WordPress Lounge
A/B testen WordPress
Home / WordPress plugins / A/B-testen met WordPress

A/B-testen met WordPress

Je hoort steeds meer over A/B-testen. Het is een handige manier om te ontdekken welke dingen wel en niet werken op je website. In plaats van op gevoel een website in te delen, kun je dit met A/B-testen op basis van feiten doen. In dit artikel leg ik je uit wat A/B testen is, hoe het werkt én hoe je het op je WordPress-website kunt gebruiken.

Wat is A/B-testen?

A/B-testen is een manier om onderzoek te doen naar de gebruikers van jouw website. Zo kun je bijvoorbeeld aan de helft van je bezoekers de ene button laten zien, en aan de andere helft een andere. Door te meten op welke knop het vaakst geklikt wordt kun je er achter komen welke knop het beste is voor jouw website. Dit testen kun je met knoppen doen, maar ook met formulieren, afbeeldingen, widgets, navigatie, teksten, kleuren en nog veel meer.

A/B-testing
A/B-testing (afbeelding via VWO)

De afbeelding hierboven (van Visual Website Optimizer) geeft duidelijk weer waar het bij A/B-testen om draait: conversie. In bovenstaand voorbeeld wint variatie A.

Om de conversie op je website te verhogen moet je vaak experimenteren. Maar je moet ook zorgen dat je experiment meetbaar is. Dat kan alleen als je twee variaties van je website voor een langere periode test. Zo weet je zeker dat eventuele verschillen in conversie niet veroorzaakt worden door andere factoren (trends, het weer, de tijd van het jaar of iets anders).

Verschillende benaderingen

Je kunt een A/B-test op verschillende manieren benaderen:

  • Split Testing:
    Split Testing is de meest gebruikte manier van A/B-testen. Je neemt bij een dergelijke test één specifiek element op je website en maakt hiervan twee variaties. Die twee variaties worden verdeeld over de bezoekers van je website en vervolgens meet je per groep de conversie.
  • Multivariate Testing:
    Hierbij – de naam verklapt het al – test je meerdere elementen op je pagina tegelijk. De gedachte hier achter is dat de “User Experience” wordt bepaald door een combinatie van elementen. Met deze methode test je meerdere elementen tegelijkertijd.
  • Experimental Testing:
    Deze manier van testen is de meest ingewikkelde: alle elementen op een pagina worden in de test meegenomen.

Van de bovenstaande drie benaderingen van A/B-tests is de eerste het belangrijkste: Split Testing. Zelf heb ik dit soort tests ook gedaan. Het verbaast me iedere keer weer dat hele kleine aanpassingen op je website een enorm verschil kunnen maken qua conversie. Zo heb ik ooit (op basis van de resultaten van een A/B-test) de kleur van een knop veranderd (groen naar rood). De rode knop kreeg 10 procent meer clicks in onze test.

Waarom A/B-testen?

Eigenlijk hebben we het al uitgelegd: een A/B-test kan de conversie van je website aanzienlijk verhogen. Het kan veel geld opleveren en dat met een relatief kleine investering.

Verhogen van conversie

Als je een webshop hebt ben je (nu) waarschijnlijk vooral bezig met het verkrijgen van meer bezoekers. Als je een conversiepercentage van 5 procent hebt en je hebt 10.000 bezoekers, dan weet je dat je met 20.000 bezoekers ongeveer het dubbele zult verkopen.

Bij het verhogen van je conversie bereik je eigenlijk hetzelfde, zonder dat je al je geld en energie hoeft te steken in het krijgen van meer bezoekers (door middel van bijvoorbeeld SEO of adverteren).

Lees ook: WordPress SEO Handleiding

Meten is weten

Meten is wetenAls je conversie van 5 naar 10 procent gaat en je bezoekersaantallen blijven gelijk, is dat een verdubbeling van je verkoop. Het mooie is dat het vaak hele simpele veranderingen zijn die je conversie enorm kunnen doen stijgen. Je online bedrijf kan veel sneller groeien wanneer je wél aan A/B-testen doet. In het kort: zonder te experimenteren en het te meten zul je er nooit achter komen of er meer in je website zit dan je er nu uit haalt!

Ben je nog niet overtuigd? Bekijk dan eens de onderstaande voorbeelden van A/B-testing.

Voorbeelden van A/B-tests

Een aantal voorbeelden van A/B-tests om je een idee te geven van wat er mogelijk is en welke resultaten andere bedrijven kregen.

