google. En dat is erg belangrijk. Kijk maar eens naar de Google zoekopdracht WPLounge. Dan zie je hier rechts een gehele sectie toegewijd aan WPLounge:

WPLounge informatie in Google Search

Om dit ook voor jouw bedrijf in te stellen ga je naar deze website van Google. En dan klik je op ‘beheren’. Dan zoek je naar je bedrijf en doorloop je de stappen.

Stap 3 – Local Finder

De kwaliteit en volledigheid van jouw bedrijfsprofiel is niet alleen belangrijk voor je Google Mijn Bedrijf sectie, het is ook bepalend voor jouw positie in de Local Pack. Een Local Pack is een overzicht van bedrijven in de regio in de zoekresultaten van Google. Bij het zoeken van bedrijven in de regio verschijnen er een aantal bedrijven met contactgegevens en Google Map locaties.

Als we zoeken naar fietsenmaker Leiden, dan zie je hier de zogenaamde Local Pack:

Overzicht van bedrijven uit het ‘Local Pack

Dit overzicht wordt, zoals je ziet, altijd getoond boven de eerste organische zoekresultaten.

De Local Pack toont een selectie van aanbieders in de buurt. Als je op de kaart klikt, of op alles bekijken, dan brengt dit je naar de Local Finder. In de Local Finder kun je met Google Maps allerlei relevante bedrijven in de buurt zoeken.

Zorg er daarom voor dat je tijdens het instellen van Google Mijn Bedrijf zoveel mogelijk gegevens invult, hoe meer hoe beter. Voeg foto’s toe van je bedrijf en verzamel zoveel mogelijk reviews via Google Mijn Bedrijf.

Tip: Rich Snippets spelen een steeds grotere rol bij WordPress SEO. Voeg grafische en interactive elementen toe aan je zoekresultaten!

Tot slot

Je Local SEO heb je pas echt goed voor elkaar als je de drie onderdelen van dit artikel goed hebt toegepast voor je bedrijf. Dan zou je dus op drie plekken moeten komen te staan. Bovenaan de zoekopdracht, bovenaan de Local Pack en het vlak rechts in het scherm.

Ik hoop dat je nu weet wat Local SEO is, en hoe je door de drie stappen te volgen jouw website kan optimaliseren voor lokale zoekopdrachten!
Heb je tips of opmerkingen? Laat het weten in de reacties hieronder!

Beoordeel dit artikel

Mark Hagendijk

Mark biedt technische ondersteuning voor WordPress. Zo nu en dan maakt hij graag tijd vrij om een bijdrage te leveren aan WPLounge.

2 reacties

  • maar o.k. dit artikel gaat over local aanmelden. Maar wat als je werkgebied nederland en Belgie is?

    • Dan is het landelijk, met Nederland en Belgie als lokatie. Local SEO gaat dan niet op.