WPLounge
Home » WooCommerce Handleiding » WooCommerce producten instellingen

WooCommerce producten instellingen

WooCommerce Producten instellingen

Onder de WooCommerce instellingen vind je het tabje “Producten” (zie bovenstaande afbeelding), met daaronder twee tabjes:

Affiliate disclaimer:
In onze artikelen en op onze pagina's staan affiliate links. Wanneer je via één van deze links een aankoop doet, ontvangen wij een (meestal kleine) commissie van de verkoper. Wij geven altijd onze eerlijke mening over producten. Klik hier voor meer informatie.
  • Productopties
  • Voorraad

Je kunt hier wat basis-instellingen voor producten bepalen en instellen of je gebruik wilt maken van “Voorraadbeheer”. WooCommerce kan dan automatisch aangeven dat een product (bijna) is “uitverkocht”.

Productopties

Onder Productopties kun je een aantal instellingen bepalen op het gebied van producten. Zoals in de afbeelding hierbeneden te zien, gaan de eerste instellingen over “Productoverzicht”-pagina’s.

TIP VAN WPLOUNGE
Divi theme & Divi Builder
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes (waaronder Divi!) voor maar 89 dollar!
Bekijk de themes »
Lees meer over Divi.

productoverzicht

Je bepaalt hier de “basispagina” voor je webshop; in dit geval is dat “Winkel”. Daarna bepaal je wat er op deze pagina getoond wordt. Ik heb nu gekozen voor “Producten”, maar je kunt ook kiezen voor “Subcategorieën” of “Beide”.

Bij de “Standaard categorieweergave” kies je wat er op categorie-pagina’s wordt weergegeven. Ook hier kun je weer kiezen voor “Producten”, “Subcategorieën” of “Beide”.

Bij de standaard productsortering kies je hoe je producten standaard gesorteerd worden (zie ook onderstaande afbeelding). Hier kun je voor meerdere manieren kiezen. In de meeste themes heeft de bezoeker de mogelijkheid om de sortering zelf aan te passen. Je kunt er echter voor kiezen om deze standaard al op één van de onderstaande mogelijkheden te zetten; Populariteit (meest verkochte producten eerst), Gemiddelde beoordeling, meest recente, prijs (op- of aflopend).

WooCommerce sorteervolgorde
WooCommerce sorteervolgorde

Na de sortering, komen de instellingen voor de “productgegevens” (zie ook afbeelding). Je kiest hier een gewichtseenheid (bijvoorbeeld kilogram, gram of lbs), een afmetingseenheid (meters, centimeters, millimeters, inches). Daarna kun je bepalen of klanten je producten kunnen beoordelen (een “rating” geven).

Zoals je kunt zien in de afbeelding, kun je ook instellen dat WooCommerce een speciaal label toevoegt bij beoordelingen van klanten die het product ook daadwerkelijk gekocht hebben. Daarnaast kun je kiezen om alleen beoordelingen toe te staan van personen die het product gekocht hebben.

WooCommerce productgegevens
WooCommerce productgegevens

Vervolgens vind je hier de instellingen voor de afmetingen van de productafbeeldingen. Meestal worden deze instellingen door je WordPress-theme geregeld, en kun je ze dus laten staan zoals ze zijn. Mocht je van theme wisselen, kun je de “miniatuurafbeeldingen opnieuw genereren” om ze in je nieuwe theme te laten passen.

afmetingen productafbeeldingen WooCommerce

Onderaan de product-instellingen vind je nog de instellingen voor “downloadbare producten” (daarover later in de handleiding meer).

Instellingen voor downloadbare producten

Je kunt hier instellen of iemand moet inloggen om het gekochte bestand te kunnen downloaden en of er pas toegang wordt gegeven na betaling (zodra de status van de bestelling in “afgerond” wordt veranderd).

Voorraadopties

Onder het tweede tabje vind je de “voorraadopties”, waar je de instellingen voor voorraadbeheer kunt aanpassen.

Voorraad instellingen WooCommerce

Voorraadbeheer is een handige functie van WooCommerce; als jij tien producten op voorraad hebt, zorgt WooCommerce er namelijk voor dat er ook maar tien bestellingen voor dat product kunnen worden geplaatst.

Ook kun je instellen of je notificaties wilt ontvangen als een product (bijna) uitverkocht is.

Voorraad WooCommerce
Klik voor groter

 

Zoals in de afbeelding hierboven te zien, kun je instellen wat de “drempelwaarde” is voor een lage voorraad. In dit geval staat deze ingesteld op “2”. Dat betekent dat je een mailtje krijgt (als je dit hebt geactiveerd) als er nog maar twee producten op voorraad zijn.

De drempelwaarde voor wanneer een product “uitverkocht” is is meestal natuurlijk “0”. Je kunt ook instellen dat uitverkochte producten niet getoond worden in de catalogus. Dit product verdwijnt dan uit je webshop totdat je aangeeft dat er weer voorraad is. Ik zou dit zelf afraden, want misschien wil je klant wel wachten tot het product er weer is – dan weten ze in ieder geval dat je het wel verkoopt (!).

Ook kun je instellen hoe de voorraad op de website getoond wordt:

  • Altijd de voorraad tonen;
  • Alleen voorraad tonen wanneer deze laag is (wordt bepaald door de ingevoerde drempelwaarde);
  • Of de voorraad nooit tonen.

Deze instellingen zijn sterk afhankelijk van wat jij als webshop-eigenaar fijn vindt. Wanneer je net begint met je webshop heb je voorraadbeheer misschien nog helemaal niet nodig.

 


 

« Terug naar WooCommerce Handleiding

Advertenties

Blijf op de hoogte!