Sliders vs. Statische banners

Een leuk onderzoek van AG Consult toont aan dat statische banners in vrijwel alle gevallen een hogere conversie opleveren dan sliders (carrousel). De meest gunstige variatie met statische banners leverde zelfs 54 procent méér clicks op dan de slider. Lees ook: Sliders suck and should be banned from your website.

In de onderstaande afbeelding zie je bovendien dat bezoekers toch alleen maar op de eerste slide klikken. Als je dus meer dan één promotie op je site hebt is het zeer onverstandig om deze in een slider te presenteren.

Slider CTR
De CTR van verschillende slides in een slider (via Erik Runyon)

Het is sowieso niet aan te raden om een slider te gebruiken: bezoekers vinden sliders over het algemeen vooral irritant. Daarnaast maken ze je website vaak ook stukken langzamer.

Centraal Beheer Achmea

Welk van de onderstaande twee variaties zal de meeste clicks (op de oranje knop) opleveren? De meeste lezers van Behave.org stemden op de linker variant.

Achmea AB test
Klik op de afbeelding voor groter

Ik zelf verwachtte ook dat de linker variant het zou winnen. Maar de rechter variatie won met overtuigende cijfers. De versie met het linkje onder de knop kreeg 244 procent (!!) meer clicks op de oranje knop dan de variatie zonder linkje. Lees meer over dit experiment op behave.org.

Prijzen met of zonder nullen

Wederom de vraag: welke van de volgende twee variaties scoort het beste (klik op de afbeelding voor een grotere weergave)?

AB test met prijzen

De linker versie werkt beter. Het product werd 9.3 procent meer aan het winkelmandje toegevoegd. De RPV (Revenue Per Visitor, oftewel omzet per bezoeker) ging met 47 procent omhoog. Een geweldig voorbeeld van een hele simpele wijziging die je website veel beter laat presteren. Het experimenteren met conversie kan direct geld opleveren.

Formulier: links of rechts?

Bij het onderstaande voorbeeld dacht ik direct: de rechter variatie doet het beter. Het ziet er logischer uit om het formulier aan de rechterkant van de content te plaatsen.

Formulier links of rechts?
Formulier links of rechts? Via behave.org

Over een periode van 60 dagen werden deze twee variaties getest (traffic werd 50/50 verdeeld over de twee variaties). De rechter variatie was de duidelijke winnaar: deze variatie leverde ruim 30 procent méér ingevulde formulieren op.

Meer voorbeelden?

behave.orgDe voorbeelden hierboven zijn grotendeels gevonden op Behave.org, vooral bekend van “Which version won?”. Op deze website vind je veel leuke voorbeelden van A/B-tests.

Bij iedere test krijg je eerst twee variaties te zien. Vervolgens word je gevraagd te raden welke variatie het beste scoort. Daarna word je doorgelinkt naar de resultaten.

Zoals je hierboven al hebt gemerkt; de resultaten van A/B-tests zijn vaak verrassend. Dat is meteen ook een reden dat je er iets mee moet doen; vaak scoort de minder logische variatie beter dan de logische (of esthetisch verantwoorde) keuze.

Wanneer A/B-testen?

Nu je weet waarom je A/B-tests moet doen, wil je waarschijnlijk weten wanneer je het beste kunt gaan testen. Veel mensen denken dat het vooral bedoeld is voor websites die slecht presteren. Het is zeker geen slecht idee om een slecht presterende website te verbeteren, maar ook websites die goed presteren kunnen (veel) beter worden van A/B-testen.

Er zijn verschillende scenario’s waarin je een A/B-test kunt inzetten:

Nieuwe website (redesign)

Wanneer je bezig bent met een nieuwe website of met een redesign kun je het beste direct beginnen met het testen van bepaalde elementen. Zo kun je makkelijker beslissingen nemen bij het ontwerp-proces. Denk hierbij aan de indeling van bepaalde pagina’s, de positionering van bepaalde knoppen en je navigatie.

Campagnes

Of het nou een e-mailing is of een advertentie die je plaatst of laat plaatsen. Met A/B-testing kun je er achter komen welke variatie jou de meeste traffic of omzet oplevert. Zo genereer je meer omzet met je investeringen.

Verlaagde conversie

Als je conversie daalt, kun je er met A/B-testen achterkomen waar dit aan ligt of hoe je dit kunt verbeteren.

Verhoogde conversie

Als je conversie stijgt is het ook een goed moment om te gaan experimenteren. Zo kun je er voor zorgen dat het niet tijdelijk is maar dat je conversie blijft stijgen (of hoog blijft).

Wat testen?

Wanneer je gaat testen heb je meestal al een redelijk goed idee van wat je wilt gaan testen. Vaak ga je testen omdat je het gevoel hebt dat het beter kan. Dit kan zijn omdat je op (een of meerdere pagina’s) een hoge bounce rate hebt of omdat een bepaald product niet verkoopt .

Een aantal voorbeelden van zaken die je kunt gaan testen.

Kopteksten

De kopteksten op je website kunnen te lang zijn, of juist te kort. Je kunt dit bij een blog bijvoorbeeld testen door verschillende titels te laten zien en te meten op welke het meest wordt geklikt.

Title Tester Free
Title Experiments Free (WordPress-plugin)

Teksten

Zijn je teksten te lang, te kort of lezen ze gewoon niet prettig? Met A/B-testen kun je ook meerdere variaties van je content laten zien om te controleren of dit effect heeft op je bezoekers. Een hele lange tekst kan soms de oorzaak zijn van een hoge bounce rate.

Formulieren

Formulieren kunnen vaak veel beter converteren wanneer deze duidelijk zijn en niet te veel stappen hebben. Dit voorkomt dat je bezoeker afhaakt. Met een A/B-test kun je verschillende formulieren testen en er zo achter komen welke het beste werkt.

Bij de voorbeelden eerder in dit artikel liet ik al zien dat de plaatsing van je formulier je conversie met 30% kan verhogen.

Call to actions

Ook hiervan lieten we eerder een (extreem) voorbeeld zien, van Centraal Beheer Achmea. Je kunt ook experimenteren met verschillende kleuren voor je call to action, of met verschillende teksten op een button.

Zo ben ik zelf nu op één van mijn websites aan het testen welke van de onderstaande knoppen het beste werkt. Tot nu toe wordt op de blauwe knop meer geklikt dan op de groene.

Call to Action

A/B-testen met WordPress

Voor WordPress zijn er veel verschillende mogelijkheden voor A/B-testen. Zowel gratis als betaald. De gratis mogelijkheden zijn vaak redelijk beperkt, maar kunnen handig zijn om te beginnen met experimenteren.

Gratis (plugins)

Een aantal gratis WordPress-plugins voor A/B-testen.

Title Experiments Free

Deze plugin kwam hierboven al langs. De gratis plugin Title Experiments Free (van Jason Funk) laat je meerdere titels toevoegen aan één blogbericht. Zo kun je testen op welke titel het meeste geklikt wordt.

Title Tester Free

Instapage WordPress Plugin

De Instapage WordPress Plugin is een andere gratis plugin. Deze plugin is vooral gericht op het testen van landingspagina’s.

instapages
Klik voor groter

De Instapage-plugin heeft meer dan 100 landingspagina-templates waarmee je aan de slag kunt. Deze kun je vervolgens met een speciale “builder” aanpassen aan jouw wensen. Vervolgens kun je verschillende variaties gaan testen.

Simple Page Tester

De Simple Page Tester-plugin geeft je een proces van drie eenvoudige stappen:

  1. Ga naar de pagina die je wilt testen
  2. Klik op “Setup Split Test” en wijzig je variatie(s)
  3. Bekijk (na een tijdje) de resultaten en kies een winnaar

WordPress Calls to Action

De gratis WordPress Calls to Action-plugin laat je je call to action-knoppen testen. Dit werkt vrij intuïtief en de resultaten zijn zeer overzichtelijk. Helaas had ik zelf wat problemen met deze plugin; de door mij gemaakte call to action-knop werd op mijn telefoon helemaal niet getoond.

Premium oplossingen

De premium oplossingen voor A/B-testen met WordPress zijn een stuk beter dan de gratis mogelijkheden.

Usability Hub

Usability HubUsability Hub is een platform dat je vooral helpt om te beginnen met A/B testen. Je betaalt hier per “respons”. Zo kun je bijvoorbeeld twee variaties van je logo laten zien en dan aan het “panel” vragen welke ze beter vinden. Vervolgens wordt dit door échte mensen getest: gebruikers wordt twee variaties getoond en dan gevraagd een keuze te maken. Je betaalt per reactie.

 

Which logo
Usability Hub

Usability Hub is dus niet per definitie voor WordPress-websites bedoeld, maar je kunt het wel inzetten als tool om snel aan de slag te gaan met user testing.

Nelio AB Testing

Nelio AB Testing is waarschijnlijk één van de beste tools en is ook speciaal ontwikkeld voor WordPress-websites. Je kunt de plugin gratis downloaden maar je hebt wel een account nodig.

Nelio AB testing

Het Basic-pakket kost 288 dollar per jaar en laat je 5000 pageviews testen op maximaal één website. Je kunt alles testen op je WordPress-website: widgets, productpagina’s van je WooCommerce-website, menu’s en nog veel meer.

Het grote voordeel van Nelio is dat het 100% gebouwd is voor WordPress-websites. Een ander groot voordeel is dat Nelio compatible is met WooCommerce en hierdoor perfect geschikt is om de conversie van je webshop te verhogen.

Visual Website Optimizer

Visual Website Optimizer (ook wel VWO) presenteert zichzelf als ’s werelds makkelijkste conversie-optimalisatie platform. Het is één van de bekendste tools op de markt en kan resultaten laten zien die zeer indrukwekkend zijn (zoals 62% stijging van aanvragen op de website van Hyundai).

Visual Website Optimizer

Je begint met VWO vanaf 49 dollar per maand (maximaal 10.000 bezoekers per maand). Heb je meer bezoekers, dan zit je al snel op een maandbedrag van 100 dollar of meer.

Meer

Naast de genoemde tools zijn er nog veel meer oplossingen beschikbaar. Denk hierbij aan Unbounce, Adobe Target en meer.

Divi van Elegant Themes

Het Divi-theme van Elegant Themes verdient een speciale vermelding. Dit theme van Elegant Themes (85+ themes voor 89 dollar) staat bekend om zijn snelheid en de beroemde Divi Builder. Maar Divi ziet er niet alleen mooi uit, ook A/B-testing zit er standaard in.

A/B-testen met Divi van Elegant Themes
A/B-testen met Divi van Elegant Themes (klik voor groter)

Zo kun je direct in de Divi Builder gebruik maken van het zogeheten Divi Leads. Hiermee kun je voor ieder element op je pagina verschillende variaties aanmaken. Naast Divi krijg je bij Elegant Themes nog meer dan 80 themes voor je geld. Het goedkoopste pakket kost 89 dollar (één jaar). Daarnaast kun je voor 249 dollar een “Lifetime”-abonnement nemen. Je hoeft dan nooit meer te betalen. Kijk snel op de website van Elegant Themes:

ADVERTENTIE
85 themes voor 89 dollar?
Bij Elegant Themes ontvang je meer dan
85 premium themes voor maar 89 dollar!
Elegant Themes »

Voor gebruikers van WordPress is Divi waarschijnlijk de goedkoopste en makkelijkste optie om op een professionele manier met A/B-testen aan de slag te gaan.

Google Optimize en Contentexperimenten

Ook Google biedt een handige tool aan voor content-experimenten: Contentexperimenten. Deze tool is vooral bekend onder de naam Google Content Experiments. Deze tool zit standaard ingebouwd in Google Analytics. De gratis plugin Simple Google Content Experiments helpt je bij het opzetten van contentexperimenten op je WordPress-website. Je voegt met deze contentexperimenten eigenlijk een extra stukje code toe aan de tracking code van Google Analytics.

Google Optimize

Binnenkort zal Google stoppen met Google Content Experiments. Je kunt dan gebruik gaan maken van Google Optimize. In Google Optimize kun je stap voor stap een experiment opzetten. Er zit zelfs een visuele editor (meer hierover lees je hier) in waarmee je heel gemakkelijk meerdere variaties kunt maken op een bepaalde pagina.

Resultaten meten

Het meten van de resultaten van een A/B-test kan op veel verschillende manieren. Zo kun je het met Google Analytics doen, door bijvoorbeeld gebruik te maken van event tracking (voor bijvoorbeeld het tracken van clicks).

Divi Leads resultatenVeel tools die we hier genoemd hebben geven zelf al Analytics, direct zichtbaar in de tool voor het maken van een A/B-test. In de onderstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld hoe Divi van Elegant Themes de resultaten direct laat zien in de Divi Builder.

In dit voorbeeld heeft de gebruiker meerdere call to actions gemaakt en kun je direct zien welke variaties het beste presteren.

Een logische vervolgstap zou zijn om alle goed presterende variaties aan een nieuwe test te onderwerpen om zo een definitieve winnaar te kunnen gaan kiezen.

Wouter Postma

Ik ben WordPress-specialist en ben in 2012 (samen met Jelle van der Schoot) WPLounge gestart. Daarnaast werk ik bij Crossphase.
Huur mij in »
 

Reageer